محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829688111
ویژگی متفاوت نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
درد مشترک؛
ویژگی متفاوت نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب
نامه رهبر معظم انقلاب از موضع بوروکرتیک، و به نام یک مقام یا رهبر سیاسی نوشته نشده است بلکه از موضع یک «رهبر دینی» و حتی از موضع یک انسان در «خانواده بزرگ انسانی»، آن هم درباره «درد مشترک» انسانها نوشته شده است.
به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای در یادداشتی به ویژگیهای متفاوت نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب پرداخته که متن آن به شرح ذیل است: تفاوت نامه رهبر معظم انقلاب با نامه سایر مقامات سیاسی مقامات سیاسی و رهبران دنیا از نامهنگاری بهعنوان شیوهای برای رساندن پیام خود به مردم استفاده میکنند. حتی بعضاً نامههایشان نیز خطاب به مردمان کشورهای دیگر است. اما این نامهها معمولاً از موضع «بوروکراتیک» نوشته شده است. برای مثال، از موضع یک رئیسجمهور، نخستوزیر، وزیر امور خارجه و ... . منظور از موضع بوروکراتیک این است که آن مقام سیاسی از جایگاه اداری و دولتی، دست به نگارش نامه میزند. همین امر موجب بروز مخاطرات و نقصهایی میشود. برای مثال، یکی از مهمترین ویژگیهای بوروکراتیزه کردن پیامهای اجتماعی - فرهنگی، بهوجود آمدن «مرزهای فکری» است که سبب میشود مخاطب، خود را آنسوی سرزمین فکری نویسنده بپندارد و در نتیجه ارتباط روحی و فکری با آن برقرار نکند. بنابراین کمترین نتیجه این «بوروکراتیزهسازی» این است که سبب ایجاد شدن مرز بین مخاطبان و نویسنده نامه میشود.۱ نامه رهبر معظم انقلاب اما از موضع بوروکرتیک، و به نام یک مقام یا رهبر سیاسی نوشته نشده است. نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی از موضع یک «رهبر دینی» و حتی از موضع یک انسان در «خانوادهی بزرگ انسانی»، آن هم درباره «درد مشترک» انسانها نوشته شده است. این همان موضوعی است که «المانیتور» به آن اشاره کرد و گفت: «این شاید اولینبار است که یک رهبر دینی عالیمقام اسلامی مستقیماً جوانان غرب را دربارهی دینش خطاب قرار داده است.»۲ همین موضوع سبب شد خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه عنوان خبر خود پیرامون نامه رهبر انقلاب را اینگونه انتخاب کند: «رهبر معنوی ایران به جوانان غربی خطاب کرد اسلام را دشمن تلقی نکنند.»۳ قیود «جوانان»، «عموم»، و «کشورهای غربی» برای مخاطبان نامه همانطور که از عنوان نامه پیدا است، رهبر انقلاب آن را خطاب به «جوانان غربی» نوشتهاند. نگارش نامه خطاب به این بخش از جامعه غرب، نشاندهنده چند نکته حساس است. نخست اینکه جوانان کشورهای غربی در معرض بیشترین هجمههای اسلامهراسی قرار دارند. برای مثال، کالب ماپین، جوان فیلمساز و متفکر مستقل آمریکایی در این زمینه بیان داشت: «جوانان غربی از تحقیق پیرامون اسلام باز داشته شدند و اگر یک فرد جوان علاقهای به اسلام نشان داده و شروع به تحقیق کند، این سؤال در ذهن افراد همسنوسال وی ایجاد میشود که آیا این فرد بهدنبال تروریست شدن است؟ ماپین میگوید: پلیس آمریکا دانشآموزانی را که در مورد اسلام تحقیق میکنند، زیر نظر دارد ... نامه رهبر ایران نشان میدهد وی شناخت کاملی از عملکرد رسانههای غربی داشته و همچنین به تأثیر آن بر ما آگاهی دارد.»۴ دوم اینکه سطح تأثیرپذیری جوانها بهمراتب بیشتر از پدران و مادرانشان، که جوانان دیروز فرهنگ لیبرالدموکراسی و کارخانههای آدمسازی غرب بودهاند، است. اسقف جان بریسون چین از کلیسای اپیسکوپال واشنگتن و مشاور ارشد کلیسای ملی گفتوگوی بینادیانی واشنگتن در همین خصوص میگوید: «بیکاری در سراسر جهان، فقدان آموزش و نظامهای اقتصادی ورشکسته یا رو به ورشکستگی که به فقر بسیاری کشورها منجر شده، فضایی برای ناامیدی جوانان به آینده فراهم آورده است. فراتر از ناامیدی، چهره غمانگیز تحقیر پدیدار شده است. تمام این مسائل فرصت جوانان برای تمرکز بر جامعه و مطالعه دینی را سلب کرده است.»۵ سوم اینکه جوانان از ظرفیت «تغییر» بیشتری بهرهمند هستند. این همان نکتهای است که در نامه اول رهبر انقلاب با عنوان «تغییر آینده» از آن یاد شد؛ موضوعی که انتونیوس جی هال، استاد رشته مطالعات جهانیشدن دانشگاه لتبریج کانادا، اینگونه بیان میدارد: «رهبر ایران از جوانانی که در بدترین نقاط جهان با تبلیغات سوء زندگی میکنند، میخواهد ورای تصویر غلط ارائهشده از حقیقت و در لوای نور وحی الهی بنگرند.»۶ همچنین در نامه رهبری از قید «عموم» برای جوانان استفاده شده که نشاندهنده این است که رهبر انقلاب «صرفاً» و «لزوماً» خطاب خویش را «نخبگان» کشورهای غربی قلمداد نکردهاند و مخاطب ایشان فراتر از این گستره است، چرا که ایشان به خوبی میدانند هم جمعیت این قشر نسبت به کل جوانان غربی کم است، و هم اینکه دامنه تأثیرگذاری نخبگان محدود است. بُعد بعدی، قید «کشورهای غربی» است که در نامه مورد استفاده قرار گرفته است. مخاطب نامه اول، جوانان اروپا و آمریکای شمالی بودند؛ یعنی جوانان حوزه جغرافیایی اروپا و آمریکای شمالی. جوانانی که پس از اتفاقات مجله «شارلیابدو» با موجی از اسلامهراسی راستگرایان افراطی اروپا و آمریکای شمالی مواجه شدند. اما در نامه دوم، رهبر انقلاب از عبارت «جوانان غربی» استفاده کردهاند که به نظر میرسد در این نامه، ایشان بر یک «حوزه معرفتی» بهجای «حوزه جغرافیایی» توجه داشتهاند. از محتوای نامه نیز چنین برمیآید که نویسنده عامدانه هیچ قیدی به «غرب» اضافه نکرده است تا حتی جوانان سایرحوزههای جغرافیایی که بهلحاظ فکری و معرفتی، غربی محسوب میشوند را نیز مخاطب نامه خویش قرار دهد. بدیهی است که جوانان ژاپنی یا غربگرایان کشورهای آمریکای لاتین یا شرق آسیا، جزء حوزه جغرافیایی غرب نیستند، اما جزء حوزه معرفتی غرب قلمداد میشوند. دیپلماسی فطرتمحور موجود در نامه این نامه و نامه قبل همچنین از یک منظر بسیار قویِ دیپلماسی و ارتباطات بینالمللی بهره میگیرد که با تمام انواع دیپلماسی سنتی، جدید، رسانهای، عمومی و ... متفاوت است. در پاراگراف دوم نامه، نویسنده از موضع «درد مشترک» سخن گفته و ضمیر روشن مخاطب خویش را درگیر میکند. آنجا که بیان میدارد: «امروز تروریسم درد مشترک ما و شماست»، از وجدان و فطرت جوانان برای ارتباط گرفتن با آنها استفاده میکند و این دو را را عامل ارتباطی قرار میدهد. این موضوع ضمن اینکه تأییدکننده نکته اول، یعنی غیر بوروکراتیزه بودن انگیزهها و مکانیسم نگارش و نشر نامه است، از دیگر سو، نشاندهنده بُعدی دیگر از ابعاد مورد توجه ایشان نسبت به استفاده از فرایندی جدید برای ارتباطات بینالمللی است که از ناحیه دولتهای مدرنشده و غربیشده روابط بینالملل که محصول نظام وستفالیایی ۱۶۴۸ به بعد است، مورد استفاده قرار نمیگیرد. «اصل دعوت» که به عقیده نویسنده، یکی از ابعاد دیپلماسی فطرتمحور موجود در نامه است، اصلی است که در متون دینی بسیار از آن سخن گفته شده است و در طول تاریخ اسلام، سابقهای طولانی دارد؛ از نامه پیامبر اسلام به کشورهای دیگر مثل ایران، حبشه، روم و ... که کشورهای باستانی عصر حجاز بودند گرفته تا نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف. رهبر انقلاب در نامه دوم خویش نیز طبق قاعده و «اصل دعوت» رفتار کردند. همانطور که در نامه اول توصیه کردند: «در واکنش به سیل پیشداوریها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بیواسطه از این دین به دست آورید». در نامه دوم نیز اشاره کردند: «من از شما جوانان میخواهم که برمبنای یک شناخت درست و با ژرفبینی و استفاده از تجربههای ناگوار، بنیانهای یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پیریزی کنید. در این صورت، در آیندهای نهچندان دور خواهید دید بنایی که بر چنین شالودهای استوار کردهاید، سایه اطمینان و اعتماد را بر سر معمارانش میگستراند، گرمای امنیت و آرامش را به آنان هدیه میدهد و فروغ امید به آیندهای روشن را بر صفحه گیتی میتاباند». رهبر معظم انقلاب همچنین در این نامه، حس حقیقتجویی آدمها را هدف قرار دادهاند و با وجدان آنها ارتباط برقرار کردهاند. همین موضوع، وجه تفاوت این نوع ارتباطگیری با سایر ارتباطها در حوزه دیپلماتیک است. در راستای همین دیپلماسی فطرت است که پرفسور کوین برت، تحلیلگر و پژوهشگر آمریکایی، بیان میدارد: «امروز مفتخرم به اینکه پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، سید علی خامنهای را برای جوانان غربی منتشر کنم که از جوانان غربی خواسته است تسلیم شرطیسازیهای اسلامهراسانه جوامعشان نشوند، بلکه بهجای آن، مستقل فکر کنند». وی نامه رهبری را «دعوت به تفکری آزاد» قلمداد میکند و میگوید «شاید برای برخی از خوانندگان اینکه یک رهبر اسلامی خواستار تفکر آزاد است، جای تعجب داشته باشد. در غرب معمولاً چنین تصور میشود که آزاداندیشان با مذهب مخالفاند. دکترین امروزه غرب بر این باور است که مذهب و تفکر آزاد همواره در تقابل با یکدیگر قرار دارند. این دیدگاه اکنون بر مدارس و دانشگاههای ما سایه افکنده است و در آنجا از افرادی مانند گالیله، ولتر و داروین بهخاطر ستیز با سانسورگری کلیسا، قهرمانسازی میشود.»۷
همچنین دنیس رنکورت، عضو هیئتعلمی و استاد سابق فیزیک دانشگاه اوتاوا، در نامهای خطاب به مقام معظم رهبری در خصوص نامه ایشان بیان داشت: «من امید دارم که جوانان غربی نامه شما را مطالعه کرده و به آن نگاهی واکاوانه خواهند داشت و امید دارم که این نامه بیداری قلب و ذهن غربیها را سرعت میبخشد.»۸ منابع: ۱. ریتزر، جرج (۱۳۷۴)، بنیانهای جامعهشناسی، ترجمهی تقی آزاد ارمکی، نشر سیمرغ، تهران. ۲. http://www.al-monitor.com/pulse/originals/۲۰۱۵/۰۱/iran-foreign-policy.html# ۳. http://itar-tass.com/mezhdunarodnaya-panorama/۱۷۱۳۹۳۹ ۴. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۱۰۹۰۰۰۷۲۶ ۵. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۱۰۷۰۰۱۴۷۹ ۶. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۱۱۸۰۰۰۵۰۹ ۷. http://www.veteranstoday.com/۲۰۱۵/۰۱/۲۱/khamenei/ ۸. http://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۴/۰۹/۱۹/۹۳۹۱۹۲
۲۸/۰۹/۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
قدردانی رهبر مسلمانان بلغارستان از نامه مقام رهبری به جوانان غربی
قدردانی رهبر مسلمانان بلغارستان از نامه مقام رهبری به جوانان غربی شناسهٔ خبر 2999840 - سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان مصطفی آلیش رهبر جامعه مسلمانان و مفتی اعظم بلغارستان از نامه مقام معظم رهبری به عموم جوانان اروپایی غربی سپاسگزاری کرد به گزارش خنامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی آگاهی بخش است/جهالت منشا خشونت
نماینده اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهالت را منشا خشونت طلبی دانست و گفت در حالی که عده ای در جهان غرب به دنبال اسلام هراسی و تحقیر ارزش های اسلامی هستند نامه رهبر معظم انقلاب جوانان را به اندیشیدن واداشته و آگاهی بخش است به گزارنامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی آگاهی بخش است
نماینده اهل سنت در خبرگان رهبری نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی آگاهی بخش است نماینده اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری جهالت را منشا خشونت طلبی دانست و گفت در حالی که عده ای در جهان غرب به دنبال اسلام هراسی و تحقیر ارزش های اسلامی هستند نامه رهبر معظم انقلاب جوانان را به اندیربیعالاول؛ ماه حیات و زندگی/ از زبان رهبر معظم انقلاب
ربیعالاول ماه حیات و زندگی از زبان رهبر معظم انقلاب فرهنگ > دین و اندیشه - آنچه در این فایل صوتی می شنوید سخنان حضرت آیتالله خامنهای درباره ماه ربیع الاول است که در پایگاه اطلاع رسانی ایشان منتشر شده است 6262 دانلود کلید واژهنامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی آنها را به سمت تحقیق در مورد اسلام سوق داد
نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی آنها را به سمت تحقیق در مورد اسلام سوق داد رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به مناسبت سالروز 27 آذر اظهار داشت یکی از پیامدهای انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه بود به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حجت الاسلام والمسلاستقبال نویسنده ایرانی- بلغاری از پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب
استقبال نویسنده ایرانی- بلغاری از پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب فرهنگ > دین و اندیشه - ایسنا نوشت یک مترجم و نویسنده ایرانی- بلغاری درباره پیام اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به عموم جوانان اروپایی غربی گفت آیتالله علی خامنهای مدظله العالی تحمیل فرهنگ غربنامه رهبری باب گفتگو با نسل های نوخاسته غرب را گشوده است
تحلیل احمد مبلغی از نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی نامه رهبری باب گفتگو با نسل های نوخاسته غرب را گشوده است شناسهٔ خبر 2998333 - یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشمندان رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه نامه مقام معظم رهبری شامل چندین دلالت مهم است گتلاش عربستان برای جلوگيری از انتشار نامه مقام معظم رهبری
جنگ نرم تلاش عربستان برای جلوگيری از انتشار نامه مقام معظم رهبری افزایش سهام بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی در شرکت تویتر نفوذ عربستان در شبکه های اجتماعی و تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی بیشتر شده است به گزارش سرويس ديني جام نيوز در پی اقدامات تروریستی اخیر تروریست های داامام جمعه رامهرمز: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب موثر واقع شده است
امام جمعه رامهرمز نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب موثر واقع شده استامام جمعه رامهرمز گفت نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب بسیار موثر واقع شده است به گزارش خبرگزاری فارس از رامهرمز حجتالاسلام سید اسماعیل موسوی در خطبههای نماز جمعه امروز شهرستان ضمن اشانامه رهبر معظم انقلاب در آگاه ساختن جوانان غربی بسیار تأثیرگذار است/مقام معظم رهبری به جوانان غربی نشان می دهن
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر گفت روح پیام رهبر معظم انقلاب این است که حوادثی که امروز به اسم اسلام در منطقه و اروپا دیده می شود هیچ سنخیتی نه تنها با اسلام بلکه با هیچ یک از ادیان آسمانی ندارد و هدف خدشه وارد کردن به چهره رحمانی دین اسلام است حجت الاسلام و المسلمین محمد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها