تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837629886
چهارمین دور گفتوگوی دینی با شورای اسقفان سوئیس آغاز شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
چهارمین دور گفتوگوی دینی با شورای اسقفان سوئیس آغاز شد
شناسهٔ خبر: 2945496 - سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
دین و اندیشه > اسلام در جهان
چهارمین دور گفتوگوی دینی مركز گفتوگوی ادیان و تمدنهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای اسقفان سوئیس، عصر روز گذشته با همكاری دانشگاه فریبورگ، تحت عنوان «نقش دین در جامعه ایران وسوئیس»آغازشد. به گزارش خبرگزاری مهر، در آیین افتتاحیه این دور از گفتوها كه با سخنرانی ابوذر ابراهیمیتركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس چهارمین دور گفتوگوی دینی ایران و سوئیس و خانم استریت اپینه ریس، رییس دانشگاه فریبورگ آغاز شد، جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی ایران و سوئیس و همچنین محققان و پژوهشگران دو كشور حضور داشتند. ابوذر ابراهیمیتركمان در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه كه با عنوان «نقش دین در جامعه و عوامل بازدارنده» ارایه شد، ایفای نقش دین از منظر و دیدگاه قرآن را بررسی کرد. تأكید قرآن بر ایمان و عمل صالح وی در ابتدای سخنان خود گفت: همه ادیان بر ایمان و عمل صالح در کنار هم تأكید كردهاند؛ در قرآن كریم نیز تركیب ایمان و عمل صالح برای ۷۰ مرتبه در كنار هم ذكر شده است. در اغلب این آیات به مؤمنانی كه عمل صالح انجام میدهند وعدههای نیك داده شدهاست. ریشه واژه «ایمان» و مشتقات آن ۷۲۳ مرتبه و مشتقات واژه «عمل» نیز ۳۱۳ مرتبه در قرآن ذكر شده است. این نشان میدهد كه دین اسلام بر مؤمن بودن و عمل صالح بسیار تأكید دارد. وی افزود: در منطق قرآن كریم، فقط ترکیبی از مؤمن بودن و انجام عمل صالح است که انسان را به خداوند نزدیك میكند و سبب تكامل او میشود. روشن است كه منظور از ایمان، صِرف معرفت نیست؛ چرا كه معرفت هم با ایمان میسازد؛ هم با بیایمانی و اساساً ملازمهای بین معرفت داشتن و باور داشتن وجود ندارد. اما در مقابل، باید گفت که برای داشتن ایمان وجود نوعی و مرتبهای از معرفت ضروری است، زیرا ایمان به چیزی که بدان معرفتی نداریم، معقول نیست. تصدیق یا همه ایمان است یا رکن رکین آن ایمان؛ و تصدیق بدون معرفت معنایی ندارد. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: همچنین ایمان مسبوق به اراده و اختیار انسان است و تا انتخابگری در کار نباشد، ایمان شکل نمیگیرد و معنا نمییابد. بنابراین مؤمن کسی است که آگاهانه حقیقتی را که شناخته و پسندیده برمیگزیند و به آن باورمند و ملتزم میشود. در نتیجه، میتوان گفت که ایمان ترکیبی است از معرفت و التزام قلبی، و مکمل آن و گواه جدی و صادقانه بودن آن پایبندی عملی است؛ هرچند که بنا به تعالیم اسلامی ما باید به همان اظهار زبانی بسنده کنیم و حق نداریم درون افراد را بکاویم تا بفهمیم که ایمان آنها واقعی است یاخیر، اما ثواب و مراتب بهشت و رضوان الهی که از بهشت والاتر است، در گرو ترکیبی از ایمان وعمل صالح است. وی تصریح كرد: به همین دلیل مؤمن گنهكار را نمیتوان كافر به حساب آورد؛ زیرا مؤمن گنهكار ایمان دارد اما پایبندی عملی ندارد؛ اما كافر باطنی و واقعی از اساس باوری به خدا ندارد. هدف از ایمان و عمل صالح تربیت انسان است عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه ایمان و عمل صالح تأثیر متقابل بر یكدیگر دارند، افز. د: هر چه ایمان قویتر باشد، اعمال صالح بیشتری از فرد مؤمن سر میزند و عمل صالح نیز در افزایش ایمان فرد تأثیر دارد. وی تأكید كرد: هدف اصلی از توصیه به ایمان و عمل صالح، تربیت یافتن انسان صالح است. به عبارت دیگر، هدف از ایمان به خداوند و انجام كارهای نیك آن است كه انسانهای صالح پدید آیند و از آنجا كه جامعه متشكل از انسانهاست، در نهایت جامعهای صالح تشكیل شود. ابراهیمیتركمان ادامه داد: سؤال اصلی این است كه چرا امروز در جوامع بشری و حتی جوامع به ظاهر دینی چنین وضعیتی وجود ندارد؟ و چرا با اینكه امروزه دینداران از ابزارهای بیشتر و دقیقتری برای تبلیغ دین برخوردار شدهاند؛ اما همچنان آن دسته از مشكلات جوامع بشری كه میتوانست با پایبندی به دین برطرف شود هنوز پابرجاست؟ توجه وافر به ظاهر دین و غفلت از باطن آن وی ادامه داد: در پاسخ به این سؤال كه میتواند نقش دین در جوامع را نیز تبیین كند بر سه علت مهم تأكید میكنم كه نخستین آنها توجه وافر به ظاهر دین و غفلت از باطن آن است. برای توضیح باید گفت كه در منطق قرآن كریم، غفلت از باطن دین به عنوان علت عدم توجه به پایبندی به دین و در نتیجه عدم ارتكاب اعمال صالح ذكر شده است. انسان در دنیا از همه چیز غفلت میكند جز خودش كه همواره نسبت به خودش دایمالذكر است. به هر میزان كه از یاد خود بكاهد و دوام ذكر را متوجه خداوند سازد، رفتارهای صالح از او سر خواهد زد. متأسفانه یكی از عوامل دینزدایی از جوامع همین است كه انسانها دین را تا مرحله انجام تشریفات تنزل دادهاند و از باطن دین که همان تهذیب نفس و اخلاق و نیت پاک است غفلت صورت گرفته است. وی افزود: از سوی دیگر انسانها به جای «شدن» و «بودن» ترجیح میدهند كه داشته باشند و متأسفانه توجه به داشتن، انسانها را از طی مسیر منتهی به بودن بازداشته است. فضیلتهای انسانی به جای آنكه در درون قلب انسانها جای بگیرند، بر زبانها مینشینند و با آنكه شیوهها و ابزارهای تبلیغی بسیار متنوع و گسترده شده است؛ اما آثار عملی مثبت در افراد و جوامع، كمتر بروز یافته است. بنابر این انسان باید از طریق انجام شعائر و مناسک به عمق معنوی، اخلاقی و انسانی ظواهر و مظاهر دینی راه یابد. جهالت مدرن رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جهالت مدرن را دومین عامل عدم پایبندی جوامع به دین عنوان كرد و گفت: دوری انسان از هویت حقیقی خود نیز از عوامل دیگر در رخ دادن وضعیت كنونی است. به نظر میرسد كه بشر امروز در یك نوع جهل نوینی به سر میبرد؛ در «جهل مدرن». منظورم از جهل، جهل در برابر علم نیست؛ بلكه جهل در برابر عقل است. وی تأكید كرد: درست است كه علم توانسته است انسانها را به زندگی راحتتری سوق دهد و سرعت را به زندگی انسان هدیه كند؛ اما تكنولوژی در عین حال، او را از خودش دور كرده است و رفتهرفته كیان خانواده را نیز به گسستگی سوق خواهد داد. گاه در یك خانواده و زیر یک سقف، انسانها بسیار از هم دور هستند و زبان مشترك ندارند و به همین دلیل دوری از خود شكل میگیرد و انسان رفتهرفته از خود دور شده و در هویت خود شك میكند. ابراهیمیتركمان ادامه داد: از همین رو در فرهنگ اسلامی تأكید شده است كه هركس خود را شناخت قطعاً خداوند را نیز خواهد شناخت؛ زیرا وقتی انسان خود را بشناسد و باور كند كه وجود هبهای الهی به اوست و سخت به وجود نیازمند است و تنها خداوند میتواند وجود را به او ببخشد، به سوی خداوند روی میآورد. بتپرستی نوین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح عامل سوم كه وی آن را «بتپرستی نوین» نامیده است، گفت: گرچه دوران بتپرستی گذشته است و بیشتر انسانها به خداپرستی روی آوردهاند؛ اما باید به این نكته توجه كرد كه در دوران جاهلیت هركسی یک بت را میپرستید، اما امروزه انسانها بتهای مختلفی را میپرستند بیآنكه ظاهر مخصوصی داشته باشد و نام بت را بر خود گرفته باشد. وی توضیح داد: در گذشته کسانی خدایان ساختگی از سنگ و چوب را پرستش میكردند، اما اكنون از سنگ و چوب، برای خود خدا نمیسازند؛ بلكه خدایان موهوم ساخته خود را میپرستند. به همین دلیل میتوان گفت دوران چندخدایی نوین پدید آمده است كه راه انسان را از توحید و یكتاپرستی منحرف كرده است و خدایانی را كه خود برای خود ساختهاند، پرستش میكنند. ابراهیمیتركمان ادامه داد: برخی از انسانها حتی تمایلات نفسانی خود را به عنوان خدا تلقی كرده و از آن تبعیت میكنند. این تبعیت تا جایی پیشرفته است كه حتی از میان بردن همنوع را نیز به پای عمل به تكلیف دینی مینویسند. قاتل و مقتول هر دو نام «خدا» را بر زبان جاری میكنند. این نشان میدهد كه باور به خدایان به جای خدای واحد پدید آمده است و همین امر جوامع را به سمتی سوق میدهد كه این شكاف بیشتر شود و اگر امروز رهبران ادیان به توحید بازنگردند و جوامع را به سمت یكتاپرستی هدایت نكنند، در آینده فجایع بیشتری رخ خواهد داد؛ زیرا انسانی که از خود دور شده و گرفتار جهل مدرن است، به یقین با سرعت بیشتری با تكیه بر تكنولوژیهای پیشرفته به سمت ارتكاب اعمال غیرصالح پیش خواهد رفت. سخنان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اینگونه پایان یافت: باید به دین و آموزههای دینی بازگشت تا ایمان و عمل صالح دوباره در جهان بشریت جان بگیرد. دوران دروی از دین، بشر را به جهل بیشتر سوق خواهد داد و او را بیش از آنچه كه اكنون هست از عمل صالح دور خواهد ساخت. لزوم تعامل و گفتگوی ادیان خانم دکتر اپینه ریس، رییس دانشگاه فریبورگ ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این دور از گفتگوها و اشاره به همکاری دانشگاه در زمینه گفتگوی دینی گفت: ما در دانشگاه مرکزی را به نام مرکز اسلام و جامعه راه اندازی کرده ایم تا تمرکز بر گفتگوی ادیان داشته باشد و گفتگوی دینی با مسلمانان را دنبال نماید. وی افزود: تاکید ما در دانشگاه فریبورگ بر تعامل و گفتگوی ادیان است. در دانشگاه ما دومینیکن ها مسئول تامین اساتید دانشکده الهیات و فلسفه هستند و همچنین رییس دانشکده الهیات ما هم دومینیکن است. رییس دانشگاه فرایبورگ ادامه داد: مطالعات تطبیقی در حوزه ادیان در دانشکده الهیات انجام و امروز دانشگاه ما از اصلی ترین دانشگاههای سویس و در دانشگاه الهیات کاتولیکی تدریس می شود. در ادامه این دور از گفتوگوها، اسقف چارلز مورود، سخنران مسیحی نیز ضمن اشاره به موضوع دور چهارم گفتگوی دینی گفت: چند دهه قبل، دین نمی توانست نقشی در جامعه ایفا کند اما امروز می بینیم که دین در جامعه نقش اساسی دارد. اروین تانر، دبیر کنفرانس اسقفان سوییس به بررسی رویکرد کلیسای کاتولیک در مورد نقش ادیان در جامعه، پرداخت و از همه جوامع دینی درخواست کرد با همکاری یکدیگر جهان را از همه جنبهها حفظ کنند. بنا بر اعلام این خبر، در این دور از گفتوگوها كه روزهای ۲۷ و ۲۸ مهر در برن سوئیس و به ریاست ابوذر ابراهیمیتركمان، ریس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میشود، حجتالاسلام والمسلمین محمود محمدیعراقی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عماد افروغ، استاد جامعهشناسی و حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و همچنین اندیشمندان مسیحی همچون آلاین دی رامی، اسقف شورای لوزان، ژنو و فرببورگ، چارلز موررود، عضو فرقه دامینیکن و اسقف شورای لوزان، ژنو و فریبورگ، اروین تانر تیزیانی، دبیرکل کنفرانس شورای اسقفان سوئیس، فرانسیس پیکاند، مشاور ارشد سیاستگذاری در وزارت خارجه سوئیس، رومن استاگر، کشیش و عضو گروههای تبشیری آفریقا، تیری شلینگ، کشیش منطقه ونس بوسیگنی، پیر بو زیدان، کشیش فرقه مارونی لبنان و فرهاد افشار، رییس سازمان فراگیر اسلامی، حضور دارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
نمادهای عاشورایی ما با شرق دور علیرغم باور یکسان تغییر میکند
مرتضی گودرزی دیباج نمادهای عاشورایی ما با شرق دور علیرغم باور یکسان تغییر میکند شناسهٔ خبر 2944865 - سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مرتضی گودرزی دیباج در نشست مباحث فرهنگی محرم گفت در ایران آنچه به عنوان نمادهای عاشورایی اتفاق افتاده امدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران خبر داد آغاز چهارمین دوره جشنواره مشکات با ۵ محور تخصصی
مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران خبر دادآغاز چهارمین دوره جشنواره مشکات با ۵ محور تخصصیمدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران از آغاز رسمی چهارمین دوره جشنواره مشکات با ۵ محور تخصصی اعم از حمل و نقل و ترافیک سیما و هویت شهری حقوق و تکالیف شهروندی ایمنی شهر و محیط زیست شهری خبر ددر آغازین بازی دور برگشت رقابتهای گروهی هندبال بانوان چهارمین برد شهرداری سنندج برابر نماینده قم رقم خورد
در آغازین بازی دور برگشت رقابتهای گروهی هندبال بانوانچهارمین برد شهرداری سنندج برابر نماینده قم رقم خوردتیم هندبال شهرداری سنندج موفق شد در چهارمین بازی خود از پیکارهای لیگ برتر بانوان ایران بار دیگر در مرحله برگشت هدفپویان جوان قم را از پیش رو بردارد به گزارش خبرگزاری فارسسخنان رئیس جمهور با مردم آغاز شد:با تصویب طرح امروز مجلس تنها شورای نگهبان باقی می ماند/1
سخنان رئیس جمهور با مردم آغاز شد با تصویب طرح امروز مجلس تنها شورای نگهبان باقی می ماند 1 سیاست > دولت - رئیس جمهور سخنان خود در تلویزیون را با سلام به امام حسین آغاز کرد به گزارش خبرآنلاين رئيس جمهور در ادامه با عرض سلام خدمت مردم ايران گفت مردمي که خودشان را آمعضو شورای شهر آمل خبر داد آغاز فعالیت ستاد ویژه ایام محرم در آمل
عضو شورای شهر آمل خبر دادآغاز فعالیت ستاد ویژه ایام محرم در آملعضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر آمل از آغاز فعالیت ستاد ویژه ایام محرم برای رسیدگی به هیئتهای مذهبی و فضاسازیهای شهری در این شهر خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل سید محمد پژومان عصر امروز در نشست علنیآغاز نام نویسی دوره تازه کلاس های خبرنگاری ایسنا
نام نویسی دور تازه کلاس های خبرنگاری خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از روز سه شنبه - 28 مهر ماه - آغاز می شود به گزارش ایسنا علاقه مندان برای نام نویسی در این دوره که هفته ای یک روز و پنج شنبه ها به مدت 10 جلسه برگزار می شود می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 66466گفتوگوی تلویزیونی رییس جمهور با مردم آغاز شد
گفتوگوی تلویزیونی رییس جمهور با مردم آغاز شد گفتوگوی تلویزیونی رییس جمهور با مردم لحظاتی پیش آغاز شد آفتاب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این برنامه تلویزیونی که از لحظاتی پیش از شبکه اول سیما و به طور زنده پخش شد سیاستها و برنامههای جدید دولت برای احیای رونق اقتصادیگفتوگوی تلویزیونی رییس جمهور آغاز شد
سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱ ۴۰ گفتوگوی تلویزیونی رییس جمهور لحظاتی پیش آغاز شد به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این برنامه تلویزیونی که از لحظاتی پیش از شبکه اول سیما و به طور زنده پخش شد سیاستها و برنامههای جدید دولتدقایقی قبل گفتوگوی زنده تلویزیونی روحانی از شبکه یک سیما آغاز شد
دقایقی قبلگفتوگوی زنده تلویزیونی روحانی از شبکه یک سیما آغاز شدگفتوگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور کشورمان با مردم از شبکه اول سیما آغاز شد به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس گفتوگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با مردم از شبکه اول سیما آغاز شد وی قرار اگفتوگوی مستقیم تلویزیونی رئیسجمهور آغاز شد
گفتوگوی مستقیم تلویزیونی رئیسجمهور آغاز شد گفتوگوی مستقیم تلویزیونی حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با مردم آغاز شد به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفتوگوی مستقیم تلویزیونی حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها