واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
اولین جلسه درس خارج فقهالاعتکاف با تدریس آیتالله محسن اراکی و با حضور طلاب و روحانیون در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیتالله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این جلسه با اشاره به ضرورت تبیین رابطه عبادات و اعمال انسان با ولایت و امامت گفت: اینکه در روایات آمده اگر کسی تمام عمر خود را نماز بخواند و روزه بگیرد ولی ولایت نداشته باشد اعمال او بی فایده است یک بحث تعبدی نیست؛ لذا باید در تمام عبادات رابطه با ولی خدا را مشخص کنیم. وی افزود: فقه ما باید نظاممند باشد، یعنی علاوه بر بررسی مباحثی مثل بیع به این نکته هم توجه کنیم که در زمان مدیریت امام معصوم در جامعه به چه چیزهای دیگری نیاز داریم. اراکی با اشاره به آیه شریفه « وَعَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ » اظهار کرد: در این آیه خداوند به ابراهیم و اسماعیل دستور داده کعبه را برای حضور معتکفین آماده کنند و این دستور بعد از امامت حضرت ابراهیم است که معلوم میشود اعتکاف با امامت ارتباط داشته و دارای جایگاه مهمی است. دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار کرد: نکته دیگری که از این آیه استفاده میشود این است که این دستور زمانی داده شده که اسماعیل هم بزرگ شده بود و و در این زمینه کمک کرد. وی در ادامه به ادله مربوط به مکان اعتکاف پرداخت و افزود: باید بررسی کنیم که مسجد جامع به چه معناست؟ یعنی چه کسانی در مسجد جمع شوند و حول چه کسی؟ منظور از اجتماع در اینجا جمع مکانی نیست بلکه جمع شدگان باید در مسیر اراده امام حرکت کنند. اراکی با بیان اینکه «امام معصوم مرکز اراده جامعه ایمانی است» تصریح کرد: فرق جامعه ایمانی و نفاقگونه در همین است و در جامعه ایمانی مردم در مسیر اراده امام اجتماع میکنند. وی اعتکاف را تمرینی برای همراهی امام معصوم دانست و گفت: ما باید جایگاه و رابطه با امام را در تمام مباحث فقهی از جمله اعتکاف روشن کنیم تا بحث ما جامع باشد. دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در سایر مباحث فقهی هم باید ما مشخص کنیم امام از نظام اقتصادی یا مثلا سیاسی چه چیزی را اراده کرده و بعد به سراغ مطالعه بیع برویم؛ اعتکاف هم باید در بستر «ما یریده الامام» بررسی شود. وی با تاکید بر اینکه «هر مسجدی مقام و جایگاه امر امام است و نماز خواندن امام در مسجد هم جلوهای از این مسئله است» خاطرنشان کرد: اگر مسجد فقط محل اقامه نماز بود باید برای مسجد ضرار گفته میشد: «لا تَقُم فیه صلاة ابدا» ولی اصل مسجد را خراب کردند. اراکی با تاکید بر اینکه «اعتکاف، تمرینِ بودن با امام معصوم است» گفت: ما در این سه روز مانند امام زندگی میکنیم؛ روزها روزه میگیریم و شبها شب زنده داری و از گناه دوری میکنیم. وی افزود: اعتکاف یک عبادت حاشیهای و ثواب محض نیست؛ اگرچه اینها هم در قرآن آمده، بلکه اعتکاف برای این است که جامعه طاهر و بادوام باشد. دبیر کل مجمع جهانی تقریب در جمع بندی سخنان خود با بیان مثالی از فقه نظاممند گفت: در مسائل سیاسی وظیفه مردم نصرت و اطاعت است و اگر امور مربوط به امام معصوم هم در این زمینه تبیین شود تبدیل به نظام سیاسی خواهد شد. وی با اشاره به جایگاه مهم مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایشان پاسدار و تشویق کننده تقوا در جامعه هستند و باید مردم را آگاه کنیم که خداوند چه نعمتی به آنان داده است. بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه که به همت ستاد مرکزی اعتکاف قم برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین تکیهای دبیرستاد اعتکاف از آیت الله اراکی برای برگزاری اولین جلسه درس خارج اعتکاف تشکر و قدردانی کرد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]