محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829823341
وضعیت دینداری در ایران با تأکید بر شاخص روزهداری
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
پدیده دینداری مردم و میزان آن همیشه برای محققان اجتماعی، علمای دینی و مسئولین نظام از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. یکی از بهترین راههای رصد وضعیت دینداری در کشور، پیمایشهای اجتماعی است که در صورتی که به صورت طولی و روندی انجام شود میتوان تغییرات این حوزه را رصد کرد و اقدامات لازم در آن زمینه را انجام داد. یکی از مراکزی که به طور مداوم کار رصد شاخصهای اجتماعی و فرهنگی جامعه را انجام میدهد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی است که به همین منظور گفتوگویی با مهدی رفیعی معاون پژوهشی ایسپا انجام شده است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن گفتوگو با معاون پژوهشی ایسپا به شرح زیر است: در ابتدا اقدامات ایسپا در حوزه دینداری را تشریح نمایید؟. هدف اولیه از تأسیس ایسپا انجام نظرسنجیها و پیمایشها پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده است و به همین جهت نیز ایسپا در ساختار جهاددانشگاهی در مجموعه معاونت فرهنگی قرار گرفته است. البته به مروز زمان نظرسنجیهای سیاسی و انتخاباتی پررنگ گردید تا جایی که ایسپا بیشتر با نظرسنجیهای انتخاباتی شناخته میشد. با این حال یکی از مباحثی که همیشه از بدو تأسیس ایسپا تاکنون جزو رسالتهای ایسپا بوده است مسائل فرهنگی است. یکی از موضوعات فرهنگی که همیشه کانون توجه ایسپا بوده است بحث دینداری و سنجش آن در جامعه بوده است. به همین منظور در ساختار ایسپا گروه مطالعاتی با نام دین، فرهنگ و اندیشه شکل گرفت. اهمیت بحث دینداری برای ایسپا، مدیران آن را مجاب به انجام پیمایش ملی سنجش دینداری در سال 1388 کرد. اهمیت این کار در آن بود که کار مطالعاتی زیادی در این حوزه انجام گرفت که حاصل آن تدوین سنجه بومی برای سنجش تدین اسلامی مردم ایران بود. این کار ارزشمند توسط آقای دکتر طالبان و البته با همکاری پژوهشگران ایسپا انجام شد. در سال 1388 اولین موج سنجش دینداری با همین سنجه انجام گرفت و نتایج آن در سال گذشته در کتابی با عنوان "پیمایش ملی تدین اسلامی ایرانیان" منتشر شد. انشاءالله تلاش مجموعه ایسپا بر این است که موج دوم این پیمایش را تا سال آینده اجرا کند. علاوه بر این، ایسپا در نظرسنجیهای خود ابعاد مختلف دینداری را به صورت پراکنده مورد بررسی قرار داده است از جمله در زمینه حجاب که معمولاً در سنجههای دینداری جزو شاخصهای پیامدی دینداری محسوب میشود تاکنون چندین نظرسنجی در ایسپا انجام شده است. یا به طور مثال در خصوص روزهداری در ماه رمضان چندین کار تاکنون انجام شده است. میتوانید نمای کلی وضعیت دینداری در جامعه را با توجه به دادههایی که در اختیار دارید تشریح کنید.؟ من معتقدم برای بررسی دقیق یک پدیده باید تغییرات آن را در طول زمان بررسی کرد تا بتوان بهتر در مورد روند آن پدیده و مسیرهای احتمالی آن سخن گفت. لذا برای بررسی دینداری در کشور به جای استفاده از دادههای خاص در زمان حاضر آن را نسبت به دادههای قبلی باید مقایسه و تحلیل کرد. بررسی پیمایشهایی که در جامعه ایران از قبل از انقلاب اسلامی تاکنون انجام شده است نشان میدهد مردم ایران در برخی ابعاد دینداری مانند اعتقادات دینی و تجربه دینی یا به اصطلاح دینداری عاطفی در وضعیت خوبی به سر میبرند و معمولاً اکثریت قاطع مردم ایران در همه ایام از این شاخصها نمره بالایی دریافت کردهاند. میتوان با جرأت گفت بیش از 90 درصد مردم ایران از نظر اعتقادات دینی وضعیت مناسبی دارند و بیش از 80 درصد نیز از نظر شاخصهای تجربه دینی مانند احساس نزدیکی به خدا، کمک خواستن از خدا، توکل کردن بر خدا و ... وضعیت مناسبی دارند. این اعداد معمولاً در تمام پیمایشهای انجام شده در ایران تقریباً مشترک است. اما آنچه که معمولاً دچار تغییر شده و کماکان نیز میزان آن تغییر میکند شاخصهای مناسکی دینداری است. در این شاخصها معمولاً روند مشخصی دیده نمیشود. بر خلاف نظریاتی که معتقدند در دنیای نوین میزان این شاخصها به شکل خطی کاهش پیدا خواهد کرد اما این روند در ایران صدق نمیکند. بررسی نتایج پیمایشهای ملی نشان میدهد در فواصل کوتاه مدت مثل 4 یا 5 سال شاخصهای مناسکی دگرگون شده است. تبیینی که در برخی نظریات نوسازی در خصوص تحولات دینداری مشاهده میشود عمدتاً تقلیل تحولات دینداری به تحولات مربوط به توسعه یافتگی جوامع است. در صورتی که وقتی اعداد پیمایشهای ملی در خصوص دینداری با شاخصهای توسعه یافتگی کنار هم گذاشته میشود ربط معناداری بین آنها مشاهده نمیشود. بنابراین تغییر سریع شاخصهای مناسکی دینداری آن هم به شکل نامنظم جای بررسی دارد. آیا تبیینی برای این مسئله دارید؟ تبیین این مسئله نیاز به کار علمی جدیدی دارد البته میتوان در این زمینه فرضیاتی را مطرح کرد. وقتی فرضیه ارتباط تحولات دینداری با تغییرات اقتصادی و توسعه رد میشود میتوان فرضیات جدیدی مثل ارتباط این تحولات با تحولات سیاسی و کارآمدی دولتها مطرح کرد که البته باید این فرضیات مورد آزمون قرار بگیرد. در این زمینه چند مورد از دادههای جدید ایسپا را اشاره نمایید؟. قصد ندارم در این مجال در مورد آمار و ارقام همه شاخصهای دینداری صحبت کنم و خوانندگان محترم را به پیمایش ملی ایسپا در سال 1388 که نتایج آن جدیداً منتشر شده است ارجاع میدهم. اما اجازه بدهید دامنه بحث را کمی محدودتر کنم و به یکی از شاخصهای مناسکی دینداری که البته مهم هم است بپردازم. این شاخص مهم روزهداری مردم در ماه مبارک رمضان است که اخیراً نیز ایسپا در این زمینه نظرسنجی انجام داده است. روزه از آن شاخصهای مهمی است که روند منظمی را در طول 40 سال گذشته طی نکرده است. در پیمایش سال 1353 که به صورت ملی و توسط مرحوم اسدی انجام گرفت 79 درصد مردم اعلام کرده بودند که مقیدند در ماه رمضان همیشه روزه بگیرند. این میزان در پیمایش سال 1384 طبق پیمایش ایسپا به 63 درصد تقلیل پیدا کرده بود. 4 سال بعد در سال 1388 حدود 47 درصد مردم اعلام کرده بودند در ماه رمضان همه روزها روزه میگیرند. البته علاوه بر این 22 درصد نیز اعلام کرده بودند که بیشتر روزها را روزه گرفتهاند. از سال 1353 تا 1388 روند میزان روزهداری کاهشی بوده است اما دو سال بعد در سال 1390 طبق نظرسنجی که سازمان تبلیغات آن را به انجام رسانده عدد کسانی که مقید هستند هر روز روزه بگیرند به حدود 70 درصد ارتقا پیدا کرده و 16 درصد نیز گفتهاند بیشتر روزها روزه میگیرند. این اعداد همه از پیمایشهای ملی استخراج شده است. در مورد شهر تهران وضعیت چگونه است؟ در سال 1388 طبق پیمایش ملی ایسپا حدود 40 درصد مردم شهر تهران گفته بودند مقید به روزهداری هستند اما در جدیدترین نظرسنجی که ایسپا در روز 24 ماه مبارک رمضان امسال (20 تیرماه 94) در شهر تهران انجام داد سؤالی از شهروندان تهرانی با این مضمون پرسیده شد: «آیا شما روزه هستید؟». 55 درصد مردم اعلام کردهاند که روزه هستند و 45 درصد نیز روزه نبودند. نکته قابل توجه این بود که 62 درصد متأهلین و 40 درصد مجردین روزهدار بودند. از گروه سنی 18 تا 29 سال 43 درصد، از گروه سنی 30 تا 49 سال 61 درصد و از گروه سنی بالای 50 سال حدود 58 درصد روزهدار بودند. بین تحصیلات پاسخگویان با میزان روزهداری رابطهای مشاهده نشد. در مورد دلایل عدم روزهداری هم یافتهای دارید؟ بله اتفاقاً در همین نظرسنجی که اخیراً در ماه رمضان امسال انجام شد از کسانی که روزه نبودند پرسیدیم چرا روزه نگرفتید؟ که 35 درصد پاسخگویان ناتوانی جسمی را دلیل عدم روزهداری ذکر کرده بودند. 33 درصد بیماری را به عنوان دلیل ذکر کرده بودند. حدود 18 درصد اعتقادی به روزه داری نداشتند و حدود 9 درصد عذر شرعی داشتهاند. 2/2 درصد نیز خستگی ناشی از کار را به عنوان دلیل عدم روزه داری ذکر کرده بودند. در ادامه از کسانی که ضعف جسمی و بیماری را دلیل عدم روزه داری ذکر کرده بودند پرسیدیم آیا به تشخیص پزشک روزه نگرفتید یا به تشخیص خود یا دیگران که حدود 41 درصد پاسخگویان، تشخیص پزشک را دلیل عدم روزه داری ذکر کردهاند و مابقی به تشخیص خود یا اطرافیان در این زمینه عمل کردهاند. همچنین از کل کسانی که روزه دار نبودند پرسیده شد وقتی روزه نیستید اقدام به خوردن چیزی در کوچه یا خیابان میکنید؟ که در این ارتباط بیش از 70 درصد پاسخگویان اعلام کردهاند در ملاًء عام روزهخواری نمیکنند. از کل پاسخگویان سؤالی پرسیده شد مبنی بر اینکه نظر آنها در خصوص برخورد با کسانی که به طور آشکار روزه خواری میکنند چیست. در پاسخ به این سؤال 44 درصد پاسخگویان معتقد به تذکر شفاهی بودند 6 درصد معتقد به برخورد انتظامی و قضایی بودند و حدود نیمی از پاسخگویان نیز معتقد بودند هیچ برخوردی نباید بشود. آیا در خصوص دانشجویان نیز نظرسنجی انجام شده است؟ بله اخیراً نتایج پیمایش سبک زندگی دانشجویان کشور توسط ایسپا منتشر شده است. این پیمایش در اردیبهشت و خرداد 1393 در دانشگاههای دولتی کشور انجام گرفت. در این طرح شاخصهای زیادی مورد بررسی قرار گرفتند. طبق نتایج این پیمایش در سال 1393 از دانشجویان پرسیده شد «در ماه رمضان گذشته به جز روزهایی که روزه بر شما واجب نبود(عذر شرعی) چقدر روزه گرفتید که در پاسخ 3/ 38 درصد پاسخگویان گفته بودند همه روزها روزه بودند و 1/ 17 درصد اعلام کرده بودند بیشتر روزها روزه بودند، 7/ 15 درصد بعضی روزها روزه بودند و 3/ 11 درصد بندرت روزه گرفتند. 1/ 16 درصد اصلا روزه نگرفتند. در واقع طبق نتایج این پیمایش حدود 56 درصد دانشجویان گفته بودند در رمضان گذشته همه یا بیشتر روزها را روزه بودند. میزان روزه داری دانشجویان در سال 1388 هم طبق پیمایش ایسپا حدود 70 درصد بود (7/ 47 درصد همه روزها و 22 درصد بیشتر روزها) که در فاصله 1388 تا 1393 میزان روزهداری دانشجویان تا حدودی کاهش یافته است. در همین پیمایش سال 1393 بیش از 70 درصد پاسخگویان اذعان کرده بودند که اهتمام زیادی به پرهیز از روزه خواری در ملأ عام دارند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
زمان تعیین وضعیت نهایی مفقودان ایرانی فاجعه منا
رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت بر اساس هماهنگی صورت گرفته با عربستان وضعیت نهایی دیگر مفقودان ایرانی فاجعه منا تا هفته آینده مشخص می شود سعید اوحدی روز پنجشنبه در حاشیه سفر وزیر کشور به منطقه آزاد اروند و بازدید وی از زیرساخت های مرز شلمچه برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی گراز و عنصر دینداری چیست؟/دینداری کج اندیشانه مرض می آورد
محقق داماد در همایش حکمت و معنویت راز و عنصر دینداری چیست دینداری کج اندیشانه مرض می آورد شناسهٔ خبر 2970346 - سهشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محقق داماد گفت دین احمقانه و کجاندیشانه مرض و درد می آورد به همین دلیل فضیلت بیدینی از دیندارسینمای ایران وضعیت نامناسبی دارد
کارگردان فیلم طلا و مس عنوان کرد سینمای ایران وضعیت نامناسبی دارد شناسهٔ خبر 2973835 - شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹ ۲۲ استانها > خراسان رضوی مشهد- نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی طلا و مس گفت وضعیت سینمای كشور مانند كتاب مناسب نیست و مردم به جای تماشای فیلم در سینما منتظر می ماتأکید هافینگتون پست بر لزوم همکاری آمریکا با روسیه و ایران در مبارزه با داعش
به گزارش جبهه جهانی مستضعفین به نقل از خبرگزاری فارس یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشته واشنگتن برای مبارزه با گروه تروریستی داعش باید با ایران و روسیه همکاری کند روزنامه هافینگتون پست روز پنجشنبه می نویسد گزاره دشمن دشمن من دوستم است در خاورمیانه بیش از هر منطقه دیگر جهان مارتقای رتبه اقتصاد ایران به وضعیت «باثبات»
موسسه رتبه بندی بین المللی Capital Intelligence چشم انداز کلی اعتباری اقتصاد ایران را به باثبات ارتقا داد این موسسه هم چنین رشد اقتصادی ایران در سال آینده میلادی را 4 درصد و نرخ تورم را 11 5 درصد پیش بینی کرده است موسسه CI یکی از موسسات اعتبارسنجی معتبر در جهان است که بر بازارآخرین وضعیت ۱۷تن از مفقودان ایرانی منا از زبان واحدی
آخرین وضعیت ۱۷تن از مفقودان ایرانی منا از زبان واحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت اطلاعی از وضعیت ۱۷ تن از مفقودان ایرانی در فاجعه منا در دست نیست مهر سعید اوحدی ظهر شنبه در مراسم بزرگداشت جانباختگان منا در تالار دکتر زرین کوب ارشاد اسلامی بروجرد ضمن محکوم کردن جنایت آل سعوایرانیان اولین خونخواهان امام حسین(ع) بودند
رجبی دوانی ایرانیان اولین خونخواهان امام حسین ع بودند زمانی که خبر واقعه کربلا به مردم مسلمان شهر سیستان رسید آنها خروشیدند و موفق شدند که عباد بن زیاد برادر عبیدالله بن زیاد را که فرمانروای سیستان بود از شهر اخراج کنند به گزارش سرویس دینی جام نیـوز محمد حسین رجبی دوانی مشاخصههای راهبردی شجرۀ طیبۀ بسیج از منظر آیتالله مکارمشیرازی
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۲ بسیج شجره طیبهای است که ریشههای ثابتی در قلوب و افکار مردم دارد لیکن برخی تلاش دارند این نظام را متزلزل کنند اما تا زمانی که فرهنگ اسلام باورهای دینی و تفکر بسیجی است هرگز آنها به این خیال باطل خود دست نخواهند یافت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاریتأکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت رکن آبادی و سایر مفقودین فاجعه منا
نماینده مردم اصفهان در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار انجام پیگیری ها در خصوص وضعیت رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان و سایر مفقودین فاجعه منا شد به گزارش عصردیلم به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس تذکرات کتبی نمایندگان و مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی امروز مجلسوضعيت مطالعه در ايران مطلوب نيست
۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۶ ۳۶ق ظ آيت الله علوي بروجردي وضعيت مطالعه در ايران مطلوب نيست موج - قم - استاد درس خارج حوزه با بيان اين مطلب که امروز کتابخانه هاي کشور با استاندارد کتابخانه اي دنيا فاصله داريم گفت امروز کتابخانه شبانه روزي در قم وجود ندارد و بايد امکان حضور محقق به صورت ۲۴ س-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها