واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: در بیشتر عبادات اگر انسان تنها باشد پوشش بدن شرط نیست، بلکه برخی عبادات مانند غسل هم بدون لباس انجام می شود، البته در عباداتی که پوشش در آنها لازم نیست، غیر از مواردی چون غسل، ادب اقتضاء می کند که عبادت کننده پوشش مناسبی داشته باشد.
سوال: آیا بدون لباس می شود عبادت کرد و نماز خواند؟با توجه به فروعاتی که در این مسئله وجود دارد، پاسخ در چند بخش ارائه می شود.
1. پوشش در معمول عباداتدر بیشتر عبادات اگر انسان تنها باشد پوشش بدن شرط نیست، بلکه برخی عبادات مانند غسل بدون لباس انجام می شود، البته در عباداتی که پوشش در آنها لازم نیست، غیر از مواردی چون غسل، ادب اقتضاء می کند که عبادت کننده پوشش مناسبی داشته باشد.
2. پوشش در نمازدر برخی عبادات مانند نماز و طواف باید به صورت لزومی حداقل لباس را بر تن داشت.
الف. پوشش برای مردمرد در نماز باید عورتین خود را (حتى اگر کسى او را نمی بیند) بپوشاند. بهتر است از ناف تا زانوها پوشانده شود.
ب. پوشش برای زنزن در نماز باید تمام بدن (حتى سر و موى) خویش را بپوشاند. پوشانیدن صورت به مقدارى که در وضو شسته مى شود و دست ها تا مچ و پاها نیز تا مچ پا لازم نیست. (امام خمینى، توضیح المسائل، محقق، مصحح، قلى پور گیلانى ، مسلم، ص 177، م 771)
ناگفته نماند که این موارد حداقل هایی است که رعایت آن در نماز لازم است، امّا نظر به این که یک بنده در حال عبادت بویژه در نماز، در حضور خداوند است؛ لذا در حد امکان باید با پوشش مناسب تر رعایت ادب را بنماید.
پوششی که در بالا گفته شد، در حالت عادی و اختیار است، امّا در حالت اضطرار، شرایط متفاوت می شود خصوصاً در نماز که در هیچ حالتی از مکلف ساقط نمی شود.
سوال: آیا نشستن بعد از دو سجده، در رکعت اول و سوم در نمازهای چهار رکعتی واجب است؟فقهای شیعه در این باره می گویند: در ركعت اول و ركعت سوم نمازهای چهار رکعتی كه تشهد ندارد، اگر بعد از سجده دوم بدون آن كه مقدارى بنشیند براى ركعت بعد برخیزد نمازش صحیح است ولى بنا بر احتیاط واجب (امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 584، م 1075) باید بعد از سجد دوم قدرى بى حركت بنشیند و بعد برخیزد. و این عمل را جلسه استراحت مى گویند.
(آیات عظام خوئى (ره)، زنجانى (دام ظله)، تبریزى (ره)، بهجت (ره)، فاضل لنکرانی (ره)، مكارم شیرازی (دام ظله): (احتیاط مستحب)؛ آیة الله اراكى (ره): (باید بعد از سجد دوّم قدرى بى حركت بنشیند و بعد برخیزد)
سوال: نقاب زدن (پوشیه زدن) در نماز چه حکمی دارد؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):فی حد نفس اشکال ندارد مگر اینکه مانع سجده باشد.
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):نقاب زدن برای زن در صورتی که مانع از قرائت نشود کراهت دارد ولی اگر مانع از قرائت شود نماز را باطل می کند.
و همچنین نباید بین پیشانی و آنچه که سجده بر آن صحیح است حائل باشد.
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):نباید بین پیشانی و آنچه که سجده بر آن صحیح است حائل باشد.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):اشکال ندارد البته باید پیشانی با مهر تماس حاصل کند. والله العالم
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):نقاب زدن در صورتی که مانع از قرائت نشود کراهت دارد ولی اگر مانع از قرائت شود نماز را باطل می کند.
و همچنین نباید بین پیشانی و آنچه که سجده بر آن صحیح است حائل باشد.
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):استحباب و کراهت چیزهایی که به عنوان مستحبات و مکروهات در خصوص لباس نمازگزار بیان شده به واسطه دلیل خاص ثابت نشده است. لذا باید ترک یا انجام آن ها به قصد رجاء باشد.
و همچنین نباید بین پیشانی و آنچه که سجده بر آن صحیح است حائل باشد.
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):نباید بین پیشانی و آنچه که سجده بر آن صحیح است حائل باشد.
سؤال: برای مردان و زنان جهت خواندن نماز چه میزان از بدن خود را واجب است بپوشانند؟ جواب: مرد باید در حال نماز اگر چه كسی او را نمی بیند عورتین خود را بپوشاند و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند و باید در موقع نماز بدن و موی زن به جز دست ها تا مچ وپاها تا مچ و گردی صورت تمام بدن پوشیده باشد. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م788 و789)
سؤال: لباس نمازگزار چند شرط دارد آنها را نام ببرید؟ جواب: لباس نمازگزار شش شرط دارد: 1. آنكه پاك باشد 2. آنكه مباح باشد 3. آنكه از اجزاء مردار نباشد 4. آنكه از حیوان حرام گوشت نباشد 5و6. آنكه اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م798)
سؤال: بیدار نمودن افراد خانواده برای نماز صبح با چه كیفیتی مجاز است؟ جواب: اگر بیدار نكردن آنها موجب سهل انگاری و استخفاف به امر نماز باشد، باید آنها را بیدار نماید. (استفتائات امام خمینی(ره) ج1, ص 133, س25)
سؤال: كسی كه به اندازه خواندن یك ركعت نماز وقت دارد نماز را به چه صورتی باید بخواند؟ جواب: باید نماز را به نیت ادا بخواند ولی نباید عمداً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م748) منبع:تبیان
جمعه 30 بهمن 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]