تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830087791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«قَدْر قلم»و«کرامت کتابت»/آغاز وحی با ترغیب به قلم و خواندن مکتوب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی؛
«قَدْر قلم»و«کرامت کتابت»/آغاز وحی با ترغیب به قلم و خواندن مکتوب


شناسهٔ خبر: 2971111 - چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

آیت الله جوادی آملی گفت:چون نظام تشریع هماهنگ با تکوین است و نظم عینی، اگر به صورت علمی تبلور یابد، کتاب آسمانی خواهد شد و نظم علمی اگر تَمَثّل یا تجسّد عینی پیدا کند، جهان خارج خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، سرانه مطالعه در کشوری که برای دانش آموزانش از دوران کودکی کتاب را به عنوان بهترین مونس و یار همراه برایش معرفی کرده اند، پایین است و این همت هر چه بیشتر خود افراد جامعه، مدیریت بهتر خانواده ها و تدبیر مسئولین فرهنگی کشور را می طلبد.  

اهمیت کتاب و کتابت در آموزه های دینی ما مورد غفلت قرار گرفته در حالیکه درنگاه حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز وحی رسول عالمیان(ص) با ترغیب به قلم و خواندن مکتوب همراه بوده است. در نوشتار ذیل سعی شده است تا فرازهایی از فرمایشات وی را در همین راستا خصوصا جهت نسل جوان که به صورت پیام آمده است تقدیم حضور شود: 

آنچه در این پیام، پیرامون «قَدْر قلم» و «کرامت کتابت» ارایه می ‌شود، عبارت است از: • اسلام که صحابه قلم را اصحاب کرم می‌ داند، نه تنها از اصل علم حمایت کرده است و فراگیری آن را لازم دانست: «طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم و مسلمة»، بلکه فنونِ شاخص علم و رشته‌ های مهمّ آن را در آیه محکمه و سنّت قائمه و فریضه عادله دانست. نویسندگان حوزوی و دانشگاهی که متولّیان اصلی تدوین مطالب علمی‌ اند، هماره کوشا و آگاه باشند که توقّع جامعه، به ویژه ملّت بزرگ انقلابی ایران اسلامی از مرکّب قلم آنان به اندازه انتظار آنان از خون شهیدانی است که استقلالِ مملکت، آزادی امّت و استقرار نظام دینی مرهون آن است.

• قداست علم نافع، نه تنها مایه کرامت قَلم و پایه حُرمتِ کتابتْ و سببِ ارج مکتوب است، بلکه عاملِ اعتلای مرکّبْ و برابری بلکه برتری آن بر خون سرخ شهیدان شاهد است؛ حضرت رسول اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم که در معارف دینی جز حق نمی‌ گوید:(و ما ینطق عن الهوی)، چه اینکه هیچ حقّی را نیز کتمان نمی‌ کند: (و ما هوَ عَلی الغیب بضنین)، مرکّب عالمانِ قلم‌زن را برتر از خون مجاهدانِ نستوهِ صحنه پیکارِ حق علیه باطل معرّفی کرد: «یوزَنْ یوم القیامة مِدادُ العلماء و دَمُ الشهداء فیرجحُ علیهم مِدادُ العلماء علی دَم الشهداء». لذا آن حضرت‌ (ص) آزادی علم را رهین قلم دانست و رهایی آن را در بند کتابت: «قیدوا العلمَ بالکتاب». در بخش معاد که با وزنِ حق، هرگونه عقیده، خُلْق، رفتار و گفتار در میزان حقیقت انجام می‌ شود: (و الوزنُ یومئذٍ الحقّ)، چیزی که هم‌سنگ مرکّب است، خون شهید است؛ یعنی تمام هویت بدنی یک انسان است؛ نه خون جانباز که بخشی از آن هویت است. از آنجا می‌توان رجحان قلم بر شمشیر حقّ را استنباط کرد، زیرا معیار مزیت مرکّب عالمِ حقّ‌ مدار بر خون شهیدِ حقّ‌ محور آن است که نبرد علمی از سنخ جهاد اکبر است و جنگ عملی از قبیل جهاد اصغر و همین میزان در موازنه قلم و شمشیر یافت می ‌شود.

• حُرمتِ علْم، قَلَم و بیانْ را محترم شمرد و خدای منّان به طور ویژه از این سه خبر داد:
یک. (علّم بالقلم)
دو. (علّم الإنسان ما لَم یعلم)
سه. (علّمه البیان)
بهترین بهره ‌ای که اسلام از این عناصر محوری فرهنگ برده است، این بود که حضرت رسول گرامی (ص) در اولین فرصتِ زرین دینی، عدّه ‌ای که امیرمؤمنان حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) در رأس همه آنان بود، به کتابت وحی مأمور کرد و قرآن نویسی را همراه با قرائت آن آغاز کرد. تدوین وحی به دستور خود وحی و به دست سید اوصیای الهی، به مثابه قانون اساسی فنّ شریف کتابت است. از این رهگذر، ابن ندیم در فهرست خود آورده است: «عُقُول الرجال تحت اَسنانِ اَقْلامها». پس کسی که قلم تکلیف از او برداشته شد، حقّ قلم‌زنی ندارد.

• خداوند فرشتگان معصومی را مأمور تدوین معارف قضا و مطالب قَدَر در الواح مجرّد و ملکوتی کرد تا آنچه در قلمرو هستی می‌ گذرد، برابر قانونِ مدوّنِ قبلی باشد، و کرام کاتبین را فرمان داد، تا هرچه در قلب و قالَب بشر عبور می ‌کند، ثبت کنند تا در صحنه داوری، بدون افزایش یا کاهش محسوب شود، بنابراین نظام تکوین با قلم و کتابت مناسب خود همراه است.

• چون نظام تشریع هماهنگ با تکوین است و نظم عینی، اگر به صورت علمی تبلور یابد، کتاب آسمانی خواهد شد و نظم علمی اگر تَمَثّل یا تجسّد عینی پیدا کند، جهان خارج خواهد بود، لذا آغاز وحی با ترغیب به قلم و خواندن مکتوب همراه بود تا پیامبر اسلام(ص)، جامعه را به فرهنگ تدوین آشنا نماید: (الذی علّم بالقلم علّم الإنسانَ ما لم یعلم) و جهل علمی و جهالت عملی را با بنان و بیانِ اندیشورانِ وارسته برطرف کند تا امّتِ فرهنگ مدار، اولاً «مدینة العلم» را بشناسند و ثانیاً درب ورودی آن را شناسایی کنند و ثالثاً از در ولایت، وارد شهر دانش شوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن