تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835062408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یهود خیبر شبیه صهیونیست های امروز بودند/ هدیه فدک به حضرت زهرا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد؛
یهود خیبر شبیه صهیونیست های امروز بودند/ هدیه فدک به حضرت زهرا

گفتگو با حجت الاسلام مهدی طائب


شناسهٔ خبر: 3613964 - دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

حجت الاسلام مهدی طائب کارشناس تاریخ اسلام در خصوص اتفاقات جنگ خیبر گفت: پیامبر اوصافی را در مورد فتح کننده خیبر یعنی امیرالمومنین(ع) فرمودند که خدا به دستان او این فتح را قرار می دهد. به گزارش خبرنگار مهر، خیبر یکی از قلعه های مستحکمی که یهودیان در آن قرار گرفته بودند در ضمن جنگی به همین عنوان در تاریخ 24 رجب سال هفتم هجری با رشادت های حضرت امیرالمومنین(ع) فتح شد. در ذیل این جنگ پیامبر توصیفاتی را متوجه امیرالمومنین نمود که به حدیث رایت شهرت یافت. پیامبر فرمود: «لاعطین الرایة غدا رجلا یحب الله و رسوله (و یحبه الله و رسوله) یفتح الله علی یدیه لیس بفرار»؛ یعنی همانا فردا این رایت را به مردی خواهم داد که خدا و رسول، را دوست دارد (و خدا و رسول هم، او را دوست دارند)، خدا خیبر را به دست او می‏‌گشاید. او هرگز نمی‌گریزد. برای بررسی دقیق تر اتفاقات جنگ خیبر گفتگویی با حجت الاسلام مهدی طائب استاد حوزه علمیه و کارشناس تاریخ اسلام انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید: حجت الاسلام طائب کارشناس تاریخ اسلام در خصوص علل و زمینه های بروز جنگ خیبر گفت: این جنگ در پیوست سه جنگ قبلی بود که یهودی ها علیه پیامبر اکرم(ص) انجام داده بودند. اولین جنگ با قبیله بنی قینقاع بود که بعد از جنگ بدر انجام شد و آنها شکست خوردند. دومی جنگ با قبیله بنی نضیر بود که آنها پس از جنگ احد با پیامبر اعلام جنگ کردند و سومین جنگ نیز با قبیله بنی قریظه بود که هم زمان با جنگ احزاب در همکاری با مشرکین علیه پیامبر اعلام جنگ دادند که در سال پنجم هجری آنها هم شکست خوردند. وی ادامه داد: به دنبال این جنگ ها یهودی ها برای شکست پیامبر اکرم(ص) در خیبر تجمع نیرو دادند تا در یک فرصت مناسب به مدینه حمله کنند. لذا پیامبر اکرم متوجه شدند و در یک اقدام پیش دستانه در اول ماه محرم خیبر را محاصره کردند و موجب شکست نیروی عظیم یهود در قلعه های پی در پی خیبر می شوند. یهودی ها گمان نمی کردند که پیامبر در ماه محرم اقدامی کند غافل از اینکه جنگ دفاعی در ماه های حرام نیز ممکن است. حجت الاسلام طائب در خصوص رشادت هایی که امیرالمومنین(ع) در این جنگ از خود نشان دادند، اظهار داشت: به طور کلی امیرالمومنین(ع) در تمام جنگ های پیامبر نقش تعیین کننده ای داشت. دلیل آن هم این بود که نوع مسلمانانی که با پیامبر اکرم بیعت می کردند و در کنار ایشان قرار می گرفتند از توانایی های نظامی بالایی برخوردار نبودند و بسیار از آنها هم تازه مسلمان بودند و روحیه های بالایی نداشتند. علاوه بر این از اقشار مستضعف جامعه بودند، بنابراین اهل طراحی و تفکر در جنگ و... نبودند. وی افزود: بر این اساس امیرالمومنین بخاطر بهره مندی از توانمندی بالای نظامی و علم امامت و ایمان، همواره در جنگ ها نقشی اساسی ایفا می کردند. مخصوصا در نبرد خیبر هم همین گونه بوده است. این کارشناس تاریخ ادامه داد: این نبرد به دلیل پیچیدگی خیلی دشوار بود و قلعه های پی در پی و وجود کوهستان و ساختن استحکامات بسیار زیاد توسط یهود، دسترسی به این قلعه ها را سخت و دشوار شده بود. مخصوصا آخرین قلعه که فتح نمی شد. حجت الاسلام طائب افزود: در روزهای گذشته جنگ، امیرالمومنین به قدری تلاش کرده بودند که چشم های حضرت در اثر گرد و غبار و خاک شدیدی که در حین جنگ بر چشمان مبارک ایشان رفته بود، چشم حضرت دچار تورم شده بود. وقتی همه از فتح قلعه آخر مایوس شده بودند پیامبر فرمود فردا پرچم را به دست کسی می دهم که این قلعه را فتح خواهد کرد. پیامبر اوصافی را در مورد فتح کننده خیبر فرمودند که خدا و رسول او را دوست دارد و او هم خدا و رسول را دوست دارد، پیش روی می کند ولی اهل فرار نیست و خدا به دستان او این فتح را قرار می دهد. این کارشناس تاریخ ادامه داد: می توان گفت وقتی خدا و رسول را دوست داشته باشی خودت را فدا می کنی. وقتی خدا و رسول هم تو را دست داشته باشند تو را نصرت می دهند. لذا امیرالمومنین کرار غیر فرار است. دشمن وقتی ببیند که اهل عقب نشینی نیستی و ممصم باشی، آنوقت او عقب نشینی می کند. لذا پیامبر فرمود «یفتح الله علی یدیه» که حاکی از این است که امیرالمومنین نقش اساسی در به ثمر رسیدن جنگ خیبر داشت. حجت الاسلام طائب در خصوص موضوع فدک در ضمن جنگ خیبر گفت: مجموعه فدک یک مجموعه کشت و صنعت و پردرآمدی بود. یهودی ها از فدک به عنوان مانع و سدی در نظر گرفته بودند. یهودیانی که در آنجا مشغول کار بودند هنگامی که سپاه پیامبر می خواست از آنجا رد شود، می توانستند با مسلمانان وارد جنگ شوند. صهیونیست ها مثل اسرائیل امروز ذاتا دست به شمشیر اند. یهود مستقر در فدک و خیبر چیزی شبیه صهیونیست های امروز بودند. وی افزود: بنابراین وقتی پیامبر اکرم توانستند خیبر را با تمام معضلات آن فتح کنند در نتیجه فدکی ها دیدند که هیچ مقاومتی نمی توانند بکنند و برای اینکه جان خود را حفظ کنند و بتوانند در باطن برای عملیات بعدی به نقاط دیگری کوچ بکنند، آمدند و به پیامبر گفتند ما دیگر نمی جنگیم. لذا فدک بدون جنگ فتح شد و در نتیجه در اختیار پیامبر گرفت و جز انفال بود. تصمیم گیرنده در مورد انفال نیز پیامبر اکرم بود. این کارشناس دینی ادامه داد: بعد از اینکه پیامبر از جنگ بازگشتند، حضرت زهرای مرضیه از پیامبر تقاضایی می کنند که اگر ممکن است از غنائم خیبر برای علی(ع) کنیزی را سهم بدهید که در کارهای خانه ما را کمک کند. پیامبر فرمودند که بجای کنیز بعد از نمازها این تسبیحات را بگو که به تسبیحات حضرت زهرا معروف شد. حجت السلام طائب اضافه کرد: بعد از اینکه حضرت زهرا این مسئله را پذیرفت و رفت، جبرئیل نازل شد که «آت ذی القربی حقه» یعنی حق او را بده. پیامبر(ص) از جبرئیل سوال کرد چه کنم؟ فرمود که فدک را به حضرت زهرا(س) بده. لذا فدک حبه پیامبر اکرم(ص) به صدیقه طاهره(س) بر اساس دستور الهی بود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن