واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
یک مدرس حوزه علمیه گفت: شیخ کلینی کتاب «اصول کافی» را برای بشر همچون میراث قیمتی به یادگار گذاشته است. حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم لواسانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، به مناسبت بزرگداشت محمدبن یعقوب کلینی، با بیان اینکه شیخ کلینی نقش بزرگ و سرنوشت سازی در حفظ و انتقال میراث علمی اهل بیت(ع) به جهانیان داشته است، اظهار کرد: محمدبن یعقوب کلینی متولد یکی از توابع ری و ملقب به ثقةالاسلام و کنیه او ابوجعفر است. علمای بزرگی مانند شیخ طوسی و شیخ مفید اذعان کردند، ایشان با دقتی که در نوشتن احادیث دارد در میان علمای شیعه از جایگاه والایی برخوردار است. این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از میان کتابهای ارزشمند شیخ کلینی، یکی از مهمترین آنها «اصول کافی» است که جزو کتب اربعه شیعیان به شمار میرود که فرآیند تحریر آن 20 سال به طول انجامید. لواسانی تصریح کرد: این شیخ بزرگوار در کتاب جامع الاصول روایتی را نقل میکند که خداوند هر 100 سال یک نفر از بزرگان و اولیا را میفرستد که دین خودشان را احیا کنند در 100 سال اول امام رضا(ع) فرستاده شده بودند که اگر ایشان حضور نداشتند اثری از شیعه باقی نمیماند. وی عنوان کرد: در 100 سال سوم شیخ کلینی مذهب جعفری و شیعه را احیا کرد و همین طور در سده چهارم سید مرتضی که از مهمترین شاگردان ایشان بود به ترویج مذهب شیعه پرداخت و ادامه دهنده راه استادش شناخته شد. وی افزود: شیخ کلینی نخستین فردی است که احادیث را در میان عالم تشیع مشخص کرد، ایشان احادیثی را که برای طهارت، نماز، خمس، زکات و حج مشخص شده بود همه را مرتب و دسته بندی میکرد و در نتیجه، حاصل این کار حدود 16 هزار و 199 حدیث است که این دانشمند بزرگ در حفظ این احادیث تلاش بسیار کرد. این مدرس حوزه علمیه عنوان کرد: در سال 329 یا 328 وفات این شیخ بزرگوار در بغداد اتفاق افتاده است که در مقبره باب الکوفه مدفون شده و یکی از علمای بزرگ به نام محمد بن جعفر حسینی نماز میت برای ایشان اقامه کرد. لواسانی در پاسخ به سوالی در مورد ویژگیهای کتاب «اصول کافی» که مرجع مهمی برای محققین و علما به شمار میرود، تصریح کرد: شیخ کلینی احادیث را به طور کامل در بابهای مختلف قرار میداد و احادیثی که راجع به اعتقادات است در یک باب و احادیثی که در خصوص احکام است را در باب دیگر دستهبندی و به طور منظم مینوشته است، اما دیگر علما هر کدام از این بابها را جدا کرده و در بخشهای مختلف قرار میدادند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]