تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820243697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجمعی در امتداد حرکت عاشورائیان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تجمعی در امتداد حرکت عاشورائیان
اینجا زنجان است؛ پایتخت شور و شعور حسینی؛ هم اینک مردمی را می‌بینیم که به عشق سالار شهیدان جمع شده‌اند و یا حسین‌گویان مشق عشق می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷ - 22 October 2015




اینجا زنجان است؛ پایتخت شور و شعور حسینی؛ هم اینک مردمی را می‌بینیم که به عشق سالار شهیدان جمع شده‌اند و یا حسین‌گویان مشق عشق می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، همه ساله در هشتمین روز از محرم، مردم حسینی زنجان با تجمع در حسینیه اعظم زنجان و حرکت به سمت امامزاده سید ابراهیم (ع) بیعت دوباره با اهل بیت (ع) می‌بندند.

 اینجا دیار غواصان دریادل است که شهادت به تاسی از سالار شهیدان با گوشت و خون جوانانش گره خورده و مادران از همان روز اول تولد فرزندشان نام حسین (ع) و عباس (ع) را در گوش فرزندان خود زمزمه می‌کنند.

 هم‌اینک همه خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب که میعادگاه این خیل عظیم عاشورایی است با محدودیت‌های ترافیکی و منع عبور و مرور خودرو روبرو است و نمی‌توانی با خودرو در این مسیر تردد کنی ولی وقتی در مسیر قدم می‌زنی ایستگاه‌های صلواتی مزین شده به پرچم‌های یا حسین و یا ابوالفضل تو را به یاد بیرق‌های جبهه حسین (ع) در کربلا می‌اندازد.

 همه شهروندان سعی کرده‌اند سهمی در هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم داشته باشند، حتی آن پیرمردی که تصدق سر عزاداران که پیاده به سمت دسته عزاداری می‌روند، اسپند بر آتش می‌ریزد و سربند یا حسین بر سر بسته است.

 همه مغازه‌های منتهی به مسیر حرکت دسته عزاداری به احترام آقایشان کسب خود راتعطیل کرده‌اند و کرکره‌ مغازه‌ها را پایین کشیده‌اند، آنهایی هم که تا نیمه کرکره را بالا داده‌اند بساط چای و شیر نذری دارند.

 کم‌کم که به میدان انقلاب نزدیک می‌شوم ازدحام جمعیت بیشتر می‌شود، دقایقی از شروع دسته نگذشته و هنوز این‌گروه عزاداری از حسینیه به میدان انقلاب نرسیده‌اند، و آنهایی که نمی‌توانند به عنوان عزادار در دسته شرکت کنند از جمله سالمندان و تعدادی زنان بچه در بغل، ترجیح داده‌اند گوشه‌ای بایستند و با ذکر یا حسین و یا ابوالفضل عزاداران را همراهی کنند.

 عطر گلاب فضا را معطر و تا حدی ازدحام جمعیت را تلطیف کرده؛ الله‌اکبر از این همه ازدحام که عشق سالار شهیدان پس از نزدیک به 1400 سال هنوز هم سرد نشده است. بی‌خود نیست این دیار را پایتخت شور و شعور حسینی نامیده‌اند.

بعد از منا این‌جا  دومین قربانگاه نذورات آنهایی است که دل در مهر ائمه بسته‌اند، از مرغ و خروس گرفته تا گاو و شتر. هر کس به حد وسع خود و با نیتی که در دل دارد به در خانه سالار شهیدان آمده و می‌خواهد دست خالی برنگردد.

 

امسال هم برای رفاه حال عزاداران و جهت ساماندهی نذورات قربانی 30 ذابح شرعی، 28 ناظر شرعی که از سوی دامپزشکی استان معرفی شده‌اند و 150 نفر نیز مسئول جمع‌آوری قربانی‌ها هستند و طبق اعلام مسئول ذبح دسته حسینیه اعظم زنجان طبق نذورات قربانی سال‌های گذشته امسال نیز پیش‌بینی بیش از 11 هزار رأس قربانی در دسته حسینه وجود دارد، هر چند این  آمار قطعی نیست و شش اکیپ و 63 ماشین ویژه حمل قربانی‌ها به کشتارگاه صنعتی در نظر گرفته شده و پس از انجام مراحل مربوطه و انتقال به مرکز بسته‌بندی از فردای روز قربانی آماده عرضه جهت استفاده مردمی است.
 
استاد ولی‌الله کلامی نیز مطابق سنوات گذشته، شاه‌بیتی برای مراسم عزاداری هشتم محرم انتخاب کرده که نشانگر ایثار و فداکاری قمر بنی‌هاشم باشد.
 
استاد کلامی با اشاره به اینکه هر سال در مراسم هشتم محرم دو بیت خاص در مدح حضرت ابوالفضل (ع) به صورت یکپارچه از سوی عزاداران خوانده می‌شود، تصریح کرد: شاه بیت امسال این مراسم "مولاسینه دلداده دی ابوالفضل"، "جاندان گیچوپ آزاده دی ابوالفضل"، "سردار کربلادی، فرمانده قوادی" است.

 وی همچنین رجز خوانی این مراسم باشکوه را "قبله عالمیان زاده زهرا دی حسین"، "مکه و کربوبلا مسجدالاقصادی حسین" اعلام کرد و گفت: شاه بیت‌ها رجزهای مراسم هشتم محرم در مدح امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) انتخاب می‌شود.

 این مداح زنجانی با اشاره به مضمون شاه بیت انتخاب شده برای مراسم امسال اضافه کرد: این دو بیتی نشان از ولایت پذیری و اطاعت پذیری حضرت ابوالفضل (ع) از امام زمان خود است.

وی با بیان اینکه در مراسم هشتم محرم به بحث همدلی و همزبانی نیز به صورت ویژه اشاره خواهد شد، اضافه کرد: خود برگزاری مراسم هشتم محرم نشان همدلی و همزبانی است و مصداق بارز این امر است که مردم بسیار باشکوه در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

«جماعت یادگار حیدرم من / عزیزه مصطفایه یاورم من؛ دبیر دفترم من / وزیر لشکرم من » و «هانسی گروهین بله مولاسی وار، شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» از جمله رجزخوانی‌ها و شاه بیت‌های معروف مراسم هشتم محرم هستند که هر سال توسط عزاداران حاضر در مراسم با صدای بلند به یاد واقعه کربلا و در مدح حضرت ابوالفضل (ع) خوانده می‌شود و امسال هم این رجز با شور و گرمی توسط عزاداران در حال تکرار است.

 

باشد که سرباز  راه حسین (ع) باشیم...












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن