تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850484164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقل و عشق در عاشورا از دیدگاه حسن رحیم پور ازغدی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صوت؛
عقل و عشق در عاشورا از دیدگاه حسن رحیم پور ازغدی

رحیم پور


شناسهٔ خبر: 2956841 - سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
دین و اندیشه > اندیشمندان

انقلاب حسين، انقلاب بدون اميد به پيروزى بود. انقلاب با تاكيد بر وظيفه بود. جنبشى براى كشته شدن و پيروز نشدن و براى بت شكستن بود. به گزارش خبرگزاری مهر، صوت پیش رو سخنی از حسن رحیم پور ازغدی با موضوع عقل و عشق در عاشورا می باشد که متن قسمت مهمی از آن نیز در ادامه تقدیم حضور می گردد :
عبارتى از امام حسين (علیه السلام) موقع خروج از مدينه نقل شده است كه فرمود:«اللهم انى احب المعروف و اكره المنكر» خدايا! من ارزش ها را دوست دارم و از ضد ارزش ها بيزارم. اين شعارى است كه امام حسين با آن ، تصميم به آغاز جنبش و خروج از مدينه را علنى كرد. اين جمله را بر سر قبر پيامبر بيان فرمود ، با پيامبر خداحافظى كرد و از مدينه خارج شد و سفر خونين و تاريخى خود را شروع كرد و با گفتن اين جمله كه معناى تاريخى آن اين بود كه ، من بيطرف نخواهم بود، فرم هاى بسيارى در تاريخ واژگون شد و انسان جديد و جهان جديدى ساخته شد. انقلاب حسين، انقلاب بدون اميد به پيروزى بود. انقلاب با تاكيد بر وظيفه بود. جنبشى براى كشته شدن و پيروز نشدن و براى بت شكستن بود. تنها براى زير سوال بردن دستگاهى كه تظاهر به دين ميكرد و دروغ ميگفت. درست در لحظه اى كه همه آنهايى كه به نتيجه و نه تكليف ميانديشيدند، نتيجه نگرفتند، اين جمع اندكى كه به تكليف و نه نتيجه ميانديشيد، نتيجه گرفت. كسانى كه فقط براى پيروزى مي جنگند، در واقع فقط براى خودشان ميجنگند، آنها با يك پيروزى مغرور مي شوند و وقتى شكست مي خورند و نتيجه نمي گيرند، مايوس مي شوند، اما كسانى كه براى پيروزى برنامه ريزى مي كنند، اما براى وظيفه مي جنگند، آنها در شكست و پيروزى ، به يك اندازه پيروزند و اميدوار ، و دقيقاً در اينجا است ، كه كسانى كه بين وظيفه و نتيجه ، اصالت را به نتيجه ميدهند، گرفتار پارادوكس عقلانيت و جهاد ، يا عشق و عقل ميشوند. صورت مساله را معكوس ميخوانند. اما اين نسبت ، چه وقت و در ذهن چه كسانى ، به يك تضاد لاينحل تبديل ميشود؟ يعنى از چه چشم و چه چشم اندازى، شهادت طلب بودن با عاقل بودن منافات پيدا ميكند و مجاهد بودن با حسابگر بودن؟ از چشم كسانى كه هر جهادى ، جز براى پيروزى فورى و شخصى و جز براى سود كمى و خصوصى را ، غير عاقلانه ميبينند و ملاك عقلانيت را ، نه برهان ، بلكه چرتكه بازارى ميدانند. در همه منازعاتى كه يكطرف اش عقل باشد و طرف ديگر ارزش هاى ديگرى مثل عشق ، مثل شرع و ...، بايد مطمئن بود كه در حق عقل بدفهمى يا سوء تفاهم رخ داده است و در تاريخ بشر دست كم سه نوع تقابل با عقل صورت بندى شده است. كه منشاء سه نوع دسته بندى تاريخى شده است يكى تنازع ميان عقل و عشق بين فيلسوف است با عارفى كه در صداقت عقل شك دارد.دوم، اختلاف بين انعطاف شكاكانه انتقادى با قطعيت عقل است كه در سنت كانت به بعد، در كفايت عقل ، شك كردند و بالاخره سوم، تفاوت عقل و شرع و مباحثات فيلسوف با محدث و متكلمى كه در ديانت عقل و دقت عقل شك ميكند. اين هر سه صورت مساله را ، اگر از نگاه جامع تر و متعالى نگاه كنيم، با صلح و صفا ، حل شدنى است، به شرطى كه سهم عقل، سهم عشق و سهم شرع ، همه به موقع و به اندازه پرداخت شود. و اين كارى است كه در عاشورا صورت گرفته است، بر خلاف تصورى كه به ما تلقين ميشود كه در عاشورا دعواى عشق و عقل بود، و شهداى كربلا عشق را بر عقل ترجيح دادند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن