پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849984167
هیأت مذهبی دانشگاه انسانسازی باشد/توجه به تحریفات لفظی و معنوی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس سازمان بسیج مداحان در گفت وگو با مهر:
هیأت مذهبی دانشگاه انسانسازی باشد/توجه به تحریفات لفظی و معنوی
شناسهٔ خبر: 2944767 - سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
محمد فراهانی، رئیس سازمان بسیج مداحان گفت: هیأتهای مذهبی باید در حقیقت یک مکتب و مدرسه و دانشگاه انسانسازی باشد. به گزارش خبرنگار مهر، هیئتهای عاشورایی و مراسم محرم بیشک یکی از موثرترین و مهمترین ابزارهای تشیع در اشاعه فرهنگ اهل بیت در طول تاریخ بوده است. در این خصوص با توجه به نیازهای جدیدی که در این حوزه با ان مواجه هستیم لازم است با نوعی بازتعریف و بازشناسی هیئت و عزاداری ابعاد جدیدی از این پتانسیل عظیم احصا شود و همچنین تهدیداتی که ممکن است جهان تشیع در مورد عزاداری با آن مواجه باشد تبیین شود. لذا به سراغ حاج محمد فراهانی رئیس سازمان بسیج مداحان رفتیم تا در این مورد با ایشان به گفتگو بنشینیم. متن زیر مشروح مصاحبه مهر با این مداح اهل بیت است. *به نظر میرسد در حال حاضر با توجه به نگاه جدیدی که به هیئت وجود دارد، اولویتهای هیت هم عوض شده است. با توجه به این ضرورت نیاز است که یک بازتعریف و بازشناسی از ماهیت هیئت انجام شود. در این خصوص نگاه اهل بیت را به مجالس روضه و حالا بحث هیئت را تبیین بفرمایید. اول به صورت مقدمه عرض کنم که نگاه ما نسبت به هیئت این است که هیئت باید در حقیقت یک مکتب و مدرسه و دانشگاه انسانسازی باشد، یعنی در آن جا واقعاً انسان ساخته شود، هم در بحث تربیت انسان، هم در بحث معرفت، هم در بحث بصیرت و هم در بحث حتی مهارت. وقتی ما نقش هیئات را هم در تاریخ و هم در تاریخ انقلاب، یعنی شکل گیری انقلاب و هم در تداوم انقلاب بررسی میکنیم، این برای ما خیلی معنادار است. ما باید نقش هیئت را خیلی مهم بدانیم و برای آن برنامه ریزیهای دقیقی داشته باشیم. دشمن هم الان خوب فهمیده که نقطه قوت ما کجاست و تمام تلاش خود را برای تضعیف این جایگاه قرار داده است. اما اگر من بخواهم جایگاه هیئت را در دیدگاه اهلبیت عرض کنم به فرمایش شیخ جعفر شوشتری اشاره میکنم که هیئت و مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) را پنج دسته میداند. یک دسته از مجالس قبل از خلقت حضرت آدم از جهت جسمانی، برگزار شده است و مجلس ذکر و روضه امام حسین(ع) برپا بوده است. دسته دوم بعد از خلقت حضرت آدم است تا زمان ولادت وجود مقدس امام حسین(ع)، دسته سوم از زمان ولادت امام حسین(ع) تا زمان شهادت خود آن حضرت، دسته چهارم مجالس عزایی که از زمان شهادت امام حسین(ع) تا زمانی که این دنیا به روز قیامت متصل میشود، دسته پنجم هم در بعد از روز قیامت میباشد. شیخ جعفر شوشتری که هم مجتهد، هم فقیه، هم مرجع تقلید و هم علامه است، این را برای مجالس عزاداری سیدالشهدا میگوید. مثلا ایشان ذکر میکند که هیئت حکم تحت القبه امام حسین(ع) را دارد، یعنی احکامی که در تحت القبه امام حسین(ع) است بر هیئت نیز مترتب است، مثلاً دعا مستجاب است و چقدر فضیلت دارد و ...، هیئت هم اینطور است. تمام این موضوعات ریشه روایی دارد و مستندات آن در منابع ذکر شده است، که مثلاً وقتی انبیای الهی به نام مبارک امام حسین(ع) میرسیدند، از حضرت جبرئیل سوال میکردند که علت این حزن و آتشی که در درون ما شعلهور شد، چیست؟ حضرت جبرئیل شروع میکردند به خواندن روضه و مرثیه امام حسین(ع) و غالباً هم به روضه عطش اشاره میکردند. به خاطر همین ما میبینیم که در زمان اهل بیت عصمت و طهارت بحث برگزاری مجلس عزاداری را خود اهل بیت به آن عامل بودند و اولین مجلس ذکر و روضه رسمی در خود حکومت یزید و در شهر شام برگزار شد و بانی آن هم خود یزید بود. بعد از اینکه خطبههای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) کاخ یزید را به لرزه درآورد، اولین حرفی که یزید زد، گفت که «ما لی و للحسین»، من به حسین کاری نداشتم، همه چیز را به گردن ابن زیاد انداخت، یعنی اصلاً انکار کرد. لذا در آنجا مجلس عزاداری برپا شد. وقتی هم که کاروان به مدینه برگشتند تا مدتها مجلس ذکر و روضه امام حسین(ع) توسط بنی هاشم برپا بود و حتی روایت است که خود امام سجاد(ع) تامین غذا و اداره آن جلسه را بر عهده داشتند. در روایات در رابطه با مجالس ذکر خیلی روایت داریم که در اصول کافی هم ذکر شده است. مثلا پیغمبر اکرم(ص) فرمودند که هیئات محل رفت و آمد ملائکه هستند، ملائکه با گریهکنها گریه میکنند و وقتی که آنها دعا میکنند، ملائکه بالای سر آنها ایستادهاند و آمین میگویند. که سند آن در ارشاد القلوب الی الصواب شیخ حسن دیلمی جلد۱ صفحهی ۶۱، است. پیغمبر فرمودند که هیئت بهشت روی زمین است، فرمودند: «إذا وجدتم ریاض الجنة فارتعوا فیها» یعنی وقتی که باغهای بهشت را بر روی زمین دیدید، حتما بروید و از آن بهره مند گردید، «قالوا: و ما ریاض الجنة یا رسول الله؟» گفتند: باغهای بهشت کجاست؟ «قال: مجالس الذکر»، فرمودند مجلس ذکر ما اهل بیت باغهای بهشت بر روی زمین هستند. این حدیث در روضة الواعظین(۶:۴۷) فتال نیشابوری آمده که جزء منابع روایی معتبر است. روایتی داریم که امام باقر(ع) به شیعیانشان فرمودند که آیا کنار هم مینشینید، حدیث ما را میگویید؟ بعد وقتی عرضه داشتند که بله ما حدیث شما را میگوییم، دور هم مینشینیم و عقایدمان را به یکدیگر عرضه میکنیم. امام باقر(ع) فرمودند که به خدا قسم من بوی شما و جانهای شما را دوست دارم و فرمودند که با پرهیز از گناه و جدیت و اجتهاد در دین ما را یاری کنید، این روایت در اصول کافی شیخ کلینی جلد ۲ صفحهی ۱۸۷ آمده است. چنین حدیثی از قول امام صادق ذکر شده است که شیخ صدوق، ابن بابویه در ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه ۱۸۷، ذکر کردند که امام صادق(ع) فرمودند که من این مجالس را دوست دارم، ولایت ما را زنده نگهدارید و مصائب ما را بازگو کنید. کسی که مصائب ما را یاد کند، به قدر بال پشهای در عزای ما گریه کند خدا او را میآمرزد. یک روایت خیلی جالب من در اصول کافی جلد۲ صفحه ۱۸۸ حدیث ۷ دیدم که در این حدیث امام کاظم(ع) فرمودند که هیچ چیزی بر ابلیس دشوارتر از مجالس ما نیست. از همه چیز بیشتر این مجالس ذکر ما شیطان را آزار میدهد و به کنایه اینطور فرمودند که وقتی در مجالس فضائل ما را یادآوری میکنید، گوشت سالمی بر صورت ابلیس نمیماند. اینها کنایه است، صورت به معنی وجه است، وجه محل ظهور است، گوشت سالمی بر صورت ابلیس نمیماند یعنی اینکه ظهور ابلیس در آن جا به حداقل میرسد، اصلا ظهوری دیگر در محافل نمیتواند داشته باشد. به خاطره همین است که ما میبینیم از آن زمانی که مجلس ذکر شروع میشود تا آخر پاکترین زمان است و بسیار نورانیت دارد و معمولاً تا در جلسه هستیم ابلیس دستی در وسوسه بر ما ندارد ولی وقتی بیرون میرویم، کمکم وسوسههایش به شدت شروع میشود. *به نظر شما هیئت و عزارداری سیدالشهدا باید چه نتیجه و اثری داشته باشد، چون متاسفانه دیده میشود که خیلیها مجلس امام حسین(ع) شرکت میکنند ولی یک سری گناهان معمول را هم انجام میدهند، آیا نباید این عزاداری یک نتیجه و اثری داشته باشد که افراد را از گناه نگه دارد؟ قطعاً هیئات ما این اثر را داشته است، واقعاً در طول تاریخ مهمترین عامل جلوگیری کننده از گناه بوده است. یعنی در حقیقت افراد با هیئت آمدن، عشق به اهل بیت و خوبیها و فضایل کم کم در وجودشان ریشه دار شد و این عشق ریشهدار باعث تبعیت میشود و تبعیت است که انسان را به سعادت میرساند. ولی بطور کلی مبارزه با رذیلتها زمانبر است، مانند کارهای ورزشیمان در تربیت بدن و ورزیده کردن بدن، هم زمان و مداومت لازم است و هم سختی کشیدن لازم است. لذا هیئات ما این اثر را داشته است اما ممکن است کسانی در هیئات ما بیایند، این متصدیان هیئت ما که شامل مدیران هیئت و مداحان و سخنرانان هستند، اینها را از سطح محبت و عشق و علاقه شدید، به آن بُعد معرفت و تبعیت سوق نداده باشند. که در حقیقت این نقش مداح، سخنران و مدیران هیئات است که واقعا از این احساسات و عواطفی که در هیئات ما موج میزند به عنوان مقدمه و زمینه استفاده کنند و مخاطبانشان را به سطح و لایهی بعدی منتقل کنند. چرا بعضیها بین گناه و هیئت آمدن هیچ تعارضی قائل نیستند؟ این جنبه معرفتی دارد، یعنی فرد واقعا خوب توجیه نشده است که اگر کسی آمد و با اهل بیت انس گرفت، باید با تقوا کمک اهل بیت باشد. اگر ما خوب بتوانیم برای این مستمعی که عاشق اهل بیت است، با زبان خوش و قول لین، تبیین کنیم که آن اهل بیتی که تو عاشق آنها هستی این را از تو خواستهاند، انشاالله ما میتوانیم زمینه استفاده بهتری را از هیئات داشته باشیم. *برای رشد فردی، هیئات باید قدم به قدم چه کاری انجام دهد؟ اشاره کردید که در مرحله اول باید عشق و شور فرد را نسبت به اهل بیت زیاد کنیم و در مرحله دوم ایجاد معرفت کنیم. این سیری که هیئت باید برای رشد فرد تعریف کند و برنامه داشته باشد، چیست؟ ببینید من دو تا از نتایج را گفتم، یکی عرض کردم که بحث عواطف است. مقام معظم رهبری میفرمایند اگرچه پایه دین عقلانیت و فلسفه و استدلال است، در این هیچ شکی نیست- جمله حضرت آقاست- اما هیچ مبنای عقلانی و فلسفی و حکمی بدون آبیاری شدن از عاطفه و ایمان قلبی امکان ندارد که رویش پیدا کند و ریشه بدواند و در تاریخ بماند. این سخن آقاست که در تاریخ ۸۶/۱۰/۱۴ ایراد فرمودند. یا در سال ۶۹ ایشان میفرمایند که «تشیع آیین محبت است. خصوصیت محبت خصوصیت تشیع است، اگر محبت در تشیع نبود، این دشمنیهای عجیبی که با شیعه شده است باید تشیع را از بین میبرد.» یعنی محبت موضوعیت دارد، حواسمان جمع باشد، یک موقع به بهانه پرداختن به بُعد حماسی نهضت حسینی، بُعد عاطفی را فراموش نکنیم. این عواطف است که افراد را به سمت معرفت سوق میدهد. پس اول عاطفه و احساسات و بعد معرفت، بعد نتیجه معرفت تبعیت است، نتیجه تبعیت هم این است که انسان به کمال و تکامل و به قرب الهی میرسد. اما یک مرحله دیگر هم به نظر من وجود دارد، هیئات ما نباید در این متوقف شوند، هیئات ما باید این خروجیهایی که در این مراحل ایجاد میشود را سازماندهی کنند. یعنی تا جایی که میتوانند در هیئت برای جوانانی که به این مراحل رسیدهاند، کار بتراشند. همین که جوان دوست دارد بیاید و یک کاری را برای امام حسین انجام دهد، اگرچه نعلبکی شستن، استکان شستن باشد، بسیار ارزشمند است. این سازماندهیها واقعا ایجاد تربیت میکند، یعنی ما بیاییم و سازماندهیهای مختلفی را برای جوانان در هیئتهایمان ایجاد کنیم. برنامههای علمی، برنامههای اردویی، در کار هیئتی ما خیلی مهم است. هیئات ما باید مراکز فرهنگی و ولایی را پشتیبانی کنند، یعنی این نیروی انسانی که در هیئتهای ماست، بتوانند نقش ایفا کنند و سرنوشتساز باشند. *اخیرا ادبیاتی در حوزه هیئت تولید شده و آن هم به نام هیئت تراز انقلاب اسلامی است، تلقی شما از این هیئت تراز انقلاب اسلامی چیست؟ اساساً هیئت باید چه دغدغهای را از انقلاب اسلامی در شرایط حاضر برآورده کند؟ ببینید هیئت تراز انقلاب اسلامی یعنی هیئتی که نسبت به مسائل روز و جهان اسلام بی تفاوت نیست. هیئت تراز انقلاب یعنی هیئتی که چشم مدیرش، چشم مداحش و چشم سخنرانش به دو لب مبارک ولی فقیه زمان است. نسبت به تمام مسائل روز احساس تکلیف میکند. هیئت تراز انقلاب ما در مباحث سیاسی سکولار نیست و موضع دارد، اما جناحی هم نیست. موضع سیاسی هیئت تراز انقلاب موضع سیاسی ولی فقیه است، موضع ولایت است نه موضع جناحهای سیاسی. هیئت تراز انقلاب این است که آن مسیر صحیح اسلام ناب محمدی را طی کند. به فرمایش مقام معظم رهبری در دیداری که با ستاد مرکزی هیئت رزمندگان داشتند، آن جا فرمودند که هیئتی که در آن علاقهمند اسلام سیاسی باشند، هیئتی که در مسیر اسلام مجاهد حرکت کند، اسلام مقاتله و اسلام خون دادن حرکت کند. لذا این آن هیئتی است که در تراز انقلاب است و در عین حال اگرچه در عرصهی بصیرت در حد اعلی است، در عرصهی معرفت هم در حد اعلی است. هیئت آن مدرسهای است که از آن انقلابهای تاریخی نشات میگیرد. هیئت جایی است که ستونهای کاخ استبداد و استعمار جهان به واسطهی کاری که در این هیئت میشود به لرزه درمیآید. حضرت زینب(س) و وجود مقدس حضرت سجاد(ع) نهضت را منتقل کردند و امروز این نهضت به دست ما رسیده است. هیئت جایی است که در حقیقت ما داریم نهضت امام حسین را نسل به نسل منتقل میکنیم، فرهنگ «هیهات منا ذله» امام حسین و زیر بار ظلم و ستم نرفتن آن حضرت را منتقل کنیم. پس باید گفت سه رکن هیئت تراز انقلاب اسلامی بصیرت، معرفت و تربیت است. *با توجه به شرایط امروز از نظر شما در رابطه با هیئتهای ما به چه مسائلی باید به دید تهدید نگاه کرد؟ من اگر بخواهم خیلی کلی این بحث را مطرح کنم باید یک گریزی به صحبتهای فرانسیس فوکویاما و جفری هالورسون و هانتینگتون و طرحهای آنها بزنم. وقتی صحبتهای اینها را نگاه میکنیم، آنها به این جمعبندی رسیدهاند و آن را ابراز کردهاند، که میگویند ما باید بحث نهضت حسینی را تحریف کرده و بحث مهدویت را بین شیعیان دچار خرافات کنیم و برای اینکه به این دو هدف دسترسی پیدا کنیم باید مرجعیت و ولایت فقیه را خط بزنیم و یا اینکه مرجعیت جدید برای شیعیان بتراشیم، آن موقع است که میتوانیم نهضت حسینی و بحث مهدویت را دچار تحریف و خرافات کنیم. در اولین اقدامی که آنها انجام دادند بحث تشیع انگلیسی را راهاندازی کردند، تشیعی که مرکز ثقل آن در آمریکا و انگلیس است و از جهت مالی توسط آنها تامین میشود. طیف شیرازی، هجمه سنگینی را به سمت علما و نظام اسلامی راه انداختند و آنها را مورد هدف قرار دادند. در شبکههای مختلف ماهوارهای شروع به تخریب این وجههها کردند و از هیچ توهینی هم فروگذار نکردند. تحریفاتی که این جریان بوجود آورده است بیشتر تحریف معنوی است. استاد مطهری میفرمایند تحریف معنوی خیلی مهمتر و عمیقتر و اثرگذارتر از تحریف لفظی است. تحریف معنوی آنها چیست؟ مهمترین کاری که کردند این بود که گفتند کار امام حسین قابل پیروی کردن نیست و مختص به زمان خودش بوده است. لذا تشیع انگلیسی هیچ مواجههای از جهت جهاد و ایستادن مقابل ظلم و ستم، با دشمن ندارد، اصلا اینها هیچ مخالفتی با استکبار ندارند. عزاداری آنها هم هیچ لطمهای به منافع آمریکا و انگلیس نمیزند، لذا حمایت هم میشوند. این بزرگترین تحریفی بود که انجام شد. دومین تحریف آنها در بحث نهضت امام حسین علیهالسلام، این بود که به یک سری از کارها و اعمالی که انجام آن توسط علمای دین منع شده بود، دامن زدند. علمای دین ما، برای اینکه وجههی تشیع دچار خدشه نشود فرمودند که از بعضی اعمال پرهیز شود، مثلا مطرح کردند که در مقام اهل بیت غلو نکنید، یا فرمودند در عزاداریها افراط نکنید مثلا توصیه کردند کارهایی مثل زنجیر تیغدار زدن، قمهزنی، قلاده گردن انداختن، استفاده از اشعار سخیف و صداهای سگ درآوردن و... انجام نشود چراکه دشمن سوء استفاده میکند. در حقیقت یکی از آفتهایی که توسط این طیف ایجاد شد همین بود، یعنی در حقیقت چهرهی بسیار نامناسبی از شیعه توسط آنها معرفی شد. بحث هیئت سکولار نیز یکی از آفتهایی است که میتواند گریبانگیر هیئات ما شود. حذف عالم دین از هیئات نیز به نظر من جزء آفتها است، چون وقتی عالم دین نباشد شبهاتی که میآید، همینطور بیپاسخ باقی میماند بطور کلی به نظر من الان بزرگترین آفتی که ممکن است هیئات ما دچار آن شوند همین بحث تشیع انگلیسی و طیف شیرازی است که باید بسیار مواظبت کرد. *شما به تحریفات لفظی و معنوی اشاره کردید، به نظر شما در حال حاضر چه تحریفات معنوی و لفظی میتوانیم در نظر بگیریم، به عنوان مثال در بحث قمهزنی اینها به این روایت استناد میکنند که حضرت زینب سر خود را به چوبهی محمل زدند که به نظر میرسد روایت مبهمی باشد. من بصورت کلی به این سوال پاسخ میدهم و مصداق را کمتر عرض میکنم. یک سری مطالب وجود دارد که شاید سند تاریخی هم داشته باشد، به استناد این فرمایش امیرالمومنین به امام حسن مجتبی که فرمودند: «یا بنی لا تقل ما لا تعلم»، چیزی را که نمیدانی نگو، بعد میفرمایند: «و لا تقل کل ما تعلم»، همه آنچه را هم که میدانی نگو. ببینید یکی از مباحثی که ما در بحث کار تخصصی مداحان عزیز داریم این است که حتما مداح سند مطلبی را که میخواهد نقل کند دیده باشد، اگر ندیده اند واقعا نقل نکند. حتی یک سری مباحث وجود دارد که سند آن را دیدهاند اما اینها در مقتضیات زمان امروز نباید بیان شود و باید از آن پرهیز شود، آن هم عباراتی است که ما گاهی در مقاتل میبینیم که اگر این را نقل کنیم در حقیقت استخفاف شأن اهل بیت صورت میگیرد، ما باید به اینها دقت کنیم و اینها را بیان نکنیم. و یا بعنوان مثال در عرصهی زبانحال بعضیها خیلی افراط میکنند، یعنی زبانحالهایی را به اهل بیت نسبت میدهند که اینها ریشهی تاریخی و روایی و مقتلی ندارد. نکتهای که در این بحث تحریفات لفظی خیلی حائز اهمیت است، مطلبی است که مقام معظم رهبری هم به این نکته تاکید فرموندند که مطالبی که شما میخواهید برای مردم نقل کنید حتما به بُعد عقلانی آن توجه کنید، یعنی هم عقل خودتان بتواند آن را درک کند، هم عقل مخاطبتان. چرا که حتی ما حدیثهایی داریم که همهی مردم نمیتوانند آن را حمل کنند. روایتی داریم که امیرالمومنین میفرمایند: «ان حديثنا صعب مستصعب، لا يحتمله الا ملك مقرب او نبى مرسل او عبد مومن امتحن اللّه قلبه بالايمان»، حدیث ما، بسیار سخت و سنگین است، بعضی از این مفاهیم مربوط به ما را نمیتوانند تحمل کنند مگر ملائک مقرب الهی، یا پیغمبران الهی، یا آن بندههایی که واقعا قلبشان با ایمان امتحان شده است، هر کس نمیتواند درک کند. به همین جهت به این بُعد عقلانی حتما توجه شود، یعنی مطالبی که واقعا عقل عقلا آن را نمیتواند حمل و تحمل کند، برای مردم تبیین نکنیم. در تحریفات لفظی علامه جعفرعاملی که لبنانی هستند میگویند که تعداد روضههایی که مطلقا دروغ هستند و در افکار عمومی وجود دارند، خیلی زیاد نیست، اما ایشان میفرمایند که روضههای اختلافی به نسبت قابل توجهی وجود دارد. ما به مداحان توصیه میکنیم که این روضههایی که علما در مورد آن اختلاف نظر دارند، را بدانند که هر عالمی راجع به این روضههای اختلافی چه نظری دارد. روضههایی که مطلقا صحیح است را برای مردم تبیین کنند، مثلا لهوف سید ابن طاووس منبع قرار بگیرد، نفس المهموم شیخ عباس قمی که چون ایشان محدث و متخصص بودند، واقعا منبع خیلی خوبی است. از یک سری منابع هم تا تخصص کافی را پیدا نکردهاند پرهیز کنند، مثل اسرار الشهاده دربندی، روضهالشهدای ملا حسین واعظ کاشفی سبزواری، منتخب طریحی، محربالقلوب نراقی. به طور کلی باید دقت کرد که تا قرن هفتم منابعی که به دست ما رسیده است را بیشتر ملاک کار خود قرار دهند، از قرن هفتم به بعد باید دقت شود. اما باز هم تاکید میکنم، خطر مطالبی که دارای تحریف لفظی است، صدمات بسیار کمتری از تحرف معنوی دارند. یکی از تحریفات معنوی این است که میگویند نهضت امام حسین برای ما قابل تبعیت نیست، و آن را منحصر در آن مقطع زمانی نمودهاند و میگویند ما یزید زمان یا شمر زمان نداریم! امام حسین فرمودند: «إِنِّيْ لا أَرَيَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَياةَ مَعَ الظّالِمِينَ إِلّا بَرَما» این برای کل تاریخ است، زندگی در ذلت این ننگ برای یک انسان آزاده است اما مرگ در راه هدف و عقیده این در حقیقت عزت انسان است. دومین تحریف معنوی که باید خیلی دقت شود این است که ما بیاییم نتیجهی عزاداری امام حسین را با هدف عزاداری جابهجا کنیم، نتیجهی عزاداری امام حسین چیست؟ یکی آمرزیده شدن گناهان است، یکی از نتیجههای گریه و مجلس عزاداری امام حسین، اجر و ثواب است، یکی از نتیجههایش بهشت است، اینها هدف نیستند، اینها نتیجههای عزاداری هستند. دشمن میخواهد جای این دو را با هم عوض کند و بگوید که خود گریه و اجر بردن و بهشت رفتن هدف است، ما میگوییم نه، هدف این است که به خود امام حسین برسیم، هدف این است که به مرام امام حسین برسیم، به آن خطی که امام حسین(ع) ترسیم کرده است برسیم، این هم دومین تحریف معنوی است که به این دو باید خیلی دقت کنیم. *به لحاظ شرایطی که الان در جهان اسلام حاکم است و توصیههای مکرری که حضرت آقا بر روی بحث وحدت دارند، به نظر میرسد که هیئتهای مذهبی باید خیلی به این نکته توجه داشته باشند اما از طرف دیگر در دین خیلی به موضوع تبری تاکید شده است، جمع بین موضوع تبری و وحدت چگونه است؟ تبری با فحش و ناسزا و سب و بیادبی، دو تا چیز متفاوت است، باعلاوه بر اینکه خود تبری و حتی لعن هم شرایطی دارد، شرایط و مقتضیات، حتما باید لحاظ شود. به همین جهت در حال حاضر به خاطر شرایطی که داریم توصیه میکنیم که مداحان و هیئات عزیز ما تاسی به خود اهل بیت علیهمالسلام کنند، ببینند اهل بیت در دورهای که با خلفای جور زندگی میکردند چه سیره و روشی داشتند، همان را عمل کنند. بعنوان مثال وقتی ما میبینیم که امیرالمومنین در خیلی از زمینهها با خلفای سهگانه همکاری میکنند، در حکومت به آنها کمک میکنند، وقتی ما میبینیم که امام حسن مجتبی در نماز جمعهی بعضی از خلفا حضور پیدا میکنند، یا اینکه حضرت امام رضا(ع) علی الظاهر ولایت عهدی مامون را قبول میکند، اگرچه شرط و شروطی میگذارد که مثلا در عزل و نصبها و در مسائل مختلف دخالتی نکنند، اینها همه نشانهی این است که مقتضیات زمان نکتهی بسیار مهمی است. ما امروز بایستی بدانیم که دشمن مشترک و اصلی جهان اسلام چه کسی است. باید گفت اهل تسنن غالباً محب اهل بیت هستند، غالب آنهایی هم که در فرقههای مختلف اهل تسنن هستند قائل به این هستند که امیرالمومنین از جهت تفضل بر خلفای قبل خودش افضل است، و بر آن عنوان امامت مفضول بر فاضل، نهادهاند. خودشان قائل بر این هستند که حضرت علی بر آنها افضل است. ما میگوییم که اگر ما با اهل تسنن هم میخواهیم بحث عقیدتی انجام دهیم باید با منطق باشد، ما اگر میخواهیم صحبتی کنیم و از عقاید خود دفاع کنیم، باید استدلالهای کاملا عالمانه در محافل علمی باید صورت بگیرد، اما هرگونه شعر، مطلب و محتوایی که امروز در حقیقت این وحدت بین شیعه و سنی را خدشهدار میکند، چون به نفع دشمن ما است و دشمن ما از آن سوء استفاده میکند، بایستی از آن پرهیز کرد، که سیرهی خود اهل بیت هم همین بوده است. من آخر کلامم را به این ختم میکنم که ما مطالعه کنیم، همانطور که اهل بیت در ملاء عام آن برخوردی که با خلفا و اهل تسنن داشتند، ما هم امروز همان سیره اهل بیت را دنبال کنیم. ما خودمان یا باید مقلد باشیم یا مجتهد باشیم و یا باید عمل به احتیاط کنیم. اگر مقلد هستیم باید ببینیم مراجع ما چه میگویند. مراجع ما امروز هرگونه عملی که وحدت بین شیعه و سنی را خدشهدار کند، جایز نمیدانند. انشاالله دوستان این را عنایت داشته باشند و بیشتر به جنبهها استدلالی و عقلی در مباحث مربوط به این مسائل بپردازند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
«نقش هیأتهای مذهبی در تربیت غیر رسمی و آسیب شناسی آن»
به همت انجمن فلسفه و تربیت کرمان بررسی می شود نقش هیأتهای مذهبی در تربیت غیر رسمی و آسیب شناسی آن شناسهٔ خبر 2940844 - چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان نشست نقش هیات های مذهبی در تربیت غیر رسمیمزیت های بومی و نیازهای ملی در جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار می گیرد
رییس جهاددانشگاهی کشور گفت مزیت های بومی و نیازهای ملی در اقدامات پژوهشی جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار می گیرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی حمیدرضا امروز 27 مهر ماه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی توسعه فناورانه را اساس پیشرفت کشور داستاد حوزه و دانشگاه: باید درباره برجام و ارتباط با آمریکا فقط به نظر ولی فقیه توجه کرد
استاد حوزه و دانشگاه باید درباره برجام و ارتباط با آمریکا فقط به نظر ولی فقیه توجه کردنماینده سابق رهبر انقلاب در دانشگاه هنر گفت در زمان کنونی در مسئله برجام شیوه مبارزه با آمریکا بحرین و سوریه نظرات مختلفی مطرح میشود اما باید به نظر ولی فقیه توجه کرد به گزارش خبرگزاری فارستعرض به نشانههای مذهبی شدت گرفته است
الوفاء الاسلامی تعرض به نشانههای مذهبی شدت گرفته است تعرض به نشانه های عاشورا تعرض و تجاوز به هویت ملت بحرین و نشانه ظلم نظام بر مردم و تحقیر باورهای دینی آنان است به گزارش سرويس ديني جام نيوز جریان "الوفاء الاسلامی" با انتشار بیانیه ای یکی از اصول و ارزش هایتوجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا بسیار ضروری است
رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی توجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا بسیار ضروری است رئیس قوه قضاییه پیام اصلی قیام ابا عبدالله الحسین ع را گسترش معارف الهی عبودیت و سبک زندگی معنوی در مقابل زندگی مادی اعلام کرد و گفت در روزگاری که زندگی مادی و گرایش به زرق و بنقدنوحههای بیمحتوا؛ از آی لاو یو امام رضا تا منم روانی حسین / چرا به توصیههای رهبری توجه نمیشود؟
نقدنوحههای بیمحتوا از آی لاو یو امام رضا تا منم روانی حسین چرا به توصیههای رهبری توجه نمیشود فرهنگ > دین و اندیشه - ظهور نسل جدیدی از مداحیها چند سالی است که فضاهای سوگواریها مناسبتهای دینی را با حاشیههایی همراه کرده است زینب صفری گذشته از سیاسی شدن برخرئیس قوه قضاییه: توجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا بسیار ضروری است/غربی ها حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ
رئیس قوه قضاییه توجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا بسیار ضروری است غربی ها حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ و تحمیل می کنند رئیس قوه قضاییه پیام اصلی قیام ابا عبدالله الحسین ع را گسترش معارف الهی عبودیت و سبک زندگی معنوی در مقابل زندگی مادی اعلام کرد و گفت در روزگاری که زنداطلاعيهاي درباره استفاده نکردن از لامپهاي پرمصرف در هيأتهاي مذهبي
۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۵ ۲۶ب ظ اطلاعيهاي درباره استفاده نکردن از لامپهاي پرمصرف در هيأتهاي مذهبي موج - سازمان بهرهوري انرژي ايران سابا در آستانه ماه محرم در اطلاعيهاي از هيأتهاي مذهبي و عزاداران ايام حسيني درخواست کرد از لامپهاي پرمصرف و کم بازده استفاده ننمايند به گزارش خبرگزافرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد برخورد پلیس با قمهزنی/ حضور همیاران محرم و پلیس افتخاری در هیأتهای مذهبی
فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر دادبرخورد پلیس با قمهزنی حضور همیاران محرم و پلیس افتخاری در هیأتهای مذهبیسردار ساجدی نیا ضمن تشریح تمهیدات انتظامی و ترافیکی پلیس پایتخت در دهه اول ماه محرم گفت در سالهای گذشته بحث قمهزنی در شهر تهران کاهش یافته اما اگر موضوع قمهزنی در ملأعفعالیت بیش از 90 هزار هیئت مذهبی در کشور
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۸ مدیرکل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت در حال حاضر 91 هزار و 628 هیئت مذهبی در کشور در حال فعالیت است که از این تعداد 79 هزار و 392 هیئت مردانه و 12 هزار و 236 هیئت زنانه است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا-