تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835637559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازدید جمعی از استادان چند کشور ازمؤسسه حکمت و فلسفه ایران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
بازدید جمعی از استادان چند کشور ازمؤسسه حکمت و فلسفه ایران

حکمت و فلسفه


شناسهٔ خبر: 3024027 - چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
دین و اندیشه > اندیشکده ها

جمعی از استادان چند کشور از قسمت‌های مختلف مؤسسه حکمت و فلسفه بازدید و با دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس این موسسه گفتگو کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از استادان چند کشور که در دوره آموزشی کوتاه مدت جامعة المصطفی العالمیة نمایندگی تهران شرکت کرده‌اند، امروز ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف مؤسسه با ریاست مؤسسه دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این بازدید که استادانی از کشورهای مالزی، اندونزی، کویت، لبنان و آلبانی حضور داشتند، دکتر خسروپناه، رییس مؤسسه پس از خوش‌آمد گویی به معرفی مؤسسه و فعالیت‌های مؤسسه پرداخت و اظهار داشت که حوزه فعالیت مؤسسه مشتمل بر علوم فلسفی، منطق، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، فلسفه شرق، عرفان، تصوف و ... به زبان‎‌های مختلف است. وی همچنین از سابقه ۴۰ ساله مؤسسه خبر داد و گفت این مؤسسه به عنوان مرکزی که با همه مراکز فلسفی دیگر ارتباط دارد شناخته می‌شود و علاوه بر ارتباطات داخلی با مراکز فلسفی جهان نیر مرتبط است به طور مثال به همکاری با انجمن فلسفه ناپل، چاپ مجله مشترک به زبان انگلیسی و روسی، چاپ ۲۰ کتاب مشترک با دانشگاه برلین، ارتباط با دانشگاه شریف هدایت جاکارتا، ارتباط و برگزاری نشست با دانشگاه کاتولیک آمریکا با ۱۸ شعبه در کشور آمریکا و انجمن فلسفی ترکیه و تونس اشاره شد. وی همچنین از راه اندازی دوره پست دکتری به خصوص برای استادان خارجی در زمینه فلسفه اسلامی در مؤسسه خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا با انجام این کار بتوانیم ارتباط بیشتری با مراکز فلسفی جهان برقرار کنیم. در ادامه بحث و تبادل نظر بین استادان، از دکتر خسروپناه در خصوص ارتباط بین عقل و عقلانیت سوال شد و ایشان در جواب گفتند عقل به معنی Reason و عقلانیت به معنی Rationality مطرح است و عقل به معنی عقل استدلالی از منطق و قیاس استفاده می‌کند  و این تعریف در فلسفه غرب، شرق، اسلامی و غیر اسلامی نیز وجود دارد. عقلانیت هم به معنی عقل عملی و عقل ابزاری است و عقلی است که به عمل می انجامد. و در حکمت اسلامی، عقلانیت اسلامی نام دارد. و البته در غرب اقسام مختلف دارد ولی در اسلام حکمت واحد است و با عقل وحی واحد است. عقلانیت نسبی در اسلام باطل و غیر معقول است:
وی در جواب سوال مقدار و میزان عقلانیت چیست گفت: عقلانیت نسبی در اسلام باطل است. و عقلانیت نسبی به معنای استدلال نیست و نه تنها امری باطل بلکه غیر معقول نیز هست. اما معیار صحت و بطلان عقلانیت عقل است و عقل بین تمام انسان‌ها مشترک است. و عقل صحیح به عقلانیت صحیح ختم می‌شود. دکتر خسروپناه ادامه داد: کل عقلانیت به عقل صحیح منتهی نمی‌شود و مثلاً عقل شهوانی به عقلانیت شهوانی فاسد و مهلک می‌انجامد. در صورتی که عقلانیت خالص قطعاً به عقل صحیح منجر می‌شود. رئیس مؤسسه در خصوص سوال مطرح شده درباره رابطه بین فلسفه اسلامی و فلسفه یونان و رم  اظهار داشت هر دانشی نزد بشر میراثی از گذشتگان است و به نوعی از آن بهره می‌برد. در مورد فلسفه اسلامی نیز همین‌طور است. فلسفه یونان هم از ایران و مصر باستان تاثیر پذیرفته همانطور که راسل و کاپلستون در کتاب‌های تاریخ فلسفه خود به این نکته معترفند. بنابراین اشکالی ندارد که فیلسوفان مسلمان هم از فیلسوفان یونان و رم استفاده کنند. طبیعیات نیز از طبیعیات دوره یونان بهره برده و حکمت اشراق هم از حکمت خسروانی ایران باستان تاثیر گرفته است. در دوره معاصر هم عالمان و دانشمندان برای تولید علم و معرفت جدید از گذشتگان بهره می‌گیرند در نیتجه استفاده فلسفه اسلامی از فلسفه یونان نه تنها خطا نیست بلکه یک امتیاز است. اما این نکته که فلسفه اسلامی با نصوص دینی مطابقت دارد یا خیر این خود یکی از دغدغه‌های مهم فلاسفه بوده که فلسفه آن‌ها مغایرتی با نصوص دینی نداشته باشد. البته بخشی از اشکال وارد شده به فلسفه متوجه متکلمان می‌باشد برای مثال غزالی و ابن تیمیه به دلیل عدم درک درست از آموزه‌های دینی و نفهمیدن فلسفه به این نتایج رسیده‌اند. همانطور که در کتاب تهافت التهافت ابن رشد جواب مسائل تهافت الفلاسفه غزالی را داده است. خطای ابن تیمیه هم این بوده که استدلال و قیاس منطقی را قبول نداشته و گاهی بین عقل و اخبار واحد به خبر واحد استناد کرده است. پس از جلسه استادان خارجی از کتابخانه تخصصی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بازدید کردند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن