واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در برنامه «آفاق» بیان شد:
نرم خویی راه جذب مردم توسط پیامبر است
شناسهٔ خبر: 2998791 - دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
دین و اندیشه > سایر
کارشناس امور مذهبی گفت: پیامبر فرموده اند، بهترین یاران من در آخرالزمان هستند زیرا نه من را دیده اند و نه شما اصحاب را دیده اند و تنها به نوشته های روی کاغذها ایمان می آورند. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه آفاق با موضوع ابعاد شخصیتی پیامبر اسلام و با حضور دکتر شعیبی کارشناس مذهبی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیمی کارشناس امور مذهبی و دکتر سالاری عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما روانه آنتن شد. حجت الاسلام والمسلمین دکترابراهیمی به پیامبر و امام حسن مجتبی اشاره کرد و اظهار داشت: درباره قرآن کریم می فرماید وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ و همچنین درباره امام حسین مجتبی (ع) نیز حدیث معروفی وجود دارد که می فرماید احسن الحسن الاخلق الحسن. بنابراین یکی از تعالیم ارزشمند اهل بیت(ع) برای جامعه بشری اخلاق نیکو و حسن برخورد با مردم است. وی با اشاره به قرآن و تاکید آن بر اخلاق نیکو گفت: قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً یعنی با مردم با زبان خوش سخن بگو. همانطور که معروف است سه عامل برای نشر اسلام مطرح بود که در راس آن اخلاق پیامبر گرامی اسلام است؛ خداوند متعال در سوره آل عمران به پیامبر همین موضوع را تذکر می دهد. وی ادامه داد: در آیه ای از سوره آل عمران خداوند پیامبر را با صفات نیکش می ستاید و می فرماید یکی از بزرگترین نعمت های خداوند به تو این بود که تو را در شرایط انعطاف پذیری قرار داد و مستبد نیستی و نرمی از خود نشان می دهید و اگر این صفت تو نبود هیچ گاه نمی توانستید مایه وحدت و انسجام امت اسلامی باشید. حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با بیان اینکه پیامبران خدا همه با هدف بزرگی مبعوث شده اند، اظهار داشت: همه آن بزرگواران در تلاش بودند تا کلمه توحید را نشر بدهند که برخی موفق شدند و برخی دیگر موفق نشدند؛ آنهایی موفق شدند که توانستند مردم را با خودشان همراه کنند زیرا فرد نمی تواند تاثیر پایدار از خود بجا بگذارد. فکر فردی هنگامی که به جمع منتقل شود و مردم تبعیت کردند، آن زمان این فکر پایدار می شود و تاثیر مثبت می گذارد. این کارشناس مذهبی به توصیه خدا به پیامبر اشاره کرد و افزود: خداوند به پیامبر می فرماید قدر این انعطاف پذیری را بدان و اولین وظیفه تو در قبال مردم این است که از خطای ایشان بگذرید و معروف است که پیامبر می فرماید هیچ پیامبری به اندازه ای که من اذیت شدم، اذیت نشد. دیگر پیامبران وقتی که کار به استخوان می رسید و مردم دیگر حرفی گوش نمی دادند، قوم خود را نفرین می کردند تا عذابی بر آنها وارد شود ولی پیامبر هیچ گاه قوم خود را نفرین نکرد. وی به توصیه و تاکید قرآن به پیامبر مبنی بر مشورت کردن، اشاره کرد و ادامه داد: برخی گمان می کنند اینکه خداوند فرموده است مشورت کن، این است که اگر نظر آنها با تو همراه بود، همراهی کن و اگر نبود، نظر خود را اجرا کن که اگر این موضوع در نظر گرفته شود، تناقض ایجاد می شود در حالی که چنین نیست بلکه تاکید بر این است که در قانون گذاری همه احتیاتات در نظر گرفته شود و با همه مشورت می شود. دکتر شعیبی کارشناس امور مذهبی در ادامه به آیه ۱۵۹ آل عمران اشاره کرد و گفت: نهضت جهانی پیامبر که دارد قلب اروپا را فتح می کند، با دو نفر شروع شد. چه اتفاقی می افتد که این نهضت تربیتی در جهان تا این میزان وسعت پیدا می کند؟ وی با بیان اینکه این نهضت ابعاد گوناگونی دارد، اظهار داشت: یکی اینکه در قلب زمان ها نفوذ می کند؛ پیامبر فرموده اند، بهترین یاران من در آخرالزمان هستند زیرا نه من را دیده اند و نه شما اصحاب را دیده اند و تنها به نوشته های روی کاغذها ایمان می آورند و این راه جذب توسط پیامبر است. یعنی اگر کسی بخواهد کار فرهنگی و تربیتی انجام دهد، راز این است که نرم خو رفتار کند. وی نترسیدن از پیمودن مسیر را مسئله مهمی عنوان کرد و اظهار داشت: پیامبر دعوت خود را با دو نفر شروع کرد و در این راه مخالفت های زیادی با او انجام دادند ولی پیامبر بر حرف حق خودش ایستادگی کرد که اینها همه درس است و این در حالی است که امروزه وضعیت ما خیلی بهتر است زیرا حرف هایی که می زنیم در خیلی از نقاط دنیا خریدار دارد. این کارشناس امور مذهبی به روایات مربوط به پیامبر اشاره داشت و گفت: پیامبر می فرمایند، انا و علي ابوا هذه الامة؛ من و علی پدران این امت هستیم. تکلیف دینی ما در مقابل پدرانمان مشخص است که وظیفه افراد در مقابل والدین تبعیت از والدین است. در حقیقت امروز به سوگ پدر خود که با ارزش تر از پدر و مادر خود است، نشسته ایم، این والا بودن ارزش به این جهت است که همه چیز دینمان را از آنها گرفته ایم. در ادامه دکتر سالاری عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه یکی از اهداف برجسته نبوت اسوه بودن پیامبر است، اظهار داشت: اگر بشر می توانست هر آنچه پیامبر آورد با عقل درک کند، باز نیاز به اسوه داشت. در دنیای کنونی مکتب های هستند که نظرات آنها مانند مارکس طرفداران زیادی داشتند ولی نتوانستند اسوه داشته باشند. وی با ذکر یک نمونه ادامه داد: وقتی مارکس عنوان می کند افرادی که استسمار شده اند باید پرچم دار دنیا باشند، از او سوال می کنند خودت از چه طبقه ای هستی؟ زیرا مارکس استاد دانشگاه و از طبقه بورژوآ بود. از او می پرسند آیا استاد دانشگاهی که استسمار نشده است، می تواند چنین حرفی بزند؟ مارکس در اینجا می گوید، من مارکس هستم ولی مارکسیست نیستم! وی ادامه داد: این سخن مارکس را با کلام امیرالمومنین و یا پیامبر مقایسه کنید. علی (ع) می فرماید من قرآن ناطق هستم و یا پیامبر می فرماید همانطور که من نماز می خوانم شما نماز بخوانید. سالاری اظهار داشت: سلمان وقتی در نخلستان پشت سر پیامبر راه می رفت، همان جایی پا می گذاشت که پیامبر پا می گذاشت، زیرا او اسوه است. در حقیقت آن سیره عملی بسیار با اهمیت است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]