تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803728540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌لله علیدوست: فقیه نمی‌تواند دور خود دیوار بکشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۷




1446599199103_7.jpg

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد که فقیه نمی‌تواند دور خود یک دیوار بکشد و خود را از حوزه‌هایی چون اخلاق بی‌نیاز بداند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه قم، آیت‌الله علیدوست طی سخنانی در سومین همایش علوم انسانی اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) با بیان اینکه تعریف علوم انسانی همانند فقه با گستردگی خاصی توام است، تصریح کرد: در تعریف فقه دو گسست وجود دارد؛ اول اینکه بیان می‌کند که فقه عملیات استنباط بسیط است و وظیفه آن حول محور حکم‌شناسی و موضوع‌شناسی است. نوع دیگر تفکری که در این زمینه به چشم می‌خورد، مساله اختلاف در تعریف گستره شریعت است. این تفکر در زمینه اندیشه شمول حداکثری و اندیشه کلی‌گویی و حداقلی شکل گرفته است و نظراتی در این خصوص مطرح شده است که پذیرش هر کدام از این موارد مستلزم پذیرش یک مسیر مشخص و طبیعتا از جمله این مباحث است. وی ادامه داد: این گستره زمانی خودنمایی می‌کند که فقهایی در زمینه‌ای نظر می‌دهند و باب اجتهاد را باز می‌کنند که ممکن است فقیه دیگری بیان کند که نباید در این حوزه وارد شد. این استاد حوزه افزود: این اختلافات باعث نگاه‌های جدیدی در زمینه‌های فقه سیاسی هم شده است؛ نظیر مسائل و اختلافاتی که بین برخی علما در زمینه مشروطه به وجود آمد و تفاوت نظر مشروطه‌طلبان با مشروطه‌خواهان نیز در همین مساله بود. علیدوست اظهار کرد: اگر بخواهیم بین علوم انسانی و فقه تناسب ایجاد کنیم باید نظرات مختلف را در یک جا جمع کنیم و بین این نظرات، واژه‌گزینی کیفی انجام دهیم. مثلا در موضوع علوم انسانی می‌توان این تعریف را پذیرفت که این علوم از هست‌ها و رابطه هست بحث می‌کند و فقه نیز عملیات استنباط است. وی خاطرنشان کرد: در اینجا، فقه در تمام ساحت‌ها و حوزه‌های شریعت وارد می‌شود و این شریعت جامع، گاهی ما را وارد مصداق‌شناسی می‌کند. پس علوم انسانی می‌تواند به موضوع‌شناسی و مصداق‌شناسی در فقه نیز کمک کند که قطعا چنین کارویژه‌ای نیز خواهد داشت. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: در این میان، فقیه نیز نمی‌تواند آنچه را که در حوزه علوم انسانی تولید شده است و بخشی از توان علمی بشر است، نادیده بگیرد. اسلام برای علوم اسلامی، فرایند و مسیر و مقصد تعریف کرده است و به همین دلیل است که نتیجه می‌گیریم علوم انسانی می‌تواند بازویی توانمند برای فقه باشد. علیدوست گفت: یکی از وظایف فقیه در کنار کشف و استنباط، تلاش در جهت اجرای مبانی فقهی است که در اینجا نیز علوم انسانی باز هم می‌تواند تئوری‌سازی و اجرا کند. وی تصریح کرد: در این میان، فقیه می‌تواند به علوم انسانی جهت دهد. به همین خاطر است که معتقدیم فقیه نمی‌تواند دور خود یک دیوار بکشد و خود را از حوزه‌هایی چون اخلاق بی‌نیاز بداند. این استاد حزه افزود: فقه جواهری به شرطی که انرژی‌های درونی خود را پیدا و بیدار کند می‌تواند در زمان غیبت امام معصوم (عج) پاسخگوی همه حوادث واقعه در دنیای معاصر باشد. علیدوست با بیان اینکه عرف و مصلحت نیز می‌توانند در کنار منابع چهارگانه به استنباطات فقهی کمک کنند، اظهار کرد: راه‌های اصلی استنباط، همان چهار راه اصیل است ولی عرف با پیشینه‌کاوی و پسینه‌کاوی می‌تواند کارایی فقه را بیشتر کند. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن