تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805290698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحریف داستان های تاریخی درباره پیامبر(ص) در گفت وگوی خبرآنلاین با استاد محمودحکیمی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


تحریف داستان های تاریخی درباره پیامبر(ص) در گفت وگوی خبرآنلاین با استاد محمودحکیمی فرهنگ > دین و اندیشه - استاد محمودحکیمی از جمله نویسندگان و پژوهشگران برجسته و فعال در حوزه تاریخ معارف دینی است. با وی درباره بایدها و نبایدهای داستان های تاریخی درباره پیامبر(ص) و نقل های تحریف شده این داستان ها گفت وگو کردیم که می خوانید:

مطلع هستید که آثار زیادی درباره زندگی پیامبر منتشر شده است. اما شما یکی از منتقدین این آثار هستید. چرا؟ چون بسیاری از این آثار بر اساس احادیث جعلی و ساختگی در صدر اسلام تدوین و ئنگاشته شده است. رمان نویسان برای روایت زندگی پیامبر اکرم و همچنین عموم پیامبران از «اسرائیلیات» که در تفاسیر اهل سنت و اهل تشیع وجود دارد، استفاده می کنند. اسرائیلیات نقل ها و روایت های جعلی هستند که از صدر اسلام رواج پیدا کرده اند.سال هاست که این مساله را فریاد زده ام. با توجه به عنصر تخیل در داستان و رمان آیا شما اساسا با دستمایه قرار دادن زندگی پیامبر و معصومین برای خلق رمان موافقید؟ قطعا . داستان و رمان دینی می تواند در جذب خواننده به وقایع تاریخی بسیار مؤثر باشد. قطعا یکی از عناصر مهم رمان عنصر خیال است، اما باید توجه داشته باشیم که در داستان های دینی نمی توانیم به صورت وسیع، از تخیل استفاده کنیم. این اصل عمومی است. یعنی درباره همه شخصیت ها دینی و مذهبی صدق می کند؟ نه . البته استفاده از تخیل در رمان های دینی، در مورد برخی از شخصیت ها اشکال ندارد و گاه بسیار جالب است و در جذب خواننده بسیار کمک می کند. مثلاً در مورد حالات روانی اشخاصی مثل «عمر بن سعد» می توانیم از عنصر تخیل به خوبی استفاده کنیم. می دانیم که او ساعت ها در تردید بود که به فرماندهی لشکر یزید ادامه دهد و یا خود را کنار بکشد. «عمر بن سعد» نیک می دانست که حق با حسین بن علی (ع) است و یزید حاکمی ستمگر است ولی او نمی توانست از حکومت ری که به او پیشنهاد شده بود بگذرد. باید توجه داشت که تخیل و پدید آمدن شخصیت های خیالی را نویسنده رمان در مورد وقایع تاریخی غیرمذهبی می تواند به کار برد. در این صورت نویسنده می تواند برای ایجاد شور و هیجان گاهی وقایع تاریخی را تغییر دهد، آن هم نه تغییری که به تحریف تاریخ بینجامد. درباره پیامبر خاتم در داستان ها چگونه عمل شده است؟ در بسیاری از داستان های تاریخی متأسفانه نویسندگان به گونه ای وقایع را تغییر دادند که تحریف پدید آمد و این از نظر من اصلاً درست نیست، حتی اگر رمان نویس خیلی زیبا بنویسد.گاهی اوقات نویسنده به خلق قهرمانان جدید در یک واقعه تاریخی دست می زند. در خلق قهرمانان جدید اگر وقایع تاریخی را از اصل تغییر ندهد اشکالی ندارد، ولی اگر بخواهد اصل واقعه تاریخی را به گونه ای تغییر دهد آن وقت باز هم تحریف به وجود می آید. در گذشته برخی از شاعران ما به علت علاقه ای که به یک شخصیت دینی داشته اند، داستانهای تخلیلی و غیرواقعی را ابداع کرده و آنها را در دیوان اشعار خود آورده اند. مراجعه به تاریخ نشان می داد که آن واقعه یا اصولاً اتفاق نیافتاده و یا این که شاعر بخشی را به آن افزوده و یا از آن کاسته است. اینجا همیشه یک دغدغه جذب مخاطب بوده که در آثار دینی بیشتر هم مطرح است. با مساله جذب مخاطب چه باید کرد؟ بله مطرح هست، اما متأسفانه این انگیزه، یعنی انگیزه ای برای جذب خواننده حتی در صدر اسلام هم گاه به خلق احادیث جعلی و ساختگی منجر شده است. در مورد زندگانی پیامبر متأسفانه برخی از نویسندگان از «اسرائیلیات» استفاده کرده اند. آنها یک تفسیر قرآنی را برمی دارند و حکایتی را انتخاب می کنند و آن گاه به شرح و تفسیر می پردازند. بنابراین رمان نویسان هرگز نباید داستانی از اسرائیلیات را خواه در تفاسیر اهل سنت و خواه در تفاسیر اهل تشیع اگر وجود داشته باشد انتخاب نکنند و به تفسیر آن نپردازند.

کلید واژه ها: حضرت محمد (ص) -




سه شنبه 8 دی 1394 - 07:44:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن