تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821068750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتکاف آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اعتکاف آغاز شد
این مناسک معنوی که از قبل از اذان صبح امروز آغاز شده تا اذان مغرب پانزدهم رجب ادامه دارد.
کد خبر: ۵۸۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ - 21 April 2016


با فرا رسیدن سیزدهم رجب، اعتکاف دلسپردگان به خالق بی همتا آغاز شد.

به گزارش شبکه خبر، در سپیده دم امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه 95 مصادف با 13  رجب المرجب 1437 هجری قمری، هزاران تن از مردم به ویژه جوانان مومن در مساجد سراسر کشور معتکف شدند.

این مناسک معنوی که از قبل از اذان صبح امروز آغاز شده تا  اذان مغرب پانزدهم رجب ادامه دارد.

در این ایام سه روزه، معتکفان روزه دار با  برپایی جلسات ختم قرآن،  توسل و در سحر‌ها با مناجات امیرالمومنین(ع) و دیگر دعاها به راز و نیاز می پردازند و با  کسب معرفت و معنویت از فضای معنوی دور از دنیا و اشتغالات دنیویی استفاده می کنند.

مراسم اعتکاف در بیش از 5500 مسجد برگزار می شود.
 
* فرصتی برای با خود و خدا بودن

تردیدی نیست که دین آسمانی اسلام، گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و جدایی از دنیا به سبک برخی کیش ها را ناپسند می داند، اما اعتکاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و دل کندن از دغدغه ها و تعلقات روزمره فراهم کرده تا خسته شدگان از هیاهو و جنجالهاى زندگى مادى و دلسپردگان به حضرت حق چند صباحى را با خود و خدا خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند.

اعتکاف در للغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و احترام نهادان به آن است و در عرف و شرع به معنی توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است.

در یک تعریف جامع اعتکاف عبارتست از: «اقامت کردن برای حداقل سه روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات شرایط لازم .»

اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از: 1. نیت، 2. توقف در مسجد جامع شهر. 3. کمتر از سه روز نبودن اعتکاف، 4. روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف.

اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت ‏خاص نیست، تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعا بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، و ایام البیض ماه رجب است. اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازی انسان بری درک لیلة القدر و بهره برداری از فیض ین شب گران قدر، بی‏ارتباط نیست. در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد.

اعتکاف، تنها در مساجد خاص، صحیح است؛ بنابرین اگر کسی در خانه خود یا در حسینیه یا حرم معتکف شود صحیح نیست. مساجدی که اعتکاف در آن صحیح است، عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد جامع کوفه، مسجد بصره و به قصد رجا می‏توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد.

مدت اعتکاف حداقل سه روز است و کمتر از آن صحیح نیست؛ ولی بیشتر از آن حدی ندارد، البته اگر پنج روز معتکف شود، روز ششم را نیز واجب است‏ بماند؛ بلکه بنابر احتیاط واجب، هرگاه دو روز اضافه کرد روز سوم هم باید بماند؛ پس اگر هشت روز معتکف شد روز نهم هم واجب است.

 انسان در یام اعتکاف باید روزه بگیرد؛ بنابرین کسی که نمی‏تواند روزه بگیرد مانند مسافر، مریض و زن حیض یا نفساء و کسی که عمدا روزه نگیرد، اعتکافش صحیح نیست.






















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن