تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826983267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علم، خنثی و بی طرف نیست/ تناسب بیشتر خداشناسی با برخی علوم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مصاحبه اختصاصی مهر با آلوین پلانتینگا:
علم، خنثی و بی طرف نیست/ تناسب بیشتر خداشناسی با برخی علوم

پلانتینگا


شناسهٔ خبر: 2938531 - جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
دین و اندیشه > اندیشمندان

فیلسوف برجسته معاصر و استاد بازنشسته دانشگاه نتردام آمریکا معتقد است خداشناسی با برخی از حوزه های علم و دانش بیشتر تناسب دارد. به گزارش خبرنگار مهر، الوین پلانتینگا معتقد است آنچه در انجمن ها و مجلات علمی و مراکز آموزشی و پژوهشی به نام نظریه های علمی طرح می شود، گاهی تنها، با پیش فرض های الحادی صادق است و اگر این پیش فرض ها را کنار بگذاریم، اعتبار آنها از بین می رود. در واقع وی می کوشد نشان دهد علم امروز بر خلاف آنچه عموماً ادعا می شود، از لحاظ دینی، بی طرف و خنثی نیست؛ بنابراین، اگر استفاده از پیش فرض های الحادی ضرری به ماهیت علمی یک پروژه نمی زند، چرا عالمان مسیحی از پیش فرض های دینی خود در فرآیند پژوهش علمی استفاده نکنند؟ پلانتينگا می گوید: در كنار باورهای زيادی كه پيش فرضهای علوم جديد قرار می گيرند می توان از معقول بودن باور به خدا هم سخن گفت و اين امر نه به عنوان يك فرض مطرح است كه با استدلال قابل نشان دادن است. با اين همه، او معترف است كه اين رويكرد، رويكردی نيست كه لااقل در بين اساتيد و دانشجويان فلسفه طرفداران زيادي داشته باشد. با توجه به اين نكته بوده كه وی انجمن فيلسوفان مسيحی را تأسيس كرد كه در ميان اعضای هيئت علمی دانشگاهها عضو می پذيرد و تا كنون ۱۰۰ نفر از متفكران و فيلسوفان عضو اين انجمن شده اند. او به جد معتقد است كه ميان آموزه های دينی و علمی تنافر و تناقضی وجود ندارد و يك دانشمند يا متفكر می تواند ضمن باور به دستاوردهای علمی به اموری چون معجزات نيز باور داشته باشد. نظر وی البته اين است كه دستاوردهای علمی با خدای اديان ابراهيمی بيش از تلقی های اديان ديگر در باب خدا سازگار است. آنچه در ادامه می آید گفتگویی کوتاه مهر با این فیلسوف دین برجسته معاصر است. آلوین پلانتینگا یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به شمار می‌رود. وی استاد بازنشسته دانشگاه نتردام آمریکاست. آثار پلانتینگا طیف وسیعی از موضوعات را در بر می‌گیرند ولی سهم او در حوزه‌هایی چون متافیزیک، معرفت‌شناسی و به‌ ویژه فلسفه دین بیشتر است. در سال ۱۹۸۰ میلادی نشریه تایم با بررسی فلسفه دین از پلانتینگا به عنوان برجسته‌ترین فیلسوف دین یاد کرده بود. *در بیان علم دینی تعریف دقیق شما از علم چیست؟ آیا آن را بر اساس آنچه در کتاب های معرفت شناسی آمده تعریف می کنید؟ در ابتدا باید توجه داشت که علم مبهم است. هر فعالیت نظام مند و مرتبط با کشف حقیقت در هر رشته علم نامیده می شود. اما اینکه به چه میزان تجربه نیاز است تا فعالیت نظری تبدیل به پژوهشی تجربی شود مشخص نیست. من در آثار خود بحث کرده ام که علم آنچنان که امروز ادعا می شود به لحاظ دینی بی طرف و خنثی آنگونه که پوزیتیویستها می گویند نیست. *آیا خود دستاوردهای علم امکان تأثیرگذاری در دین (فهم متون دینی) دارد؟ من معتقد هستم که علم الهی (theistic science) به عنوان علمی که به معنای حقیقت خداشناسی فرض گرفته می شود می تواند این حقیقت را در هر جایی که تناسب داشته باشد به کار ببرد.  خداشناسی با برخی از حوزه های علم و دانش بیشتر تناسب دارد. به عبارت دیگر برخی حوزه های علمی هستند که تناسب کمتری با خداشناسی دارند و برخی دیگر تناسب بیشتری با خداشناسی دارند. *آیا امکان ساخت علم دینی در همه علوم اعم از ریاضی و تجربی و انسانی وجود دارد؟ علم الهی ارتباط مستقیمی با حوزه های تجربی و علومی چون ریاضیات نخواهد داشت. البته توجه داشته باشید برای نمونه علم الهی با ریاضیات ارتباط مستقیمی ندارد ولی با فلسفه ریاضیات ارتباط مستقیمی دارد. در آثار خود استدلال کرده ام که تأثیر آموزه های دینی بر بسیاری از علوم به شکلی نیست که در تضاد با آن علوم غیر دینی قرار گیرد لذا می توان به کار جمعی در علم پرداخت. برای نمونه ایمان و اعتقاد دینی به صراحت نافی نظریه تکامل نیست. زیرا ممکن است خداوند در تکثیر گونه های حیاتی از طریق یک نیای مشترک عمل کرده باشد. گفتگو: جلال حیران نیا









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن