واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
همایش ملی "فلسفه اخلاق ویژه نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیت الله مجتبی تهرانی" به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پنجشنبه 8 بهمن ماه در شهر مقدس قم برگزار میشود. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجتالاسلام و المسلمین امیر غنوی در نشست خبری پیش همایش ملی "فلسفه اخلاق ویژه نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیت الله مجتبی تهرانی" با بیان اینکه به دلیل توجه حوزه علمیه نسبت به مقوله اخلاق و تاکید اهل بیت (ع) بر اخلاق این همایش را برگزار میکنیم، اظهار کرد: فلسفه اخلاق معنای وسیعی دارد و نوعی تفکر عقلانی در مورد مسائل کلی و کلان اخلاق جامعه و اجتماع است. انسان ها گاهی در زندگی اجتماعی خود زحمت تفکر و تعقل را به خود نمی دهند و همواره بر اساس محیط و سنت های گذشتگان طی مسیر میکنند. اما گاهی برخی افراد پا را فراتر می نهند و به حیات عقلانی فکر میکنند و با تفکر به حیات عقلانی انسانها روح زندگی را به خود عرضه میکنند. وی گفت: ما سه نوع حیات داریم که در قرآن به آن اشاره شده است. اولین نوع آن زندگی افرادی که قبل از دعوت رسول اکرم (ص) و آغاز بعثت پیامبر (ص) بوده اند. آنها در رابطه با اخلاق دغدغه ها و نگرانیهایی داشته اند و همواره در پی اخلاق بوده اند. این افراد زمانی که پیامبر (ص) دین اسلام را آورد راحت تر پذیرفتند. حیات بعدی حیاتی است که افرادی همزمان با دعوت پیامبر (ص) به اسلام روی آوردند و به سمت اخلاق گرویدند. سومین حیات، حیاتی است که بر اساس حیات دین و حیات عقلانی شکل می گیرد. یعنی پس از اینکه پیامبر (ص) افراد را به دین اسلام دعوت کرد ایمان در آنها مستقر میشود و آنها به حیات طیبه میرسند. ما توقع داریم که در حوزه های علمیه توجه تازه و برتری از حیات عقلانی شکل بگیرد. دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق ادامه داد: استقبال خوبی از این همایش شده است و 120 مقاله به دبیرخانه رسیده است. همچنین 14 نشست در این راستا برگزار شده است که 10 نشست آن در تهران و سه نشست دیگر در قم است که روز پنجشنبه هم همایش اصلی برگزار میشود. در ادامه این نشست، حسینی نیشابوری مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) گفت: این همایش به شناخت فلسفه اخلاق کمک میکند و باید سرآغازی باشد برای اندیشیدن به فلسفه اخلاق که حاکم بر رفتار فرد و جامعه است. در ادامه آیت الله احمد بهشتی، پژوهشگر برجسته حوزه دین و اخلاق ادامه داد: اخلاق معجزه دوم پیامبر (ص) است. معجزه اول ایشان قرآن است و بیش از 4 هزار معجزه برای پیامبر (ص) نقل شده است. پیامبر (ص) کمالات اخلاقی بسیاری داشت و به خلق عظیم رسیده بود. اخلاق نبوی معجزه است. در حدی که هیچ کس یارای رسیدن به چنین مرتبه ای را ندارد و تمام اخلاق و اوصاف الهی در وجود پیامبر (ص) تجلی یافته است و به نوعی پیامبر (ص) آیینه تمام نمای خداوند است. خداوند تمام کمالاتش را به پیامبر اسلام (ص) داد جز ذات ابدی که نه دادنی است و نه گرفتنی. وی یادآور شد: علامه طباطبایی می فرماید ما سه نوع اخلاق داریم، اخلاق دنیوی، اخلاق اخروی و اخلاق الهی. اخلاق دنیوی مربوط به اهل دنیاست و اخلاق سکولار است و اخلاق اخروی نیز برای شخصی است که فقط برای بهشت و جهنم کار خیری را انجام میدهد. اما اخلاق الهی درجه برتر و بالاتر اخلاق است که پیامبر(ص) همواره این اخلاق را تبلیغ می کردند. وی ادامه داد: در اخلاق الهی منافع دنیا و آخرت در نظر گرفته نمیشود و انسان فقط خدا و محبت خدا را در نظر می گیرد. انسان میرسد به درجه ای که محو خداوند میشود و این بالاترین درجه اخلاق است و بهشت رضوان برای این گونه افراد است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]