تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798636832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرآن سرچشمه تمام هنرهای اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵




1433489153040_222.jpg

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس اعتقاد دارد که هنر در اندیشه بشری یک ودیعه آسمانی به‌شمار می‌رود و قرآن سرچشمه تمام هنرهای اسلامی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سیدمحمدرضا خالصی شامگاه یکشنبه در طلیعه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در مراسم اختتامیه جشنواره‌های هنری هفته قرآن و عترت استان فارس، گفت: به شکلی متفکران بشری بر وراء و فراسوی ظاهر آثار هنری یا به معنی دیگر نگاه به باطن اثر تاکید داشتند. وی افزود: نگاه متفکران بشری به آثار هنری یک نگاه آنتولوژیکی بود و بحثشان این بود که خداوند اساس هنر است و هنر تجربه زیباشناسی از امر متعال است. حتی افلاطون هم با اینکه در هنر اندیشه خاص خود را دارد اما آن را نوعی شوریدگی آسمانی می‌داند و بر این باور است که هنرمند بدون این شوریدگی ناکام و محروم است. خالصی با بیان اینکه افلوطین هنر را تجلی زیبایی می‌داند و منشأ زیبایی را در ذات خداوند، گفت: هنر در ذهن و زبان او یعنی برخورداری از آن زیبایی محض و جلوه آن زیبایی توسط انسان. او در تاسوعات می‌گوید این زیبایی با تهذیب نفس و پاکی جلوه‌گر می‌شود. این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه آگوستین هم در اعترافات، خداوند را نخستین هنرمند می‌داند، افزود: در تفکر اسلامی این موضوع بسیار دقیق‌تر و دلکش‌تر است. فارابی و ابن سینا منشأ زیبایی را ذات واجب الوجود می‌دانند که حسن محض است. ملاصدرا در اسفار معتقد است هر زیبایی در جهان پرتویی از زیبایی مطلق است که البته این زیبایی در این جهان خاکی مشوب است به ماده و نقص و ادراک هنر از ادراک این زیبایی نشأت می‌گیرد به همین دلیل ملاصدرا می‌گوید «الحق تعالی اجل مبتهج بذاته لأنه مدرک لذاته.» وی با تصریح اینکه این موضوع در تفکر اسلامی جاری و ساری و در هنر اسلامی مشهود است،‌ گفت: ژرژ مارسه خاورشناس فرانسوی می‌گوید اگر مجموعه‌ای هنری که شامل هنر ملل و مردم جهان باشد، در اختیار شما قرار گیرد بی هیچ نظم و ترتیبی و شما آن را برگ بزنید عکس‌ها، تندیس‌ها، نقاشی‌ها مقابر مصر، تجیرهای منقوش ژاپنی، سردیس‌های هندی و غیره او می‌گوید اگر شما به یک گچ‌بری متعلق به مسجد قرطبه در اندلس اسپانیا یک قرآن و مذهب مصری و یک ظرف مسی قلم‌زنی ایرانی را در این مجموعه ببینید، دقیقاً این سه اثر با اینکه در سه زمان و سه مکان مختلف ساخته و پرداخته شده‌اند ولی هر سه شما را به سمت یک اشتراک ذهنی می‌برند و آن روح هنر اسلامی است. خالصی اظهار کرد: سخن مارسه این است که در روح هنر اسلامی مکثرات به سمت وحدت می‌روند. همان سخنی که بورکهارت را وامی‌دارد تا درباره هنر اسلامی بگوید هنر اسلامی ماده را تشریف می‌دهد و ماده تجلی‌گاه زیبایی مطلق می‌شود، یعنی چوب،‌ سنگ، رنگ، مرکب، کلمه و... کثرات خودشان را در هنر اسلامی به وحدت تبدیل می‌کنند و این کاهش تعینات و تجریدی کردن ماده از مختصات هنر اسلامی است. این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: باز به قول بورکهارت ماده به سمت نورانی شدن در این هنر گام برمی‌دارد چرا که هنر در اندیشه اسلامی منشأیی جز خداوند ندارد و او تنها هنرمند است. ابن عربی در فتوحات مکیه می‌گوید العالم کلمه صنعةالله، جهان آفرینش تابلوی هنری خداوند است و بالصنعة ظهر الحق فی‌الوجود و خداوند با این هنر در هستی ظهور می‌کند. خالصی با بیان اینکه این اساس و بنیاد و مناط هنر اسلامی است، به برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی هفته قرآن و عترت فارس اشاره کرد و گفت: این جشنواره گامی بود در راستای رسیدن به این تفکر بزرگ با بهره‌گیری از سرمنشأ هنر اسلامی که قرآن مجید است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن