تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804234005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلد اول كتاب «نقد قوه شناخت» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
جلد اول كتاب «نقد قوه شناخت» منتشر شد

نقد قوه شناخت


شناسهٔ خبر: 3568358 - یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
دین و اندیشه > سایر

جلد اول كتاب «نقد قوه شناخت» ، تالیف حکیم آیت الله علی عابدی شاهرودی و حجت الاسلام و المسلمین علی اردستانی منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، جلد اول كتاب «نقد قوه شناخت» ، تالیف حکیم آیت الله علی عابدی شاهرودی و همکار علمی، حجت الاسلام و المسلمین علی اردستانی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه منتشر شد.  پژوهش حاضر، تالیف حکیم آیت الله علی عابدی شاهرودی و همکار علمی حجت الاسلام و المسلمین علی اردستانی است كه در گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان يافته است و شامل ۱۰ فصل به شرح زیر است: فصل اول: مختصات و احکام شناخت شناسی  فصل دوم: ماهیت شناخت فصل سوم:انقسامات شناخت  فصل چهارم: عناصر شناخت فصل پنجم: منطق سنجش و اکتشافات فصل ششم: دستگاه دانش در قوه شناخت فصل هفتم: نظریه سنجش گرانه اکتشافی شناخت فصل هشتم: تحلیل نظریه شناخت ترانسندنتال کانت و نقد آن بر پایه نظریه سنجش گرانه اکتشافی شناخت فصل نهم: تمایز نهادینه نظریه سنجش گرانه اکتشافی شناخت از نظریه شناخت ترانسندنتال کانت فصل دهم: تمایز نهادینه نظریه سنجش گرانه اکتشافی شناخت از نظریه های فلسفه پس از کانت نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، درباره موضوع کتاب می نویسد: دستگاه شناخت، به‌ طور ذاتي در نهاد عقل، استقرار دارد و عقل، برحسب طبع عقلي خويش، اين دستگاه را به‌ كار مي‌برد. بر اين ‌اساس، دانش‌ ها پديد آمده ‌اند و همچنان پديد مي ‌آيند و پيشروي می ‌كنند. مقصود از دستگاه شناخت استانده، همين دستگاه نهادينة طبيعت عقل است، اما از آن حيث كه به ‌وسيلة نقادي عقل به عقل، مي‌ تواند بيشتر آشكارسازي شود، بلكه مي‌ تواند به‌ طور هميشه آشكار‌سازي آن فزوني يابد؛ زيرا نقادي عقل به عقل مي‌ تواند به‌ طور هميشه به وقوع پيوندد. استاندگي دستگاه شناخت، فقط به‌ معناي بودن آن تحت انضباط و قانون عقل است، و با آنكه استانده است، خطا در آن راه مي ‌يابد، ليك استانده ‌بودن سبب مي ‌شود جاي خطا و علت يا دليل آن مشخص گردد و سفسطه به دانش راه نيابد. بر اين ‌اساس، منطق عام كه انضباط سنجش ‌گر و اكتشاف ‌گر صوري است، مي ‌كوشد تا خطاي منطقي استدلال را رديابي كند و جاي آن و علت يا دليلش را مشخص سازد. خاصيت اين منطق از حيث سلبي، پرهيز از خطا تا حد ممكن و پرهيز از سفسطه در استدلال (= مغالطه) است؛ اما منطق اكتشاف كه قانون سنجش و اكتشاف را بيان مي‌ كند، برآن است كه خطاي معرفت ‌شناختي (= اپيستمولوژيك) و خطاي اكتشاف عقلي يا تجربي و يا حسي را رديابي كند و جاي آن و علت يا دليلش را مشخص سازد. بر اين ‌اساس، منطق اكتشاف نيز دو خاصيت دارد: يكي، پرهيز از خطاي شناختاري تاحد ممكن، و ديگري، پرهيز از سفسطه از حيث واقع. از تركيب منطق عام صوري و منطق اكتشاف، منطق سنجش و اكتشاف، نتيجه مي ‌شود كه هم در دانش عقلي و هم در دانش تجربي به‌ كار مي ‌رود. با اين ‌همه، منطق صورت، منطق اكتشاف و منطق سنجش و اكتشاف، هيچ‌كدام توانايي از ميان ‌بردن امكان خطا را ندارند. منطق ‌ها فقط مي ‌توانند سفسطه را از كار اندازند. نيز مي‌ توانند خطاهاي كشف شده را به نيروي استدلال بزدايند، و اين از آن‌ روست كه عقل در مرحلة فروافتادن از موقعيت همگاني و ضروري‌ الصدق، مشروط مي‌ شود، و بدين‌ گونه، عقل خاص كه دستگاه نظريه‌ هاست، پديد مي‌ آيد. عقل‌خاص مي‌ تواند به واقع دست يابد، ليك نمي‌ تواند تضمين صدق سراسري دهد. تنها در اشخاص استانده در نظام كل (= اشخاص معصوم) صدق سراسري ضرورت دارد؛ چون عقل آنها عقل كل مي ‌باشد. به اين دليل، درما دو گونه دانش هست. نخست: دانش همگاني و ضروري كه معيار داوري مي ‌باشد. دوم: دانش غيرهمگاني كه از طريق دانش همگاني، محك زده مي‌ شود. دانش غيرهمگاني سه گونه است: نخست: دانش عقلي، دوم: دانش تجربي و سوم دانش حسي كه از آن حيث كه دانش است، حسي عقلي شده مي ‌باشد. سه‌گونه دانش غيرهمگاني به عقل باز مي گردند، در عين اينكه هر يك ويژگي خود را دارد. از تركيب عقل همگاني وعقل غيرهمگاني از حيث امكان دانش ‌هاي ياد شده، قوة شناخت آشكار مي ‌شود. بنابراين، نقد قوة شناخت، نقد تماميت دستگاه شناخت است از راه عقل محض كه بنياد قوة شناخت را پي مي ‌افكند. گفتني است جلد اول كتاب "نقد قوه شناخت"به کوشش حجت الاسلام و المسلمین علی اردستانی، با قیمت ۴۹۰۰۰ تومان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است. علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن