تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798414884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینما در مسیر فجر سی و چهارم/20 علاقه خاصی به آدم‌ها و بچه‌های دهه 60 دارم/ با«متولد 65»نگاه ترحم برانگیز به جوانان نداشتم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سینما در مسیر فجر سی و چهارم/20
علاقه خاصی به آدم‌ها و بچه‌های دهه 60 دارم/ با«متولد 65»نگاه ترحم برانگیز به جوانان نداشتم
مجید توکلی گفت: علاقه خاصی به بچه‌های دهه 60 دارم و عشق و رابطه و نوع زندگی آنها را دوست دارم. به اعتقاد من بلاتکلیف‌ترین نسل ما، نسل دهه 60 هستند.که در جنگ به دنیا آمدند و بسیاری از آنها در عشق و زندگی خودشان بلاتکلیف هستند و نسبت به یک دهه قبل از خودشان و یک دهه بعد از خودشان خیلی وضعیت نامشخص‌تری دارند.

خبرگزاری فارس: علاقه خاصی به آدم‌ها و بچه‌های دهه 60 دارم/ با«متولد 65»نگاه ترحم برانگیز به جوانان نداشتم



به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «متولد 65» اولین تجربه کارگردانی مجید توکلی به تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور، داستان دختر و پسر جوانی را روایت می‌کند که با رویای پولدار شدن، خود را در شخصیت‌های مختلف اجتماعی جا می‌زنند و از این طریق می‌خواهند به خواسته‌های خود برسند! آنها به‌طور اتفاقی به عنوان خریدار به ساختمانی مراجعه می‌کنند، ولی در ادامه با حقایقی رو به رو می‌شوند...
 
احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی، هنگامه حمیدزاده و آنا نعمتی از جمله بازیگران فیلم «متولد 65، اولین ساخته‌ بلند مجید توکلی محسوب می‌شود. با توکلی در خصوص دغدغه‌هایش در فیلمسازی،احساس خاصی که به بچه‌های دهه 60 دارد، موضوع فیلمش و نگاهش به مخاطب به صحبت پرداخته‌ایم.


- به عنوان کارگردان «متولد 65» قصه این فیلم چگونه شکل گرفت؟

من در چند کار کوتاه خودم اساسا به صورت خیلی ناخودآگاه شخصیت های فیلمهایم همه جوان های متولد دهه 60 بودند، یعنی خیلی ناخودآگاه همه جوان‌های فیلم‌هایم در سن 26-27 سالگی بودند. و بعدها متوجه شدم که من یک علاقه خاصی به بچه‌های دهه 60 دارم و عشق و رابطه و نوع زندگی آنها را دوست دارم. به اعتقاد من بلاتکلیف‌ترین نسل ما، نسل دهه 60 هستند.که در بحبحه جنگ به دنیا آمدند و بسیاری از آنها در عشق و زندگی خودشان بلاتکلیف هستند و نسبت به یک دهه قبل از خودشان و یک دهه بعد از خودشان خیلی وضعیت نامشخص‌تری دارند.دهه شصتی ها به اعتقاد من وسط کوچه ایستاده اند.نه سر کوچه و نه ته کوچه اند.حتی توی اعتقادات هم وسط کوچه هستند و توی روابط همچنین.

این موضوعه و دغدغه بچه‌های دهه 60 برایم خیلی مساله بود تا اینکه قصه‌ای به ذهنم رسید، که برگفته از یک قصه واقعی از اطرافم بود و این قصه را پرداخت کردم تا تبدیل به یک قصه کاملتر شود و بعد این ایده را با آقای میرکریمی در میان گذاشتم و ایشان هم از این قصه خیلی استقبال کردند و قرار شد کار ساخته شود و در نهایت اقای عسگرپور به عنوان تهیه‌کننده پای پروژه آمد و روند نوشتن فیلمنامه آغاز شد.

- در واقع بعد از انتخاب تهیه‌‌کننده فیلمنامه را کامل کردی؟

بله. بعهد از مشخص شدن حضور آقای عسگرپور به عنوان تهیه‌کننده من طرح اولیه را به خانم دارالشفایی دادم و ایشان یک نسخه از طرح من را نوشت که با همان نسخه مراحل اولیه کار و گرفتن پروانه ساخت را آغاز کردیم و در ادامه تکمیل شد.

 
- از زمان دریافت پروانه ساخت تا شروع فیلمبرداری تقریبا زمان زیادی سپری شد. دلیل این موضوع چه بود؟مسولیت اقای عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما نقش نداشت؟

نه،دلیل این موضوع فیلمنامه بود.نگارش فیلمنامه و جزئیاتی که در آن اتفاق می افتد باعث شد تا روند کار طولانی شود.«متولد 65» فیلمی است که در آن بر روی جزئیات بسیار تاکید شده است و ما باید بر روی فیلمنامه کار می کردیم و از طرف دیگر هم عجله‌ای نداشتیم که بخواهیم با فیلمنامه ناقص کار را شروع کنیم.به همین دلیل با خیال راحت بر روی فیلمنامه کار کردیم و این پروسه طولانی شدن پیش تولید هم به همین دلیل بود.

- با توجه به اینکه گفتی همیشه دغدغه بچه‌های دهه 60 را داشتی می‌توانیم بگوئیم «متولد 65» ادای دینی به نسل دهه 60 است؟

با این شدت نه اما واقعا می‌توان چنین چیزی را از این فیلم استنباط کرد و می توانم این موضوع را تائید کنم. من نمی توانم از این موضوع فرار کنم که بچه‌های دهه 60 برایم خیلی مهم هستند و اصولا درگیر آنها هستم.

- فکر می‌کنی چه نکته‌ای در فیلم وجود دارد که برای بچه‌های دهه 60 می تواند جذاب باشد؟

قصه فیلم و بکر بودن آن و جزئیات فیلمنامه از ویژگی اصلی «متولد 65» است. از این جهت که قصه بکر است و هیچ مابه‌ازایی در سینمای ایران و حتی خارج از کشور ندارد که بخواهیم بگوئیم از فیلم خاصی الهام گرفته است.قصه فیلم خیلی به روز است و همه خرده پیرنگ‌هایی که در داستان اتفاق افتاده در جامعه و روابط آدم‌ها می‌بینیم.

- معمولا در فیلم‌هایی اجتماعی وقتی می‌خواهیم از نسل جوان صحبت کنیم یا یک حس و نگاه ترحم آمیز در فیلم است و یا اینکه از زاویه بالا به نسل جدید نگاه می‌شود،اما خودت گفتی که «متولد 65» فیلم جزئیات است.این توجه به جزئیات از کجا در فیلم آمده است؟

فیلم متولد٦٥نه نگاه ترحم‌ برانگیزی دارد و نه از زاویه بالا به معضلات جوانان نگاه کرده است. کاملا نگاه برابر دارد و هم من به عنوان کارگردان و هم خانم دارالشفایی هم قد و برابر با بچه‌های دهه 60 خود را قرار دادیم و البته بخشی از فیلم نقد اجتماعی و اقتصادی دوران ما است و آمال و آرزوهایی که جوانان این نسل و افراد بین 20 تا 30 سال دارند.

 
- پروسه انتخاب بازیگران و عوامل پشت دوربین چگونه طی شد؟

از ابتدا به دلیل بکر بودن قصه پیشنهاد من به آقایان میرکریمی و عسگرپور این بود که برای بازیگران اصلی از افراد کمتر چهره استفاده کنیم. در نهایت پدرام شریفی که برای نقش افشار انتخاب شد از روز اول جزو پیشنهادات من بود که سابقه تئاتر هم دارد.پدرام در یکی از فیلم های کوتاهم (١٢تیر) هم حضور داشت و بسیار عالی ظاهر شده بود.اما «متولد 65» اولین حضور جدی‌اش در سینما محسوب می‌شود. و هنگامه حمیدزاده هم هرچند چهره شناخته شده‌ تری است اما به دلیل گزیده‌کار بودنش چهره مناسبی برای فیلم ما محسوب می‌شد. این دو بازیگر برای من خیلی مهم بودند که بتوانند رابطه و شیمی دو شخصیت اصلی فیلم را در بیاورند و در کنار آنها هم دیگر بازیگران قرار گرفتند.

- با توجه به اینکه فیلمسازان اول اکثرا مشکل پیدا کردن سرمایه‌گذار دارند، این مشکل برای تو هم وجود داشت؟

اساسا مشکل جذب سرمایه برای همه کسانی که چه بخواهند فیلم اول بسازند چه فیلم دهم وجود دارد و این مشکلا گریبان مارا هم گرفت اما خوشبختانه مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار گرفتیم و جزو آخرین فیلم‌های مصوب این مرکز بودیم. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد تولید فیلم مسیر دیگری را می‌گرفت اما خوشبختانه از قصه استقبال کردند و البته بخشی از فیلم هم با سرمایه بخش خصوصی ساخته شد.

- برای هر فیلمسازی استقبال مخاطب از فیلمش اهمیت دارد.فکر می‌کنی «متولد 65» ملاک‌های لازم برای جذب مخاطب را دارد و یا اینکه اصلا معتقد هستی نباید نگاه گیشه‌ای به فیلم تو داشته باشیم؟

از نظر من تعریف گیشه به معنای تجاری بودن یک فیلم غلط است. اگر تعریف گیشه به معنای اینکه مردم بلیت بخرند و بخواهند فیلمی را در سالن ببینند شامل «متولد 65» هم می‌شود. و هدف من هم فیلم ساختن در جریان اصلی سینما است.

- یعنی نگاهت به فیلمسازی محفلی و جشنواره‌ای نیست؟

اصلا. البته امیدوارم در سینمای محفلی و جشنواره‌ای اتفاق خوبی برای فیلمم بیافتد اما هدف من جذب مخاطب است و جریان اصلی سینما. اگر جریان اصلی و بدنه رونق بگیرد، سینما هم رونق خواهد گرفت. من «متولد 65» را جزو جریان اصلی سینما می دانم به این دلیل که قصه تعریف می‌کند و داستان‌گو است.

اعتقاد دارم که سینما در حال حاضر روی بازیگر نمی‌چرخد و داستان‌گویی خوب باعث جذب مخاطب می‌شود و به همین دلیل اگر «متولد 65» در جذب مخاطب ناموفق باشد به هدف خود نرسیده‌ایم.

 
- از زمانی که فریدون جیرانی گفت 80 درصد فیلم‌های جشنواره امسال تلخ هستند حاشیه‌های زیادی ایجاد شده است. فضای کلی «متولد 65» چگونه است؟

اتفاقا یکی از ویژگی‌های این فیلم این است که در این زمانه فیلمسازی ،اصلا تلخ نیست و پایان تلخی ندارد و حتی می‌توانم کلمه سرحال و سرخوش را برای فیلم انتخاب کنم.

- در زمان ساخت فیلم از سوی سازمان سینمایی توصیه‌ای برای تغییر در فیلمنامه انجام شد؟

نه،خدا را شکر فیلم در شورای پروانه ساخت بدون هیچ رای منفی تصویب شد.فیلم قصه‌ای را در خصوص بچه‌های دهه 60 مطرح می کند که هیچ تلخی و سیاهی در آن وجود ندارد. شاید نقدی بر دوران و شرایط امروز را در فیلم شاهد باشیم اما هیچ سیاهی و تلخی را در فیلم شاهد نیستیم.

- با توجه به سابقه روزنامه‌نگار بودن خودت اگر بخواهی برای فیلمت یک شعار انتخاب کنی، چیست؟

«فیلم جوانانه سال».

94/11/15 - 00:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن