تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804334805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهیدصدر معتقد است حق مالکیت معنوی درادبیات اقتصاداسلامی وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک استاد دانشگاه عنوان كرد:
شهیدصدر معتقد است حق مالکیت معنوی درادبیات اقتصاداسلامی وجود دارد

شیخی


شناسهٔ خبر: 2993421 - دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

یك استاد دانشگاه گفت: شهید صدر عنوان می كند كه مالكیت معنوی در ادبیات اقتصاد اسلامی وجود داشته و دارد و این حق منشعب از حق كار است و جزو خدمات نیروی كار است كه باید حقوقش پرداخته شود. به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه در مورد مقاله ارائه شده در سومین کنگره علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: مقاله بنده و دوستان در ارتباط با مالکیت معنوی در اقتصاد سنتی اقتصاد اسلامی با تاکید بر نظریات شهید آیت الله محمد باقر صدر بود. وی افزود: مالکیت معنوی در دنیا اخیرا به عنوان یک مقوله بسیار بزرگ در ادبیات اقتصادی جا باز کرده است. در محافل اجرایی جزو شروط قرارداد و در واقع در این نظام مالیاتی حق مالکیت معنوی در حال پرداختن است. هزینه نیروی کاری که به لحاظ فکری، علمی و فناوری در تولید محصولات پژوهشی استفاده می شود این درواقع در اقتصاد دنیا در معاملات جای خود را بازکرده است. این استاد دانشگاه ادامه داد: منتها این امر در ادبیات اقتصاد تا یکی، دو دهه پیش کمتر جا داشت با تاسیس سازمان موافقت نامه تعرفه بر تجارت ذیل در کشورهای دنیا این تعرفه جا افتاد و جزو معاهدات بین دولی شد که همه کشورها نیز مقید به امضا و اجرای آن هستند. شیخی تصریح کرد: علاوه برآن موافقت نامه هایی هم هستند که با شکل گیری سازمان تجارت جهانی در واقع این قرارداد جزو مهمی از مناسبات و قراردادهای موجود در این سازمان قرار گرفت. نظام مبادلات دنیا در حال حرکت به سمتی است که ظاهرا رعایت این مسئله برای تمام کشورها اجتناب ناپذیر می شود. وی عنوان کرد: من و همکاران در مقاله مان این موضوع را در اقتصاد اسلامی جایگاهش را شناسایی و معرفی کرده ایم و شاخص ترین نظریه پرداز علوم اقتصادی در زمان های اخیر شهید صدر هستند و در کتاب اقتصاد ما به خصوص جلد دوم از مفهوم به مفهوم این کتاب می شود این موضوع را استخراج کرد. این استاد دانشگاه یادآورشد: شهید صدر عنوان می کند که مالکیت معنوی در ادبیات اقتصاد اسلامی وجود داشته و دارد و این حق منشعب از حق کار است و جزو خدمات نیروی کار است که باید حقوقش پرداخته شود. شیخی درباره راهکارهایی که برای نظریه ارائه شده خود در این مقاله گفت: در نظام پرداختی ما با دو گره عمده روبرو هستیم اینکه اولا در فعالیت های پژوهشی ممکن است که مقدمتا با حداقل هزینه یک کاری صورت بگیرد ولی بازتاب اقتصادی بزرگی دارند. گاهی نرخ بهره وری و ارزش افزوده فعالیتهای پژوهشی هزاران درصد می شود. وی عنوان کرد: محققی که قراردادی برای پژ. هش می بندد کار را انجام می دهد ولی دستمزدش در همان ابتدا به اندازه حداقلی پرداحت می شود ولی وقتی این کار مورد توجه قرار گرفته و اجرایی می شود بنا بر نظریات شهید صدر این حق اشاعه دارد و محقق می تواند در حق اشاعه آن نیز شریک باشد البته این بستگی به شروط قرارداد دارد. شیخی تصریح کرد: حال ما فرض می کنیم که شروط قرارداد این باشد که از آثار آینده این طرح پژوهشی خبر نداشته باشد و بابت زمانی که محقق می گذارد مبلغی پرداخت شود ولی تعیین نشده باشد که اگر نتیجه این تحقیق شما در صنایع، مزارع و علوم و آزمایشگاه پیاده شد، حقی ندارید. وی تاکید کرد: گره دوم اینکه ما در فرآیند تحقیق تا اجرای طرح پژوهشی در مزرعه و کارخانه هر دو حلقه آموزش، اجرایی و ترویجی و بهره برداران شریک هستند و سهم همه اینها باید پرداخت شود و ما در این مقاله به این دو سوال پاسخ داده ایم و این حقها را تعریف کرده ایم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن