تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805148536
بیتوجهی به حوزههای کلام و فلسفه در اخلاق اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در کرسی نقد اصطلاح نامه اخلاق اسلامی عنوان شد؛
بیتوجهی به حوزههای کلام و فلسفه در اخلاق اسلامی
شناسهٔ خبر: 3576724 - چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
کرسی نقد اصطلاح نامه اخلاق اسلامی، دوشنبه ۱۷ اسفند ماه در سالن همایشهای بینالمللی غدیر استان قم برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، کرسی نقد اصطلاح نامه اخلاق اسلامی، دوشنبه ۱۷ اسفند ماه در سالن همایشهای بینالمللی غدیر استان قم برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام علی محمد حسینزاده ارائهدهنده، دکتر محسن جوادی ناقد و حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی مجیدی نظامی دبیر علمی بودند. حجت الاسلام نظامی در این نشست بیان کرد: اصطلاح نامه اخلاق اسلامی عبارت است از مجموعه اصطلاحات استانداردشده در حوزه علم اخلاق اسلامی که فهرستی منظم از واژههای کلیدی و کاربردی آن حوزه همراه با روابط معنایی بین آنها ارائه میدهد. وظیفهی اصطلاحنامه، سازماندهی یک علم است؛ سازماندهی و نظاممند ساختن مفاهیم مختلفی که در یک علم از آنها استفاده میشود. بهتعبیر دیگر، اصطلاحنامه موظف است اصطلاحات مختلفی که در یک علم مورد استفاده قرار میگیرد را جمعآوری و کشف کند و درنهایت تعیین نماید که کدام را باید مرجح قرار داد. اصطلاحات این حوزه دارای سه رده اصلی است: فضایل اخلاقی؛ رذایل اخلاقی؛ آداب و حقوق. وی افزود: تدوین اصطلاحنامه اخلاق اسلامی در سال ۱۳۷۶ با همکاری اساتید مشاور آغاز گردید و تحقیق آن در سال ۱۳۸۲ به پایان رسید. این مجموعه حاوی ۴۷۲۸ اصطلاح است که با مراجعه به ۱۷۵ منبع اخلاقی در سه بخش الفبایی، نظامیافته و ترسیمی تنظیم شده به چاپ رسیده است. این اثر پژوهشی ششمین اثری است که مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی بعد از اصطلاحنامه فلسفه اسلامی، اصطلاحنامه علوم قرآنی، اصطلاحنامه اصول فقه، اصطلاحنامه منطق و اصطلاحنامه کلام اسلامی منتشر کرده است. حجت الاسلام حسین زاده در ادامه تصریح کرد: تدوین این اثر مشکلات و سختیهای خاص خودش را داشت. در ابتدا اصطلاحنامه را بهعنوان یک فرهنگ لغت تصور میکردند. در ابتدای امر بسیار دشوار بود تا ما بتوانیم اصطلاحنامه نویسی را در حوزه دانشها جا بیندازیم. هرچند موفق شدیم در عرصه ملی و بینالمللی در این زمینه افتخاراتی کسب کنیم؛ اما در طی این ده سال، این حوزه نیازمند به جهشهای بلندتری بوده است. چندزبانه کردن اصطلاحنامهها کاری است که میتواند رشد اصطلاحنامهای را در جریانی که باید تحقق پیدا کند سرعت ببخشد و بتواند آن فرهنگ پژوهشی نسبت به مدیریت اطلاعرسانی که یکی از وظایف اصلی اصطلاحنامهها هست را شکل بدهد. وی گفت: من در این جلسه در ارتباط با اصطلاحنامههای اخلاقی توضیح مختصری ارائه میدهم. حدود ده سال قبل این جلسات پژوهشی آغاز شد و به گردآوری منابع در حوزه اخلاق پرداختیم و با وجود تمام موانع موجود در سال ۸۲ این اثر به اتمام رسید و در سال ۱۳۸۶ به زیور چاپ آراسته شد. اصطلاحنامه اخلاق با دو ترکیبواژه شروع میشود: «اصطلاحنامه» و «اخلاق». ترکیب این دو نیازمند یک تعریف مفهومی، هم نسبت به اصطلاحنامه و هم نسبت به اخلاق است؛ این تعریف مفهومی میتواند زمینهی نقد و بررسی را در این حورزه فراهم کند. حسین زاده اظهار کرد: از دو منظر میتوان جلسات نقد را پیگیری کرد: ۱. از جهت خود فن اصطلاحنامه؛ ۲. وقتی با مسألهی اخلاق اسلامی تلفیق میشود (از حیث نگرش به اخلاق و ساختاری که قرار است برای اخلاق بهوجود بیاید). وی افزود: اصطلاحنامهها بر اساس آن تباری که دارند موضوعشان در حوزه علم کتابداری و اطلاعرسانی است و هدفشان ساماندهی روند انتقال و ذخیرهسازی یافتهها و دادههای اطلاعاتی است؛ یعنی انسجام بخشیدن به این حوزه. اساسیترین وظیفه و کارکردش ابزار کنترل واژهها و برگرداندن زبان طبیعی مدارک به زبان کنترل شده سیستم یا همان زبان اطلاعاتی است. بهترین ابزار مدیریت اطلاعات، زبان اصطلاحنامهای است. وی گفت: وقتی اصطلاحنامه چنین وظیفهای دارد، میتوانیم پی به اهمیت آن ببریم؛ ابزار مهم نمایهسازی که از کارامدترین اصول برای نظاممند کردن اطلاعات پراکندهی متون و منابع است. درواقع وقتی میخواهد به حوزه اطلاعات انتظام ببخشد، ناچار است وقتی وارد حوزه دانش میشود انتظام را در حوزه دانش هم پدید بیاورد. مثلاً وارد دانش اخلاق میشود؛ وقتی وارد دانش اخلاق میشود به سمت انتظام بخشیدن میرود. این انتظام بخشیدن نیازمند یک نقشه راه است. ما این نقشه را در حوزه اخلاق از کجا بیابیم؟ یکی از دشوارترین مراحل در تدوین اصطلاحنامهها همین مرحله است. نیازمند یک مبنای روشن است. ما برای یافتن این مبنا جلسات متعددی برگزار کردیم. در این مرحله دو ایده کاربرد دارد؛ یکی بایستگی این حوزه (اخلاق) و انتظامبخشیدن به آن است. زبان اصطلاح نامه برای بازیابی اطلاعاتی است که تولید شده است. دیگری شیوه جدیدتری است که بر اساس میدانهای ارتباط تقسیم میشود. حسین زاده بیان کرد: بعد از مشاوره و جستوجوی فراوان به این سمت رفتیم که تراث ما مجموعهای از روشهای مختلف است. ما این روشها را – با توجه به اینکه موضوع اخلاق از نظر قدمای ما به سمت فضایل اخلاقی میرفت و انتظام خاصی هم نداشتیم – در سه دسته جمعآوری کردیم. اصطلاحنامه نیازمند بهروزرسانی است. یکی از مشکلات ما این است که اصولاً اخلاق را بهعنوان دانش عنوان نمیکنند. اگر اخلاق را بهعنوان دانش بپذیریم و به تولید اطلاعات در حوزه اخلاق بپردازیم، چالشها و گرههای رفتاری بسیاری حل خواهد شد. البته اخیراً بسترهای مناسبی برای تولید آثار علمی در این زمینه فراهم شده است. حسین زاده تاکید کرد: نکته دیگر اینکه بحث اصطلاحنامه باید تفکیک شود. حوزه اصطلاحنامه و اصطلاحنامه نویسی با آنچه در دانشگاه هست. مراد از اصطلاحات در این حوزه معرفتی، واژهای است اعم از فرهنگ لغات. یعنی ما هر واژهای که صلاحیت دارد و میتواند اطلاعاتی را بازیابی کند، میگوییم اصطلاح نمایهای یا اصطلاح اصطلاحنامهای که میتواند اعم از اصطلاح در فرهنگهای تخصصی و عامیانه باشد. محسن جوادی در این نشست به تشریح موضوع پرداخت و گفت: این اثر، بیشک کار پر ارزشی است؛ ولی بهعلت فرصت اندک از مزایای آن سخن نمیگویم و بیشتر به اشکالات میپردازم. بحث من در مورد خروجی این کار است؛ برای اینکه در آینده بهتر بشود نکاتی را عرض میکنم و ارزش کار دوستان در جای خود محفوظ است. وی ادامه داد: به نظر من خروجی کار خیلی مناسب نیست؛ به این دلایل: ۱ . برداشت درستی از اخلاق اسلامی نشده است؛ زیرا اخلاق اسلامی در آثار مختلف پراکنده است. بخشی از این آثار در این کتاب نمایه شده؛ ولی بخش بزرگی از مباحث اخلاق اسلامی در کتب کلامی ماست که در این اصطلاحنامه به آن پرداخته نشده است. یا مثلاً به اخلاق فلسفی در این اثر توجه نشده است. بهتر بود از ابتدا مشخص شود که در چه حوزهای از اخلاق این اثر تدوین میشود. بهنظر من این یک ایراد اساسی است و به همین علت است که مثلاً در منابع این کتاب نامی از ابن سینا نیست؛ در صورتی که آثار ابن سینا در اخلاق بسیار مهم است. ۲ . پیوستگیهای معنایی. بهنظر من این پیوستگیها خیلی فنی نیست؛ زیرا بیجهت تکرار شدهاند که لزومی نداشته است. ۳ . اصطلاحات مرجح. در این کتاب ارجح را عربی به فارسی دانستهاید. در صورتی که اصطلاح ارجح بهمعنای این نیست که لزوماً واژه تعبیر فارسی شود؛ بلکه مرجح بودن باید بر اساس نیاز باشد. باید برای این ترجیح سازوکارهای دیگری بیابید. ۴ . در فهرستی که اینجا از فضایل اخلاقی ارائه شده، موارد بسیاری وجوددارد که جزو فضایل اخلاقی نیست. ۵ . بهتر بود دامنه کار مشخص میشد؛ مثلاً مشخص میشد که قرار نیست به به اخلاق کاربردی پرداخته شود؛ یا مثلاً به اخلاق پزشکی هیچ اشارهای نشده است. ۶ . کمتعداد بودن مشاورهای مربوط به اخلاق محتوایی؛ باید یک تیم مشاور در هر حوزه این اثر را بررسی میکرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
«قانون علیت در فلسفه اسلامی» منتشر شد
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قانون علیت در فلسفه اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 3576745 - چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب قانون علیت در فلسفه اسلامی اثر ابوالفضل غفاری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری م«اصطلاحنامه اخلاق اسلامی» نقد میشود
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی نقد میشود شناسهٔ خبر 3572646 - شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها کرسی نقد اصطلاحنامه اخلاق اسلامی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و با حضور صاحبنظران ۱۷ اسفندماه نقد میشود به گزارش خبرگزاری مهر کرسی نقد اصطلاحنامه ااصلی ترین محور بحث در فلسفه اقتصاد اسلامی، مبانی است
رییس موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت اصلی ترین محور بحث در فلسفه اقتصاد اسلامی مبانی است شناسهٔ خبر 3570184 - سهشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها فلسفه اقتصاد اسلامی عنوان تحقیقی است که توسط حجت الاسلام دکتر سید حسین میرمعزی در حال انجام است وی معتقد است دنشست مبانی ارزششناختی تربیت در فلسفه اسلامی برگزار میشود
با تاکید بر آراء ملاصدرا و علامه طباطبائی نشست مبانی ارزششناختی تربیت در فلسفه اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3571795 - پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست مبانی ارزش شناختی تربیت در فلسفه اسلامی با تاکید بر آراء ملاصدرا و علامه طباطبائی یکشنبه ۱نظریات کانت در عرصه اخلاق هنوز هم مطرح و اثرگذار است
شهین اعوانی نظریات کانت در عرصه اخلاق هنوز هم مطرح و اثرگذار است شناسهٔ خبر 3575565 - سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها شهین اعوانی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در هم اندیشی هنر و اخلاق که در فرهنگستان هنر برگزار شد گفت نظرات کانتنقش همگرایی اهل سنت و شیعیان در پیروزی انقلاب اسلامی بررسی میشود
نقش همگرایی اهل سنت و شیعیان در پیروزی انقلاب اسلامی بررسی میشود شناسهٔ خبر 3569511 - دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست فرهنگی با موضوع نقش همگرایی اهل سنت و شیعیان در پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرگزاریآماده هرگونه همکاری با استرالیا در زمینه گسترش علوم اسلامی هستیم
آیت الله اراکی در دیدار نماینده ارشد مسلمانان استرالیا آماده هرگونه همکاری با استرالیا در زمینه گسترش علوم اسلامی هستیم شناسهٔ خبر 3569502 - دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان نماینده ارشد مسلمانان استرالیا و سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران امروزآینده تاریخ نمی آید بلکه آن را باید احضار کرد/ فلسفه تاریخ شیعه
یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران آینده تاریخ نمی آید بلکه آن را باید احضار کرد فلسفه تاریخ شیعه شناسهٔ خبر 3574628 - دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان علی فلاح رفیعی عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت دانشگاه تهران در نشست فلسفه تاریخ در مکتب تشیع گفت آیهمایش «نقش تعلیم و تربیت در شکلگیری تمدن نوین اسلامی»
فردا در هتل ارم برگزار می شود همایش نقش تعلیم و تربیت در شکلگیری تمدن نوین اسلامی شناسهٔ خبر 3575161 - دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها اولین همایش نقش تعلیم و تربیت در شکلگیری تمدن نوین اسلامی با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۸آیتالله واعظ طبسی از پشتوانههای انقلاب اسلامی بود
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۲ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در پی ارتحال عالم مجاهد و یار صادق انقلاب آیتالله حاج شیخ عباس واعظ طبسی در پیامی خطاب به حضرت آیتالله خامنهای رهبر فرهیخته انقلاب اسلامی این ضایعه مولمه را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها