تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837993152
نسبت روایت فتح به مقالات آوینی نسبت عرفان عملی به عرفان نظری است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در همایش آوینی ما آوینی آنها مطرح شد؛
نسبت روایت فتح به مقالات آوینی نسبت عرفان عملی به عرفان نظری است
شناسهٔ خبر: 3597548 - چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
یامین پور گفت: تمام آنچه آوینی آموخته در قالب روایت فتح تجلی پیدا می کند. در روایت فتح، شأن نظری آوینی دیده می شود. اگر امثال او نبودند فیلم سازهای غربی به بت دانشگاه های ما تبدیل می شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، همایش «آوینی ما آوینی آنها» روز گذشته به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش بهروز افخمی، محمدحسین مهدویان و وحید یامین پور به ایراد سخنرانی پرداختند. در ابتدای این جلسه بهروز افخمی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرم و محتوا از منظر شهید آوینی اظهار داشت: بنده علاقه ای ندارم از الفاظ فرم و محتوا استفاده کنم و کار فیلم سازی را باید به صورت عملی آموخت و در مورد فرم و محتوا نظری ندارم. مهدویان نیز در پاسخ به این سوال گفت: شهید آوینی در مقاله تکنیک در سینما که آخرین مقاله او در حوزه سینماست تلاش کرده تمییز دادن گذشته خود در مورد فرم و محتوا را اصلاح کند. باید گفت به این صورت نیست که فرم و محتوا قابل تفکیک باشد و سید مرتضی آوینی هم در نهایت در آخرین مقاله خود مسئله تفکیک فرم و محتوا را رد می کند. وحید یامین پور با اشاره به مقالات سینما مخاطب و سینما مردم و مقالات جلد ۳ آیینه جادو گفت: آوینی معتقد است که فرم و محتوا باید توأمان بجوشد که در غیر اینصورت ابتذال بوجود می آید. البته تکنیک مناسبی برای مضمون باید وجود داشته باشد، لذا اگر این اتفاق نیفتد به ابتذال کشیده می شود ولو اینکه آن مضمون، مضمون مقدسی باشد. تفکیک فرم و محتوا ذهنی و انتزاعی و غلط است و اگر کسی به صرف توجه به محتوا به فیلم سازی ورود کند به ابتذال کشیده می شود. تاکید خود شهید آوینی بر نگاه توامان فرم و مضمون بوده و شدیدترین انتقادات آوینی نیز از این زاویه بوده است و فیلم های هامون، مادر، نار و نی و مشق عشق را با همین نگاه نقد می کند.
افخمی در ادامه با اشاره به اصطلاح میزانس که در فیلم سازی رایج شده است، گفت: این واژه، واژه ای است که استفاده از آن و بحث در مورد آن دردی از ما دوا نمی کند و فرم و محتوا نیز برای کسانی است که می خواهند نظریه پردازی کنند و این نظریات کمکی به ایجاد فیلم های خوب نکرده است. اکنون به نظر من اولویت این است که به این سوال پاسخ دهیم که سیدمرتضی آوینی امروز به چه کار ما می آید؟ آیا جنبه نظری او به درد می خورد و یا فیلم هایی که ساخت و تاثیراتی که بر جای گذاشت؟ مهدویان در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه در سینمای امروز معمولا بر محور یک مضمون فیلم ساخته می شود، گفت: روند فیلم سازی اینطور نیست که بر اساس یک مضمون بخواهیم آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کنیم. این نگاهی است که سید مرتضی آوینی آن را مذموم می داند. اگر کارگردانی که سوار بر تکنیک است بخواهد مضمونی را ترجمه به فیلم کند، به این فیلم های مضمون زده امروز می رسیم. قبل از هر چیز فیلم ساز فیلم خود را در تخیل خود می بیند و سعی می کند آنچه درک کرده به مخاطب منتقل کند. لذا با المان های مشخص فرمیک نمی توان به فرم خوب رسید. مهدویان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اثراتی از آوینی گرفته است گفت: من در دوره دانشجویی نظرات آقای آوینی را خواندم ولی آنچه در این دو فیلمی که ساختم به من کمک کرد سکانس غواص های فیلم شب عاشورایی و بطور کلی فیلم های روایت فتح بود. اینگونه نیست که فیلم سازی به لحاظ فنی خیلی پیچیده باشد. به نظر من بی پیرایگی و تلاش برای انتقال درست آن صحنه موضوعیت دارد. البته مقالات آوینی برای من جالب بود ولی اگر آن سکانس خاص از فیلم شب عاشورایی نبود من نمی توانستم دو فیلم خود را درست کنم. یامین پور در واکنش به اظهارات مطرح شده عنوان کرد: نسبت روایت فتح به مقالات آوینی نسبت عرفان عملی به عرفان نظری است. ساختن یک فیلم خیاطی نیست بلکه خلق است. تمام آنچه آوینی آموخته در قالب روایت فتح تجلی پیدا می کند. در روایت فتح کاملا شان نظری آوینی دیده می شود و هیچ تعارضی بین مقالات سوره و روایت فتح نیست و آن مقالات به نوعی مکتوب روایت فتح است.
وی ادامه داد: آنچه ما را حیرت زده می کند این است که شما چگونه می توانید خودتان را به حقیقت فی نفسه نزدیک بکنید؟ آوینی می گوید سینمای سوبجکتیویستی سینمایی است که نزدیک به حقیقت نخواهد شد. نقد آوینی به هامون همین است که داریوش مهرجویی نمی تواند درکی از عرفان داشته باشد. بحث بر سر صرفاً تکنیک و یا مضمون نیست، بحث این است که یک کارگردان چقدر می تواند آنچه می خواهد بگوید را خود درک کند. سینما باید تلاش کند خود را به حقیقت نزدیک کند. سینما برای مخاطب عام است و در اختیار فیلم ساز نیست بلکه در اختیار حقیقت است و اگر کسی بخواهد از عرفان سخن بگوید باید به عرفان نزدیک شود. شهید باقری در فیلم آخرین روزهای زمستان شهید باقری ساخته و پرداخته ذهن آقای مهدویان نیست بخاطر همین توانسته موفق باشد. در ادامه برنامه افخمی با بیان اینکه آوینی توانست آنچه در سینما متدوال است را بر هم بزند، گفت: همه اصرار من این است که کاری که امروز می کنیم باید به درد سینمای امروز بخورد. وجه نظری سید مرتضی آوینی آنقدر اهمیت ندارد که بخش عملی او اهمیت دارد. وجه نظری او غالباً عکس العملی نسبت به تصور رایج از سینما و هنر و خرافات شایع درباره سینما و هنر بود که این خرافات توسط فضای روشن فکرانه تجدید و تشدید می شد و به راحتی هم می شد آن را نفی و انکار کرد. وی ادامه داد: از نظریه پردازی تنها می توان نظریه پرداز شد و به کار عملی منتهی نمی شود. اگر احساس کردید که لازم است نظریه پرداز شوید در راستای نفی نظریه پردازی قدم بردارید. اگر نظریه پردازی خرافه وجود نداشت ما در آن دوران وارد نظریه پردازی نمی شدیم. کسی که می خواهد تغییراتی در این عالم ایجاد کند به تجربیات عملی روی می آورد. کار اصلی سیدمرتضی آوینی در فیلم سازی و در جبهه و در ارتباط با جنگ شکل گرفت. یامین پور در پاسخ به موضوعات مطرح شده عنوان کرد: هنر موهبتی است که هر کسی توفیق آن را ندارد و این روشن است که هر کس بیشتر در حوزه ای دانش داشته باشد لزوما هنرمند خوبی نمی شود و ضرورتا از داخل تئوری هنرمند بیرون نمی آید. اما برای هنر آموزش لازم است. آموزش انباشت تجربه هاست. در مورد یک هنر صنعت رسانه ای مانند سینما که در آن تکنیک وجود دارد به تجربه چند ده ساله نمی توان بی اعتنا بود که این تجربیات اکنون تبدیل به نظریه شده است. سینما عالم تئوری است و اگر بخواهد بالنده شود نیازمند تئوری است. منظور ما لفاظی نیست. اگر امثال آوینی نبودند فیلم سازهای غربی به بت دانشگاه های ما تبدیل می شدند لذا نمی توان این نقش را نادیده گرفت. وی ادامه داد: باید گفت بیش از هفتاد درصد نوشته های آوینی در حوزه علوم انسانی و سیاست گذاری و فرهنگ و... است و سی درصد آن به هنر و ادبیات و سینما برمی گردد و باید به این هم توجه داشت. بهروز افخمی در واکنش به سخنان یامین پور گفت: آموزش به معنای دریافت تکنیک ربطی به نظریه پردازی ندارد. من سوال می کنم که نظریه پردازی به چه دردی می خورد؟ سیدمرتضی آوینی اگر وارد نظریه پردازی می شد برای نفی نظریه های رایج بود. کسی که می خواهد فلسفه را رد کند باید از ابزار آنها استفاده کند. مهدویان در این خصوص گفت: من در دانشگاه کتابی مانند کتاب بازن در مورد واقع گرایی در سینما را خواندم که در این کتاب آمده است برای اینکه فیلم واقعی باشد باید پلان های بلند داشته باشد! مشخص است که این حرف درست نیست. تئوری از این جهت که بخواهیم راجع به فیلم حرف بزنیم به درد می خورد ولی واقعیت این است که مثلا واقع گرایی در فیلم با نظریات بازن بوجود نمی آید. وحید یامین پور در ادامه اظهارات خود گفت: من می خواهم بدانم چرا آقای آوینی مثلا از فیلم عروس خوشش آمده و از آن تعریف می کند؟ تئوری، انباشت توضیحات و ادراکات و شعوری است که انسان به دست می آورد. منطقی که بر یک اظهار نظر حاکم است نظریه پردازی خواهد بود. افخمی در مورد بحث های یامین پور اظهار داشت: بحث های مطرح شده ناظر به بحث تکنیکی است. تئوری یعنی ایدئولوژی. من می گویم وارد فلسفه بافی و ایدئولوژی نشوید. ایدئولوژی ها فیلم ها را نساخته اند.
در ادامه این همایش مهدویان در مورد تاثیرپذیری از آثار شهید آوینی گفت: وقتی من در دانشگاه نظریات آقای آوینی را خواندم با کسی مواجه شدم که احوال حاضر را نفی می کند و احساس مرا تایید می کند. واقعا از یک بندی رها شدم و سعی کردم مواجهه واقعی خود را با عالم هر فیلم پیدا کنم. لذا به این صورت به یک آزادگی رسیدم و ترس من از سینما ریخت. افخمی نیز در پاسخ به این سوال که آثار آوینی چه اثری در فیلم های شما گذاشته است، گفت: کسانی که فیلم روز فرشته را دیده اند به یاد دارند که دوربین به سنگ قبر نزدیک می شود و داخل خاک می رود و بعد از عبور از خاک به دنیای دیگری وارد می شود که همه چیز وارونه است و درختان برعکس اند و آسمانش وارونه است. لذا این را مستقیما از نوشته های آوینی گرفتم که گفته بود مگر می شود از این خاک راهی به آسمان نباشد. یامین پور با انتقاد از تنزل دادن تاثیر پذیری از آوینی به سطح یک سکانس خطاب به افخمی گفت: یکی از تاثیرات شما این بوده که شما از معدود سینماگرانی هستید که غرب را نقد می کنید. افخمی ادامه داد: به آسانی نمی توان از چارچوب های منطقی بر اساس ایده های دلبخواهی خلاص شد. سید مرتضی در نفی نظریه نظریه می گفت و در نفی فلسفه فلسفه می گفت. او سیطره تئوری بافی را شکست. کسی اگر در این خصوص احساس نیاز می کند این کار را انجام دهد. یامین پور در رد سخنان افخمی گفت: شهید آوینی یکی از منتقدین نظام آموزشی هنر و سینما بود و معتقد بود از این درس ها هنرمند بیرون نمی آید و باید فلسفه جایگزین درس های حاضر شود. البته نه به معنای فلسه بافی. او منظور خود را از فلسفه سینما در مقاله ای بیان می کند. لذا مجموعه این یادداشت ها تئوری آوینی در حوزه سینماست و تلاش نظری او تئوری آوینی در سینمای ملی است و بر این اساس می گوید چرا فلان فیلم خوب است و دیگری بد است. وی ادامه داد: مرحوم مددپور در کتاب سینمای اشراقی همین نظریه آوینی را بسط می دهد که اشراق در مقابل سوبجکتیویته را مطرح می کند. حقیقت را بلعیدن و حدیث نفس کارگردان را بصورت فیلم بیرون ریختن می شود سینمای جشنواره ای و سوبجکتیویته که اکنون شاهد آن هستیم. به لحاظ نظری آوینی بر طبق عرفان ابن عربی مسائل را می بیند و همه چیز را اینگونه ادراک می کند. او معتقد است قلب هنرمند مهبط فرشتگان است و مرتبه سینما را به این صورت بالا می برد. لذا خیلی ها در این تعریف نیستند. وقتی شأن هنر بالا برود، دست بقیه به این سطح نمی رسد. یامین پور با اشاره به رویکردهای مختلف در جهان اسلام در مورد فلسفه گفت: در جهان اسلام کسانی به شدت فلسفه را نفی می کنند و برخی دیگر آن را تایید می کنند. در عالم معاصر مثلا آقای بروجردی اجازه نمی دادند که وجوهات صرف فلسفه شود. لذا این نظر آقای افخمی در همین چارچوب قابل ارزیابی است. مهدویان در پایان این همایش گفت: اگر متون و نوشته های آوینی را هم نداشتیم او همین جایگاه را داشت. چون چند سال از طریق روایت فتح با مردم سخن گفت و دامنه گسترده ای از مردم با او ارتباط برقرار کردند. رسالت ارزشمند آوینی برای فیلم سازی بود و به نظر من مهمترین ویژگی آوین متونی است که برای روایت فتح گفته است. این متون منبع جوششی دارد و به نظر من مهمترین وجه آوینی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
پژوهش برای دستیابی به عرفان عملی اهل بیتی، یک ضرورت است
یادداشتی از حجت الاسلام حسین روحانی نژاد پژوهش برای دستیابی به عرفان عملی اهل بیتی یک ضرورت است شناسهٔ خبر 3594622 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها حجت الاسلام و المسلمین حسین روحانی نژاد عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی عرفان عدو شماره جدید فصلنامه «نقد کتاب کلام، فلسفه، عرفان» منتشر شد
دو شماره جدید فصلنامه نقد کتاب کلام فلسفه عرفان منتشر شد شناسهٔ خبر 3595038 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۳ دین و اندیشه > سایر هفتمین و هشتمین شماره از فصلنامه نقد کتاب کلام فلسفه عرفان با انتشار مقالاتی از استادان فلسفه معرفی و نقد آثار حوزه فلسفه منتشر شد به گزادوره تفسیر عرفانی نهجالبلاغه برگزار میشود
با تدریس بخشعلی قنبری دوره تفسیر عرفانی نهجالبلاغه برگزار میشود شناسهٔ خبر 3594594 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دوره جديد سلسله نشستهای شرح نهجالبلاغه تفسير عرفانی نهج البلاغه به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاتعالی زدایی از خداوند درعرفان های انحرافی/ تقلیل خدا به خدای درون
یک کارشناس عرفان های نوظهور عنوان کرد تعالی زدایی از خداوند درعرفان های انحرافی تقلیل خدا به خدای درون شناسهٔ خبر 3594734 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام حسن زاده کارشناس عرفان های نوظهور در برنامه شعبده شوم گفت در عرفانسبت اسلام و ایدئولوژی/ تفاوت ایدئولوژی با علم و فلسفه
عبدالحسین خسروپناه تبیین کرد نسبت اسلام و ایدئولوژی تفاوت ایدئولوژی با علم و فلسفه شناسهٔ خبر 3589559 - دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشمندان هر ایدئولوژی یک مرحله انتقادی نسبت به وضع موجود دارد یعنی ایدئولوژی نسبت به آنچه الآن هست چه معنوی چه مادی چهدیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به فلسفه سیاسی انتظار بررسی میشود
با حضور داوود مهدوی زادگان دیدگاه امام خمینی ره نسبت به فلسفه سیاسی انتظار بررسی میشود شناسهٔ خبر 3594987 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهل و دومین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع امام خمینی ره و فلسفه سیاسی انتظار ۲عطار، عرفان را به معنی عمیق آن وارد ادبیات فارسی کرد
یادداشت یحیی یثربی به مناسبت روز بزرگداشت عطار عطار عرفان را به معنی عمیق آن وارد ادبیات فارسی کرد شناسهٔ خبر 3597045 - چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشمندان عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران بزرگ ایران است که تحول عمیقی در عرفان اسلامی ایجاد کرده اسنسبت مهآلود «دين» و «سنت»
نسبت مهآلود دين و سنت سيدحسين نصر متولد 19 فروردين ماه 1312 از چهرههاي ممتاز دانشگاهي ايران در ايالات متحده امريكا است كه پس از نااميدي از تحركات سياسي و فكري خويش در حلقه روشنفكري فرح پهلوي در اواخر دوران پهلوي دوم رهسپار امريكا شد و توانست با تدوين كتابها و مقالات بسيارتک تک پلان های روایت فتح؛ تفکرات آوینی است
رئیس سابق صدا و سیما گفت آوینی بدون روایت فتح به لحاظ شناخته شدن تفکراتش مفهومی ندارد و روایت فتح نیز بدون آوینی شناخته نخواهد شد چون تک تک پلان های این مستند آوینی است که خودنمایی می کند نگاه قلم و گفتار-متن او به این مستند محتوا بخشیده است به گزارش نسیم آنلاین تسنیم نوگفتگوی تلفنی ناتمام با شهید آوینی/ بالاخره نسبت موسیقی با اسلام چیست؟
پایگاه انقلاب نیوز شهید آوینی می گوید مطلب بر سر این است که موسیقی موسیقی ملکوتی همه عالم را پر کرده است و اصلا عالم ملکوت بدون موسیقی ملکوتی قابل تصور نیست علت این مطلب بماند اما اگر این را بپذیریم باید بدانیم که این موسیقی چگونه در وجود انسان حاضر است به گزارش پایگاه انقل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها