تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833788696
سینما در مسیر فجر سی و چهارم/20 علاقه خاصی به آدمها و بچههای دهه 60 دارم/ با«متولد 65»نگاه ترحم برانگیز به جوانان نداشتم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سینما در مسیر فجر سی و چهارم/20
علاقه خاصی به آدمها و بچههای دهه 60 دارم/ با«متولد 65»نگاه ترحم برانگیز به جوانان نداشتم
مجید توکلی گفت: علاقه خاصی به بچههای دهه 60 دارم و عشق و رابطه و نوع زندگی آنها را دوست دارم. به اعتقاد من بلاتکلیفترین نسل ما، نسل دهه 60 هستند.که در جنگ به دنیا آمدند و بسیاری از آنها در عشق و زندگی خودشان بلاتکلیف هستند و نسبت به یک دهه قبل از خودشان و یک دهه بعد از خودشان خیلی وضعیت نامشخصتری دارند.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «متولد 65» اولین تجربه کارگردانی مجید توکلی به تهیهکنندگی محمدمهدی عسگرپور، داستان دختر و پسر جوانی را روایت میکند که با رویای پولدار شدن، خود را در شخصیتهای مختلف اجتماعی جا میزنند و از این طریق میخواهند به خواستههای خود برسند! آنها بهطور اتفاقی به عنوان خریدار به ساختمانی مراجعه میکنند، ولی در ادامه با حقایقی رو به رو میشوند...
احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی، هنگامه حمیدزاده و آنا نعمتی از جمله بازیگران فیلم «متولد 65، اولین ساخته بلند مجید توکلی محسوب میشود. با توکلی در خصوص دغدغههایش در فیلمسازی،احساس خاصی که به بچههای دهه 60 دارد، موضوع فیلمش و نگاهش به مخاطب به صحبت پرداختهایم.
- به عنوان کارگردان «متولد 65» قصه این فیلم چگونه شکل گرفت؟
من در چند کار کوتاه خودم اساسا به صورت خیلی ناخودآگاه شخصیت های فیلمهایم همه جوان های متولد دهه 60 بودند، یعنی خیلی ناخودآگاه همه جوانهای فیلمهایم در سن 26-27 سالگی بودند. و بعدها متوجه شدم که من یک علاقه خاصی به بچههای دهه 60 دارم و عشق و رابطه و نوع زندگی آنها را دوست دارم. به اعتقاد من بلاتکلیفترین نسل ما، نسل دهه 60 هستند.که در بحبحه جنگ به دنیا آمدند و بسیاری از آنها در عشق و زندگی خودشان بلاتکلیف هستند و نسبت به یک دهه قبل از خودشان و یک دهه بعد از خودشان خیلی وضعیت نامشخصتری دارند.دهه شصتی ها به اعتقاد من وسط کوچه ایستاده اند.نه سر کوچه و نه ته کوچه اند.حتی توی اعتقادات هم وسط کوچه هستند و توی روابط همچنین.
این موضوعه و دغدغه بچههای دهه 60 برایم خیلی مساله بود تا اینکه قصهای به ذهنم رسید، که برگفته از یک قصه واقعی از اطرافم بود و این قصه را پرداخت کردم تا تبدیل به یک قصه کاملتر شود و بعد این ایده را با آقای میرکریمی در میان گذاشتم و ایشان هم از این قصه خیلی استقبال کردند و قرار شد کار ساخته شود و در نهایت اقای عسگرپور به عنوان تهیهکننده پای پروژه آمد و روند نوشتن فیلمنامه آغاز شد.
- در واقع بعد از انتخاب تهیهکننده فیلمنامه را کامل کردی؟
بله. بعهد از مشخص شدن حضور آقای عسگرپور به عنوان تهیهکننده من طرح اولیه را به خانم دارالشفایی دادم و ایشان یک نسخه از طرح من را نوشت که با همان نسخه مراحل اولیه کار و گرفتن پروانه ساخت را آغاز کردیم و در ادامه تکمیل شد.
- از زمان دریافت پروانه ساخت تا شروع فیلمبرداری تقریبا زمان زیادی سپری شد. دلیل این موضوع چه بود؟مسولیت اقای عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما نقش نداشت؟
نه،دلیل این موضوع فیلمنامه بود.نگارش فیلمنامه و جزئیاتی که در آن اتفاق می افتد باعث شد تا روند کار طولانی شود.«متولد 65» فیلمی است که در آن بر روی جزئیات بسیار تاکید شده است و ما باید بر روی فیلمنامه کار می کردیم و از طرف دیگر هم عجلهای نداشتیم که بخواهیم با فیلمنامه ناقص کار را شروع کنیم.به همین دلیل با خیال راحت بر روی فیلمنامه کار کردیم و این پروسه طولانی شدن پیش تولید هم به همین دلیل بود.
- با توجه به اینکه گفتی همیشه دغدغه بچههای دهه 60 را داشتی میتوانیم بگوئیم «متولد 65» ادای دینی به نسل دهه 60 است؟
با این شدت نه اما واقعا میتوان چنین چیزی را از این فیلم استنباط کرد و می توانم این موضوع را تائید کنم. من نمی توانم از این موضوع فرار کنم که بچههای دهه 60 برایم خیلی مهم هستند و اصولا درگیر آنها هستم.
- فکر میکنی چه نکتهای در فیلم وجود دارد که برای بچههای دهه 60 می تواند جذاب باشد؟
قصه فیلم و بکر بودن آن و جزئیات فیلمنامه از ویژگی اصلی «متولد 65» است. از این جهت که قصه بکر است و هیچ مابهازایی در سینمای ایران و حتی خارج از کشور ندارد که بخواهیم بگوئیم از فیلم خاصی الهام گرفته است.قصه فیلم خیلی به روز است و همه خرده پیرنگهایی که در داستان اتفاق افتاده در جامعه و روابط آدمها میبینیم.
- معمولا در فیلمهایی اجتماعی وقتی میخواهیم از نسل جوان صحبت کنیم یا یک حس و نگاه ترحم آمیز در فیلم است و یا اینکه از زاویه بالا به نسل جدید نگاه میشود،اما خودت گفتی که «متولد 65» فیلم جزئیات است.این توجه به جزئیات از کجا در فیلم آمده است؟
فیلم متولد٦٥نه نگاه ترحم برانگیزی دارد و نه از زاویه بالا به معضلات جوانان نگاه کرده است. کاملا نگاه برابر دارد و هم من به عنوان کارگردان و هم خانم دارالشفایی هم قد و برابر با بچههای دهه 60 خود را قرار دادیم و البته بخشی از فیلم نقد اجتماعی و اقتصادی دوران ما است و آمال و آرزوهایی که جوانان این نسل و افراد بین 20 تا 30 سال دارند.
- پروسه انتخاب بازیگران و عوامل پشت دوربین چگونه طی شد؟
از ابتدا به دلیل بکر بودن قصه پیشنهاد من به آقایان میرکریمی و عسگرپور این بود که برای بازیگران اصلی از افراد کمتر چهره استفاده کنیم. در نهایت پدرام شریفی که برای نقش افشار انتخاب شد از روز اول جزو پیشنهادات من بود که سابقه تئاتر هم دارد.پدرام در یکی از فیلم های کوتاهم (١٢تیر) هم حضور داشت و بسیار عالی ظاهر شده بود.اما «متولد 65» اولین حضور جدیاش در سینما محسوب میشود. و هنگامه حمیدزاده هم هرچند چهره شناخته شده تری است اما به دلیل گزیدهکار بودنش چهره مناسبی برای فیلم ما محسوب میشد. این دو بازیگر برای من خیلی مهم بودند که بتوانند رابطه و شیمی دو شخصیت اصلی فیلم را در بیاورند و در کنار آنها هم دیگر بازیگران قرار گرفتند.
- با توجه به اینکه فیلمسازان اول اکثرا مشکل پیدا کردن سرمایهگذار دارند، این مشکل برای تو هم وجود داشت؟
اساسا مشکل جذب سرمایه برای همه کسانی که چه بخواهند فیلم اول بسازند چه فیلم دهم وجود دارد و این مشکلا گریبان مارا هم گرفت اما خوشبختانه مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار گرفتیم و جزو آخرین فیلمهای مصوب این مرکز بودیم. اگر این اتفاق رخ نمیداد تولید فیلم مسیر دیگری را میگرفت اما خوشبختانه از قصه استقبال کردند و البته بخشی از فیلم هم با سرمایه بخش خصوصی ساخته شد.
- برای هر فیلمسازی استقبال مخاطب از فیلمش اهمیت دارد.فکر میکنی «متولد 65» ملاکهای لازم برای جذب مخاطب را دارد و یا اینکه اصلا معتقد هستی نباید نگاه گیشهای به فیلم تو داشته باشیم؟
از نظر من تعریف گیشه به معنای تجاری بودن یک فیلم غلط است. اگر تعریف گیشه به معنای اینکه مردم بلیت بخرند و بخواهند فیلمی را در سالن ببینند شامل «متولد 65» هم میشود. و هدف من هم فیلم ساختن در جریان اصلی سینما است.
- یعنی نگاهت به فیلمسازی محفلی و جشنوارهای نیست؟
اصلا. البته امیدوارم در سینمای محفلی و جشنوارهای اتفاق خوبی برای فیلمم بیافتد اما هدف من جذب مخاطب است و جریان اصلی سینما. اگر جریان اصلی و بدنه رونق بگیرد، سینما هم رونق خواهد گرفت. من «متولد 65» را جزو جریان اصلی سینما می دانم به این دلیل که قصه تعریف میکند و داستانگو است.
اعتقاد دارم که سینما در حال حاضر روی بازیگر نمیچرخد و داستانگویی خوب باعث جذب مخاطب میشود و به همین دلیل اگر «متولد 65» در جذب مخاطب ناموفق باشد به هدف خود نرسیدهایم.
- از زمانی که فریدون جیرانی گفت 80 درصد فیلمهای جشنواره امسال تلخ هستند حاشیههای زیادی ایجاد شده است. فضای کلی «متولد 65» چگونه است؟
اتفاقا یکی از ویژگیهای این فیلم این است که در این زمانه فیلمسازی ،اصلا تلخ نیست و پایان تلخی ندارد و حتی میتوانم کلمه سرحال و سرخوش را برای فیلم انتخاب کنم.
- در زمان ساخت فیلم از سوی سازمان سینمایی توصیهای برای تغییر در فیلمنامه انجام شد؟
نه،خدا را شکر فیلم در شورای پروانه ساخت بدون هیچ رای منفی تصویب شد.فیلم قصهای را در خصوص بچههای دهه 60 مطرح می کند که هیچ تلخی و سیاهی در آن وجود ندارد. شاید نقدی بر دوران و شرایط امروز را در فیلم شاهد باشیم اما هیچ سیاهی و تلخی را در فیلم شاهد نیستیم.
- با توجه به سابقه روزنامهنگار بودن خودت اگر بخواهی برای فیلمت یک شعار انتخاب کنی، چیست؟
«فیلم جوانانه سال».
94/11/15 - 00:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]
صفحات پیشنهادی
سینما در مسیر فجر سیو چهارم/۱۳ مستند «مجتبی» از تنهایی آدمها در تضاد با جامعه امروزی میگوید
سینما در مسیر فجر سیو چهارم ۱۳مستند مجتبی از تنهایی آدمها در تضاد با جامعه امروزی میگویددامنزن کارگردان مستند مجتبی میگوید در این مستند بیشتر تنهایی آدمها در تضادها و دنیای امروز و تنهایی آدمها در تضاد با جامعه پرزرق و برق امروزی مد نظرم بود محمدحسن دامنزن کارگرداسینما در مسیر فجر سی و چهارم /۱۹ «دلبری» در روایت دفاع مقدس متفاوت عمل کرد/ «قیچی» شبیه هی
سینما در مسیر فجر سی و چهارم ۱۹دلبری در روایت دفاع مقدس متفاوت عمل کرد قیچی شبیه هیچ فیلم دیگری نیستعباس غزالی گفت طی این چند سال اخیر کمتر کاری را دیدهام که نوع روایتش از دفاع مقدس و 8 سال جنگ تحمیلی متفاوت باشد و به جرأت میتوانم بگویم دلبری این تفاوت در روایت را داشته اسسینما در مسیر فجر سیو چهارم/16 «قیچی» از آخر به اول ساخته شد/ فیلتر در نگاه فیلمساز قرار ندهیم
سینما در مسیر فجر سیو چهارم 16قیچی از آخر به اول ساخته شد فیلتر در نگاه فیلمساز قرار ندهیمکریم لکزاده گفت به نظرم بزرگترین لطمهای که میتواند یک اثر هنری بخورد مصلحتاندیشی است اما به واقع باید بگویم ما در ساخت فیلم سینمایی قیچی مصلحتاندیشی نداشتیم کریم لکزاده کارگرسینما در مسیر فجر سیو چهارم/۶ من و مجیدمظفری یک رقیب هستیم/ گرفتن سیمرغ پایان راه نیست
سینما در مسیر فجر سیو چهارم ۶من و مجیدمظفری یک رقیب هستیم گرفتن سیمرغ پایان راه نیستنیکی مظفری گفت بسیار خوشحالم که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر همراه پدرم مجید مظفری هستم و او هم بعد از سگ کشی دوباره در یک فیلم سینمایی بازی کرده است هر فردی تشویق را دوست دارد اما گرفتن سیسینما در مسیر فجر سیو چهارم/۱۴ «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و معضلی که جامعه باید به آن حساس شود/ ژا
سینما در مسیر فجر سیو چهارم ۱۴آخرین بار کی سحر را دیدی و معضلی که جامعه باید به آن حساس شود ژانر پلیسی را دوست دارمفرزاد موتمن کارگردان آخرین بار کی سحر را دیدی با اشاره به این مهم که نیاز قصه استفاده از بازیگران در گروههای مختلف سنی بود گفت فیلم دست روی معضلی می گذارد که جاسینما در مسیر فجر سیو چهارم/12 خودمان را برای ساخت «جشن تولد» بیمه حضرت زینب کردیم/ فیلم سازی کنار
سینما در مسیر فجر سیو چهارم 12خودمان را برای ساخت جشن تولد بیمه حضرت زینب کردیم فیلم سازی کنار داعشکارگردان جشن تولد گفت در شرایطی که برخی سکانسهایمان را در شب باید می گرفتیم و نور پروژکتورها میتوانست موقعیت ما را لو دهد اما خودمان را بیمه حضرت زینب س کردیم و خدا را شکر در طسینما در مسیر فجر سیو چهارم/۷ «ممیرو» درباره مرگ و زندگی ولی بیشتر زندگی است/ بلا تشبیه وضعیت سودای
سینما در مسیر فجر سیو چهارم ۷ممیرو درباره مرگ و زندگی ولی بیشتر زندگی است بلا تشبیه وضعیت سودای سیمرغ مانند فیلمهای شانه تخممرغی استهادی محقق گفت ممیرو فیلمی است درباره مرگ و زندگی ولی بیشتر زندگی رویکرد امیدواری در فیلم واقعاً وجود دارد به نظرم به هیچ عنوان از روی عمد نسینما در مسیر فجر سی وچهارم/17 «ابد و یک روز» شانتاژ رسانهای نیست/ عدهای که از فجر جا میمانند بقی
سینما در مسیر فجر سی وچهارم 17ابد و یک روز شانتاژ رسانهای نیست عدهای که از فجر جا میمانند بقیه را زیر سوال میبرندریما رامینفر گفت به نظرم هیچ شانتاژ رسانهای برای این فیلم صورت نگرفته است چرا که واقعا این اثر کیفیت بسیار خوبی دارد زمانی که میگویم به این فیلم تا آخر عمم افسینما در مسیر فجر سیوچهارم/۹ قصه«برداشت دوم از قضیه اول» از جامعه دور نیست/ بدون لابی فیلم به جشنواره رسید
سینما در مسیر فجر سیوچهارم ۹قصه برداشت دوم از قضیه اول از جامعه دور نیست بدون لابی فیلم به جشنواره رسیدپویان باقرزاده کارگردان فیلم برداشت دوم از قضیه اول با اشاره به تلاش گروهش برای ارایه اثری شریف گفت وقتی صداقت حاکم در فضای فیلم باشد مخاطب هم با فیلم همراه میشود همه تسینما در مسیر فجر سیوچهارم/۸ «اهالی خیابان یکطرفه»؛ اهالی منطقهای که از آنجا مدرنیسم وارد ایران شد
سینما در مسیر فجر سیوچهارم ۸اهالی خیابان یکطرفه اهالی منطقهای که از آنجا مدرنیسم وارد ایران شدمهدی باقری کارگردان مستند اهالی خیابان یکطرفه گفت این خیابانی است که از قدیم محل تجمع مردم عادی با ادیان و مذاهب مختلف بوده است دلیلش هم این بوده که بلوک 30 تیر مرکز ورود مدرنیته ب-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها