تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834945442
شکاف کعبه و ماجرای ولادت حضرت امیر در خانه خدا
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خانه کعبه به دست حضرت آدم (ع) ساخته شد و سپس در طوفان نوح آسیب دید و به وسیلۀ ابراهیم خلیل (ع) تجدید بنا شد، حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در این زمینه می فرماید: « آیا نمیبینید که خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسیلۀ قطعات سنگی امتحان کرده و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند».
ابن شهرآشوب، از امیر المؤمنین (ع) روایت کرده است که در مورد معنای آیه: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ» در جواب مردی که پرسید: آیا کعبه اولین بیت است؟ حضرت فرموند: نه، قبل از کعبه خانههایی دیگر نیز بوده، لیکن کعبه اولین خانه مبارکی است که برای مردم بنا نهاده شد. خانهای که در آن هدایت و رحمت و برکت است و اولین کسی که آن را بنا نهاد ابراهیم بود، و بعد از او قومی از عرب جرهم آن را بنا کردند، و باز روزگار آن را ویران کرد، عمالقه برای بار سوم آن را بنا کردند، و برای نوبت چهارم، قریش آن را تجدید بنا نمودند.
بعد از آن که زمام امر کعبه به دست قصی بن کلاب، یکی از اجداد رسول خدا (ص) افتاد (یعنی قرن دوم قبل از هجرت) قصی آن را خراب کرد و از نو با استحکامی بیشتر بنا نمود و با چوب دوم (درختی شبیه به نخل) و کندههای نخل آن را پوشانید، و این بنا همچنان بر جای بود تا زمانی که عبد اللَّه زبیر در عهد یزید بن معاویه مسلط بر حجاز شد و یزید سرداری به نام حصین را برای ویران کردن آن فرستاد، و در اثر جنگ و سنگ های بزرگی که لشکر یزید با منجنیق به طرف شهر مکه پرتاب میکردند، کعبه خراب شد و آتشهایی که باز با منجنیق به سوی شهر میریختند، پرده کعبه و قسمتی از چوب های آن را سوزانید. بعد از آن که با مردن یزید جنگ تمام شد، عبد اللَّه بن زبیر به فکر افتاد، کعبه را خراب نموده بنای آن را تجدید کند، دستور داد گچی ممتاز از یمن آوردند، و آن را با گچ بنا نمود و حجر اسماعیل را جزء خانه کرد، و در کعبه را که قبلا در بلندی قرار داشت، تا روی زمین پائین آورد. و در برابر در قدیمی، دری دیگر کار گذاشت. تا مردم از یک در وارد شوند و از در دیگر خارج شوند و ارتفاع کعبه را 27 ذراع (تقریبا سیزده متر و نیم) قرار داد و چون از بنای آن فارغ شد، داخل و خارج آن را با مشک و عبیر معطر کرد، و آن را با جامهای از ابریشم پوشانید، و در هفدهم رجب سال 64 هجری از این کار فارغ گردید.
و بعد از آن که عبد الملک مروان متولی امر خلافت شد، حجاج بن یوسف خانهای را که عبد اللَّه بن زبیر ساخته بود خراب نموده به شکل قبلیاش برگرداند. حجاج دیوار کعبه را از طرف شمال شش ذراع و یک وجب خراب نموده و به اساس قریش رسید و بنای خود را از این سمت بر آن اساس نهاد، و باب شرقی کعبه را که ابن زبیر پائین آورده بود در همان جای قبلی آن (تقریبا یک متر و نیم یا دو متر بلندتر از کف) قرار داد و باب غربی را که عبد اللَّه اضافه کرده بود مسدود کرد، آن گاه زمین کعبه را با سنگ هایی که زیاد آمده بود فرش کرد.
وضع کعبه بدین منوال باقی بود، تا آن که سلطان سلیمان عثمانی در سال 960 روی کار آمد، سقف کعبه را تغییر داد و چون در سال هزار و صد و بیست و یک هجری احمد عثمانی متولی امر خلافت گردید، مرمتهایی در کعبه انجام داد، و هنگامی که سیل عظیم سال هزار و سی و نه بعضی از دیوارهای سمت شمال و شرق و غرب آن را خراب کرده بود، سلطان مراد چهارم، یکی از پادشاهان آل عثمان دستور داد آن را ترمیم کردند و کعبه دیگر تا به امروز دست کاری نشد.
در مورد ولادت حضرت علی (ع) در کعبه کسی آن را مورد تردید قرار نداده است و همه مسلمانان چه شیعه، چه اهل سنت این اعجاز را پذیرفتند و در منابع معتبر شیعی این گونه آمده است که یزید بن قعنب می گوید: من با عباس بن عبد المطلب و جمعی از عبد العزی برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت؛ گفت خدایا من به تو ایمان دارم و بدان چه از نزد تو آمده است؛ از رسولان و کتاب ها مؤمن هستم و به سخن جدم ابراهیم خلیل (ع) تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودی که در شکم من است، این ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب می گوید: ما به چشم خود دیدیم که خانه خدا از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشائیم، ولی گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خدای عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیر المؤمنین را در دست داشت و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم؛ زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانی پرستید؛ در آن جا که پرستش خدا خوب نبود جز از روی ناچاری، و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرمای تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفی آواز داد ای فاطمه نام فرزندت را علی بگذار که او علی است و خدای اعلی می فرماید: من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تادیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و او است که بتها را در خانه من می شکند و او است که در بام خانهام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند خوشا به حال کسی که او را دوست دارد و فرمان بردار او است و بدا به حال کسی که او را دشمن دارد و نافرمانی او کند.
شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه در اين باره مينويسد :
حضرت امير المؤمنين علي بن ابى طالب عليه السّلام در روز جمعه سيزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام الفيل در خانه خدا در شهر مكه به دنيا آمد ، نه پيش از وى كسى در خانه خدا به دنيا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امير مؤمنان عليه السّلام در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است .
ديدگاه علماي اهل سنت:
حاكم نيشابوري روايات متواترى وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان على بن ابى طالب - كرم الله وجهه - را در داخل كعبه به دنيا آورده است.
شاه ولي الله دهلوي وي در مناقب امير مؤمنان عليه السلام مينويسد :
و از مناقب وي رضي الله عنه كه در حين ولادت او ظاهر شد يكي آن است كه در جوف كعبه معظمه تولد يافت .
سبط ابن جوزي روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف ميكرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آورد .
مسعودي محل تولد علي عليه السلام ، خانه كعبه است .
گنجي شافعي امير مؤمنان عليه السلام شب جمعه سيزده رجب ، سال سيم بعد از واقعه عام الفيل در داخل خانه خدا به دنيا آمد. كسي پيش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده است و اين از فضائل اختصاصي آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا كرده است .
ابن صباغ المالكي على عليه السلام در مكه مشرفه در داخل بيت الحرام ( كعبه ) در روز جمعه سيزدهم ماه خدا يعنى ماه رجب سال سى ام عام الفيل و بيست و سه سال پيش از هجرت به دنيا آمد ... پيش از او هيچ كس در كعبه متولد نشد و اين فضيلتى است كه خداوند به جهت بزرگداشت و بالا بردن مقام و اظهار كرامت او مخصوص حضرتش گردانيده است .
حلبي زيرا آن حضرت در داخل خانه كعبه متولد شد و عمر رسول خدا در آن روز سي سال بود .نتیجه گیری:• موارد بالا از مطالبي است كه اگر كسي آن ها را نتواند بپذيرد، به مسلماني او لطمه نميخورد و از ضروريات اسلام نيست. بنابراين اگر كسي آن ها را قبول نداشته باشد، به جهت اين كه دليل متقني ندارند و يا عقل قادر به درك و فهم و تصديق آن ها نيست، مشكلي پيش نمي آيد.
• شیعه و اهل تسنن باور دارند که معجزه شکاف کعبه یقینی است و تولد حضرت علی (ع) در داخل کعبه انجام گرفته است.
• با توجه به تخریب و تجدید بنای کعبه در سال های بعد از ولادت و زندگی حضرت علی (ع) به طور طبیعی باید آثار اولیه شکاف به وجود آمده در هنگام ورود مادر امیرالمؤمنین (ع) به داخل کعبه از بین رفته باشد و این حقیقتی است که کسی نمی تواند منکر آن باشد.
• ولی آنچه هم اکنون در واقعیت وجود دارد، شکافی دائمی در رکن یمانی کعبه است که بارها توسط کشور عربستان ترمیم شده ولی فایده ای نداشته و نهایتا آن را نقره کوب کرده و هر از چند گاهی ترمیم موضعی می کنند. مصداق دیگر این مطلب حر بن یزید ، حائر حسینی و شهید پلارک می باشد.اعتقاداتمطالب مرتبط :آيا خانه منسوب به امام علي(ع) در كوفه واقعيت دارد؟ +عکسويژه تولد امام علي عليه السلام / روز پدرپیام های تبریک روز پدر و روز مرد
چهارشنبه 1 اردیبهشت 1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]
صفحات پیشنهادی
دهم رجب مصادف با ولادت امام جواد علیه السلام و حضرت علی اصغر علیه السلام
حضرت جواد الائمه علیه السلام بنا بر قول مشهور در دهم ماه رجب سال 195 هجری به دنیا آمده اند 1 قول های دیگر در ولادت آن حضرت چنین است 17 ماه رمضان 15 ماه رمضان 2 آخر ذی القعده به قولی هم 13 رجب ولادت آن حضرت واقع شده است پدر بزرگ وار آن حضرت امام رضا علیه السلام و مادر آنمناجات عاشقانه امیرالمؤمنین(ع) با خداوند
امیرالمومنین ع 9 جمله فیالبداهه و بدون تأمل فرموده است که قدرت همه مردم را گرفته از اینکه بتوانند جملهای همانند آن بیاورند امیرالمومنین ع 9 جمله فیالبداهه و بدون تأمل فرموده است که چشمان بلاغت را از جای کنده و گوهرهای حکمت را یتیم کرده و قدرت همه مردم را گرفته از اینکه بتمولودیهای منتخب ولادت حضرت علی(ع) + دانلود
مولودیهای منتخب ولادت حضرت علی ع دانلود گلچین مولودیخوانی و مدیحهسرایی مداحان کریمی مطیعی هلالی سیب سرخی و میرداماد را در وصف امام علی ع بشنوید و دانلود کنید به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در آستانه سیزدهم رجب و روز پدر گلچینرئیس امور کتابخانههای شهرستان خدابنده: بزرگترین کتابخانه عمومی شهرستان خدابنده احداث میشود
رئیس امور کتابخانههای شهرستان خدابنده بزرگترین کتابخانه عمومی شهرستان خدابنده احداث میشود رئیس امور کتابخانههای شهرستان خدابنده از تعیین تکلیف زمین احداث کتابخانه عمومی در شهرستان خدابنده خبر داد و گفت بزرگترین کتابخانه عمومی خدابنده در زمینی به مساحت یک هزار و 500 مترمربععلمِ ضدا خدا، به سمت اثبات خدا پیش می رود
ترجمه علمِ ضدا خدا به سمت اثبات خدا پیش می رود شناسهٔ خبر 3589372 - پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان در مقاله پیش رو اثر اریک متاکزاس است که در وال استریت ژورنال منتشر شده نشان داده می شود که هرچه بر دانایی و علم انسان افزوده می شود به اثبات خدا نیزاعمال و فضیلت ماه رجب/ چرا رجب «ماه خدا» نامیده شده است؟
حضرت رسول ص میفرمایند ماه رجب ویژه آمرزش و مخصوص مغفرت است در این ماه خداوند اولیا و محبانش را می آمرزد توبه آنان را میپذیرد و از دشمنانشان میرهاند اینالرجبیونماه رجب ماه ولایت و امامت ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش جاری میشود رسول خدا ص در این خصوص میفرمتعالی زدایی از خداوند درعرفان های انحرافی/ تقلیل خدا به خدای درون
یک کارشناس عرفان های نوظهور عنوان کرد تعالی زدایی از خداوند درعرفان های انحرافی تقلیل خدا به خدای درون شناسهٔ خبر 3594734 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام حسن زاده کارشناس عرفان های نوظهور در برنامه شعبده شوم گفت در عرفامشکلاتی که شما مطرح کردید؛نتیجه استخدام کتابخانه های عمومی چه شد/چرا عوارض خودرو متغییر است؟
مشکلاتی که شما مطرح کردید نتیجه استخدام کتابخانه های عمومی چه شد چرا عوارض خودرو متغییر است جامعه > مشکلات مردم - کاربران مشکلات خود را اعلام کردند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کاربران در صفحه مشکلات مردم مشکلات خود را در زمینه نظام وظیفه استخدام مترو و مطرح کناگفتههای از ماجرای تقریظ رهبری بر «نامیرا»
ناگفتههای از ماجرای تقریظ رهبری بر نامیرا صادق کرمیار در مطلبی که در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده است به بیان خاطرهای از دیدار خود با رهبر انقلاب بعد از نوشتن کتاب نامیرا پرداخته است به گزارش فرهنگ نیوز صادق کرمیار نویسنده رمان تحسین شده "نامیرا" در مطلبی که درشهرستان تالش آماده برگزاری جشنهای ویژه ولادت مولود کعبه است
شهرستان تالش آماده برگزاری جشنهای ویژه ولادت مولود کعبه است آستارا - ایرنا - معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تالش در جلسه ستاد برگزاری ویژه برنامه های ولادت امام علی ع و اعتکاف گفت شهرستان تالش آماده برگزاری جشنهای ویژه ولادت مولود کعبه است سید جلال سید محمدی روز دوشنبه در ج-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها