واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سینما در مسیر فجر سیو چهارم/۱۴
«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و معضلی که جامعه باید به آن حساس شود/ ژانر پلیسی را دوست دارم
فرزاد موتمن کارگردان «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با اشاره به این مهم که نیاز قصه استفاده از بازیگران در گروههای مختلف سنی بود گفت: فیلم دست روی معضلی می گذارد که جامعه امروز باید نسبت به آن حساس باشد.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فرزاد موتمن از آن دسته کارگردانانی است که در طول فعالیتش تلاش کرده تا همه گونه ها را تجربه کند. علیرغم اینکه المان های خاص خودش همیشه در آثارش وجود دارد ولی فارغ از خوب یا بد بودن کیفیت آثارش فیلم ها و ساختارهای متفاوتی را تجربه کرده است. از «خداحافظی طولانی» گرفته تا «سایه روشن»،«بیداری» و «پوپک و مش ماشاالله» و... تفاوت مضامین و تم در آثار موتمن دیده می شود. او اینبار و در کار تازه اش «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» به سراغ یک درام اجتماعی با محوریت یک موضوع پلیسی که از قضا یکی از جنجالی ترین پرونده های پلیسی سالهای اخیر بوده رفته است رفته است. درباره اثر جدیدش که در جشنواره رونمایی می شود به گفت و گو نشستیم که ازنظرتان می گذرد.
فیلمی پلیسی با پس زمینه اجتماعی این فیلم با فضای فیلم های قبلی تناسبی دارد یا کاملاً مجزا است و مخاطب را در یک فضای دیگری در این اثر با خود همراه می کنید؟ من کارهایم فیلم به فیلم تغییر کرده است. هر فیلمی فضای خودش را دارد. فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی» یک فیلم پلیسی است با پس زمینه اجتماعی. مانند کارهای قبلی علاوه بر استفاده از بازیگران مطرح سینما از تازه کارها استفاده کردید ممکن است درباره انتخاب بازیگران و عوامل توضیحاتی بفرمایید. در این فیلم از چند نوع بازیگر استفاده کردیم از بازیگرا ن با سابقه و شناخته شده مثل فریبرز عرب نیا، سیامک صفری و ژاله صامتی بازیگرانی که اگرچه سابقه دارند اما شاید کمتر شناخته شده هستند اما بازیگران فوق العاده ای هستند مانند علی رضا ثانیفر، همینطور از بازیگران شناخته شده تئاتر و تلویزیون مانند عمار تفتی و شبنم فرشاد جو و از بازیگران جوان که اولین بار است جلوی دوربین حضور دارد مانند آناهیتا درگاهی . همینطور از نسلی از جوان ها که چند سالی است دوربین را تجربه کردند مانند روشنک گرامی، شیرین اسماعیلی، بهاران امیراحمدی، محمدرضا غفاری، امیرحسین فتحی سحر عبدالهی. در واقع از انواع مختلف بازیگران استفاده کردیم در عین حال برای بعضی از نقش های کوتاه از هنرجویان کلاس بازیگری استفاده کردم تعدادی از آنها برای اولین جلوی دوربین حضور دارند.
مجبور به استفاده از رنج های مختلف سنی بازیگران بودیم فیلمنامه برای استفاده از این حجم بازیگرها طراحی شده بود؟ ما مجبور بودیم از رنج های سنی مختلف از بازیگران استفاده کنیم. از با سابقه ترها و معروف ترها تا جوانانی که برخی از آن ها برای اولین بار جلوی دوربین حاضر می شوند.
موضوع فیلم جنایی ومربوط به پرونده های جنجالی اخیر است و کمتر در این گونه فیلم ساخته شده است با این ویژگی ها چقدر در اکران می تواند موفق باشد؟ احساسم این است که فیلم اکران خوبی خواهد داشت باید ببینیم که چه پیش می آید و امیدوارم مردم این کار را دوست داشته باشند. معضلی مطرح شده که جامعه باید به آن حساس شود این فیلم چه ویژگی خاصی دارد از نگاه کارگردان دارد؟ فیلم دست روی معضلی می گذارد که به نظرم جامعه امروز باید نسبت به آن حساس باشد.
ژانر پلیسی را دوست دارم و به دلیل حساس شدن جامعه نسبت به معضل نیاز ساخت را احساس کردید؟ علاوه براین مهم، کار یک فیلم پلیسی است . من ژانرها را دوست دارم، فیلم پلیسی را هم دوست دارم و دوست داشتم یک فیلم پلیسی هم بسازم. موضوع اثر به سیاستگذاری های سازمان سینمایی با توجه به دفترچه ارایه شده نزدیک است؟ نه به سیاست ها کاری نداشتم من کار خودم را انجام دادم. درفیلم ازمشارکت نهاد یا ارگانی بهره بردید یا در بخش خصوصی ساخته شده است؟ فیلم در بخش خصوصی ساخته شده و یک کف وام به فیلم تعلق گرفت و بنیاد فارابی به این فیلم داد که باید باز پس داده شود که همین هم خوب است. گفت و گو: زهرا قزیلی
94/11/13 - 09:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]