واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
یک عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان گفت: قیام عاشورا از نظر خلق حماسههای بیبدیل و نمایش هنرهای جاودانه انسانی بیهمتاست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، ثواقب در حاشیه همایش اسلام پس از عاشورا که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود: قیام عاشورا از نوع قیامهای اسلامی، اصلاحی و مقدس در تاریخ اسلام است که پیامدهای آن در بعد سیاسی و اجتماعی در حرکتها و جنبشهای سیاسی کرد. یکی از پیامدهای این قیام پیامد الهامبخشی و اثرگذاری است و در طول تاریخ به عنوان یک الگو در بین علویان و شیعیان نمود پیدا کرد. وی با اشاره اینکه «از انقلاب اسلامی ایران نیز میتوان به عنوان یکی از پیامدها و نتایج قیام عاشورا نام برد»، تصریح کرد: بعد از پیامبر(ص) دو بینش رهبری دینی و رهبری سلطنتگرا و ملوکیت در تقابل با هم قرار گرفتند و با این حال قیام عاشورا را نیز میتوان تقابل بین این دو بینش دانست. وی با بیان اینکه «بینش دینگرا حکومت را به عنوان یک اصل ابزاری برای استقرار دین میداند» ادامه داد: بینش سلطنتگرا و ملوکیتی نیز که پس از پیامبر(ص) شکل گرفت از دین به به عنوان ابزاری برای شکلگیری حکومت بهره میبردند. این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه «کسانی در روز عاشورا در مقابل امام حسین(ع) ایستادند که آیات جهاد بر روی شمشیرهای آنها نقش بسته بود»، اظهار کرد: از نظر شیعه قیام عاشورا یک قیام استکبارستیزانه است و با این حال در کنار این دیدگاه عدهای نیز این قیام را سیاسی و در راستای تشکیل حکومت و برخی هم آن را قیامی منجیگرایانه، انتحاری و ناآگاهانه، حرکتی فردی و فاقد جنبه اجتماعی، رقابت قدرت، خودخواهانه و انتقامجویانه، ستیزهای درون خاندانی، قیامی افشاگرانه، خروجی علیه حکومت مستقر و برخی هم آن را قیامی اصلاحی، آگاهانه و با اهداف مقدس دانستهاند. وی با بیان اینکه «در کنار دیدگاههای مطرح شده یک دیدگاه نیز قیام عاشورا را حرکتی دو وجهی با دو وجه سیاسی و باطنی دانسته است»، گفت: براساس این دیدگاه تشکیل حکومت وجه سیاسی و شهادت وجه باطنی قیام عاشورا را شامل میشود. وی با اشاره به اینکه «یک نگاهی هم خود امام حسین(ع) نسبت به قیام عاشورا دارد و در واقع بهترین معرف این قیام هم خود امام هستند»، افزود: در وصیتنامه امام حسین(ع) که پیش از خروج از مدینه آن را نوشتند هدف از قیام عاشورا اصلاح امت جدشان، امر به معروف و نهی از منکر و احیا سیره و سنت پیامبر(ص) عنوان شده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]