واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
یک استاد حوزه گفت: صبر، در دین اسلام، از مهمترین مولفهها و نشانههای قرآنی و ایمانی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیتالله محیالدین حائریشیرازی در مراسم هیئت فرهنگی و مذهبی فداییان ولایت، در مدرسه عالی امام خمینی(ره) افزود: در روایات، صبر به عنوان رأس پیکر ایمان ذکر شده است و انسانی که صبر ندارد، دین خود را در معرض خطر انداخته است زیرا با بیصبری بسیاری از نشانههای ایمان جای خود را به شرک میدهند. این استاد حوزه بیان کرد: در حقیقت صبر به عنوان صفرهایی است که در کنار اعداد وجودی ما قرار میگیرد و به آنها اعتبار میدهد و عمل میکند. وی گفت: عنصر دیگری که مکمل صبر است و صبر با آن به تراز وجودی در دین میرسد، عنصر بصیرت است، بصیرت بهسان علامت بهعلاوه و یا منهایی است که در کنار این عدد به توان رسیده با صبر قرار میگیرد. حائریشیرازی خاطرنشان کرد: بصیرت و صبر، رابطه بسیار تنگاتنگی با هم دارند، به این نحو که اگر بصیرت وجود داشته باشد، صبر به جایگاه حقیقی خود میرسد و اگر بصیرتی نباشد، صبر ضد کارکرد اصلی خود عمل میکند. این عضو مجلس خبرگان گفت: رابطه بصیرت و صبر را میتوان به رابطه نزدیک علم و تقوا تشبیه کرد، به این ترتیب که علم به خودی خود عنصر مطلوبی است ولی اگر علم بدون تقوا باشد، کاملا به ضرر بشریت خواهد بود، چنانچه در عصر حاضر بارها و بارها، طعم تلخ علم بدون تقوا را شاهده بودهایم. وی افزود: مشکل داعش نیز همین عنصر است که آنها صبر برای جهاد در راه خدا دارند، ولی به دلیل اینکه بصیرت ندارند، این صبر به عنصر کاملا منفی مبدل شده است و باعث میشود که آنها این چنین خونریزی کنند و گمان هم کنند که برای خدا میجنگند. این استاد حوزه بیان کرد: پس بصیرت است که فرد و جامعه را نجات میدهد و فقدان آن، کاملا به ضرر جامعه و امت اسلامی است. وی گفت: با تمام تلاش و خون دلی که امام راحل برای حفظ و اداره این کشور در زمان پس از انقلاب متحمل شدند، ولی حوادث و وقایع عجیب و سهمگینی که در زمان رهبری مقام معظم رهبری در جهان و حتی عالم اسلام علیه انقلاب اسلامی رخ داده به هیچ عنوان با زمان رهبری ایشان قابل مقایسه نیست. این عضو مجلس خبرگان بیان کرد: در گذشته اصلا چنین حدی از چالش و مشکلات وجود نداشت که نظیر آن پیچیده شدن فتنههای دشمن و فتنههای بینالمللی و محاصره اطراف ایران و... است. وی با اشاره به فتنه 88 گفت: در این فتنه درایت رهبر معظم انقلاب به همه ثابت شد که ایشان این چالش بزرگ اجتماعی را بدون اینکه به بحران تبدیل شود، به خوبی مدیریت کردند و معاندان با نظام نیز مشخص شدند. حائری شیرازی تصریح کرد: بصیرت عنصری انسانی است و انسان نیز باید در جهان تعریف شود، جهان نیز در معارف اسلامی با محبت عجیبن شده است، در حقیقت کل جهان در دایره رحیمیت و رحمانیت خدا قرار دارد. وی گفت: درک این عالم است که باعث درک صحیح ما از عاشورا میشود، دنیا محل محبت است و محبت است که هویت وجودی ما را شکل میدهد، اگر شیطان از بهشت بیرون شد به خاطر این بود که محبت را فراموش کرد و خود را در مقابل رحیمیت و رحمانیت خدا قرارداد. حائری شیرازی گفت: به همین خاطر است که امام حسین(ع) با درک این محبت الهی به هرچه تعلق داشت پشت کرد، در حقیقت این دنیا محلی است که خداوند در آن، انسان را با یک سری تعلقات درگیر میکند ولی هر کسی که توان پشت پا زدن به این تعقلات برای رسیدن به محبت الهی را داشته باشد این چنین بزرگوار خواهد شد. این استاد حوزه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) از همه چیز خود برای دفاع از اسلام و محبت الهی گذشت، حتی فرزند شش ماهه خود را نیز در این راه تقدیم کرد تا اتمام حجتی شود برای عالمیان به خصوص دشمنان که بدانند با چه حقانیتی خود را درگیر کردند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]