واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سینما در مسیر فجر سی و چهارم/ 24
بعد از یکسال و نیم دوری از سینما «کفشهایم کو؟» را به خاطر پوراحمد قبول کردم
علیرضا زریندست گفت: وقتی فیلمنامه «کفشهایم کو؟» را به من دادند این قدر منسجم و درجه یک بود که کار را پذیرفتم. البته حتی قبل از اینکه فیلمنامهای هم وجود داشته باشم پذیرفته بودم چرا که با آقای پوراحمد قول و قرار کار را گذاشته بودیم.
خبرگزاری فارس، علیرضا زریندست که امسال با فیلم سینمایی «کفشهایمکو؟» در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص اولین همکاری مشترک خود با کیومرث پوراحمد و تجربه حضور در این فیلم اظهار داشت:همیشه همه چیزها، همه انرژیها از نوک یک مخروط به دامنه میآید و نوک مخروط پروژه «کفشهایم کو؟» آقای پوراحمد و شخصیت او و زمینهای که در گذشته از خود بجای گذاشته، بود. در نتیجه از جهت اعتبار فرهنگی و هنری سقف و نهایت آنچه یک فرد برای کار در یک فیلم انتظار داشته باشد در وجود کیومرث پوراحمد وجود دارد. وی افزود:نکته دوم این است که من بعد از «مزار شریف» در حدود یک سال و نیم هیچ کاری نکردم و حضور در «کفشهایم کو؟» را در درجه اول به خاطر شخص پوراحمد قبول کردم.من به آقای پوراحمد ارادتی خیلی قدیمی دارد. «کفشهایم کو؟» خنده و گریه را کنار هم دارد زریندست با تمجید از فیلمنامه «کفشهایم کو؟» ادامه داد:نکته بعدی این است که وقتی فیلمنامه را به من دادند اینقدر این فیلمنامه منسجم و درجه یک بود که اصلا من شک و تردیدی نکردم و کار را پذیرفتم. که البته حتی قبل از اینکه فیلمنامهای هم وجود داشته باشم پذیرفته بودم چرا که با آقای پوراحمد قول و قرار کار را گذاشته بودیم و بعد از خواندن فیلمنامه هم با آقای پوراحمد در مواقع مختلف در خصوص فیلمنامه حرف زدیم و من به دلیل علاقهای که به این فیلمنامه داشتم با یک شوق مضاعفی کار را شروع کردم. این مدیر فیلمبرداری با سابقه سینمای ایران خاطر نشان کرد:در واقع بعضی مواقع لحظاتی را میگذرانم که دوست دارم زودتر به سکانسهای مورد علاقهام برسم تا بتوانم آنها را فیلمبرداری کنم.مثل آدمی که سفر میرود و میخواهد به یک مقصدی برسد و برای رسیدن به مقصد مورد نظرش عجله دارد، من هم از زمانی که فیلمبرداری شروع شد سکانسهایی وجود داشت که دوست داشتم هرچه زودتر به این صحنهها برسم. وی همچنین با اشاره به ویژگیهای جدیدترین فیلم پوراحمد بیان کرد:فیلمنامه «کفشهایم کو؟» بسیار جذاب است و خنده و گریه را در کنار هم دارد و لحظات دوست داشتنی زیادی دارد. شخصیت اصلی فیلم رضا کیانیان است که هم انتخاب او برای این نقش فوقالعاده خوب بود و هم اینکه خود کیانیان نقش را بصورت زیبایی درآورد و جدا از آن با توجه به اینکه برای اولین بار با پوراحمد،کیانیان،مظفری و حتی خانم مینا وحید کار کردم برایم این فیلم سرشار از جذابیت بود.
زریندست با اشاره به صمیمیت موجود در پشت صحنه این فیلم تصریح کرد:«کفشهایم کو؟» فیلمی است که تک تک عوامل آن با یک عشق و علاقه خاصی در کار حضور پیدا کردند و انگار همه عوامل دلواپس این بودند که کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند. به این دلیل که هم یک جنس خاصی از سینما در فیلم وجود دارد و هم اینکه تیم بسیار خوبی دور هم جمع شدیم و انرژی بسیار خوبی در کار وجود داشت و از طرف دیگر آقای قائممقامی هم با توجه به اینکه سالها تجربه مدیریت تولید را در سینما داشت، توانست تیم بسیار خوبی را جمع کند. دارنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از سیزدهمین جشنواره فجر برای «پری» تاکید کرد:هرکاری اگر فضای خوبی پشت صحنه آن حاکم باشد به دل مخاطب می نشیند و انرژی و شوق فوقالعادهای که در پشت صحنه این کار وجود دارد به طور حتم به تماشاگر هم منتقل خواهد شد و این موضوع به ما حال خوبی داد. وقتی فیلمبرداری کار تمام میشد و به خانه میرفتیم تنها خستگی جسمانی داشتیم وگرنه در تمام مدت کار با شور و عشق و علاقه حاضر بودیم و همه اینها از نوک مخروط که کیومرث پوراحمد باشد سرچشمه گرفت. وی با اشاره به نزدیک بودن بسیاری صحنههای فیلم با زندگی واقعی اظهار داشت: در این فیلم شاهد اولینهمکاریها بودیم اما همه در خدمت قصه بودند، فیلمی که یک اثر ملودرام جمع و جور است و همه از کار در آن لذت بردند. فضایی که اتفاق افتاد، فضایی بود که همه ما بارها در اطرافمان آنرا حس کردیم و حتی برخی از سکانسها را من بارها و بارها در زندگی روزمرهام تجربه کردم و حس کردهام. به هرحال همه این موارد دست به دست هم داد تا ما بتوانیم یک فیلم سینمایی دوست داشتنی را برای تماشاگران بوجود بیاوریم.
امیدوارم حس خوب عوامل در زمان ساخت به تماشاگران منتقل شود وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این انرژی خوب در زمان ساخت فیلم میتواند باعث موفقیت «کفشهایم کو؟» در جشنواره شود؟ گفت: بدون شک همین طور خواهد شد.به این فکر نکنیم که در جشنواره چه اتفاقی برای این فیلم می افتد بلکه به این فکر کنیم که وقتی شما کاری را انجام می دهید سرشار از استعداد است و در آن می بینید که استعدادها به شکلهای مختلفی تبدیل به استعداد شده است و چه بهتر که جایی این اتفاق بیافتد که جشنی برای شادی مردم است و به همین دلیل من شک ندارم که این کار حس بسیار خوبی به مخاطب خواهد داد و وقتی مردم از سالن سینما بیرون بیایند، سینه به سینه «کفشهایم کو؟» را تبلیغ خواهند کرد. زریندست همچنین با تاکید بر حال خوب پوراحمد در زمان ساخت «کفشهایم کو؟» تصریح کرد:این فیلم بسیار اثر جذابی است و به نوعی بازگشت پوراحمد به همان سینمای اجتماعی دلنشین او محسوب میشود. دارنده تندیس بهترین فیلمبرداری از شانزدهمین جشن خانه سینما برای فیلم «ملکه» با اشاره به مهمترینم ویژگی فیلم جدید پوراحمد گفت:وجه مشخص بارز فیلم تضاد است. وقتی آدمهای مختلف با هم توافق داریم هیچ تضادی رخ نمیدهد ولی تضاد در این فیلمنامه خیلی استادانه نوشته شده است،جزئیات به خوبی در کنار هم چیده شدهاند و این تضادی که وجود دارد در خیلی از بخشها جنون و هوشمندی، عشق و نفرت در کنار هستند و مثل جاذبه و دافعه عمل میکنند و این موارد عنصری را بوجود میآورند که خود فیلم میشود و شما از دیدن این تضادها احساس خوبی میکنید بخصوص اینکه پایان فیلم بسیار جذاب و دوستداشتنی است و اصلا پایان کلیشهای را شاهد نیستیم و دقیقا مثل خود زندگی است. وی در خاتمه اظهار داشت:ما با یک شور و عشقی این فیلم را انجام دادیم و امیدوارم این حس خوبی که همه عوامل در زمان ساخت فیلم داشتند روی پرده به مخاطب هم منتقل شود.ما در این فیلم پوراحمد سرحالی را شاهد بودیم و امیدوارم همین حس به مخاطب هم منتقل شود.
94/11/17 - 09:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]