محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830526304
شکوه آیین محبت در سیرۀ پیامبر(ص) از نظر آیتالله مکارم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
اگر بخواهیم در بین مردم جایگاهی پیدا کنیم راهی جز حسن خلق و جوشیدن با مردم و اظهار محبت کردن با آنها وجود ندارد، لذا مبلغان و اهل علم اگر بخواهند در تعلیم و تربیت موفق و مؤثر باشند، باید پایه اصلی کارشان را روی اصل محبت قرار دهند. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله مکارمشیرازی یادداشتی با عنوان "شکوه آیین محبت در سیرۀ پیامبر اعظم(ص) " را منتشر کرده است. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است: «مقولۀ محبت در سیرۀ نبوی(ص) به عنوان ویژگی بارز و غیر قابل انکار در رسالت پیامبر اعظم(ص) مورد نظر است ، زیرا خلق و خوی نیکو و نرمش و مهربانی پیامبر صلی الله علیه و آله موجبات نزول رحمت الهی درباره او و درباره تمام امت گردید. از این رو لزوم واکاوی چیستی شاخصه های محبت گرایی در سیرۀ نبوی(ص) در حالی که جوامع اسلامی به ویژه مردم مظلوم سوریه، عراق، یمن... در آتش جنایات ددمنشانۀ گروههای تروریستی تکفیری می سوزند، به نوبۀ خود میتواند ماهیت پلید حامیان اسلام تکفیری و مروجان خشونت و افراطی گری در جهان اسلام را بر ملا سازد. لذا در این نگاشته مولفهها، ابعاد و زوایای فضیلت اخلاقی محبت محوری درسیرۀ پیامبر اعظم (ص) با بهره گیری از آراء و اندیشه های آیتالله مکارم شیرازی به مخاطبان گرامی ارائه میشود. محبت؛ شاکلۀ بنیادین در اسلام اسلام آیینی است که خداوند آن را برای خود برگزیده و با عنایت خاص خویش آماده ساخته و به آن فوق العاده اهمیّت داده است. لذا بهترین خلق خود (محمد صلّی اللّه علیه و آله) را برای تبلیغ آن برگزید و پایه های آن را بر محبّت بنا نهاده است؛« و أقام دعائمه علی محبّته»، در حقیقت ارکان اصلی این دین مقدس تبیین شده، ابلاغ کننده آن بهترین خلق خدا پیامبر اسلام، و پایه های اصلی آن براساس محبّت خدا قرار گرفته است، از این رو تولد پیامبر صلی الله علیه و آله و ظهور آن حضرت از سرزمین مکه، نهایت ایمان و محبّت و دوستی را برای جهان به ارمغان آورد. تأمّلی در تاریخ کلیسا و مسیحیت در قرون وسطی نشان می دهد کارهایی که به نام مذهب اما در قالب تفتیش عقاید در آن قرون صورت گرفت نفرت جامعه را برانگیخت و باعث طرد ارباب کلیسا از جامعه شد. لیکن در آموزه های اسلام بر مسائل عاطفی تأکید شد و همانگونه که قرآن هم به ما دستور داده، سیره پیامبران و ائمه علیهم السلام و بزرگان ما بر مبنای محبت و مهربانی منحصر شده است. حال ما چرا چنین نکنیم؟ به ویژه وقتی اساس دین محبت است و امام صادق علیه السلام در روایت زیبایی چنین می فرماید:... آیا دین جز محبت و رحمت چیز دیگری است؟! زیرا خداوند متعال میفرماید: اگر خدا را دوست دارید از دستورات من (پیامبر صلی الله علیه و آله) اطاعت کنید تا محبوب خداوند شوید. در واقع این کلام نورانی یعنی عمل به دستورات الهی، عشق و محبت به خداوند است. هم چنین در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام چنین می خوانیم:«الدین هو الحب و الحب هو الدین»؛ دین محبت است و محبت دین است. لذا اساس اسلام را محبت تشکیل میدهد و این یکی از افتخارات ماست که آیین مان برپایه محبت است، از این رو دین مقدس و هماهنگ با فطرت بشری اسلام، آئین محبت و رحمت است و نه آئین خشونت، به این ترتیب پایه دین محبت بندگان نسبت به خدا از یک سو و محبت خدا به بندگان از سوی دیگر است. محبت گرایی نبوی(ص) منبعث از آموزه های قرآنی باید اذعان نمود در آیات قرآن کراراً به پیامبر(ص) توصیه شده است که نسبت به مؤمنان متواضع، مهربان و نرم و ملایم باشد، چرا که سرمایه بزرگ یک رهبر محبّت و پیوند معنوی پیروانش با او است، و این بدون تواضع و خوشرویی و خیر خواهی حاصل نمی شود، لذا خداوند متعال در قران کریم روی سخن را به پیامبر صلی الله علیه و آله کرده، می فرماید: «بال و پر خود را برای مؤمنانی که از تو پیروی می کنند پایین بیاور و (تواضع و محبت کن)؛ واخفض جناحک لمن اتبعک من المؤمنین»، که فراز «و اخفض جناح» کنایه از تواضع آمیخته با محبت است، همان گونه که پرندگان هرگاه میخواهند به جوجه های خود اظهار محبت کنند بال و پر خود را می گسترانند و آنها را زیر بال و پر می گیرند تا هم در برابر حوادث احتمالی مصون بمانند و هم از تشتت و پراکندگی حفظ شوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز مأمور بود بدین گونه مؤمنان را زیر بال و پر خود بگیرد!. شبیه همین تعبیر در آیه 88 سوره حجر نیز آمده است، که باید گفت جایی که پیامبر مأمور به تواضع آمیخته با محبت در برابر مؤمنان باشد تکلیف افراد امت روشن است چرا که پیغمبر سرمشق و الگو و «اسوه» برای همه امت است. تألیف قلوب؛ شاخصۀ قرآنی در تحقق محبّت نبوی(ص) هم چنین باید تصریح نمود یکی از معجزات پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم «تألیف قلوب» است،که خداوند در آیه 159 سوره آل عمران فرمود: به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان (مردم) نرم و مهربان شدی؛ و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می شدند. طبق این آیه شریفه، عطوفت و مهربانی پیامبر رحمت، موجب جذب و جلب مردم به سمت آن حضرت شد،بنابراین، اگر یکی از معجزات مهم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را تألیف قلوب و جمع بین جمعیتی خشن و پر کینه، و ایجاد محبت و صفا و صمیمیت بین آنها بدانیم، سخن به گزافه نگفته ایم. بنابراین خداوند متعال در آیات قران کریم که سرشار از محبت و رحمت و دوستی است و به عنوان یک شعار اسلامی برای مسلمانان مطرح میباشد نه تنها پاسخ نیکی را رفتار نیک می داند، بلکه به مسلمانان دستور می دهد در مقابل بدیها نیز به نیکی رفتار کنند، و پاسخ بدی را هم به نیکی بدهند!؛ «ای پیامبر! فریب خوردگان را هر چند به تو بدی کرده اند با عطوفت و محبت به سوی اسلام باز گردان». حال آیا دینی که معجزه آن چنین کتابی است، آئین خشونت است؟!، به راستی آیا دین و آئینی که منطق آن خشونت و تندی است، به پیامبر خویش سفارش می کند که حتی پاسخ بدیهای دیگران را با خوبی بدهد! یا چنین آئینی آئین سراسر محبت و عاطفه و رحمت و صفا و عطوفت و مهربانی است!. محبت؛ معجزۀ اخلاقی پیامبر اعظم(ص) از مجموع آیات مرتبط با مولّفۀ محبت در رسالت پیامبر اکرم(ص) میتوان به این نتیجه رسید که قرآن منادی حسن خلق و نرمش و محبت و ملاطفت است، و پیشوایان اسلام مخصوصاً پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نمونه کاملی از آن بوده است، به گونه ای که می توان یکی از معجزات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را معجزه اخلاقی او شمرد. رسالت پیامبر اعظم(ص)؛ محبت گرایی در سایۀ خشونت ستیزی بی شک مطالعه قوانین متعالی و دستورات حساب شده و مترقی اسلام، ما را به گستره رحمت و محبت اسلامی رهنمون خواهد ساخت ؛چرا که اوج رأفت و رحمت اسلامی را میتوان در سیرۀ پیامبر رحمة للعالمین مشاهده نمود که رحمت اسلامی در دستورات حضرت رسول صلی الله علیه و آله در میدان جنگ و نبرد قابل توجه است که فرمود؛ هر گاه یکی از لشکریان اسلام، چه برترین مقام باشد و چه پایینترین سرباز، به یکی از دشمنان اسلام پناه داد، آن شخص در أمان است؛ باید او را به پشت جبهه منتقل کنند، و با صبر و حوصله و زبان خوش و سعه صدر، معارف اسلام و دستورات و احکام اسلامی را برایش بیان کنند، اگر اسلام را پذیرفت و به سلک مسلمانان وارد شد، او هم مسلمانی است همانند شما، و از تمام حقوق مسلمانان برخوردار خواهد شد؛ و اگر اسلام را نپذیرفت، یا مهلتی برای تفکر پیرامون دستورات اسلامی درخواست کرد، باید او را صحیح و سالم به کشورش بازگردانید، و به هیچ عنوان حق ندارید او را اذیت و آزار کنید. گفتنی است اسلام آن قدر به محبت و عطوفت و رحمت اهمیت می دهد که حتی در کانون خشونت و تندی، پیروانش را نسبت به آن سفارش می کند!به نحوی که رأفت و رحمت اسلامی نه تنها تمام انسانها را با قطع نظر از کیش و آیین آنها شامل می شود، بلکه سایر موجودات وجانداران را نیز در بر می گیرد!. لذا صیانت از حقوق حیوانات در بیان مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، آنچنان از اهمیت فوق العادهای برخوردار است که در برخی روایات به نقل از آن حضرت آمده است، حتی اگر سگ درندهای به شما حمله کرد و آن را از پای در آوردید، پس از کشتنش حق قطعه قطعه نمودن پیکرش را ندارید! این امور، دستورات ظریفی است که در دنیای امروز به آن عمل نمی شود و کسی به آن توجهی نمی کند، بلکه بسیاری قدرت درک و تحلیل آن را ندارند؛ اما آیین رحمت گستر اسلام به تمام این ریزه کاریها توجه دارد و پیروانش را به آن دعوت می کند. حال آیا چنین آیین مقدسی، آیین خشونت است؟ آیا برچسب خشونت به چنین آئین سراسر رحمت و مهربانی و عطوفت، می چسبد؟ هرگز!، به راستی آیا دین و آئینی که انگیزه حرکت پیروانش محبت و عشق است، و تمام دینش را محبت و عشق معرفی میکند، آئین خشونت است؟!. از این رو باید گفت اسلام نبوی(ص)، دین محبت و رحمت است نه خشونت، که قرآن و آموزههای دینی ترویج کننده چنین رحمت و محبتی است. با این تفاسیر باید اذعان نمود آیا دنیایی که دم از رعایت حقوق بشر میزند، و شعارهای بشر دوستانهاش گوش جهانیان را کر کرده، هیچ یک از این امور را در میدان جنگ و دیگر عرصه ها رعایت می کند؟! به عنوان نمونه آیا رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، این امور را رعایت می کند، یقیناً پاسخ منفی است بلکه باید گفت این جنایتکاران بی رحم و سنگدل، خانه های مردم فلسطین را ویران، بیمارستانهای آنها را بر سر بیمارانش خراب، و مزارع را به آتش کشیده، و درختان را نابود می نمایند، و به کوچک و بزرگ، پیر زن و پیر مرد ترحم نمی کنند؛ و با این حال، مدعیان حقوق بشر از جنایات آنها دفاع، و ما را متهم به خشونت می نمایند!و یا در حالی که گروههای تروریستی تکفیری همچون داعش.. مردم بی گناه سوریه و عراق و یمن را به خاک و خون می کشند لیکن کشورهای غربی مدعی حقوق بشر در برابر جنایات تروریستها در کشتار مردم بی گناه سوریه سکوت می کنند که این رویکرد غرب شرمآور است. متأسفانه باید گفت این آیینی که بر پایه محبت بنا شده بر اثر اعمال گروه های تروریستی تکفیری، چنان شد که بدترین دستاویز را برای تشویه چهره اسلام به دست مخالفان داد، لیکن اسلام آن نیست که وهابیها می گویند بلکه آنها یک اقلیت و افرادی گرفتار اشتباه و تعصب هستند. بلکه اسلام آن است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید، آموزهای سراسر عاطفه و محبت. به هر حال این محصول نامطلوب سبب شد که متأسفانه نام اسلام در اذهان بسیاری از مردم جهان، با خشونت توأم گردد و بهانه و دستاویز بدی به دست مخالفان اسلام دهد تا آنجا که در بسیاری از کشورها، مسلمانان را «جماعتی آدمکش!» معرفی کنند. البته تبلیغات سوء آمریکاییها و به خصوص صهیونیستها نیز به این امر بسیار کمک کرد، در حالی که اسلام پیام آور صلح، عدالت و محبت بوده و هست. اظهار محبت، اصل کلیدی در سبک زندگی نبوی(ص) بی تردید اسلام اصیل طرفدار عواطف است، به خصوص در بین خانواده، فامیل و خویشاوندان که باید عواطف و محبت جریان داشته باشد، به عنوان مثال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: کسی که فرزندش را از روی محبت ببوسد ثواب فراوان دارد، یکی از حاضران گفت من چند فرزند دارم و حتی یک بار هم آنها را نبوسیده ام. حضرت بعد از خروج او از مجلس فرمود او از اهل نار است. لذا اینگونه است که در حالات پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است: هنگامی که ابراهیم علیه السلام فرزند حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، بدرود حیات گفت، پیامبر صلی الله علیه و آله گریه کرد، به گونه ای که سیلاب اشک بر سینه اش جاری شد، عرض کردند: ای رسول خدا! تو ما را از گریه نهی کردی، اما خودت گریه میکنی؟ فرمود: این گریه نیست، این رحمت و اظهار محبت است و کسی که رحم و عاطفه نداشته باشد، به او رحم نخواهد شد» (و مشمول رحمت حق نمی گردد). لیکن در دنیای امروز عواطف از موارد نایاب و یا حداقل کمیاب است، به طوری که پدر و مادر بچه ها را ترک میکنند و بچه ها هم پدر و مادر را رها می کنند. وقتی پایه های ایمان از بین برود عواطف هم از بین می رود. در بین مسلمانان بیشتر پدرها و مادرها در بین خانواده هستند، ولی در جوامع غربی بیشتر آنها در خانه های سالمندان هستند. متأسفانه در مورد جوامع غربی اینها بررسی نمی شود و فقط به صنایع و ثروت جامعه و مقولۀ سودآوری توجه می شود. محبت نبوی(ص)، مدیریت موفق در حکومت اسلامی به یقین از واضحترین ویژگیهای والی عدل، عطوفت و محبت و نرمش و مداراست، باید دانست پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با همین نرمش و محبت، دلهای رمیده از حق را در گرداگرد خود جمع کرد. به این ترتیب، ظهور پیامبر (ص) از میان تودههای جمعیت و مردم مستضعف، دلسوزی فوق العاده، علاقه شدید به سامان بخشیدن به کار مردمی که تحت رهبری او هستند، و بالاخره مهر و محبت فوق العاده، از ویژگی های مهم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و از خصوصیات رهبری و مدیریت او، و هم از عوامل پیروزی سریع و عمیق او بود. بنابراین جاذبه فوق العادهای بر محور وجود پیامبر صلی الله علیه و آله پیدا شد که دورترین افراد را به سوی خود جلب کرد. در هر حال توصیف پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به خلق عظیم، نشان می دهد که این ویژگی اخلاقی از والاترین صفات انبیاء است. سیری در مصادیق بارز محبت در سیرۀ نبوی(ص) سیره عملی، و رفتار و معاشرتهای اجتماعی بزرگان دینی و رهبران و پیشوایان اسلامی، به ویژه پیامبر اعظم(ص) مملو از رحمت و عطوفت و محبت با پیروان خویش، بلکه با دشمنان اسلام است!، به عنوان نمونه برخورد پیامبر صلی الله علیه و آله با دشمنانش پس از فتح مکه یک نمونه از این سیره عملی است؛ رسول اکرم(ص) علیرغم آلام و مصیبتها و نامردمیها و مشکلات و گرفتاریهای فراوانی که از سوی سرسختترین دشمنان در مکه برای آن حضرت ایجاد گردید بود؛ لیکن هنگام فتح مکه توسط سپاه اسلام با یک جمله زیبا همه آنها را مشمول عفو و رحمت اسلامی قرار داد و خطاب به آنها فرمود: «اذهبوا انتم الطلقاء»؛تمام شما آزادید، به هر کجا مایلید بروید!،حتی پس از طرح شعارهای انتقام جویانه از سوی یکی از سربازان اسلام، رسول مهربانی (ص) فرمود:«الیوم یوم المرحمة»؛امروز روز رحمت و محبت است!. هم چنین بارها اتفاق افتاد که افرادی با خشونت زیاد با پیامبر صلی الله علیه و آله روبرو شدند به گونهای که بعضی از اصحاب انتظار داشتند پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمان قتل آنها را صادر کند. لیکن آن حضرت با محبت و عطوفت آن مخالفان لجوج و عنود را آرام ساخت. لذا اگر در روایاتی که در منابع شیعه و اهل سنت وارد شده، این همه تأکید بر محبت آنان می بینیم، به خاطر آن است که این محبت، انگیزهای بر پیروی از آنان، و پیروی از آنان مایه هدایت می گردد. در فرازی دیگر میتوان روش پیامبر(ص) و سیره ائمه هدی(ع) در امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داد که نشان می دهد آنها به هنگام اجرای این فریضه، آن را با نهایت لطف و محبت می آمیختند، و به همین دلیل سرسختترین افراد به زودی به سوی آنها مجذوب و تسلیم میشدند. سخن آخر در خاتمه شایسته است روایتی از پیامبر اکرم(ص) مورد اشاره قرار گیرد که فرمود؛ «محبوبترین شما نزد خداوند کسانی هستند که در میان مردم الفت و دوستی ایجاد میکنند و خودشان نیز محبت و دوستی را پذیرا شوند..» لذا باید گفت اگر بخواهیم در بین مردم جایگاهی پیدا کنیم راهی جز حسن خلق و جوشیدن با مردم و اظهار محبت کردن با آنها وجود ندارد،لذا مبلغان و اهل علم اگر بخواهند در تعلیم و تربیت موفق و مؤثر باشند، باید پایه اصلی کارشان را روی اصل محبت قرار دهند و با مردم با خوشرویی و مهر و محبت رفتار کنند. هم چنین بر ما فرض است تا به مانند خداوند که از رحمان و رحیم استفاده کرده، قطرهای و ذرهای از این دو صفت را در وجودمان زنده کنیم و مصداق «تخلقوا باخلاق الله» شویم و برای اصلاح فاسدان حتیالامکان از ابراز محبت استفاده کنیم. به راستی پیامبر اسلام چنین بود، جاذبه های اخلاقی او«تواضع، محبت، مهربانی، عفو و گذشت آمیخته با شجاعت و شهامت...»، دلها را به سوی خود جذب می کرد و تلاش فوق العاده او در طریق هدایت و اصلاح مردم، چشم ها را به او متوجه می ساخت، حال با این اوصاف باید گفت بی تردید تمام این صفات بر محور محبت می چرخد و رمز پیروزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز بر مبنای محبت بود. از این رو باید به پیامبر(ص) تأسی کنیم و پایه تبلیغاتمان را بر همین اساس قرار دهیم. منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه) makarem.ir انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]
صفحات پیشنهادی
عکس/ جشن باشکوه میلاد پیامبر(ص) در صنعاء
دوستداران پیامبر رحمت عکس جشن باشکوه میلاد پیامبر ص در صنعاء جنبش انصارالله یمن امروز ـ چهارشنبه 2 دی ماه ـ جشن باشکوهی را به مناسبت میلاد پیامبر اعظم ص در ورزشگاه انقلاب شهر صنعا پایتخت این کشور برگزار کرد  توصیههای انتخاباتی آیتالله مکارم
در آستانه انتخابات توصیههای انتخاباتی آیتالله مکارم حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم پایبندی احزاب گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی به اصول اخلاقی در انتخابات پیش رو تاکید کرد که همه باید به رأی مردم احترام بگذارند و از وسوسه و تردید در صحت و سلامت انتخابات بپرنظریه تمدن نوین اسلامی پیکره باشکوه تمدن غربی را میشکند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نظریه تمدن نوین اسلامی پیکره باشکوه تمدن غربی را میشکند شناسهٔ خبر 3006093 - دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه نظریه تمدنتوصیههای انتخاباتی «آیتالله مکارمشیرازی»
چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۵ آیتالله مکارمشیرازی سخنان مهمی درباره انتخابات خطاب به مسئولان مردم کاندیداها و احزاب و گروههای سیاسی بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به اهمیت و حساسیتاکید بر برگزاری هرچه با شکوه تر آیین های میلاد پیامبر اکرم
در جلسه کارکنان بعثه مقام معظم رهبری در کربلا بر لزوم برگزاری هرچه با شکوه تر آیین های میلاد رسول اکرم ص تاکید شد به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در این جلسه گفت بر همه ما لازم است تا برای هرچه بهتر برگزار شدمناسبات فقه و سیاست از منظر سه دیدگاه وکالت، نظارت و ولایت فقیه با تأکید بر دورة معاصر - بخش دوم و پایانی فقه
مناسبات فقه و سیاست از منظر سه دیدگاه وکالت نظارت و ولایت فقیه با تأکید بر دورة معاصر - بخش دوم و پایانیفقه و سیاست در گرایش ولایتی فقهمکتب قم به دلیل ظهور تاریخی متأخرش میتواند حاصل و برآیند همه مکاتب فقهی پیش از خود باشد و لذا میتوان ظرفیت سیاسی و مدیریتی فعال شده در آن را بیادداشت آیتالله صافی بهمناسبت سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۰ آیتالله صافی گلپایگانی در یادداشتی بهمناسبت نهم ربیعالاول سالروز آغاز امامت حضرت مهدی عج آورده است امروز همگان وظیفه داریم که خصوصیات و امتیازات جامعه مهدوی و دولت کریمه الهی را به جهان معرفی کنیم به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایراننامه «آیتالله سبحانی» به رئیسجمهور آذربایجان
نامه آیتالله سبحانی به رئیسجمهور آذربایجان شناسهٔ خبر 3007773 - چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیتالله سبحانی طی نامهای به علی اف در باره حوادث اخیر نارداران گفت امروز باید شما به فکر تروریسم و تکفیریها باشید که کیان شما را تهدید میکنند و براعدالت بین زنان از نظر قرآن
شما هرگز نمى توانيد از نظر محّبت قلبى در ميان زنان عدالت برقرار كنيد هر چند كوشش نماييد در آيه 3 سوره نساء ازدواج با 4 زن را جايز شمرده است و در آيه 129 از همين سوره آمده است شما هرگز نمي توانيد ميان همسرانتان به عدالت رفتار كنيد آيا اين دو آيه با هم تعارض ندارنآسیب شناسی کرامت انسان از منظر نهج البلاغه
آسیب شناسی کرامت انسان از منظر نهج البلاغهدر مسیر کرامت ویژه انسانی موانع آفات و آسیب هایی جدی وجود دارد که برخی به رفتار و عمل انسان برمی گردد و برخی دیگر جنبه شناختی و معرفتی دارد صمد بهرو- استادیار دانشکده الهیات دانشگاه تبریز عبدالله نصری - دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طبا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها