واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتوگوی سیاسی عنوان شد:
آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر کل جامعه را دربرمیگیرد
شناسهٔ خبر: 2947287 - چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف اصلی قیام عاشورا، موضوعی بود که در میزگرد گفت و گوی سیاسی رادیو گفت و گو مورد نقد و واکاوی کارشناسان قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مطلبی فشارکی رئیس مدرسه علمیه حجت بن الحسن(ع) تھران با بیان اینکه نیاز به امر به معروف و نهی از منکر نیازِ یک زمان خاص نیست، گفت: «در زمان اباعبدالله الحسین(ع) جای معروف و منکر عوض شد و گرداننده این کار یزید بن معاویه بود و وظیفه امام(ع) این بود که جلوی این مسائل گرفته شود.» وی افزود: «وقتی از حضرت دعوت شد که با یزید بیعت کنند، ایشان بیوگرافی خود را گوشزد کردند و ویژگی های یزید را نیز بیان فرمودند و گفتند با وی بیعت نمی کنند.» حجت الاسلام و المسلمین مطلبی ادامه داد: «در آن زمان افرادی از روی خیرخواهی از اباعبدالله(ع) خواستند مدینه را ترک نکنند اما آنچه برای حضرت مهم بود، جابجایی معروف و مکر بود و ایشان با حرکت خود بیداری و آگاهی را به مردم رساندند.» این استاد حوزه تهران بیان داشت: «آقا اباعبدالله حسین(ع) با دیدی وسیع و در راس هرم دیدند که اگر جامعه با این وضع پیش رود، بعد از مدتی چیزی از دین باقی نمی ماند و مکه را انتخاب کردند.» حجت الاسلام و المسلمین مطلبی وجود تجمعات مختلفی از شهرهای گوناگون را دلیل انتخاب مکه از سوی حضرت عنوان کرد و گفت: «زمینه های رسانیدن مطلب در چنین جایی فراهم بود؛ لذا ایشان با آمدن در این محیط مطالب خود را بیان فرمودند.» وی با تاکید بر لزوم احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز، گفت: «هم اینک باید در جامعه فرهنگ سازی کنیم که اگر خطرات منکر و منافع معروف تبیین نشود، انگیزه این کار کاهش خواهد یافت.» حجت الاسلام و المسلمین مطلبی ادامه داد: «در هر عصر و زمان بر اساس منکری که بوجود می آید، وظیفه مردم فرق می کند. در زمان امام حسین-ع- با توجه به تعویض معروف و منکر و زمینه شرکت در جامعه آقا اباعیدالله الحسین(ع) یک دگرگونی در جامعه ایجاد کردند.» وی تصریح کرد: «در عصر فعلی همه مردم وظیفه دارند و مبلغان دین و شبکه ها باید به مردم برسانند تا مردم معروف و منکر را بشناسند و آثار زشت و مثبت آن ها را بدانند. اگر در جامعه قبح گناه شکسته شود، کل جامعه آسیب می بیند.» حجت الاسلام و المسلمین مطلبی بیان داشت: «آسیب آنجایی است که عامران، معروف را بدرستی نمی شناسند یا اینکه باید بدانند برای افراد جاهل باید [گوشزد شود] تا جامعه انگیزه یابد از عامران به معروف استقبال و از معروف و منکر شناخت پیدا کند.» در ادامه حجت الاسلام و المسلمین موحد از ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به سخنرانی امام(ع) در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: «امام حسین-ع- جامعه را به مجموعه ای تشبیه کردند که رهبر آن یزید است که وقتی به منکر مبتلا شد باید فاتحه اسلام را خواند.» وی افزود: «ایشان فرمودند ...امام و پیشوا کسی است که از حق پیروی کرده و با تمام وجود مطیع فرمان خدا باشد؛ در حالیکه یزید قاتل نفس های محترمه است.» حجت الاسلام و المسلمین موحد با بیان اینکه گستره امر به معروف تا قیامت برپاست، گفت: «حضرت زینب(س) بعد شهادت امام(ع) از این بستر استفاده کردند و خطاب به مردم کوفه گفتند که شما خون پسر پیامبر(ص) را ریختید و حال گریه می کنید و امر به معروف را از کنار گودی قتل گاه و بعد تا شام و باز هم تا کربلا ادامه دادند.» وی افزود: «ایشان تلاش کردند تا نشان دهند چرا امام-ع- خون مقدس شان را برای ارزش های اسلامی و بیداری و روشنگری مردم اهدا کردند.» حجت الاسلام و المسلمین موحد همچنین با اشاره به شفافیت های قانونی امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: «در قانون آمده امر به معروف وظیفه ای است همگانی و متقابل است یعنی همه افراد را شامل می شود و هیچ کس از امر به معروف و نهی از منکر مصون نیست.» نماینده ستاد امر به معروف و نهی از منکر در برنامه "گفت و گوی سیاسی" افزود: «امروز جمهوری اسلامی حکومتی مردمی است و با تلاش های امام راحل یک نظام اسلامی ایجاد شده و اصل امر به معروف بصورت مترقی در قانون آمده.» حجت الاسلام و المسلمین موحد با اشاره به تصویب قانون امر به معروف از سوی مجلس گفت: «ستاد هم اینک مشغول تهیه دستور العمل ها و آئین نامه های اجرایی و اداره کننده این ستاد در مرکز و استان هاست.» همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن هاشمی، کارشناس مسائل فرهنگی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را مربوط به دوران حضرت آدم(ره) تا گسترده ترین بخش آن در فاجعه عاشورا دانست و گفت: «اعرابی که در سراشیبی سقوط قرار داشتند، با رسالت پیامبر(ص) به قله های کمال دست یافتند اما بعد از رحلت پیامبر(ص) به جاهلیت اول بازگشتند.» وی با بیان اینکه در آن زمان پایه های جامعه فرو ریخته بود، ادامه داد: «در این مقطع حساس می طلبید حرکت جهادی سیدالشهدا-ع- به این افتضاح پایان دهد و با خون اباعبدالله-ع- وجدان های خفته بیدار شدند.» حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در پاسخ به مجری برنامه که در خصوص شرایط امر به معروف و نهی از منکر پرسید و بیم از دست دادن جان در این مسیر را از زبان عده ای مطرح کرد، اظهار داشت: «استاد مطهری نیز در این باب، به بحث هجرت و جهاد اشاره کردند و می بینیم که در حرکت سیدالشهدا(ع) هم هجرت و هم جهاد نهفته بود.» این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: «خروج کاروان با شرایط حساسی اتفاق افتاد و مشخص بود مقصد آن بهشت است. در همین مقطع یک حرکت بزرگ تاریخی رخ داد.» حجت الاسلام و المسلمین هاشمی افزود: «در شرایط امر به معروف می فرمایند عامر و ناهی باید معروف و منکر را بشناسد و امام معصوم عالم ترین و آگاه ترین هستند. دیگر اینکه ناهی باید احتمال دهد امر و نهی او تاثیر گذار است که حرکت امام حسین-ع- رد این خصوص تاثیر بسیار بزرگی داشت.» وی با بیان اینکه ما نمی توانیم حوزه امر به معروف در کربلا را با عقل ناقص خود تحلیل کنیم، گفت: «ضرر جانی یا مالی در خصوص ما ذکر شده؛ نه درباره اهل بیت(ع)؛ چون ایشان وظیفه خود را انجام می دهند اما ما باید در چارچوب فقه حرکت کنیم. در حالی که امام معصوم خود فقه را وضع می کند و شارع است.» فایل صوتی این برنامه که با اجرای محمدرضا عسگری روانه آنتن شد، از طریق سایت شبکه قابل دریافت است. علاقمندان برای مشارکت در مباحث این برنامه می توانند هر روز از ساعت 16 تا 17:15 نظرات خود را از طریق سامانه 300001035 با گفت و گوی سیاسی در میان بگذارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]