تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848580282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از حجت الاسلام محمدجواد رودگر؛
منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است

محمدجوادرودگر


شناسهٔ خبر: 3615763 - چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به معرفی اثر تحقیقی خود با عنوان «مبانی عرفان وحیانی» پرداخته است. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدجواد رودگر متولد ۱۳۴۲، دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی است. وی عضو هیآت علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با رتبه دانشیاری و استاد دانشگاه می باشد. از وی تاکنون بیش از ۳۵ اثر علمی به صورت کتاب منتشر شده که برخی از انها عبارتند از:۱- مطهری شناسی در سه دفتر(آفتاب احیاگران، فیلسوف فطرت و عرفان مطهر) ۲- صحیفه عرفان در دوازده دفتر ۳- سیر و سلوک در قرآن ۵- عرفان وحیانی در اندیشه علامه طباطبائی، سرسلوک(شرح رساله الولایه میرزا احمد آشتیانی) ۶- عرفان عاشورائی ۷- عرفان زهرائی ۸- رنگ عشق ۹- همگرائی عقل و عشق درنهضت حسینی ۱۰- سلوک و شهود از دیدگاه نهج البلاغه همچنین از ایشان  ده ها مقاله علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و علمی – تخصصی نیز در مجلات معتبر علمی نشر یافته است و جدیدترین تحقیق ایشان با عنوان "مبانی عرفان وحیانی" به تازگی به اتمام رسیده است. از حجت الاسلام محمدجواد رودگر خواستیم تا در یادداشتی کوتاه به معرفی این اثر بپردازند. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است: منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است نه منطق استشهاد به منابع وحیانی؛ به این معنا که عرفان وحیانی از طریق مراجعه به نصوص دینی یا کتاب و سنت با روش اجتهادی – تبیینی کشف و تولید گشته و در توصیف و تبیین گزاره ها و آموزه های عرفانی از تراث گرانسنگ عارفان بخصوص عارفان شیعی سترگ در طول تاریخ استفاده می شود. از آنجایی که توحید عرفانی در عرفان وحیانی از خلوص خاص و برهان ویژه ای بهره مند بوده و توحید وجودی – شهودی در این عرفان با عبارت توحید صمدی یا توحید قرآنی قابل بیان و تبیین می باشد؛ بنابراین کتاب حاضر مسائل بنیادین عرفان نظری مثل: ۱- توحید ۲- موحد را در دو حوزه هستی شناسی و انسان شناسی عرفانی در بهترین وجه ممکن و برترین شرایط و کیفیت علمی معقول و ناب که منزه از هرشرک، سطحی نگری، افراط گرایی و خرافات است را مورد تحلیل و تعلیل داده است. در عرفان وحیانی انسان کامل محور عالم وجود و قطب هستی و واسطه فیض الهی در نظام تکوین و تشریع است، بنابراین هرگونه تکامل و تعالی علمی و عملی انسان متکامل در ارتباط معنادار با انسان کامل مکمل می باشد. در مدل عرفان وحیانی انسان کامل مکمل مرکز هدایت و وسیله رشد و تکامل انسان متکامل خواهد بود. ناگفته نماند که مصداق انسان کامل عرفان وحیانی همانا پیامبراعظم(ص) و عترت پاکش (ع) هستند که از ولایت اطلاقی و کلی برخوردارند. آنان هستند که در ذیل و ظل حقیقت محمدی(ص) تفسیر پذیرند. همچنین این کتاب مباحث معرفت شناختی را در دو ساحت ماهیت و امکان کشف و شهود از منظر کتاب و سنت مورد بحث قرار داده است. کتابی که ابحاث تصدیقی و تحصلی اش را با بحث از مبانی معنا و زبان شناسی عرفان وحیانی به پایان رسانده است. اهدافی که کتاب حاضر در جستجوی آن است عبارتند از: اثبات و تبیین ظرفیت کتاب و سنت در تولید عرفان ناب، پویا و پایا تنزه عرفان وحیانی از تآویلات مذموم و تفسیر برآی، توصیف وتفسیر رابطه حق و خلق ۳- بیان عمیق و انیق توحید وجودی – شهودی ۴- بهره گیری از معارف عرفانی و ادبیات تولید شده عرفان اسلامی دستاوردهای پژوهش حاضر نیز عبارتند از: استنباط مبانی تصدیقی و تحصلی عرفان وحیانی بیان وجوه اشتراک و افتراق عرفان وحیانی با عرفان مصطلح موجود در روش و ره آوردهی معرفتی در ساحت عرفان نظری ارائه تعاریف مآخوذ از آموزه های وحیانی برای عرفان و عارف عرفان وحیانی عرفانی صائب و صادق در مقام نظر و عرفانی پویا و پایا در مقام عمل  ۵- درعرفان وحیانی توحید وجودی – شهودی و حضور و ظهور پیامبراعظم(ص) و عترت پاکش(ع) بعنوان انسان کامل مرکز نظام تکوین و تشریع قرار گرفته و در تکامل و تعالی انسان های دیگر نقش آفرین اند. پژوهش مبانی عرفان وحیانی در سه فصل به شرح زیر گردآوری شده است: درآمدی بر عرفان وحیانی درسه گفتار، مبانی تصدیقی عرفان وحیانی در دو گفتار و مبانی تحصلی عرفان وحیانی نیز در دو گفتار. منطق حاکم بر این پژوهش عبارت است از اینکه عرفان وحیانی، عرفانی برساخته از نصوص دینی و برخاسته از متن کتاب و سنت است که در یک مواجهه مستقیم و مستقل با آموزه های وحیانی استنباط و استخراج می گردد. در عرفان وحیانی سخن در تولید از منبع وحی یا کشف تام محمدی(ص) است تا عملیات استنباط معارف عرفانی صورت پذیرد نه سخن از تطبیق بر منابع یاد شده تا برونداد کشف و شهود عارفان را بر نصوص تطبیق داده و اسشتهاد به وحی انجام گیرد. لازم به یاد آوری است، این پژوهش با عنوان «مبانی عرفان وحیانی» به زودی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن