واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، گفت: در عرفان ناب اسلامی ولایت مداری به عنوان یک عنصر لاینفک و شرط لازم برای رسیدن به مدار توجه معنا میشود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، حجتالاسلام محمدحسین مختاری در نشست تخصصی عرفان اسلامی دانشگاه اظهار کرد: عرفان اسلامی قدم نخست خدا را به عنوان محور حرکت به سیر و سلوک قرار داده و در تلاش است در نقطه نهایی حرکت انسان به آن برسد. وی ولایت مداری را از جمله ویژگیهای دیگر عرفان ناب اسلامی دانست و افزود: عرفانهای نوظهور به ولایت مداری اعتقاد ندارند اما در عرفان ناب اسلامی محور حرکت انسان ولایت مداری است. رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: ولایت مداری و توجه به کسانی که اولیا هستند و محبت و مودت نسبت به آنها سبب میشود که آنان در این مسیر به نقطه آرمانی خود با قطعیت و سلامت دست پیدا کند. مختاری با بیان اینکه گرایش به شریعت یکی دیگر از ویژگیهای عرفان ناب اسلامی است، تصریح کرد: سلوک اسلامی بدون التزام عملی به شریعت بیثمر است و در این عرفان نخست عبادت و عبودیت بوده بعد به مقامات الهی رسیدن. وی با تأکید بر اینکه معرفت شهودی و سلوکی در طول معرفت عقلانی است، افزود: از اینرو عقلانیت یکی از ویژگیهای عرفان اسلامی است که در عرفانهای نوظهور درست نقطه مقابل آن را شاهد هستیم. رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، با اشاره به اینکه امتیاز شیعه امروز به بعد عقلانی بودن مذهب اوست، گفت: نخستین پیام قرآن پیام عقل، تفکر، معرفت و درک کردن است لذا در فقه نیز در خیلی از مواقع عقل را در استنباط احکام شرعی استفاده میکنیم. مختاری با بیان اینکه عرفانهای نوظهور عقل را تعطیل دانسته و در مقوله حس و شهود است، تاکید کرد: دلیل این امر این است که صاحبان این عرفانها به دنبال توجیه کردن تعارضات موجود در ادیان خود هستند. وی ادامه داد: امروز به دلیل تعالیم کلیساها و تصمیمهای نابخردانه آنها جوانان در جوامع غربی دینگریز شدهاند از اینرو عرفانهای کاذب این جوامع به این نتیجه رسیدهاند که عقل را کنار گذاشته و به سراغ حس و شهود بروند. رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، تفکر اهلبیت (ع) را یک تفکر جهانی دانست که مخاطب آن فطرت انسانهاست و یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که متون اسلامی به زبانهای مختلف و روز ترجمه نشده و این امر سبب شده که تفکر اسلام برای جوامع دیگر بهراحتی در دسترس نباشد که این یک فاجعه است. عرفان اسلامی انزوا و گوشهگیری نیست حجتالاسلام کاظم لطفیان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم معرفی عرفان ناب اسلامی به جامعه، اظهار کرد: در کنار معرفی عرفانهای ناب باید توجه داشت که معرفی عرفانهای کاذب نیز صورت گرفته و این عرفانها نیز به جامعه شناسانده شود. وی ادامه داد: جامعه امروز بر سر این دوراهی قرار دارد که آیا عرفان آغاز راه است یا پایان راه؟ هرچند بسیاری از عرفانهای کاذب عرفان را پایان راه دانستهاند اما مکتب اهلبیت(ع) و ائمه اطهار معرفت را آغاز راه میداند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، با بیان اینکه عرفان ناب اسلامی دستاورد مکتب اهلبیت (ع) است، افزود: عرفانهای کاذب و انحرافی خطری بزرگ در برابر ترویج اندیشههای اسلامی است. لطفیان با بیان اینکه در حال حاضر برداشت جامعه از عرفان، سلوک و گوشهنشینی است، افزود: این تفکر یک تفکر اشتباه بوده چراکه عرفان ناب اسلامی هیچگاه عرفان را به معنای انزوا، گوشهگیری و یا جدا شدن از جامعه معرفی نکرده است. وی خاطرنشان کرد: عرفان اسلامی انزوا و گوشهگیری نیست بلکه نشاط، حضور پررنگ در اجتماع و توجه به جامعه بوده و این موضوع یکی از مباحث مهمی است که باید روی آن کار مطالعاتی انجام شود. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، عرفان اسلامی را آب و عرفانهای کاذب را سرابی دانست که دستاوردی برای سعادتمندی انسان ندارد و یادآور شد: عرفان اسلامی به حذف واسطهها باور ندارد و معتقد است که توسل و شفاعت مسیر را هموار میکند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]