تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860859518
![نمایش مجدد: روح کلی فعالیت های علوم اجتماعی کمی است/ تئوری سازی نداریم refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
روح کلی فعالیت های علوم اجتماعی کمی است/ تئوری سازی نداریم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی:
روح کلی فعالیت های علوم اجتماعی کمی است/ تئوری سازی نداریم
![روح کلی فعالیت های علوم اجتماعی کمی است/ تئوری سازی نداریم پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی](http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1393/07/13/IMG14025203.jpg)
شناسهٔ خبر: 3009873 - شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
دین و اندیشه > اندیشکده ها
میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: روح کلی فعالیت های علوم اجتماعی در ایران کمی و این روش مشهود است در حالی که از دل پیمایش مفهوم سازی بیرون نمی آید. به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست سوم از سلسله نشست های علمی هفته پژوهش، که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.لیلا فلاحتی با عنوان «جایگاه زنان در توسعه علم و فناوری کشور» سخنرانی کرد و گفت: آموزش عالی به عنوان یکی از محوری ترین بخش های هر کشوری مطرح است و زنان در این بخش بسیار مهم هستند. در کشورهایی چون انگلستان، استرالیا، ژاپن، آمریکا و قاره اروپا سهم زنان از داشتن کرسی های استادان بین ۱۶ تا ۷۰ درصد کل آنهاست. در ایران در طول چهار دهه اخیر نرخ حضور زنان در دانشگاه ها افزایش یافته و سهم آنها از کرسی های تدریس ۲۸ برابر شده است. این حضور در یک دهه اخیر بسیار گسترده تر شده و ۵۵ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی نیز زنان بوده اند که از این میان ۵۶ درصد آنها در علوم انسانی تحصیل کرده اند. وی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۹۰ در داشتن کرسی های دانشگاهی همیشه غلبه با مردان بوده و هست، تاکید کرد: بیشترین شغل زنان در آموزش عالی، جایگاه مربی در دانشگاه های خصوصی است همان طور که بیشترین سهم میان مراتب تدریس مربی بودن است. این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر سهم کم زنان در رشته های فنی و مهندسی خاطر نشان کرد: بدین ترتیب نمی توان آینده خوبی در بخش تکنولوژی ترسیم کرد. البته این مساله تنها مشکل ایران نیست. نتایج ارائه شده از بررسی در سال ۲۰۱۳ است و نشان می دهد که مشارکت زنان در عرصه علم و تکنولوژی پایین است. در میان کشورهای مختلف زنان در هند با ۶۰ درصد و آمریکا با ۴۰ درصد در تولید علم کشور خود سهم دارند. وی شکاف جنسیتی را در کسب جایزه نوبل در اوج خواند و گفت: توجه نکردن به رویکرد جنسیتی می تواند امنیت فرد را از بین ببرد. از سوی دیگر، عدم توجه به زنان و حضور آنان در علم و تکنولوژی به معنای توجه نکردن به نیمی از جمعیت کشورهاست. در ادامه نشست، دکتر کرم حبیب پور گتابی در سخنانی با عنوان «آموزش عالی و تغییر گفتمان زنانگی» درباره شهروندسازی گفت: شهروندی زنانه در جامعه شکل گرفته و زنان تحصیل کرده امروزی، ازدواج را یک حق برای خود می دانند. آموزش عالی درایران گفتمان زنانه را تغییر داده است یعنی امروز مفهوم شهروندی حوزه عمومی و خصوصی را از بین برده است و دیگر معنای زنانه و مردانه ندارد. وی بر اساس سند سیاست های ارتقاء مشارکت زنان در آموزش عالی بیان کرد: از متن سند چنین برمی آید که زنانی باید در آموزش عالی تربیت شوند که در خدمت نقش مادری و همسری باشند اما زنان آموزش دیده بر خلاف این هدف عمل می کنند و به دنبال کسب جایگاه و قدرت هستند. یعنی سوژه مدرن از زنان شهروند ایجاد شده است. این عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه سیاست اجتماعی ناهماهنگی را در ایران تجربه می کنیم، تشریح کرد: سیاست در حوزه آموزش عالی و سیاست در حوزه خانواده به نظر با هم ناهماهنگ هستند. آموزش عالی زنانی می سازد که در برابر آن می ایستند یعنی اسناد موجود و ایده آل ها با واقعیت هماهنگی ندارد و شهروند ساخته شده با سیاست های خانواده ما سازگار نیست و بین بخش های ناهماهنگی ایجاد می کند. در پایان نشست سوم، دکتر حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره «اتخاذ روش به مثابه استراتژی تولید علم اجتماعی در ایران» گفت: اینکه روش تابعی از بینش است امری متعارف است و در علوم اجتماعی ایران روح کلی فعالیت های علوم اجتماعی کمی است و این روش مشهود است. وی با بیان اینکه تولید در علوم اجتماعی یعنی تئوری سازی هنوز بعد از شش دهه رخ نداده است، افزود: امکان احصاء افراد و نظریه هایشان در علوم اجتماعی ایران وجود ندارد. اتخاذ روش هایی که کمک به تولید علوم اجتماعی بکنند امر مهمی است و ما بیشتر از اینکه بخواهیم به فهم جامعه ایران بپردازیم به بازتولید علم می پردازیم. علوم اجتماعی ایرانی اگر نتواند از روش ها به شکل استراتژیک استفاده کند در غنای ان می شود تردید کرد و درباره جامعه ایرانی نمی توان تامل کرد. این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: از دل پیمایش مفهوم سازی بیرون نمی آید، هر روشی استعدادهای خودش را دارد و یکی از دلایلی که جامعه شناسی ایرانی نتوانسته است نقش آفرینی کند، استفاده نکردن از روش های مناسب در تحقیقات بوده است. یعنی علوم اجتماعی نیازمند تدقیق روشی است که بتوان بر اساس آن ساز و کاری طراحی کرد. اگر علوم اجتماعی بخواهد حرکتی کند باید ترجیح روش شناختی صورت گیرد. میرزائی در پایان این نشست با اشاره به سابقه علوم اجتماعی درایران گفت: با مرور سابقه علوم اجتماعی در ایران سیطره روش مشخص است و همان روش های پوزیتویستی هم به شکل ناقص استفاده شده اند. این سیطره روشی در تعیین خط مشی های علوم اجتماعی اثرگذار است. در نشست چهارم، ابتدا دکتر رضا مهدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره «نسبت دانشگاه کارآفرین با کارکردهای اجتماعی-فرهنگی آموزش عالی» اظهار کرد: بر اساس نظر دانشمندان مدیریت، آموزش عالی در بحران عمیقی است و به تدریج سرمشق نوینی از کارکرد آموزشعالی در جامعه پدید آمده است. دانشگاه، جایگاهی است که در آن مهارت های کارآفرینی در آموزش عالی با هدف تسهیل قابلیت های دانش آموختگان و تبدیل آنها به ایجادکنندگان کار، پرورش می یابد. وی افزود: قاطبه دانشجویان محتوا و نوع دروس دوره تحصیلی را با نیازهای جامعه منطبق نمی دانند، مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را در دوره تحصیلی کسب نمی کنند. در نتیجه، تأثیر تحصیل دانشگاهی را در تحول و توسعه جامعه چندان جدی در نظر نمی گیرند. مهدی راه حل مشکل را شکل گیری دانشگاه کارآفرین دانست و بیان کرد: عموما خلاقیت، نوآوری، ریسک پذیری و فرصت جویی از ویژگی هایی کارآفرینی است. کارآفرینی صرفا فنی- اقتصادی نیست بلکه در سال های اخیر تمرکز زیادی روی کارآفرینی اجتماعی شده و دانشگاه کارآفرین دارای انعطاف پذیری در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی- اقتصادی و راهبرد توجه و تمرکز بر فرصتهای محیطی است. اسماعیل خلیلی، همکار پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، نیز با عنوان «دانشگاه بی جایگاه: آموختیم که نیاموزیم» تاکید کرد: صرف نظر از نیت و اراده بانیان دانشگاه در ایران، این ساختواره موفق به ایجاد فرآیندی از تولید بازتولید امر نیاموختن شده است. یعنی نیاموختن نوعی از آموختن است. وی افزود: گویی نوعی از شهود در پی تمهید دستگاهی بوده که بخواهد این مقام را به نتیجه مشخصی برساند و بدون ذره ای تلاش برای خروج از چنین وضعی، دستگاهی را طراحی کرده باشد که نتیجه مشخص از تداوم استقرار در نظام انکار به بار آورده باشد. به نظر می رسد این ساختواره یا به تعبیر دقیق تر این کارخانه موسوم به دانشگاه روز به روز بیش از پیش در کار تولید امتناع باز فهمیدن خویش و نفهمیدن دیگری توفیق یابد و در مقام انکار عمل کند. نشست پنجم با سخنرانی دکتر سیدمحمود نجاتی حسینی با عنوان «آموزش عالی به مثابه امر فرهنگی: مسئله معنا، هویت و سبک (از سیاست فرهنگ تا سیاست فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی) آغاز شد. این پژوهشگر همکار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، جامعه را امر موکد فرهنگی و شامل امر سیاسی، امر فرهنگی، امر حقوقی و ... دانست و بیان کرد: به جامعه می توانیم از همه این زوایا یا به شکل بخشی نگاه کنیم. یکی از این زاویه ها که مد نظر این پژوهش است، نگاه به جامعه به عنوان یک امر فرهنگی با تاکید بر آموزش عالی است. وی افزود: سه مفهوم آموزش عالی، سیاست و امر فرهنگی مفروض این بحث هستند. هر بحثی در زندگی اجتماعی یک حلقه اجتماعی دارد و پرسش این است که چگونه آموزش عالی با مدخلیت فرهنگ و سیاست بر زیست جهان علم آموزان و علم آموزندگان تاثیر می گذارد. یعنی نقش سیاست فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی چگونه است. پاسخ این پرسش را می توان بر اساس تجربه زیسته شخصی به عنوان دانشجو و مدرس ارائه کرد. نجاتی حسینی تاکید کرد: اگر به آموزش عالی به مثابه امر فرهنگی نگاه کنیم، معناسازی، هویت بخشی و سبک سازی توسط این نهاد تبدیل به یک جریان می شود. به این ترتیب، فرهنگ در برابر سیاست قرار می گیرد، آموزش فرهنگی درحوزه هویت سیاست فرهنگ پیشه را می سازد و سبک سازی ناچار به سیاست گذاری فرهنگی است. یعنی، دانشگاه دو معنا می سازد؛ علم گرا یعنی علم دنیاساز و دین آخرت ساز. مرتضی بحرانی نیز در این نشست با تاکید بر وضعیت ناامنی ایرانیان از انتهای دوره ساسانیان کنون با عنوان «از خود ناامن تا نفس نفیس: اندیشه سیاسی و دانشگاه ایده آل» در سخنانی گفت: خود ایرانی و پاره های آن یک خود ناامن است و این ناامنی خود را در آموزش عالی نیز نشان می دهد. عاملی که این ناامنی را گسترش داده است به دستگاه های معرفتی هم باز می گردد و هر کدام در حال ساخت خودی خاص بوده اند که این خود فردی اجتماعی خاص، ناامن ساخته شده است. وی افزود: در مواقع حساس که چالش پاره خودهای ناامن به اوج رسیده است، دیگری بر پاره خودی اولویت یافته و همکاری با دیگری برای بازیاقت امنیت از دست رفته در اولویت قرار گرفته است که البته پیامد آن تخریب و نه تاسیس بوده است. این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد : در نتیجه چنین وضعی با غریبه بی تفاوت یا بومی غریب شده مواجهیم که به شکل افسردگی فردی و خشونت سازمان یافته خود را نشان می دهد. دانشگاه ایده آل در چنین شرایطی در الگوی جدید باید بازنمایی شود که محصول آن خود امن برای وضعیت مطلوب انسانی است. در انتهای نشست آخر از نشست های علمی به مناسبت هفته پژوهش دکتر سیدعبدالامیر نبوی، درباره «آموزش عالی و خطر مهاجرت دگررشته ای» سخن گفت. وی با اشاره به مهاجرت تحصیل کردگان دانشگاهی به خارج از کشور به مهاجرت دانش آموختگان، میان رشته های متعدد اشاره و بیان کرد» : این نوع مهاجرت را می توان مهاجرت دگر رشت های نامید که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این شکل از مهاجرت دانشجویان فارغ التحصیل در دوره کارشناسی به رشته دیگری در دوران کارشناسی ارشد مراجعه می کنند و حتی گاه شغل آنها نیز با هر دو رشته متفاوت است. وی مساله را غیر مرتبط بودن رشته های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های علوم اجتماعی دانست و گفت: اگر چه بر اساس اصولی مانند عدالت آموزشی و لزوم زمینه سازی برای شکوفایی استعدادها نباید دایره انتخاب افراد را محدود کرد اما پیامدهای این امر برای آموزش عالی باید بررسی شود. علت این امر می تواند علاقه نداشتن فرد در انتخاب رشته مقطع نخست یا فشار خانواده، اجبار شغلی و ... باشد و پیامدهای این امر لزوماً منفی نخواهد بود بلکه به جریان فکری رشته های مختلف کمک کند. نبوی در ادامه تاکید کرد: اگر این اتفاق بر اساس برنامه ریزی منسجمی باشد مثبت است یعنی فرد به دنبال آگاهی است در غیر این صورت نشان از در هم ریختگی و نبود برنامه است. وی در پایان نتیجه گرفت: اگر این امر نشان دهنده بدون برنامه بودن مهاجرت دگر رشته ای باشد باید نظام مشاوره آموزشی و تحصیلی ئر حوزه های علوم انسانی را تقویت کرد و هم چنین نهادهای خصوصی را برای آموزش علاقه مندان فعال کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
بومیسازی علوم انسانی نیاز به حرکت جمعی دارد
یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بومیسازی علوم انسانی نیاز به حرکت جمعی دارد شناسهٔ خبر 3005440 - دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشمندان آزیتا افراشی دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت بومیسازی نیاز به برنامه ریزی و مدیربررسی مسئله روح در شبیه سازی انسان
بررسی مسئله روح در شبیه سازی انسانآیا انسان شبیه سازی شده دارای روح و شخصیتی مستقل از فرد اهداکننده سلول است یا خیر بررسی حقوق و تکالیف انسان شبیه سازی شده منوط به یافتن پاسخ این سؤال است نویسندگان سمانه اسفندانی -کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه الزهرا محمد رضا امام-دابومیسازی علوم انسانی امری کاملا عقلانی، علمی و ضروری است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بومیسازی علوم انسانی امری کاملا عقلانی علمی و ضروری است شناسهٔ خبر 3005459 - سهشنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها زهرا پارساپور عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بابیان اینکه بومی سازی ع98 عنوان کتاب در حوزه علوم اجتماعی منتشر شد/ کاهش عناوین کتاب ها و افزایش فعالیت ناشران شهرستانی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ایبنا بر اساس اطلاعات آماری موسسه خانه کتاب 98 عنوان کتاب در هفته پایانی آذر و ابتدای دی ماه بیست و ششم آذرماه تا دوم دی ماه در حوزه علوم اجتماعی منتشر شده است از میان 98 عنوان کتاب 66 عنوان چاپ نخست و 32 عنوان بازچاپی هستند همچنین 94 عنوان کتعبدالله ناصری: واژهای که روحانی در مراسم ۱۶ آذر به کار برد کمی وهنانگیز است/ چیزی به عنوان «نقد اعتدالی
عبدالله ناصری واژهای که روحانی در مراسم ۱۶ آذر به کار برد کمی وهنانگیز است چیزی به عنوان نقد اعتدالی نداریمفعال اصلاحطلب گفت اگر منظور آقای روحانی از به کار بردن واژه نقد اعتدالی گذاشتن مقیاس و میزان کمی برای انتقاد است این کار ستودنی نیست به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزارمربی بدنساز تیم تراکتورسازی تبریز: قلعهنویی و تراکتور در روزهای اوج/ برای 120 دقیقه مشکلی نداریم
مربی بدنساز تیم تراکتورسازی تبریز قلعهنویی و تراکتور در روزهای اوج برای 120 دقیقه مشکلی نداریممربی بدنسازی تیم تراکتورسازی تبریز گفت تیم تراکتورسازی با قلعهنویی شانس اول قهرمانی در جام حذفی فوتبال کشور است بیاض پورممی صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریزمبانی کلی حاکم بر رویکردهای مختلف علوم اجتماعی
در نگاه پارادایمی هر پژوهش علمی در حوزۀ علوم اجتماعی مسبوق به برخی مبانی کلی است در علوم اجتماعی مدرن سه پارادایم کلی را می توان مشخص کرد پارادایم پوزیتیویستی تفسیری و انتقادی به گزارش ذاکرنیوز فلسفۀ علوم اجتماعی به مبانی کلی حاکم بر رویکردهای مختلف علوم اجتماعی نظر داردتاکید ربیعی بر بر شفاف سازی و محاسبه پذیری فعالیتهای تامین اجتماعی
پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۴ رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در آغاز سال سوم فعالیت خود با دکتر ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دیدار کردند به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا در این دیدار که دکتر فیروز آبادی قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تعضو کمیته فنی تراکتورسازی: قلعهنویی نباید دستیاران بومی را حذف میکرد
عضو کمیته فنی تراکتورسازی قلعهنویی نباید دستیاران بومی را حذف میکرد عضو کمیته فنی باشگاه تراکتورسازی گفت امیر قلعهنویی نباید با حضور در تراکتورسازی دستیاران بومی را حذف میکرد و میتوانست از آنها بیشتر استفاده کند به گزارش نامه نيوز علیاصغر اعتباری در مورد وضعیت این تیمکلید روحانی در قفل موسیقی گیر کرد!
کلید روحانی در قفل موسیقی گیر کرد هنرمند موسیقی ایرانی گفت هیچ مقامی اجازه ندارد به هنرمندان موسیقی این مملکت توهین کند موضوع اینجاست که اگر کسی هم جواب این توهینها را بدهد جایش گوشه زندان است ایسنا حسین علیزاده اظهار کرد هیچوقت نباید از دولت انتظار داشته باشیم ملت خیل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها