تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799422654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیوه جدید و ترکیبی جذب معلم محکوم به شکست است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شیوه جدید و ترکیبی جذب معلم محکوم به شکست است
كهنه سرپرست دانشگاه فرهنگيان در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران از ورود ۱۷ هزار معلم به مدارس از مهر ۹۵ و جذب 5 هزار نفر در آموزش و پرورش از طريق آزمون استخدامي در سال جاري خبر داد.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 


كهنه سرپرست دانشگاه فرهنگيان در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران از ورود ۱۷ هزار معلم به مدارس از مهر ۹۵ و جذب 5 هزار نفر در آموزش و پرورش از طريق آزمون استخدامي در سال جاري خبر داد. اين در حالي است كه بر اساس آمارهاي اعلام شده خروجي‌هاي دانشگاه فرهنگيان با بازنشستگان آموزش و پرورش در سال‌هاي آتي همخواني ندارد. طبق گفته‌هاي معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تا شش سال آينده حدود 210 هزار نيرو از آموزش و پرورش بازنشسته مي‌شوند. در حالي كه هم اكنون در دانشگاه فرهنگيان بين 65 تا 70 هزار دانشجومعلم مشغول تحصيل هستند. اين تعداد دانشجو براي چهار سال پذيرش دانشگاه است. بنابراين به طور ميانگين دانشگاه فرهنگيان مي‌تواند سالانه 16 تا 17 هزار نفر معلم جديد را به كلاس‌هاي درس بفرستد. ادامه اين روند از طرف اين دانشگاه باعث مي‌شود كه آموزش و پرورش در سال‌هاي آتي با كمبود شديد معلم رو‌به‌رو شده و در نهايت ناچار به گرفتن نيرو از مجراهاي نامطمئن ديگر شود.

تربيت معلم يكي از تخصصي‌ترين زمينه‌هاي تأمين نيروي انساني مورد نياز است. به بيان ديگر از تربيت معلم مي‌توان به عنوان شاكله و شناسنامه توانايي و ظرفيت دولت‌ها در تربيت نيروي انساني متخصص نام برد. با اين وجود اهميت اين مسئله بيش از دو سال است كه تحت‌الشعاع مسائل حاشيه‌اي و برون‌سازماني آموزش و پرورش قرار گرفته و نظام تعليم و تربيت را متأثر مي‌كند، به طوري كه دانشگاه فرهنگيان با برهم زدن موازنه جذب دانشجو فرآيند تأمين نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش را مختل كرده است. در اين مسير سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز كه به مسئله نگاه پولي و اعتباري دارد، خودآگاه يا ناخودآگاه همراه ورود معلمان از راه‌هاي نامطمئن به كلاس‌هاي درس شده است. اين در حالي است كه اطمينان از مسيرهاي جذب معلم يعني محافظت از گردنه‌هاي نفوذ. 

در همين راستا با توجه به اينكه امسال حدود 23 هزار نفر از دانشگاه فرهنگيان فارغ‌التحصيل مي‌شوند، اين دانشگاه براي سال تحصيلي جديد، نبايد كمتر از 23 هزار نفر پذيرش كند.  در صورتي كه محمود مهرمحمدي، سرپرست دانشگاه فرهنگيان در نشست ديروز خود در خصوص ورودي‌هاي امسال دانشگاه فرهنگيان اظهار داشت: ظرفيت ما 12 هزار نفر است كه بخشي از طريق آزمون استخدامي و برخي از كنكور سراسري وارد دانشگاه فرهنگيان مي‌شوند، يعني ممكن است 7 هزار نفر از طريق آزمون استخدامي و 5 هزار نفر از طريق آزمون سراسري يا برعكس، پذيرش نيرو انجام شود.
 
پای موازنه نیروی انسانی هر روز لنگ‌تر می‌شود
از سوي ديگر خروجي‌هاي دانشگاه فرهنگيان با بازنشستگان آموزش و پرورش در سال‌هاي آتي همخواني ندارد، يعني اين دانشگاه آنقدر دانشجو نمي‌پذيرد كه بتواند نيازهاي آتي آموزش و پرورش را برطرف كند.  در عين حال، علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پيشتر اعلام كرده بود تا شش سال آينده 210 هزار نيرو از آموزش و پرورش بازنشسته مي‌شوند. در حالي كه هم اكنون در دانشگاه فرهنگيان حدود 70 هزار دانشجومعلم مشغول تحصيل هستند. بايد در نظر داشت كه اين تعداد دانشجو براي چهار سال پذيرش دانشگاه است. بنابراين به طور ميانگين دانشگاه فرهنگيان مي‌تواند هر سال 16 تا 17 هزار معلم جديد روانه كلاس‌هاي درس كند.  ادامه اين روند از طرف دانشگاه فرهنگيان باعث مي‌شود كه آموزش و پرورش در سال‌هاي آتي با كمبود معلم روبه‌رو و در نهايت مجبور به گرفتن نيرو از مجراهاي غيرتضمين شده شود.  مهرمحمدي در ادامه نشست خود گفت: معتقد به تنوع تربيت دانشجو و تربيت معلم هستم و موضوع در جلسات سال 94 و جلسات اخير سال 95 بررسي شد و با اجماع نظر اعضاي هيئت امنا به طيفي از روش‌هاي تربيت معلم دست يافتيم.
سرپرست دانشگاه فرهنگيان گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۵ آزمون استخدامي براي جذب حداقل ۵ هزار نفر در اين وزارتخانه برگزار مي‌كند.

وي در خصوص طرح اصلح نيز بيان كرد: طرح اصلح كه سرواژه صلاحيت حرفه‌اي معلمان است، به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است اما به دليل يكسري مسائل حقوقي در حال بررسي است چراكه طرح اصلح به عنوان شرط دانش آموختگي مطرح مي‌شود.  سرپرست دانشگاه فرهنگيان اضافه كرد: اين دانشگاه مصمم است كساني كه از صلاحيت‌هاي لازم برخوردار نيستند، وارد تعليم و تربيت كشور نشوند و به همين دليل طرح اصلح مطرح شد، البته اين طرح براي ورودي‌هاي 91 اين دانشگاه اجرا نمي‌شود چراكه آنها تمام واحدهاي درسي را گذرانده‌اند و ما در طرح‌مان در نظر داريم كه اين طرح را در قالب واحد درسي ارائه دهيم.

2+2 دوربرگردان قانون تربیت معلم
سرپرست دانشگاه فرهنگيان در خصوص ماده 28 اساسنامه اين دانشگاه گفت: موضوع پذيرش دانشجو و برگزاري دوره از طريق آزمون استخدامي در اين ماده هست اما اصل اين موضوع مصوبه هيئت امناي دانشگاه است.

وي افزود: ما تلاش مي‌كنيم از طريق روش‌هاي جديد، نياز نظام تعليم و تربيت را در جذب معلم برطرف كنيم كه يكي از اين روش‌ها، روش تركيبي 2+2 است كه در دست بررسي است.

اما با وجود رويكرد سازمان مديريت در اختصاص رديف استخدامي به آموزش و پرورش و تأخيري كه در زمان اعلام برگزاري آزمون استخدامي دارد نمي‌توان چندان به شيوه مورد نظر مهرمحمدي در جذب معلم اعتماد كرد زيرا با وجود اين رويكرد در جريان شروع دوره آموزشي تأخير ايجاد شد و در نتيجه دوره آموزشي كه قرار بود يك ساله باشد به چند ماه تقليل يافت. بنابراين تمركز صرف روي ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان در جذب نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش چندان كاربردي نيست و به كيفيت مطلوب نمي‌انجامد.

سرپرست دانشگاه فرهنگيان در بخشي ديگر در خصوص فارغ‌التحصيلان امسال اين دانشگاه گفت: يك‌ بخش افرادي هستند كه از طريق كنكور سراسري وارد دانشگاه شدند كه حدود 12 هزار نفر مهر‌ماه امسال وارد مدارس مي‌شوند، البته حدود 13 هزار نفر نيز بهمن‌ماه امسال فارغ التحصيل مي‌شوند.
مهرمحمدي ادامه داد: 5 هزار نفر نيز از طريق آزمون استخدامي پذيرفته شدند و در حال طي دوره‌هاي آموزشي در دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي هستند كه مهرماه وارد مدارس مي‌شوند.
 
پای کمبود اعتبار برگلوی «دردانه آموزش‌عالی»
علاوه بر اين، اين نوع نگاه و كاهش شتابان ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه فرهنگيان از سوي صاحب‌نظران به اين معنا تعبير مي‌شود كه اعتقادي به كارايي نظام تربيت معلم در بين دولتمردان كابينه يازدهم وجود ندارد؛ مسئله‌اي كه مهرمحمدي آن را اينگونه نفي كرد: نظرم درباره دانشگاه فرهنگيان مستقل از ساز و كارهاي تربيت معلم است؛ انتقادي كه بنده نسبت به روش پذيرش دانشجو و تربيت فرهنگيان دارم نسبت به اصل دانشگاه فرهنگيان نيست و موجوديت اين دانشگاه را مورد ترديد قرار نمي‌دهم و از همان زمان كه وارد اين دانشگاه شدم از دانشگاه فرهنگيان به عنوان «دردانه‌آموزش عالي» ياد كردم.   علاوه بر اين دليل كمبود امكانات براي جذب بيشتر دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگيان از اين جهت از نگاه كارشناسان مردود است كه با وجود اينكه جايگاه اين دانشگاه از ساير دانشگاه‌هاي كشور راهبردي‌تر و اثرگذارتر است، با اين حال مسئولان آموزش و پرورش نتوانسته‌اند در جذب اعتبار بيشتر براي آن موفق عمل كنند و در اين زمينه اتهام كم‌كاري و اهمال هم متوجه سازمان مديريت است و هم آموزش و پرورش كه با طرح ماده 28 و درخواست رديف استخدامي كار را براي اين سازمان آسان مي‌كند. علاوه بر اين دانشگاه فرهنگيان اموال و زمين‌هايي دارد كه مي‌تواند با اجاره آنها يا تبديل به احسن نمودن‌شان براي خود درآمدزايي كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن