واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
نماز و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
شناسهٔ خبر: 3006594 - سهشنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
اگر به نماز به عنوان یک اولویت، ضرورت و نسخه شفابخش و حلال مشکلات در آسیبهای اجتماعی نگریسته شود، در آیندهای نزدیک قطعاً شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی خواهیم شد. به گزارش خبرنگار مهر، محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور طی یادداشتی به آسیب های اجتماعی و راه حل های آن پرداخته است. این یادداشت در ادامه آمده است: بر اساس گزارشهای متعددی که برگرفته از پژوهشها و تحقیقات میدانی میباشد، متأسفانه آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، روسپیگری، فرار از خانه، سرقت، شرب خمر، حاشیه نشینی، زندانیان و... رو به رشد فزاینده میباشد و تأسف بار تر، کاهش سن آسیب میباشد که نسل نو، جوانان و نوجوانان کشور را تحت تأثیر قرار میدهد. با نگاهی گذرا به لیست آسیبهای اجتماعی میتوان موارد را در دو ستون، شامل مصادیق منکرات و مصادیق فحشاء دستهبندی نمود، آسیبهای اجتماعی ریشه در دو معضل جدی و اساسی دارد: ۱- غلبه قوه غضبیه که باعث ایجاد منکرات میشود. ۲- غلبه قوه شهویه که باعث ایجاد شهوات میشود. راه درمان را نیز خداوند متعال به جامعه نشان داده است، راهی ارزان، ساده و با مدت زمان کم تحت عنوان نماز که خداوند در دو آیه از قرآن نقش نماز در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را فرمودهاند. ۱- (إِنَّالصَّلاةَتَنْهَىعَنِالْفَحْشَآءِوَالْمُنکَرِ – عنکبوت/۴۵)در این آیه بظور قطع و یقین و با تضمین صد در صدی خداونداقامه نماز را عامل پیشگیری از فحشاء و منکرات که زمینه بروز آسیبهای اجتماعی میباشد، میداند. ۲- (إِنَّالْإِنسَانَخُلِقَهَلُوعاً-إِذَامَسَّهُالشَّرُّجَزُوعاً- وَإِذَامَسَّهُالْخَيْرُمَنُوعاً-إِلَّاالْمُصَلِّينَ –(المعارج/۱۹-۲۲))، در این آیه اشاره میشود که انسان بیصبر و حریص آفریده شده است که نشانه حریص بودن دو چیز است: ۱- جزع به هنگام سختی ۲- بخل هنگام کامیابیکه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی که از مصادیق منکرات میباشند، ریشه در حرص و بخل است که طبع مادی انسان به سوی آنها میل دارد که اگر مهار نشود منجر به بروز منکرات و شیوع بسیاری از آسیبهای اجتماعی میشود. در بسیاری از سرقتها، اعتیاد، طلاق، قتلها، زندانها، فرار از خانه و خود فروشی ناشی از عدم تحمل و جزع در زمان تنگدستی و سختی و یا مواجهه با مشکلات خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی بوده که به دلیل پائین آمدن آستانه تحملمیباشد و یا به دلیلبخل هنگام کامیابی با زیادهخواهیها، چشم و هم چشمی، خودخواهیها، عدم توجه به محرومین و نیازمندان زمینه بروز آسیبهای اجتماعی را فراهم میآورد. که راه درمان آن نماز و یاد خدا میباشد که با مداومت میتواند اضطرابها و تشویشها را از انسان دور و راه نجات از اخلاق ناپسندیده و باعث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گردد. اگر این وظیفه به خوبی انجام و حق آن اداء گردد، نه تنها هزینه چند صد میلیاردی مبارزه با آسیبهای اجتماعی کاهش مییابد، بلکه افراد و جامعه در مدت کوتاهی به اوج عزت و سربلندی و فلاح و رستگاری خواهند رسید و لذا نماز دو اثر مهم بازدارندگی و زایندگی دارد که از طرفی مانع رذایل اخلاقی و از طرفدیگر باعثبروز و رشد فضائل اخلاقی میگردد. خداوند متعال یک میزان و ترازویی را به عنوان نماز قرار داده است، چنانچه کفه ترازو به سمت فحشاء و منکرات سنگینی نماید، نشان از تضییع نماز در جامعه و چنانچه کفه ترازو به سمت کاهش فحشاء و منکرات سنگینی نماید، نشان از بزرگداشتن و ادای حق نماز در جامعه است. جالب است که از بین تمام فرائض واجب دینی در قرآن خداوند متعال نقش و اثر نماز را بیشتر در این دنیا حواله نموده است تا آخرت، از جمله: ۱- بدرستیکه نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز میدارد مربوط به این دنیای انسانها میباشد. ۲- (اسْتَعِينُواْبِالصَّبْرِوَالصَّلاَةِ– البقره/۱۵۳)، از صبر و نماز کمک بگیرید، مربوط به حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... مردم در این دنیا میباشد و خداوند نماز را وسیلهای کمکی و مؤثر و قابل اطمینان در چالشها و مشکلات زندگی قرارد داده است. و یا وقتی خداوند میفرمایند "وَأْمُرْأَهْلَكَبِالصَّلَوةِ– طه/۱۳۲" (خانوادهات را به نماز امر کن) در ادامه میفرماید"نَحْنُنَرْزُقُكَ - طه/۱۳۲" (ما رزق تو را میدهیم)، بطوریکه پیامبر اسلام هر زمان دچار مشکل اقتصادی میشدند اطرافیان را به نماز دعوت میکردند که ثمره دعوت دیگران به نماز، نزول برکت و رزق و روزی خداوند را به همراه میآورد. ۳- (وَمَنْأَعْرَضَعَنذِكْرِيفَإِنَّلَهُمَعِيشَةً ضَنكاً– الانبیاء/۱۹۳ )، اگر از ذکر خدا دوری کنید، معیشت تلخ و مشکل میشود. که خداوند راه حل غلبه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی را در این دنیا نماز ذکر نموده است. ۴- (أَلاَبِذِكْرِاللّهِتَطْمَئِنُّالْقُلُوبُ– الرعد/۲۸)، با یاد خدا دلها آرامش میگیرد. راه غلبه به قوه غضبیه که با عصبانیتها، خشونتها و نگرانیها منجر به منکرات میگردد. در این دنیا نماز است راه درمان افسردگیها، اضطرابها، تنشهای روحی و روانی و ... و اما نمازی که میتواند چنین اثرات شگرف و عجیبی داشته باشد از قول خداوند، خواندن نماز نیست بلکه اقامه نماز است یعنی اول وقت، به جماعت، در مسجد و پنج وعده را به جای آوردن. متأسفانه نمازهای صبح، جدی گرفته نمیشود و این نسخه شفابخش و حلال مشکلات با حذف یک وعده کارایی آنرا کاهش و کم اثر میکند و نیز تلاش برای حضور قلب و تمرکز و خشوع در نماز جهت تأثیر گذاری بیشتر. چنانچه به موضوع نماز به عنوان یک اولویت و ضرورت و نسخه شفابخش و حلال مشکلات در آسیبهای اجتماعی نگریسته شود، در آیندهای نزدیک قطعاً شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی خواهیم شد. با تأملی در گذشته افراد دچار سوءسابقه، متأسفانه نماز، جایگاه اصلی و مهمی در زندگی فردی و اجتماعی آنان نداشته است. (در پژوهش میدانی در زندانهای استان تهران توسط قوه قضاییه بیش از ۹۰ درصد مجرمین رابطه با نماز و مسجد نداشتهاند) امید است روزی مشاوران، قضات و وکلا در راهنمایی زوجین در قبل از ازدواج و یا هنگام اقدام برای طلاق توصیهای مبنی بر تأکید و اصلاح نماز در زندگی نمایند تا اثرات معجزهآسای آنرا مشاهده کنند و یا معتادین در پروسه درمان، آموزش و توصیه نماز و اثرات روحی و اجتماعی آنرا تجربه نمایند و یا در بیماریهای روحی و روانی با منشاء عصبی و اضطرابها، درمانگران موضوع اصلاح نماز و تأکید بر آن واثرات مفید آنرا گوشزد نمایند ویا مددکاران مستقر در مراکز شبانه روزی و روزانه آسیبهای اجتماعی و کانونهای اصلاح و تربیت در کنار فعالیتهای تخصصی و تربیتی نماز مددجویان را با اولویت و جدیت دنبال نمایند بعد از مدتی شاهد حداقل برگشتپذیری را خواهند بود. در این برهه حساس از زمان و لزوم تقویت مبانی دینی و معنوی و لزوم مداخله زود هنگام در پیشگیری از بحرانهای اجتماعی آتی، نقشمهدهای کودک، مدارس، دانشگاهها در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، میبایست با جدیت و با اولویت بشتری پرداخته شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]