واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
رئیس جامعة المصطفی العالمیه(ص)، تئوری بنیادین معنویتگرایی اسلام را ولایت محور دانست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در سومین همایش سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: تقلیل معنویت به عرصه ماورای عرصه مادی به حوزه عاطفی اتفاق مبارکی نبود که در غرب روی دارد، ولی توسعه دامنه نفوذ معنویت و تکثیر کارکردهای معنویت در عرصه سلامت در غرب فی نفسه مثبت است که ممکن است آسیبهایی نیز داشته باشد. وی افزود: معنویت یک امر مشترک نیست و زیربنا و تعریف اصیل را طلب میکند، در اسلام، نظریه و تئوری معنویت و قدسگرایی حاکم است که این نظریه دارای ابعاد، شاخصها و ویژگیهای مختلفی است. اعرافی اظهار کرد: اولین شاخص این معنویت و قدس گرایی حاکم بر معرفت اسلامی عقلانیت و بنیاد داری عقلانی است. امروز غرب معنویت را به یک احساس، عاطفه، کشش و گرایش فروکاسته است که منطبق بر عقلانیت فلسفی نیست. رئیس جامعة المصطفی العالمیه(ص) بیان کرد: معنویتی که این منطق شرعی و عقلی را قبول ندارد معنویتی در معرض احساس محض و در معرض خرافه گرایی است ولی معنویت اسلامی معنویتی فرااحساسی و عاطفی است. وی افزود: معنویت در اندیشه اسلامی دارای مناسک و شعائر است. معنویتهایی مشاهده می شود که معنویت هایی باطن گرا است و مناسکی را برای این حس معنوی ترسیم نمی کند؛ البته در این زمینه مناسک سطحی ایجاد شده است که این مساله اثرگذاری خاصی ندارد. وی گفت: فقه ما این نقشه معنوی را دارای هویت روح و باطن معنوی و حیات قدسی کرده است و با عرفان ناب اسلامی در هم تنیده است؛ عبادت در این زمینه خودنمایی می کند و این مراتب را ایجاد می کند که ظاهرگرایی و باطن گرایی مفرط نزج نگیرد. اعرافی اظهار کرد: معنویت در منطق اسلام دایره وسیع تری از مناسک و شعائر دارد که می تواند روح تمام شعائر و مناسک باشد؛ این مناسک با نیت و قصد الهی به عبادت مبدل می شود. مدیر جامعة المصطفی(ص) افزود: معنویت در اسلام، تشکیکی و دارای مراتب خاص است؛ معنویت اسلامی دارای شمول افقی و طولی است و ره یافت آن به سوی بی نهایت است. وی گفت: معنویت گرایی اسلام دارای یک پایه ولایی است و معنویت راستین بدون اتصال به ولایت الهی که در اولیای الهی متجلی است نخواهد بود؛ انتظار و ارتباط انسان با امام عصر(عج) در سلوک معنوی اسلامی دارای جایگاه متعالی در این زمینه است. اعرافی اظهار کرد: کارکرد اصلی معنویت، تعالی روحی و معنوی است و در کارکرد مادی خلاصه نمی شود؛ این معنویت دارای دو کارکرد است ولی اصالت با کارکرد معطوف با سلوک الی الله است. مدیر جامعة المصطفی(ص) در پایان بر لزوم توسعه این مباحث با مشارکت حوزه های علمیه تاکید کرد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]