محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827576533
آيا در قرآن بيان شده است كه زن نميتواند قاضي يا مرجع تقليد شود؟
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
آية صريح در قرآن بر اينكه زن نميتواند قاضي و يا مرجع باشد وجد ندارد در ابتدا ضروري به نظر ميرسد که براي روشن شدن پاسخ نكاتي را بيان کنيم:
1. تفاوتهاي زن و مرد: 1. از لحاظ جسمي، مرد نوعاً درشت اندام و قوي و زن كوچك اندامتر و ظريفتر است؛ 2. از لحاظ رواني، ميل مرد به ورزش و شكار و كارهاي پرحركت، همچنين احساسات مرد مبارزانه و جنگي، و احساسات زن صلح جويانه و بزمي است.[1]
2. مشتركات زن و مرد در مقامات معنوي: ملاك ارزش، به روح انسان است و روح نه مرد است و نه زن، اين روح الهي هم در مرد وجود دارد و هم در زن «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»[2] هر دو داراي فطرت الهي[3] و امانتدار الهي[4] ميباشند. هردو زيباترين موجود خداوندي[5] و با تلاش به سوي خدا در حرکتند[6] هم زن و هم مرد ميتوانند عاشق خدا باشند.[7]
3. مسايل اجرايي در اسلام كارهاي اجرايي كه حوصله و توان زيادي لازم دارد، و لازمهاش سر و كار داشتن با افراد مختلف است، شرطش اين است كه مرد عهدهدار آن باشد، مثلاً زن ميتوان مجتهد باشد و به بالاترين درجة اجتهاد برسد ولي مرجع تقليد عموم نميتواند باشد، ميتواند در علم قضا به عاليترين مرحله برسد ولي قاضي كه با مردم و پرونده و اعدام و... سر و كار داشته باشد نميتواند باشد. شرط قضاوت اين است كه مرد باشد.[8] زن ميتواند عادله باشد ولي نميتواند امام جماعت باشد. براي مردها با الاتفاق و براي زنها بنابر احتياط[9] اضافه كنيم كه هيچ يك از امور گذشته مانع كمالاتي معنوي زن نميشود، بلكه زن ميتواند به مقامي برتر از انبياء برسد، چنانكه زهرا ـ سلام الله عليها ـ چنين بود.[10]
با توجه به نكات پيش گفته، جواب را در دو بخش: قضاوت زن و مرجعيت زن بيان ميداريم.
بخش اول:
قضاوت زن در قرآن آيهاي كه صريحاً دلالت كند بر اين مطلب كه، زن نميتواند قاضي باشد، و يا شرط قضاوت ذكوريت (و مردن بودن) است؛ به طور مستقيم نيافتيم.[11]
مدرك اصلي در اينكه زن نميتواند قاضي باشد و در قضاوت ذكوريت شرط است؛ روايات پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ ميباشد، ائمه بعنوان مفسران واقعي قرآن، و يكي از دو امانت گرانبهاي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ در بين امت زبان گوياي قرآن ميباشند، در واقع كلام آنها حكم قرآن را دارد، منتهي به صورت غيرمستقيم به برخي روايات معصومين اشاره ميشود:
1. پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: «لايفلح قوم وليّهم امراة؛[12] مردمي كه زن بر آنها ولايت و حكومت كند رستگار نخواهد شد.»
2. امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: «لا تتولي المرأة القضأ؛ زن نبايد متولي قضا و قاضي باشد.»[13]
3. در روايت ديگر ميخوانيم كه خداوند هنگام خروج حواء از بهشت سخناني فرمود: از جمله خطاب كرد «ولم اجعل منكنّ حاكماً و لا ابعث منكن بنياً؛[14] از شما زنها در دنيا حاكم (و قاضي) قرار ندادم و همچنين پيغمبري از بين زنان مبعوث نخواهد شد.»
4. امام صادق ـ عليه السّلام ـ از پيامبر اسلام نقل نموده كه حضرت به علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: «يا علي ليس علي المرأة جمعة و لا جماعة... و لاتولي القضاء؛[15] علي جان! بر زنها شركت در نماز جمعه و جماعت لازم نيست، و همچنين عهدهدار قضا (و قضاوت) نميتوانند باشند.»
ج: فهم عرفي: رواياتي چون مقبولة عمربن حنظله[16] و حسنة ابي خديجه که دستور داده در امر قضاوت و تقليد به مرد رجوع كنيد: «انظروا الي رجل»[17] فهم عرفي از آنها اين است كه به زن نميتوان به عنوان قاضي رجوع كرد. چون ارادة شارع بر اين است كه زنها در حد امكان از نامحرم بدور باشند، و با آنها مواجه نشوند، لذا راضي نشده كه امام جماعت مردان باشد... پس نميتواند قاضي باشند.[18] خلاصه وقتي شارع رضايت به امام جماعت بودن زنان نداده است. چگونه راضي ميشود زن مرجع تقليد و يا قاضي باشد، و مكرراً مورد سؤال نامحرمان و در معرض ديد آنها قرار گيرد، اين مسئله است كه در اذهان مردم ريشه دارد (ارتكاز قطعي عند المشرعه) و باعث يقين انسان ميشود.[19]
د: اجماع: مدرك ديگر براي اينكه زن نميتواند قاضي باشد و اتفاق علماء و مراجع در طول اعصار است كه زن نميتواند بر منصب قضاوت قرار بگيرد.[20]
امام باقر (ع) : زن نبايد متولي قضا و قاضي باشد
هـ: اصل عدم: دليل ديگر اين است كه روايات نصب فقهاء در زمان غيبت بعنوان مرجع و قاضي، اختصاص به مردان دارد، چون در بعضي از آنها تصريح شده به اين امر مانند «اجعلوا بينكم رجلاً قد عرف حلالنا و حرامنا»[21] اگر شك كنيم كه اين روايات شامل زنها هم ميشود يا نميشود؟ اصل عدم اذن و اجازة شارع است، و اين اصل خود دليل ديگري بر مسئله است.[22]
بخش دوم مرجعيت زن: اصل اجتهاد زن، و اينكه زني در فقه صاحب نظر باشد و به نظر خويش عمل كند، جاي هيچ اشكالي نيست، چون هم اطلاقاتي قرآن كه دربارة علم، و تشويق به آن و فراگيري آن، مانند: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ»[23] و مانند: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»[24] شامل زنها ميشود و هم آياتي؛ مانند: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ؛[25] چرا از هر گروهي از آنان، طايفهاي كوچ نميكند تا در دين (و معارف و احكام اسلام) آگاهي يابند» كه در خصوص اجتهاد است شامل زنان ميشود.
و اما مسئله ي مرجعيت، تمام ادلهاي كه ذكوريت (و مرد بودن) را در قاضي شرط ميدانند، در مرجعيت هم لازم ميداند، چون كار اجرايي ميباشد، و نياز دارد كه با نامحرمان روبرو شود، لذا هم دلالت التزامي بعضي از آيات در اينجا راه مييابد و هم رواياتي كه در باب قضاوت بيان شد، كه ذکوريت شرط است، و هم فهم عرفي و ارتكاز متشرعه، بر اين است كه زن در كارهاي كه لازمهاش سر و كار داشتن با نامحرم است مانند مرجعيت و قضاوت... وارد نشوند؟[26]
نتيجه اين شد كه آية صريح در قرآن بر اينكه زن نميتواند قاضي و يا مرجع باشد، و يا در اين دو، ذكوريت (مرد بودن) شرط است نداريم، بلي از بعضي اطلاقات و كليات و دلالتهاي التزامي ميتوان استفاده كرد كه كارهاي اجرايي كه توان روحي و جسمي بالايي ميطلبد، و لازمهاش مواجه شدن با نامحرمان است، قرآن توصيه نمود، كه زنان از آن موارد اجتناب كنند، دليل اصلي بر مسئله مورد سؤال رواياتي است كه ميگويد: زن نميتواند قاضي باشد، و همچنين فهم عرفي است از ادلهاي كه ميگويد قاضي و مرجع مرد باشد، و سومي ارتكاز متشرعه (و آنچه كه در ذهن مسلمين ريشه دارد) اين است كه زن قاضي و مرجع تقليد نميتواند باشد.
==========================
پي نوشت ها:
[1] . مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، چاپ هشتم، 1355، ص172ـ182.
[2] . حجر/ 29.
[3] . روم/ 30.
[4] . احزاب/ 72.
[5] . مؤمنون/ 14.
[6] . اشتفاق/ 6.
[7] . بقره/ 169.
[8] . موسوي خميني، سيد روح الله، ترجمة تحرير الوسيله، ترجمه: علي اسلامي، قم، دفتر انتشارات اسلامي، ج4، ص84.
[9] . همان، ج1، ص6، مسأله 5.
[10] . از بعضي بزرگان هم نظر خواهي شد، فرمودند آية صريح نداريم.
[11] . اميني، فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ، انتشارات استقلال، ص146.
[12] . سنن بيهقي، ج10، ص116 به نقل از نجفي، محمدحسن، جواهر الكلام، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ سوم، 1362، ج40، ص14.
[13] . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، دارالكتب السلاميه، ج103، ص254 و جواهر، پيشين، ج40، ص14.
[14] . همان.
[15] . حرعاملي، وسايل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، ج18، ص6، باب 2 روايت 1.
[16] . همان، ص4، روايت 3.
[17] . همان، باب 1، صفات قاضي.
[18] . تبريزي، ميرزا جواد، اسس القضاء و الشهادة، قم، مؤسسه امام صادق (ع)، چاپ اول، 1415 هـ ق، ص15.
[19] . خوئي، التنقيح في شرح عروة الوثقي، قم، مؤسسة آلالبيت، چاپ دوم، ج1، ص226.
[20] . جواهر الكلام، پيشين، ج40، ص14.
[21] . حر عاملي، وسائل الشيعه، پيشين، ج18، ص200.
[22] . جواهر الكلام، پيشين، ج11، ص14.
[23] . زمر/ 9.
[24] . مجادله/ 11.
[25] . توبه/ 122.
[26] . ر.ك: التنقيح، پيشين، ج1، ص225ـ226. منبع:andisheqom.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
پایه نظری موعظهپذیری (اتّعاذ) براساس قرآن و حدیث
پایه نظری موعظهپذیری اتّعاذ براساس قرآن و حدیثچارچوب نظری موعظهپذیری مبتنی بر خودِ عقلانی خودِ عاطفی خودِ مهارگر و خودِ موعظهگر است نویسندگان عباس پسندیده - فاطمه عسکریان چکیده هدف این پژوهش بررسی چارچوب نظری موعظهپذیری براساس قرآن و احادیث میباشد این پژوهمحورهای عمده بیانات مراجع تقلید قم در دیدار با نهاوندیان
محورهای عمده بیانات مراجع تقلید قم در دیدار با نهاوندیان سیاست > دولت - رییس دفتر رییس جمهور پنجشنبه گذشته در سفری دو روزه به قم به دیدار مراجع عظام تقلید رفت و گزارشی از آخرین وضعیت اقدامات دولت در ابعاد داخلی و بینالمللی ارائه کرد برای دیدن اینفوگرافیک در ابعادبیانیه بنیاد بینالمللی غدیر در محکومیت اعدام شیخ نمر
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۵ بنیاد بینالمللی غدیر با صدور بیانیهای شهادت عالم مجاهد شیخ نمر باقرالنمر را تسلیت گفت و جنایت آل سعود را محکوم کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این بیانیه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم انتشار خبر شهادت عالمپیام تسلیت معاون قرآن وزیر ارشاد برای درگذشت قاری بین المللی
پیام تسلیت معاون قرآن وزیر ارشاد برای درگذشت قاری بین المللی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایسنا نوشت معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت حمیدرضا عباسی قاری ممتاز قرآن کریم را تسلیت گفت در پیام تسلیت حجتالاسلام والمسلمین محمدرضاسومین دوره مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران
در مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۳ برگزار می شود سومین دوره مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران شناسهٔ خبر 3020543 - شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۳ از اول تا ۲۸ دی ماه اقدام به ثبت نام در سومین دوره مسابقات قرآنی محلات شهر تهرانبیانیه بسيج سازمان تبليغات به مناسبت شهادت مظلومانه شیخ نمر
بیانیه بسيج سازمان تبليغات به مناسبت شهادت مظلومانه شیخ نمر شناسهٔ خبر 3018779 - چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی روابط عمومی بسيج سازمان تبليغات اسلامی به مناسبت شهادت مظلومانه و افتخار آميز آيت الله نمر ره بیانیه ای صادرکرد به گزارش خبرگبیانیه سازمان بسیج مداحان کشور در پی شهادت آیتالله باقرالنمر
بیانیه سازمان بسیج مداحان کشور در پی شهادت آیتالله باقرالنمر شناسهٔ خبر 3016551 - دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در پی جنایت وقیحانه و خصمانه حکام رژیم آل سعود در به شهادت رساندن روحانی و عالم برجسته شیعی شیخ النمر سازمان بسیج مداحان کشوراعدام آيت الله شيخ باقرالنمر نقض آشكار حقوق بشر و آزادی بيان است
قاضی عسكر اعدام آيت الله شيخ باقرالنمر نقض آشكار حقوق بشر و آزادی بيان است شناسهٔ خبر 3016542 - دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۸ دین و اندیشه > سایر حجت الاسلام قاضی عسكر نماينده ول فقيه و سرپرست حجاج ايرانی با ظالمانه خواندن اعدام شيخ نمرگفت دست های پشت پرده به دنبال از بين بردنآداب قرائت قرآن از نگاه آیت الله قاضی(ره)
مرحوم قاضی مدت کوتاهی به چهره من نظر کرد سپس فرمود بلی آنها قرآن کریم راتلاوت می کنند و با شرائط ویژه رو به قبله می ایستند سرشان پوشیده نیستعقیق آیت الله شیخ محمد تقی آملی - رضوان الله علیه - می فرمود من در بحث فقه آیت الله سید علی آقا قاضی شرکت می کردم روزی از ایشان سئواقرآن مایه آرامش، امیدواری و سعادت است
حافظ نوجوان مؤسسه کشوری مهد قرآن قرآن مایه آرامش امیدواری و سعادت است شناسهٔ خبر 3018733 - چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی سحر بهرامی حافظ کل نوجوان مؤسسه کشوری مهد قرآن گفت قرآن مایه آرامش امیدواری و سعادت است به گزارش خبرگزاری مهر یکی از مو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها