تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804274310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا خدا از پیامبر خواست دعا کند تا علمش افزوده شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
دعا چرا خدا از پیامبر خواست دعا کند تا علمش افزوده شود؟

پرسمان؛
چرا خدا از پیامبر خواست دعا کند تا علمش افزوده شود؟
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) تمامى علومى را كه مقام شامخ نبوّت و رسالت و امامت و رهبرى امّت لازم دارد به علم لدنى مى داند.



به گزارش سرویس دینی جام نیـوز،یکی از سوالات مطرح در خصوص قرآن اینکه چرا در آيه 114 سوره طه، خدا از پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) خواسته كه بگويد: (رَبِّ زِدْنى عِلْماً؛ خدايا بر دانش من بيفزا)؟ پاسخ:

 ابتدا بايد توجّه داشت كه گرچه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) تمامى علومى را كه مقام شامخ نبوّت و رسالت و امامت و رهبرى امّت لازم دارد به علم لدنى مى داند، ولى اين بدان معنا نيست كه همه دانش ها به همين جا پايان مى پذيرد؛ بلكه هنوز علومى وجود دارد كه هر چند در كار تبليغ دين مؤثر نيست، براى افزايش دانش و كمال آن حضرت مفيد است. در روايتى از آن بزرگوار مى خوانيم: «آن روز كه فرا رسد و دانشى كه مرا به خدا نزديك كند بر دانش من افزوده نشود... .»[1]
در روايتى از امام صادق(عليه السلام) نيز آمده است: «ما هر شب جمعه سرور و شادى خاصى داريم، از امام پرسيدند: «خدا اين شادى را افزون كند! اين شادى چيست؟
حضرت فرمود: «هنگامى كه شب جمعه مى شود، روح پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و ارواح امامان(عليهم السلام) به عرش خدا مى روند و ما نيز با آن ها مى رويم و ارواح ما به بدن هاى ما باز نمى گردد، مگر با علم و دانش تازه اى و اگر چنين نبود، علوم ما پايان مى گرفت.»[2] از اين روايت و روايات مشابه آن دانسته مى شود كه در فرهنگ اسلامى، علم و دانش، گستره اى وسيع و نامتناهى وجود دارد و هر كس در هر شرايطى بايد براى دستيابى به آن بكوشد.
از سوى ديگر، پيش از جمله (وِ قُلْ رَبِّ زِدْنى عِلْما) در آيه ياد شده، اين جمله آمده است: (وَ لا تَعجَل بِالقُرآنِ مِن قَبلِ اَن يُقضى اِلَيكَ وحيُهُ[3] پس نسبت به (تلاوت) قرآن عجله مكن، پيش از آن كه وحى آن بر تو تمام شود) گويا پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)به خاطر عشق به فراگيرى قرآن و نگهدارى آن براى مردم، گاهى به هنگام دريافت وحى شتاب مى كرد و در ادامه براى آن كه مبادا گمان شود كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) از كسب علم بيش تر نهى شده، بلافاصله مى فرمايد: (قُلْ رَبِّ زِدْنى عِلْما)؛ يعنى پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)نبايد عجله كند؛ ولى تلاش براى افزايش دانش لازم است.[4]
برخى مفسّران نيز معتقدند كه در جمله اوّل به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) دستور داده شده است كه پيش از فهم همه جانبه آيات نازل شده، در دريافت آيات ديگر شتاب نكند و در جمله دوّم، از وى خواسته شده كه نسبت به ابعاد گوناگون آيات قرآن، آگاهى بيش ترى از خدا بخواهد.[5]   پی نوشت: [1]. تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 13، ص 315، دارالكتب الاسلامية.
[2]. همان و تفسير نورالثقلين ذيل آيه مورد بحث.
[3]. طه/114.
[4]. همان، ص 314.
[5]. ر.ك: الميزان فى تفسير القرآن، علاّمه طباطبايى، ج 14، ص 207، مؤسسه اسماعيليان، قم.  



۱۱/۰۸/۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن