واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
نماینده ولی فقیه در استان قزوین عبارات، رمزها، لطایف و حقایق را چهار مرحله تامل و تدبر در قرآن کریم معرفی کرد که کتاب خدا بر آن استوار است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، حجتالاسلام عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، به روایتی از امام حسین (ع) اشاره و اظهار کرد: امام حسین (ع) فرمودهاند: «کِتابُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی اَرْبَعَةِ اَشْیآءِ»، یعنی در چهار مرحله کتاب خدای عزوجل قابل تأمل و تدبر است. وی به تشریح چهار مرحله تأمل و تدبر در قرآن پرداخت و تصریح کرد: امام حسین (ع) عبارات، رمزها (اشارهها)، لطایف و حقایق را از چهار مرحلهای معرفی میکنند که کتاب خدا بر آن استوار است. نماینده ولیفقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه مرحله «عبارت» برای عوام و توده مردم است، ادامه داد: مرحله «عبارت» برای کسانی است که اهل تدبر، تأمل و تفکر نیستند و به ظاهر امر توجه میکنند. امام جمعه قزوین با بیان اینکه «نباید به مرحله عبارت اکتفا کرد و در این مرحله انسان باید شوق و ذوق را برای رسیدن به مرحله بعدی که همان رمزها و اشارهها است ایجاد کند» افزود: حفظ، ترجمه، ریشهیابی لغات، فهمیدن و نوشتن تفسیر قرآن همگی از مراحل عبارت محسوب میشوند. وی به تشریح معانی عبارت پرداخت و خاطرنشان کرد: کلمه عبارت از عابر، معبر و عبور گرفته شده و به معنای آن است که پس از رسیدن به عبارت، باید از این مرحله عبور کرد و نباید در آن متوقف ماند. این مفسر قرآن کریم ضمن بیان اینکه «اشارات در مرحله بعد عبارات قرار دارد» اضافه کرد: امام حسین (ع) فرمودهاند اشارات مختص خواص است و کسانی که به کم راضی نمیشوند و نمیخواهند در مرحله عبارات باقی بمانند، وارد مرحله اشارات خواهند شد. عابدینی لطایف قرآن را مرحله بعد از اشارات معرفی و اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمودهاند که «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ» با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) انطباق دارد و امام (ع) با بیان این مطلب از یک عالم دیگر پرده برمیدارد که از لطایف قرآن است. وی در این خصوص ادامه داد: این همان لطایف قرآن کریم است و هیچ مفسری نمیتواند با علم تفسیر، علم لغت، ادبیات عرب، فلسفه، منطق، اصول و فقیه این را بفهمد و درک کند و فهم این موضوع مهم از عهده ائمه معصوم (ع) و اولیاء خدا برمیآید. نماینده ولیفقیه در استان قزوین وجود امامت و ولایت در جامعه را امری ضروری برشمرد و یادآور شد: امام باقر (ع) یکی از شروط قبولی طواف خانه خدا را پذیرش ولایت امامان معصوم (ع) معرفی میکنند و اگر این شرط وجود داشته باشد خانه خدا در امنیت خواهد بود، «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ»، «وَطُورِ سِینِینَ»، «وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ» از لطایف قرآن هستند که در روایات به آنها اشاره میشود و تفسیر برهان منبع اصلی این روایات است. امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه «مرحله حقایق مربوط به انبیاء الهی است» تصریح کرد: پیامبر (ص) در خصوص اولوالامر که در آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» آمده است، میفرمایند: «اولی الامر» جانشینان من علیّ بن ابی طالب، حسن بن علی و حسین بن علی هستند و ادامه دادند تا به امام زمان (عج) رسیدند و فرمودند که ایشان غیبت میکنند و غیبتشان طولانی میشود. وی ادامه داد: رسول اکرم (ص) فرمودند: در دوران غیبت افرادی به وجود امام زمان (عج) شک میکنند اما کسانی که قلبشان در کورههای آزمایش و امتحان پخته شده است در مسیر حق باقی میمانند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]