تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816440693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه اعتراضات به تصمیم اخیر وزارت اوقاف مصر


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴




1445853318049_55.jpg

اعتراضات به تصمیم اخیر وزارت اوقاف مصر برای بستن ضریح امام حسین (ع) در قاهره (رأس الحسین) همچنان ادامه دارد . به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مصری الاهرام در ستون ثابت «سخنان آزاد» خود مقاله‌ای به قلم دکتر اسامه الغزالی حرب با عنوان «تصمیم ناموفق» می‌نویسد: تصمیم وزارت اوقاف مصر برای بستن ضریح امام حسین (ع) در قاهره در روز عاشورا ، نه تنها تصمیمی کاملا ناموفق بود، بلکه نمونه‌ای از تصمیمات تاسف بار و بی هدفی بود که به چهره و جایگاه مصر بعنوان کشوری متسامح و بدور از تعصب نفرت انگیزی که جوامع دیگر نزدیک ما از آن رنج می‌برند، ضربه وارد کرد و آن را مخدوش کرد. مصر با مردمی اکثریت قاطع مسلمانان سنی، با هرگونه احساسات خصمانه و ضدیت با شیعه بیگانه است. اقلیت شیعه در مصر هم، اقلیت بسیار معتدلی هستند که با افراط گرایی و تندروی و اقدامات تندروانه و نامتناسب با ماهیت شخصیت مردم مصر بیگانه‌اند. زیارت ضریح امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) در چارچوبی مردمی و به صورت مسالمت آمیز و شناخته شده برای همه انجام می‌شود. پس داستان چیست ..؟ در بیانیه وزارت اوقاف مصر آمده است « بستن ضریح برای ممانعت از اقدامات باطل و اکاذیب شیعه در روز عاشورا و بروز مناسک شیعه که هیچ مبنایی در اسلام ندارد و ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود، صورت می‌گیرد » ... خب، آیا وزارت اوقاف می‌تواند به وضوح و با شفافیت به ما بگوید این اکاذیب و اقدامات باطلی که مشخصا شیعیان مصری انجام می‌دهند، چیست که نیازمند این برخورد بی سابقه و بستن ضریح مسجد حسین (ع) در روز عاشوراست؟ آیا این اقدامات همان گردشگری مذهبی نیست که مصر در طول تاریخ خود بدان شناخته شده و باید آن را تشویق و از آن محافظت کند؟ با کمال تاسف چندان دشوار نیست که در اتخاذ این تصمیم، بوی اعمال نفوذ و نقش برخی جریان‌های سلفی متعصب در تاثیرگذاری بر وزارت اوقاف به استشمام می‌رسد؟ ای مسئولین اوقاف ... مصر را از این قطب بندی زشت و ناپسند دور کنید، تصمیم شما اشتباه بود، زیرا سنگ بنای خبیثانه‌ای برای صف بندی و قطب بندی در جامعه گذاشت، در حالی که مصر با چنین رویکردی هیچ سنخیتی ندارد و عجیب اینکه در بیانیه بعدی که به نوعی عقب گرد و عقب نشینی واضح از موضع قبلی بود، گفتند « هدف از اتخاذ این تصمیم جلوگیری از برخورد و هل دادن (تدافع) شیعیان بود؟! » این لغزش و اشتباهی است که امیدوار بودیم که وزارت اوقاف گرفتار آن نمی‌شد. به گزارش ایسنا مجله مصری آخر ساعه در مقاله‌ای به قلم حسن علام با عنوان «نه .... ای وزیر اوقاف» با انتقاد از تصمیم مستبدانه و خودخواهانه وزیر اوقاف در بستن ضریح امام حسین (ع) در قاهره به بهانه ممانعت از اقدامات غیراسلامی و نادرست شیعیان در روز عاشورا و جلوگیری از بروز مشکلات می‌نویسد: به وزیر جمعه یادآوری می‌کنم که وقتی در مصاحبه‌ای از دکتر محمود حمدی زقزوق استاد تو و وزیر فرهیخته و روشنفکر اوقاف قبلی در مورد واقعیت شیعه در مصر سوال کردم و گفتم که شیعیان مسجدی در شهرک شش اکتبر دارند که در آنجا مراسم برگزار می‌کنند؟ وی با اطمینان زیاد تاکید کرد که «این مساله نادرست است و شیعیان هیچ مسجدی مختص خود ندارند و با شفافیت و صادقانه افزود که مصری‌ها اکثریت سنی هستند، ولی با این وجود هیچ گونه تمایلات یا احساسات ضد شیعه ندارند و شیعیان را تهدیدی نمی‌دانند و ما نباید خودمان را به این مسائل حاشیه‌ای مشغول کنیم و وزارت اوقاف هیچگونه اطلاعات جزئی از اقلیت شیعه و تعداد آنها در مصر ندارد». به جناب وزیر جمعه می‌گویم که اگر شما اطلاعاتی دارید، بیان کنید و تصمیم بستن ضریح حسین (ع) برای نخستین بار در مصر را توجیه نمایید، تصمیم افراطی که به گردشگری دینی در مصر ضربه می‌زند و آن را می‌کشد و موجب بروز مشکلی می‌شود که اصلا هیچ وجود خارجی ندارد، لعنت خدا بر فتنه و کسانی باد که فتنه را برمی‌انگیزند. روزنامه المصری الیوم نیز در مقاله‌ای به قلم خالد منتصر با عنوان «و همچنان شمر حسین را می‌کشد» می‌نویسد: وقتی شمر بن ذی الجوشن سر حسین (ع) را در کربلا برید، خیال می‌کرد که عملی از سر ایمان و برای تقرب به خدا انجام می‌دهد، نمی‌دانست که سالها می‌گذرد و سر حسین برای بار دوم هم بریده خواهد شد و محبان او از زیارت ضریحش منع خواهند گردید. گذشته از اینکه سر حسین نشانه و رمزی باشد یا واقعیت، تصمیم وزارت اوقاف در بستن مقام حسین (ع)، تصمیمی کورکورانه و مغشوش و از سوی دستپاچگی و نشانگر آن است که هنوز شمر نمرده است و هستند کسانی که درصدد پیچیاندن و کوبیدن مغزهای ما و کشتار فکر و عقل ما هستند. نویسنده با اشاره به حضور اسطوره‌های خیالی در بسیاری از ملت‌ها می‌افزاید: حسین یک نمایش ساختگی بر روی صحنه تئاتر نیست، بلکه یک قهرمان و پهلوان اسطوره‌ای از گوشت و خون به زمین ریخته شده است، اسطوره‌ای که از خیال و ذهن یک مولف نشات نگرفته، بلکه یک اسطوره اسلامی و عربی خالص و معجونی از آرزوها و آمال و توطئه‌ها و خیانت‌ها و اتحادهاست. حسین برجسته‌ترین و مهمترین، سزاوارترین و برترین اسطوره در تاریخ مسلمانان است. او به سوی سرنوشت قطعی خود همانند اسطوره‌های یونانی گام برداشت، با این تفاوت که حسین به سوی از دست دادن زندگی خود رفت بدون اینکه چشم و بصیرت خود را از دست بدهد، همگی را به دوری از جنگ فراخواند، اما به او خیانت کردند و از گرد او پراکنده شدند و فرستاده و پسر عموی او را در کوفه تنها رها کردند، ولی عزم او برای جنگی بود که مطمئن بود نهایت این نبرد مرگ است، قدرت هدف و غایت او نبود. کربلا درامی به رنگ خون است که باید به جای اینکه سرکوب گردد و ضریح او بسته شود، همواره در وجدان و اذعان و افکار مردم بماند، تصویر هنری حماسی که هرگز در تاریخ تکرار نخواهد شد. تصور و گمان می‌کردیم که الازهر و اوقاف اجازه اجرای نمایشنامه حسین، ساخته شرقاوی را در روز عاشورا بدهند، اما برخی گمان‌ها گناه و فرض تغییر فکر و اصلاح گفتمان مثل یک رویای اشتباه است. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن