واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
احکام عزاداری(4)
صد لعن و سلام زیارت عاشورا
اگر كسي زيارت عاشورا بدون نماز و فقط با يك لعن و سلام بخواند، آيا از خواص و ثواب آن در دنيا و آخرت بهره مند مي شود؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه اگر كسي زيارت عاشورا بدون نماز و فقط با يك لعن و سلام بخواند، آيا از خواص و ثواب آن در دنيا و آخرت بهره مند مي شود؟
در پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه است :
1- دراعمال مستحب الزامی وجود ندارد ولی اگر بخواهیم به نتایج و آثار آنها برسیم و نتایج آنها را به طور کامل دریافت کنیم باید آنها را با آداب خاصشان و بر طبق دستورانجام دهیم .
2- به طور كلي زيارت عاشورا عملي مستحب است وخواندن آن بدون 100 لعن و سلام نیز مطلوب است و اجر و پاداش و آثارارزنده ای دارد ولی دریافت کامل آثار و نورانیت آن در گرو کامل خواند آن همراه به 100 لعن و 100سلام است . در مستحبات حالت بايدي و حتم وجود ندارد . در اينگونه اعمال به هر مقدار كه انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانيت كه نتيجه عمل است بهره مند مي گردد.
3- برخی افراد به جای گفتن 100 بار سلام و لعن یک بار لعن و سلام می گویند و به جای 100 مرتبه می کویند : ماه مره یعنی صد مرتبه که البته این جای 100 بار را نمی گیرد .
4- در برخی روایات اجازه داده شده که در لعن تنها عبارت اللهم العنهم جمیعا 100 بار گفته شود و در سلا م به جای 100 بار گفتن تمام سلام تنها عبارت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ، 100 بار گفته شود .
به طور كلي زيارت عاشورا عملي مستحب است و در مستحبات حالت بايدي و حتم وجود ندارد . در اينگونه اعمال به هر مقدار كه انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانيت كه نتيجه عمل است بهره مند مي گردد.
گفتن صد لعن و سلام در زيارت عاشورا در صورت امكان و با وجود وقت و حال مناسب مستحب است و ثواب بسيار دارد ، ولي واجب نيست، در زمان هاي معمولي گفتن يك بار كافي است.
آيت الله العظمى اراكى:
يكى از ملازمان ايشان نقل نموده كه برنامه معظم له ايـن بـود كه هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ايستاده به خـوانـدن زيارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)كه در زيارت عاشـورا وارد شده است مقيد بـودند بطـور كامل قرائت كنند و ايـن برنامه ايشان به هميـن نحـو يعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون كـم و كاست ادامه داشت تا موقعى كه توانايى جسمى داشتند.)
صد لعن و صد سلام در زيارت عاشورا لازم نيست در يک مجلس به جا آورده شود، بلکه مي توان آن را با فاصله و به تدريج در طول روز خواند، يعني مي توان مثلا صبح زيارت عاشورا را شروع کرد وقتي به لعن زيارت رسيديم، صد لعن را مي توان در طول روز به تدريج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نيز با فاصله و به تدريج مي توان انجام داد و بعد از سلام، بقيه زيارت را خوانده و در پايان دو رکعت نماز زيارت به جاي آوريم. در روايتي راهي آسان تر براي خواندن زيارت عاشورا وارد شده و آن اين است که: شروع به خواندن زيارت عاشورا مي کنيم، وقتي به لعن رسيديم، لعن را مي خوانيم تا به جمله«اللهم العنهم جميعا» مي رسيم و فقط همين جمله را صد بار مي گوئيم. وقتي به سلام رسيديم، سلام را مي گوئيم تا به جمله«السلام علي الحسين و علي علي ابن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين» مي رسيم و تنها اين جمله را صد بار مي گوئيم و بعد بقيه زيارت را مي خوانيم.
خواندن آن با يك مرتبه لعن و سلام با نماز زيارت به نيت استحباب ظاهرا بلا اشكال است. همچنين بنا به نقلي از حضرت عسكري(ع) مي توان به جاي صد مرتبه لعن پس از يك مرتبه خواندن آن نود و نه بار گفت «اللهم العنهم جميعا» و يا جاي صد مرتبه سلام پس از يك بار سلام نود و نه بار قسمت آخر آن «السلام علي الحسين» تا آخر را تكرار كرد.
۲۷/۰۷/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]