تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798654119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله جوادی آملی: عقل لازم است اما کافی نیست/ امام معصوم نمی گوید تنها بروید درس بخوانید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آیت الله جوادی آملی: عقل لازم است اما کافی نیست/ امام معصوم نمی گوید تنها بروید درس بخوانید فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی می گوید: عقل, لازم است ولی کافی نیست، عقل کارش اندیشه است اما ما با اندیشه به تنهایی به مقصد نمی‌رسیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نيوز، آيت الله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق هفتگي خود به بيان و تفسير حديثي از امام حسن مجتبی(ع) پرداخته و به نکات زیر اشاره کرده است. مرحوم کليني از وجود مبارک امام مجتبي عليه السلام نقل مي کند که آن امام همام فرمود: «کُونَوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِيْحَ الْهُدَي»؛ يعني بکوشيد که ظرف دانش باشيد و چراغ هدايت! يعني طوري باشد که علاوه بر اينکه جان و قلبتان خالي از علم و معرفت نباشد تا راه خود را تشخيص بدهيد، چراغ هدايت باشيد تا به ديگران راه نشان بدهيد.

امام نفرمودند صرفاً عالم بشويد! يا تنها برويد حوزه و دانشگاه درس بخوانيد، بلکه فرمودند ظرف دانش باشيد که دانش از شما به جامعه منتقل شود همان طور که پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) فرمود «النَّاسُ مَعَادِن کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة» ؛ شما بکوشيد که معدن علم و هدايت باشيد.

حرمت و ارزش علم به اندازه معلوم است، اگر معلوم, عالِم را بعد از مدتي رها کند، علم هم رهاشدني است و اگر معلوم همراه عالم به جهان ديگر هجرت کند و همسفر او باشد بلکه بعد از هجرت شکوفاتر شود اين علم, نافع است. زمين‌شناسي, زمان‌شناسي, آسمان‌شناسي, درياشناسي, سنگ‌شناسي, طلاشناسي, نفت‌شناسي و گازشناسي همه اينها علومي است که سودمند است؛ اما تا صبغه ديني پيدا نکند و تا در اثر آن صبغه پايدار نباشد، سودمند نخواهد بود چرا که بعد از مرگ نه نفت و گازي هست نه آسمان و زميني و نه دريا و صحرايي! اگر بعد از مرگ اين معلوم وجود ندارد در نتيجه علم آن هم نخواهد بود؛ آن‌گاه انسان در آن عالَم, عالِم نخواهد بود و افسوس او اين است که من چيزي تهيه کردم که مرا در اين جهان همراهي نکرده است.

علمي حقيقتاً نافع است که هرگز نميرد، اگر اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) فرمود: «أَلْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ»، هر عالمي را نگفتند, بلکه اين بيان نوراني تعليق حکم بر وصف نشانه عليّت آن علم پايدار است، اگر معلوم رخت بربست، علم هم رخت برمي‌بندد، قهراً عالم بودن او هم رخت برمي‌بندد. حضرت فرمود شما علم اصلي‌تان آيه محکمه است؛ يعني خدا, اوصاف خدا, اسماي خدا, افعال خدا, اقوال خدا, آيات خدا، در حقيقت جهان را توحيد پُر کرده است.

همان‌طور که از نظر عقيده فروعي داريم و اصولي, در بخش‌هاي علم و دانش هم اين‌چنين است اگر آن علم توحيدي باشد، اين معلوم به عنوان آيت الهي صبغه ديني پيدا مي‌کند و در نتيجه ما را در جهان ابدي همراهي مي‌کند و اگر آن اصول نباشد، و فقط صرفا زمين‌شناسي، گازشناسي، نفت‌شناسي و امثال اينها باشد چون «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» در پيش است معلوم رخت برمي‌بندد علمش هم رخت برمي‌بندد. بايد همواره توجه داشت که ماييم و ابديّت ما و براي ابديّت، ما يک علم ابدي لازم داريم.

عقل, لازم است ولي کافي نيست، عقل کارش انديشه است اما ما با انديشه به تنهايي به مقصد نمي‌رسيم، تا انگيزه ناب اين انديشه را همراهي نکند اين علم مي‌شود بي‌عمل, وقتي علم بي‌عمل شد نه تنها راهبر نيست بلکه بي ثمر نيز خواهد بود. آن دلي که کينه در آن نباشد، خيانت نکند، بدِ کسي را نخواهد، چنين قلبي آن علوم را به عنوان مظروف مي‌پذيرد.

/6262

کلید واژه ها: حدیث - امام حسن مجتبی (ع) - آیت‌الله عبدالله جوادی ‌آملی -




دوشنبه 2 آذر 1394 - 08:14:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن