محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799089462
درمان حواس پرتی در نماز
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: یكی از دردآورترین مسائلی كه برای ما مسلمانان وجود دارد و همیشه باعث رنجش خاطر ما شده این است كه در حال نماز خواندن حضور ذهن نداریم و در آن چند دقیقه نمیتوانیم افكار خود را متمركز كنیم و بهتر و بیشتر در عالم ملكوتی و روحانی دیدار و لقاء محبوب به پرواز در آییم. حضرت آیت الله جوادی آملی در كتاب مراحل اخلاق در قرآن میفرمایند:
درمان حواس پرتی در نماز «گاهی انسان بر طبق شریعت نماز میخواند، یعنی واجبات و مستحبات وضو و نماز را رعایت میكند، ولی حضور قلب ندارد این نماز گرچه از نظر فقهی باطل نیست، لیكن از نظر اخلاقی و كلامی نمازی بی اثر است تامین حضور قلب در نماز، بسیار مشكل است. با این كه هر نماز چند دقیقه بیشتر طول نمیكشد، این هنر در نمازگزار نیست كه موقع نماز خود را ضبط كند. اگر انسان همان چند دقیقه خود را ضبط كند و بداند با چه كسی سخن میگوید، بقیه امور او تامین است، اما چون در همان چند دقیقه قدرت حضور و ضبط ندارد، سایر امور او هم ناكام است.»
وقتی در هنگام تلاوت قرآن كریم به این آیه میرسیم: «فویل للمصلین *الذین هم عن صلاتهم ساهون»؛ وای بر نمازگزارانی كه از نمازشان غافل هستند. ترس از این كه مبادا ما هم جزو نمازگزاران این چنینی باشیم وحشتی وصف ناشدنی بر قلبمان میریزد.
حضرت آیت الله جوادی آملی در همان كتاب میفرمایند: «نماز صراط است و صراط با غفلت نمیسازد، زیرا اگر انسان غفلت كند، از صراطی كه از مو باریكتر و از شمشیر تیزتر است، سقوط میكند.» آیه «ولا تقربوا الصلوة و انتم سكاری حتی تعلموا ما تقولون»: در حال مستی و بی خبری، به نماز نزدیك نگردید، تا آن كه بدانید چه میگویید. پس نماز واقعی نمازی است که در آن متوجه آن چه میگوییم باشیم و نتیجه میگیریم نماز واقعی آن نمازی است كه باعث دوری انسان از گناه میگردد. حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از همین كتاب میفرمایند: «البته تلازمی متقابل وجود دارد كه نماز درست، انسان را از زشتیها باز میدارد و اعمال زشت هم انسان را از انجام صحیح نماز و سایر عبادات باز میدارد، كسی كه مواظب اعضا و جوارح خود، یا حلال و حرام نباشد، در نماز هم توفیق حضور قلب نخواهد داشت و نمیداند با چه كسی سخن میگوید در نتیجه جوابهایی را هم كه از او میشنود درك نمیكند. در این صورت بار فقهی چنین نمازگزاری رسیده، در حالی كه بار كلامی و اخلاقی وی همچنان بر زمین مانده است.» حضرت آیت الله جوادی آملی میفرمایند: «نماز صراط است و صراط با غفلت نمیسازد، زیرا اگر انسان غفلت كند، از صراطی كه از مو باریكتر و از شمشیر تیزتر است، سقوط میكند.»
پس باید چارهای بیندیشیم و بهترین راه حل را میتوانیم از اهل فن بدست آوریم كسانی كه این راه را رفته و به مقصد رسیدهاند. بخاطر دارم یكبار از قول آیت الله علامه طباطبائی آن هم در زمانی كه ایشان در بستر بیماری بودند شنیدم كه ایشان در جواب كسی برای حضور قلب نسخهای خواسته بودند، فرموده بودند: «توجه توجه توجه، مراقبه مراقبه مراقبه» از این فرموده حضرت آیت الله طباطبائی در مییابیم كه برای حضور ذهن در نماز باید ابتدا سعی كنیم توجه خود را به نماز و اذكاری كه در نماز میگوییم معطوف داریم و در این مورد كوشش كنیم و سپس برای حفظ این حالت مراقبت و پیگیری لازم است.
از حضرت آیت الله شیخ نخودكی در كتاب نشان از بی نشانها آمده است: «حصول این مرتبه (داشتن حضور ذهن در نماز) همچون خوشنویسی است بدون زحمت و مشقت و طول زمان ممكن نیست. نیك بنگر كه وقتی كسی میخواهد خوشنویس شود چقدر باید زحمت بكشد و مشق كند و خدمت اساتید كند و از آنها بگیرد تا بتوان او را خوشنویس نامید.» در اینجا میبینیم كه نظر ایشان هم همینطور بوده و عقیده داشتهاند كه برای بدست آوردن حضور ذهن و تمركز در نماز احتیاج به تمرین و ممارست میباشد و این حالت را نمیتوان در مدت كوتاهی بدست آورد.
حضرت آیت الله جوادی آملی دلیل حضور ذهن نداشتن را در كتاب مراحل اخلاق در قرآن اینگونه توصیف میكنند: «هرگاه ما بخواهیم كاری را انجام بدهیم، در آغاز، بر آن كار مسلط نیستیم و به اصطلاح آن كار برای ما ملكه نیست. از این رو در آغاز آن را به دشواری انجام میدهیم تا در آن رشته مجتهد و متخصص بشویم و یا به تعبیر دیگر ملكه پیدا كنیم. خاطرات نیز چنین است. نخست با یك سلسله گفتن، شنیدن، شركت مجالس، خواندن برخی نشریات و ... به تدریج خاطراتی در ذهن ترسیم میشود و هنگامی كه متراكم و فراوان شد، زمینه شوق را فراهم میكند و در نتیجه، ملكه نفسانی پدید میآید كه بعد به آسانی خاطرهها را در ذهن زنده نگه میدارد و انسان را از یاد خدا و معاد غافل میكند از اینرو انسان طبیعی دائما به فكر مسائل لذتبخش مادی است. تا هنگامی كه مشغول كار است نه تنها بدن كه فكر نیز مشغول كار است. آنجا ظاهر و باطن، هماهنگ است یعنی وقتی سرگرم است قلبش متوجه جای دیگری نیست، بلكه قلب و قالب هر دو متوجه كار لذیذ است. كسی كه به مال دل بسته است در حال لذت بردن از مال و دلش است، لیكن هنگام نماز بدنش به ركوع و سجود میپردازد، ولی روحش متوجه مال است. گاهی انسان در كنار دوستانش مینشیند و سخنان عادی میگوید و احساس خستگی نمیكند، اما هنگامی كه به نماز میایستد برای او دشوار است، زیرا با خدا مانوس نیست و سخن گفتن با كسی كه با انسان مانوس نیست ملال آور است. ما نیز اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مانویسم یا نه؟ باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال میكنیم یا احساس نشاط.» سپس راه حل مشكل را این چنین عنوان میكند:
«آنچه گفتیم تحلیل درد بود، راه درمان را نیز باید بشناسیم. چون تهذیب روح بدون شناخت درد و آشنایی با راه درمان آن ممكن نیست. راه حلی را كه قرآن ارائه میدهد یكی مراقبت از خود، و دیگری یاد خداست. انسان باید اولا مواظب جلسات، خواندنیها، شنیدنیها، خوردنیها و پوشیدنیهای خود باشد، مواظب باشد چه سخنی را میشنود و چه میگوید، دقت كند كه در كنار سفره غذای حلال مینشیند یا حرام؟ لباسی را كه بر تن میكند باید گذشته از حلال بودن لباس شهرت نباشد.گاهی انسان در كنار دوستانش مینشیند و سخنان عادی میگوید و احساسخستگی نمیكند، اما هنگامی كه به نماز میایستد برای او دشوار است، زیرا با خدا مانوس نیست و سخن گفتن با كسی كه با انسان مانوس نیست ملال آور است. ما نیز اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مانویسم یا نه؟ باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال میكنیم یا احساس نشاط.
گاهی شخصی لباسی میپوشد تا مشهور شود و هنگامی كه از كوی برزن میگذرد لباسش جلب توجه كند. این نشان میدهد كه او گرفتار خودبینی است
اگر انسان، مواظب جلسات علمی خود باشد و سخنی جز برای رضای خدا و به سود جامعه اسلامی نگوید به تدریج زمینه فراهم میشود تا به یاد خدا دل ببندد.
وقتی به یاد خدا دل بست، به آسانی خاطرههای خوب در ذهنش ترسیم میشود.
از این رو قرآن كریم ذكر خدا را برای غفلت زدایی و قرب به حق به ما میآموزد. هر یك از عبادتهای معمولی حد و نصابی دارد ولی یاد خدا در دل و نام خدا بر لب حدی ندارد: «یا ایها الذین آمنو اذكروا الله ذكرا كثیرا (سوره احزاب، آیه 41).» كسی كه زیاد به یاد خدا باشد، برای وی علاقه به خدا ملكه و او در تعلق به حق و تخلق به اخلاق الهی متخصص، مجتهد و صاحب ملكه میشود.
در این صورت نه تنها در حال عبادت میفهمد كه با معبود خود سخن میگوید، بلكه در خارج از عبادت نیز به یاد حق است آنگاه فرق او با دیگران روشن میشود. دیگران در حال نماز حواسشان نزد خدا، قیامت و معارف نماز نیست و او در غیر حالت نماز نیز به یاد خدا و در نماز است. «خوشا آنان كه دایم در نمازند .»
پس نتیجه میگیریم برای بدست آوردن حضور ذهن در نماز باید ذكر و یاد خدا را فراموش نكنیم و در همه لحظات به یاد او باشیم نه این كه تنها در نماز بخواهیم به خدا بیندیشیم و متوقع هم باشیم افكار ما سكون و تمركز داشته باشد و این كه برای رسیدن به این آرزو باید تلاش كنیم و زحمت بكشیم و بدانیم كه خداوند اجر كسی را كه در راه او مجاهده میكند مضاعف میدهد و خودش ما را یاری خواهد كرد و به راههای خودش راهنمائیمان خواهد نمود.تبیاناخبار مرتبط :آیا تاتو موجب بطلان نماز است؟چه کار کنیم که همیشه نماز بخوانیم؟نماز هفت بانو براي باز شدن بخت
پنجشنبه 22 بهمن 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
دلایل حواس پرتی چیست و چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟
بهرهوری بالا برابر است با حواس پرتی بالا شما انجام کاری را آغاز میکنید اما در بین کار دچار حواسپرتی و یا سردرگمی میشوید قبل از آنکه متوجه شوید در حال انجام هر کاری به غیر از آنچه که قصد انجام آن را داشتید هستید کتابی که هفته پیش شروع کردهاید را هنوز به نیدعا بعد از نمازهای واجب
دعا بعد از نمازهای واجب كلينى و ديگران به سند معتبر از اهلبيت عليهم السلام روايت كرده اند كه هر كه بعد از هر نماز ريش خود را بدست راست خود بگيرد و دست چپ را بسوى آسمان بگشايد و سه مرتبه بگويد يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ ارْحَمْنِي مِنَ النَّارِاى صاحب جلال و بزرگوارحجتالاسلام حائریپور پاسخ داد چه کنیم در نماز حواسمان به «خدا» باشد/ «حضور قلب» چگونه حاص
حجتالاسلام حائریپور پاسخ دادچه کنیم در نماز حواسمان به خدا باشد حضور قلب چگونه حاصل میشودنویسنده کتاب آداب نماز گفت انسان بدون رعایت آداب معنوی مانند حضور قلب هم میتواند نماز را ادا کند اما اثرات کمتری دارد و نمره پایینی میگیرد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارفاطمه موسوی; محمد جواد نجفی شناخت درمانی افسردگی با تکیه بر آموزههای قانونمند قرآنی
فاطمه موسوی; محمد جواد نجفیشناخت درمانی افسردگی با تکیه بر آموزههای قانونمند قرآنیرویکرد درمانی در تفسیر آیات و قرآنمحور بودن آموزههای درمانگر رهاوردی نو در حوزههای تفسیر و علم روانشناسی بالینی و مشاوره است چکیده هدف از پژوهش حاضر استنباط آموزههایی قانونمند از آیاتآیا در نماز می شود آیفون را زد؟
مراجع تقلید درباره حرکت های ضمن نماز میگویند در صورتى که فعل کثیر فعل کثیر عبارتست از کارى که انسان با انجام آن عرفاً از صورت نمازگزار بودن خارج مىشود مانند پریدن جست و خیز کردن و یا اینکه نماز گزار مرتب سر را بجنباند و نباشد جایز است و نماز را باطل نمیکند لذا اگبدون نماز، اطلاق ديندار بر شخص مفهوم صحيحى ندارد
گفتاری از علامه طهرانی درباره نماز ۱ بدون نماز اطلاق ديندار بر شخص مفهوم صحيحى ندارد شناسهٔ خبر 3032998 - پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سرّ تشريع نماز را بايد اتّصال به خدا دادن دانست و به ماوراء عالم طبيعت راه پيدا نمودن و با ملك الچه کنیم در نماز حواسمان به «خدا» باشد
چه کنیم در نماز حواسمان به خدا باشد نویسنده کتاب آداب نماز گفت انسان بدون رعایت آداب معنوی مانند حضور قلب هم میتواند نماز را ادا کند اما اثرات کمتری دارد و نمره پایینی میگیرد به گزارش فرهنگ نیوز نماز با گفتن الله اکبر آغاز میشود در واقع گفتن الله اکبر در آغاز نماچرا حجت الاسلام قرائتی تمبر اجلاس نماز را رونمایی نکرد؟
ستاد اقامه نماز پاسخ داد چرا حجت الاسلام قرائتی تمبر اجلاس نماز را رونمایی نکرد شناسهٔ خبر 3043174 - شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها ستاد اقامه نماز به چرایی رونمایی نکردن تمبر یادبود اجلاس سراسری نماز توسط حجت الاسلام قرائتی پاسخ داد به گزارشاقامه نماز جماعت ظهر و عصر پس از راهپیمایی 22 بهمن
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۹ با حضور مردم و ائمه جماعات و موذنان نمازهای جماعت باشکوهی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن برپا شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بر اساس برنامهریزیها در تهران در تمامی مدارس و ادارات دولت مسیرهای اصلی و مساجد مسیرهای اصلی و فرعی راهپیاقامه نمازجماعت ظهر و عصر پس از راهپیمایی ۲۲بهمن
اقامه نمازجماعت ظهر و عصر پس از راهپیمایی ۲۲بهمن شناسهٔ خبر 3048072 - چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی تمهیدات لازم برای اقامه نماز جماعت در مراكز استانهایی كه مراسم راهپیمایی انها به اذان ظهر ختم می شود اندیشیده شده است به گزارش خبرگزاری-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها