تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837574188
معرفت به نفس، مقدمه عبودیت است/ حقیقت انسان همان نفس اوست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزیده ای از کتاب «ده نکته از معرفت نفس» اثر اصغر طاهرزاده؛
معرفت به نفس، مقدمه عبودیت است/ حقیقت انسان همان نفس اوست
شناسهٔ خبر: 3620450 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
دین و اندیشه > اندیشمندان
انسان بعد از معرفت به خود، دست در اصلاح خود میزند و عقل نظری را چراغ عقل عملی قرار میدهد. لذا هر چه معرفت به نفس شدیدتر باشد، راه كمالِ عبودیت بیشتر وسعت مییابد. یه گزارش خبرنگار مهر، متن زیر نوشتاری از اصغر طاهرزاده در کتاب «ده نکته ار معرفت نفس است» که بخش اول آن از نظر می گذرد. قسمت های بعدی این یادداشت نیز به تدریج منتشر خواهد شد. هر انسانی با اندك تأملی بر حالات خود، تصدیق میكند كه خودش منحصر به این جسد مادی نیست و خواهد گفت: «ما بدانستیم، ما نَه این تنیم». یعنی علاوه بر اثبات وجود نفس مجرد، هركس میتواند به راحتی بفهمد كه روحش فراختر از بدنش هست. جالب آن است كه پس از آگاهی به این نكته، راهی را میطلبد تا این قفس تنگ را بشكند و به آن فراخنای لازم دست یابد. این است كه ناله سر میدهد: ای تنِ گشتهوِساقجان، بس است چند تانَد بحر در مَشكی نشست ای هزاران جبـرئـیل اَنـدر بشــر ای مسیحای نهان در جوف خر یعنی گِله سرمیدهد كه تا كی باید گرفتار تن باشد، چرا كه صورت آدمی، رهزن و حجاب واقعیتِ اوست و نمیگذارد آدمی به واقعیت خود دست یابد، مگر اینكه سر را از یقه تن بیرون كشد و از ماوراء تن، خود را به نظاره بنشیند. برآمیختن جسم و روح، موجب شده كه روح مجال پریدنش را از دست بدهد، چرا كه سبكی و سبكبالی، شأن روح است مگر اینكه روح، اصل خود را فراموش كند و تابع جسم شود. برخوردهای غائبانه وقتی روح در صحنه حیات انسانها مورد توجه قرار نگیرد، انسانها غائبانه با هم برخورد میكنند و حقیقت همدیگر را نمیبینند و در واقع بیگانگانی هستند كنار یكدیگر همراه با تحلیلهای غیر واقعی نسبت به هم، چرا كه: آدمی همچونعصای موسیاست آدمی همچونفسون عیسیاست یعنی همچنانكه ظاهر كار آن دو پیامبر بزرگ یك چوب و یا یك دَم و نفس است، ولی باطن كار آن دو بزرگوار یكی اژدهایی فعّال و دیگری نفخه حیاتزایی است كه مرده زنده میكند، انسان نیز باطنی بسیار اسرارآمیز دارد. به همین دلیل است كه نباید از انسان ساده گذشت و وسعت روحش را در محدوده تنگ ماده به فراموشی سپرد. خویشتن نشناخت مسكین آدمی از فـزونـی آمـد و شـد در كمی خویشتن را آدمی ارزان فروخت بود اطلس، خویشرابردلقدوخت حقیقتاً مشكل آدمی همین است كه خود را «بد» میشناسد و با خود «بد» عمل میكند و لذا همه استعدادهای خود را از بین میبرد. برعكس؛ انبیاء آمدند تا از ضایعشدن انسان جلوگیری كنند. یعنی: آنچــه صاحـبدل بداند حال تُو تو زحـال خـود نــدانی ای عمـو جوهر صدقت خفیشد در دروغ همچو طعم روغن اندر طعم دوغ آن دروغـت ایــن تـن فانی بـود راستت آن جـــان ربــانی بــود سالها این دوغ تـن پیـدا وفاش روغن جان انــدر او فانی و لاش دوغ را در خمـره جنبــاننـدهای تا فـرستـد حق رسولی، بنـدهای تا بجنبانـد به هنـجار و به فــن تا بدانم من كه پنـهان بـود «مَن» یعنی از طریق ریاضتهای شرعی و واردشدن در دستورات منظم انبیاء میتوان به جوهر اصلی وجود خود دست یافت و فهمید نظر را منحصر در تن كردن، نظر بر سراب انداختن است و ندا سر میدهد كه: مــرغ بــاغ ملكــوتم نیـم از عالـم خاك چند روزی قفسی ساختهاند از بدنم ای خوش آنروزكهپروازكنمتابردوست بـه هوای سركویش پروبالی بزنــم و آن وقت است كه خوب حس میكند كه: جان گشاید سوی بالا بالها تن زده اندر زمین چنگالها باید در بحث انسان شناسی یا معرفت نفس روشن شود كه آدمی، آفتابی پنهان است بسیار گستردهتر از آنكه در بدن بگنجد، و اگرچه به ظاهر فرشته پنهان است ولی انسان از آن پریان و فرشتگان پنهانتر است. یعنی: گَر به ظاهر آن پری پنهان بود آدمی پنهانتر از پریان بود تدبّر در متون اسلامی به راحتی ما را نسبت به انسان متوجه ماورائی فوق این تن خاكی میكند و نه تنها مولوی، كه همه فریاد برخواهیم آورد كه: ما بدانستیــم، ما این تن نهایــم از ورای تــن به یـزدان میزییــم ایخنكآنراكه ذاتخودشناخت در ریاضِ سرمدی قصریبساخت آری؛ خوشا به حال آن كس كه خود را شناخت كه در این صورت خود را ارزان نمیفروشد و متوجه یوسف خود میگردد و میفهمد كه: گوهری در میـان این سنگ است یوسفی در میان این چاه است پَسِ این كوه قرص خورشید است زیر این ابر زهره و ماه اسـت و لذا بعد از معرفت به خود، دست در اصلاح خود میزند و عقل نظری را چراغ عقل عملی قرار میدهد و آن میشود كه باید بشود. و این استكه گفته میشود: «معرفت به نفس، مقدمه عبودیت است» و هر چه معرفت به نفس شدیدتر باشد، راه كمالِ عبودیت بیشتر وسعت مییابد. نكته اول حقیقتِ انسان، ماوراء بدن انسان یك «تن» دارد و یك «من». كه حقیقت او همان «من یا نفس» اوست و همه ادراكات، مخصوص و مربوط به نفس(1) است. یعنی انسان بدون هیچ برهان و استدلال، خود را حس میكند و دست و پایش را عین خود نمیداند، بخصوص این مسأله در خواب روشنتر و محسوستر است. چرا كه ما در خواب در هنگامی كه بدنمان در رختخواب است، خود را در همان جایی كه خواب میبینیم مییابیم و نه در رختخواب. مثلاً خواب میبینیم كه در باغی هستیم و واقعاً هم خودمان هستیم كه در باغیم و حس نمیكنیم خودمان همان گوشت و استخوانها هستیم كه در رختخواب است. یا وقتی كه خواب میبینیم در خیابان هستیم و ماشینی میخواهد ما را زیر بگیرد، خود را در وسط خیابان حس میكنیم. به جهت اینكه حقیقت انسان همان نفس اوست، وقتی عضوی از بدن او كم شد، احساس نمیكند «مَنِ» او كم شدهاست، چرا كه تن انسان در حقیقت او دخالت ندارد، و با كم و زیاد شدن تن انسان، حقیقت انسان تغییر نمیكند، بلكه «تن» ابزار نفس است. و اینكه گفته میشود همه ادراكات، مخصوص نفس است؛ یعنی نفس انسان شنواست، منتها در عالم ماده به وسیله گوش میشنود و نفس انسان بیناست، منتها در عالم ماده به وسیله چشم میبیند. ملاحظه كردهاید كه در هنگام خوابدیدن، چشم دارید و حتی چیزهایی را میبینید كه بعداً در عالم بیداری خواهید دید. میفرماید: مَردْ خفته، روحِ او چون آفتاب وز فلك تابان و تن درجامهخواب یا اینكه ملاحظه كردهاید وقتی در كلاس درس، چشمِ شما به معلم است ولی نَفْسِ شما به جایی غیر از كلاس و معلم توجه و نظر دارد، در عینی كه عمل بینایی چشم با تطابق عدسی و انعكاس تصویر روی لكه زرد شبكیه انجام میگیرد. وقتی معلم شِكلكی در میآورد و همه حاضران میخندند، تازه شما به خود میآیید و از بقیه میپرسید: معلم چه كرد؟! چون نفس شما در آنجا حاضر نبود و توجهش در جای دیگری بود؛ این چشم با اینكه به سوی معلم بود، ولی ندید. یعنی در واقع «منِ» انسان با چشم میبیند، نه اینكه چشم به خودیخود بیننده باشد. یا در مورد گوش هم همینطور است. گاهی كه نفس نظر به گوینده ندارد و نظرش در جای دیگر است، همه فعل و انفعال شنوایی از نظر فیزیولوژی و قوانین مادی بدن انجام میشود، ولی شخص سخنان گوینده را نمیشنود. چرا؟ چون نفس است كه با گوش میشنود و لذا وقتی نفس در صحنه نیست گوش نمیشنود. پس میگوییم « همه ادراكات مخصوص نفس است» یعنی: پرتوروح است، نطقوچشم وگوش پرتو آتــش بود در آب جـــوش در هنگام بیهوشی هم كه نفس از بدن خارج میشود، دیگر آن پارهكردنهای دكتر جرّاح موجب آزار انسان نمیشود، چون نفس كه ادراكاتی مثل حسكردن و دیدن و شنیدن همه مربوط به اوست از بدن خارج شدهاست. قرآن چه میگوید؟ قرآن میفرماید: «اَللهُ یتَـوَفَّیالاَنْفُسَ حینَ مَوْتِـها، وَالَّتی لَمْ تَمُتْ فی مَنامِها، فَیمْسِكُ الَّتـی قَضَی عَلَیهَـاالْمَوْتُ وَ یرْسِـلُ الاُخْری اِلی اَجَلٍ مُسَمّی، اِنَّ فی ذلِكَ لَایاتٍ لِقَـوْمٍ یتَفَكَّروُنَ »(زمر/42) یعنی خداوند جانها را در هنگام مرگ تماماً میگیرد، و آن جانی هم كه بنا نیست بمیرد، در هنگام خواب میگیرد، پس آن كسی كه مرگ برایش مقدّر شده، چون گرفته شد دیگر برنمیگرداند و آن دیگری كه در خواب گرفته شده و مرگ برایش مقدر نشده، برای مدتی به بدن باز میگردد. و این مسئله – گرفتن جانها هنگام مرگ و خواب - برای اهل تفكر نشانه مهمی از حقیقت است. پس متوجه میشوید كه در هنگام خواب، خداوند ما را تماماً میگیرد، در حالی كه تن ما هنگام خواب در رختخواب است و لذا از نظر قرآن هم معلوم میشود كه تن ما در حقیقتِ ما دخالت ندارد. اصلاً نفس انسان هیچ زمانی، نه میخوابد و نه چُرت میزند، بلكه همین كه به ظاهر خوابید و یا شروع كرد به چرتزدن، از توجه به بدن منصرف میشود و به جایی دیگر و یا عالَمی دیگر توجه میكند. به همین جهت هم شما بعضاً متوجه شدهاید همینكه به خواب میروید، خواب میبینید كه مثلاً پایتان از پلهكان لغزید و یكمرتبه از خواب میپرید، میبینید در حال خوابدیدن بودید. این حادثه نشان میدهد همینكه بهظاهر بهخواب رفتید، نفس شما خود را در صحنه دیگر احساس كرد، پس بهواقع نخوابیده است، بلكه نظرش به جای دیگر منصرف شده. مرگ هم همینطور است، یعنی نفس از بدن منصرف میشود و در عالَم دیگر حاضر میگردد. در هنگام خواب در عین اینكه خداوند نفس انسان را تمام و كمال گرفته، تدبیر بدن توسط نفس از بین نمیرود و بههمین جهت ملاحظه میكنید كه قلب و یا سایر اعضاء انسان در حال خواب از حركت باز نمیایستد. ولی در موقع مرگ؛ علاوه بر اینكه خداوند نفس انسان را تمام و كمال میگیرد، تدبیر و توجه نفس به بدن را نیز میگیرد و بههمین جهت دیگر اثری از حیات در بدن دیده نمیشود. خواب یا رؤیا به سه صورت میتواند واقع شود. الف: رؤیای رحمانی، كه این رؤیا؛ متذكر حقایق عالم است وباطن اعمال را نشان میدهد كه بعداً نمونههایی ازآن ارائه خواهد شد. ب: رؤیای صادقه كه خبر از واقعههایی میدهد كه بعداً انسان باهمان وقایع روبهرو میشود. ج: رؤیای باطل كه تحت تأثیرخیالات روزمره بهوجود میآید.
1- در محاورات فارسی زبانان؛ «مَن» و «نفس» و «روح» به یك معنی به كار میرود و در این نوشتار نیز هر سه واژه به یك معنی به كار رفته ولی قرآن «نفس» را بهجای «مَنِ» انسان یا «جان» او بهكار میبرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
دیدگاه علامه طباطبائی درباره معرفت نفس بررسی میشود
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی دیدگاه علامه طباطبائی درباره معرفت نفس بررسی میشود شناسهٔ خبر 3607614 - دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت مجمع عالی حکمت اسلامی نشست تاملی بر دیدگاه علامه طباطبائی ره درباره معرفت نفس ۸ اردیبهشت ماه برگزار می شوکارگاه انسانشناسی انتقادی برگزار می شود
ویژه دانشجویان علوم انسانی کارگاه انسانشناسی انتقادی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3609123 - چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگاه انسان شناسی انتقادی ویژه دانشجویان علوم انسانی با ارائه دکتر سید حسین حسینی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برپنج اشکال مترتب بر منطق علوم انسانی اسلامی
عبدالکریمی تشریح کرد پنج اشکال مترتب بر منطق علوم انسانی اسلامی شناسهٔ خبر 3619840 - یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشمندان عبدالکریمی پژوهشگر حوزه فلسفه گفت حوزه فرهنگ و تفکر از احکامی مغایر با حوزه سیاست و اقتصاد برخوردار است و ورود به ساحت مقدس فرهنگطرح تحول در علوم انسانی نقد می شود
به همت دانشگاه تربیت مدرس طرح تحول در علوم انسانی نقد می شود شناسهٔ خبر 3612900 - شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶ ۵۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها طرح تحول در علوم انسانی به همت انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود به گزارش خبرنگار مهر طرح تحول درزیست بوم علم در ایران ضعیف است/راهکارهای توانمند سازی علوم انسانی
غلامرضا ذاکرصالحی زیست بوم علم در ایران ضعیف است راهکارهای توانمند سازی علوم انسانی شناسهٔ خبر 3614742 - سهشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶ ۵۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی عالی با بیان اینکه نقش دانشگاه تولید شناخت بنیادین است و نهرسالت حوزههای علمیه و روحانیت همان رسالت معلمی پیامبر(ص) است
چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹ ۱۲ آیت پیمان مدیر مجمع جهانی شیعهشناسی و مدیر مسئول شورای دین پژوهان کشور به مناسبت روز معلم با آیت الله حسینیبوشهری مدیر حوزههای علمیه دیدار و گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این دیدار آیت پیمان گزارشیفمینیسم الهیاتی، اعتقاد دارد فهم انسان از خدا و هستی غلط است
بنیانگذار و رئیس موسسه بهداشت معنوی فمینیسم الهیاتی اعتقاد دارد فهم انسان از خدا و هستی غلط است شناسهٔ خبر 3612805 - شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف گفت به باورفمینیسم الهیاتی تفسیر ما از خدا و هستی غلط بانسان چگونه بايد از خطرهاي نفساني و شيطاني در امان بماند؟
انسان چگونه بايد از خطرهاي نفساني و شيطاني در امان بماند تهران - ايرنا - رئيس حوزه علميه امام مهدي عج گفت اگر انسان بخواهد از خطرهاي نفساني و شيطاني در امان بماند بايد وجودش را ذكر خدا فرا بگيرد يعني دائم الذّكر شود به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از مهديه القائم المنتمطالعه آثار معتبر اهل تشیع گرهگشای شناخت و معرفت نسبت به دین است
چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۲ نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت مطالعه آثار معتبر اهل تشیع مانند نهجالبلاغه گرهگشای شناخت و معرفت نسبت به دین است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد حجتالاسلام والمسلمین سید شرفالدین ملکمبعث، پرچم علم و معرفت را برافراشت/ بزرگترین روز تاریخ بشر
گزیده بیانات رهبری معظم انقلاب در خصوص مبعث مبعث پرچم علم و معرفت را برافراشت بزرگترین روز تاریخ بشر شناسهٔ خبر 3616601 - چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳ ۱۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مبعث روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت ممتاز و بین-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها