تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836832444
کتاب «رفیع پور» توصیفی ـ انتقادی اما تبیین و راهکارش سیاسی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس انجمن جامعه شناسی ایران:
کتاب «رفیع پور» توصیفی ـ انتقادی اما تبیین و راهکارش سیاسی است
شناسهٔ خبر: 2940211 - چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
محمد امین قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در نشست نقد و بررسی کتاب دریغ است که ایران ویران شود، گفت: در قسمت توصیف این کتاب رفیع پور نقدهای بسیار تندی دارد اما در قسمت تبیین سیاسی عمل می کند. به گزارش خبرنگار مهر، محمد امین قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در نشست نقد و بررسی کتاب «دریغ است که ایران ویران شود» نوشته فرامرز رفیع پور که دیروز عصر در سالن اجتماعات انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد. ابتدا با اشاره به اینکه این کتاب، کتاب حجیمی است اما در عین حال متن خوب و قابل استفاده ای دارد، گفت: این کتاب نشان می دهد که دکتر رفیع پور فقط در این سالها به درس نمی پرداخته است. بلکه کسی بوده که به مسائل اجتماعی هم می پرداخته است و در جاهایی که به دکتر مصدق می پردازد و نام او را می آورد از ایشان به احترام یاد می کند و در خیلی جاها از اصطلاح ملی – دینی استفاده می کند که این بسیار مهم است که ما این سنت را همواره یادآوری کنیم. قانعی راد گفت: حتی شاید در این کتاب، ملی – دینی لبه ملی آن سنگین تر باشد. شاید عنوان کتاب هم به همین دلیل است و تاکید این کتاب بر همین مسئله ایرانی است که دارد از بین می رود. انتظار ما از رفیع پور که به نظر یک استاد محافظه کار است، بیشتر این است که رویکرد کتابش انتقادی نباشد. در صورتی که این کتاب، کتابی انتقادی است و نشان می دهد که ایران در یک بحران است و در حال فروپاشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. رفیع پور نقدهای بسیار تندی در این کتاب در زمینه های مختلف جامعه می کند. من بسیار علاقه مند بودم که ببینم ایشان آسیب ها را چگونه می بینند، تبیین می کنند... وی افزود: مشکلاتی که مطرح می کند ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد یعنی در هر ۴ حوزه مشکلاتی را بدون سانسور مطرح می کند. برای مثال در مورد فرهنگی ایشان فرهنگ فئودالی را مطرح می کند و نشان می دهد که از بالا تا پایان بر این فرهنگ حاکم است و شاید فقط در دو جا یعنی رهبری پیشین و کنونی انقلاب اسلامی را در فرهنگ فئودالی نمی بیند. فرهنگ ایلی - قبیله ای را هم در این کتاب می بینیم که نقد بسیار تندی بر آن دارد و می گوید در همه جا فرهنگ ایل گرایی و قبیله گرایی حاکم است. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران بیان کرد: رفیع پور فرهنگ دیگری را به نام فرهنگ احساسی بین ایرانیان مطرح می کند و معتقد است فرهنگ استبدادی هم جزء زیربناهای فرهنگ ما است. جالب این است وقتی اینها را مطرح می کند نمی گوید که فقط دولت و حاکمیت مستبد هستند. بلکه معتقد است که همه مستبد هستند و جامعه هم مستبد است. یعنی یک زیرساخت فراگیر است که همه جا را گرفته است. دولت، ملت، روحانیت و همه را گرفته است و همه مستبد هستند. در این کتاب نقدهای تندی راجع به اسبتداد داریم. رفیع پور فقط در جاهایی استثناهایی قائل است، حتی روحانیت را هم این گونه می بیند یعنی معتقد است که فرهنگ روحانیت یک فرهنگ احساسی و استبدادی است. قانعی راد گفت: بحث دیگری را تحت عنوان فرهنگ با هم جوری بیان می کند. می گوید که ایرانیان خیلی با هم جورمی شوند و اگر فردا جریانی اتفاق بیفتد بعد از جریان با هم جور می شوند. فرهنگ تضاد را مطرح می کند به این معنی چیزی است که در فرهنگ ما و در زوایای زندگی ما جور است. می گوید فرهنگ تضاد یک فرهنگ ریشه ای است. البته این بحث را در بحث علم هم می کند و تضاد بین دانشجویان با یکدیگر، با اساتید هم مطرح می کند. تضاد را به معنای رقابتی و فردی در نظر می گیرد که آدمها نسبت به همدیگر حسادت دارند و نه به معنای مارکسیستی آن. وی تصریح کرد: یکی از زوایای فرهنگ تضاد، فرهنگ دولت ستیزی است و معتقد است. می گوید ما ایرانیان نمی توانیم دولت ستیز نباشیم و این جزئی از فرهنگ ما است. یعنی نقد از دولت یک نُرم است. در صورتیکه در خیلی از کشورهای دموکراتیک که حداقل من دیده ام اینگونه نیست. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: این مسائلی که ایشان مطرح می کنند به ما به عنوان جامعه شناس می تواند کمک کند که مسائلی را تحلیل کنیم. رفیع پور معتقد است این فرهنگ دولت ستیزی است که نمی گذارد دولت استقرار پیدا کند. وی با اشاره به فرهنگ تضاد در بین روحانیت گفت: رفیع پور می گوید به طور تاریحی روحانیت به گونه ای جلو آمده است که اساسا دولت ستیز هستند. به همین خاطر است که هر مسئولی را به تلویزیون دعوت می کنند از سازمان دیگر و ... نقد می کنند. یکی از نکات مهمی که آقای رفیع پور در بخش توصیف می گوید، جاسازی بخش رسمی و غیر رسمی است. یکی از ویژگی های جامعه ما تضاد و درگیری بین این دو است که پیامد منفی از خودش به جای می گذارد. به نظر رفیع پور، مردم در ایران شورشی اند و به محض اینکه نقطه ای پیدا کنند این شورش بالقوه به فعل تبدیل خواهد شد. قانعی راد افزود: آقای رفیع پور نمی گوید که دولت ما استبدادی نیست و نمی گوید که مردم ما هم شورشی نیستند. بلکه همه را می گوید که فرهنگ استبداد دارند و این جامعه ما را دچار کاهش اعتماد به حکومت می کند. هویت، مشروعیت و پایگاه نظامی را از بین می برد و همچنین هزینه کنترل جامعه را هم بالا می برد. چرا که او معتقد است که جامعه را باید کنترل کرد. وی ادامه داد: من د راین بخش می خوام ببینم که توصیفاتی که آقای رفیع پور انجام می دهد دارای کدام بار تئوریک هستند. یعنی اینها را با کدام نظریه می توان آنها را جمع کرد؟ آیا نظریه ای پشت آن هست؟ نظریه جامع غیر رسمی، ساختی کارکردی، نظریه نقش را به صورت روشن اسم می برد. نظریه جامعه غیر رسمی می گوید که خودم کشف کردم، همچنین نظریه سازمانی اجتماعی مطرح است و معتقد که سازمانهای اجتماعی ما پاشیده اند یعنی در حد ویرانی هستند. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: نظریه همبستگی اجتماعی که جامعه بتواند به عنوان یک واحد، خودش را نشان دهد و همچنین نظریه سیستم ها که جامعه به عنوان یک سیستم عمل کند، همه این نظریات را به نوعی مطرح می کند. من در این زمینه گفتم که این توصیفات جامعه شناسی نشان دهنده یک بحران در جامعه است. با نظریه سازمان اجتماعی می توان اینها را تبیین کرد. اما سوال دیگر این است که آقای رفیع پور وضعیت را چگونه تبیین می کند؟ این بحران چگونه به وجود آمده است و دلایل آن چیست؟ نکته سوم اینکه حالا با چه راه حلی ایران را می توان نشان داد. این استاد دانشگاه بیان کرد: رفیع پور توصیف انتقادی به وضعیت ایران پرداختند که یک توصیف انتقادی و بحرانی است. برخلاف آن کسانی که موافق با سیستم هستند ایشان معتقد است که بi جز چند نفر، بقیه دچار فساد و بحران هستند. ایشان توصیف می کنند و در این توصیف از مفاهیم جامعه شناختی استفاده می کنند. در نظریه کاتوزیان یعنی بخش غیر رسمی ملت، و بخش رسمی دولت است و نظریه رفیع پور برگرفته یا شبیه نظریه کاتوزیان است. یعنی شبیه تضاد دولت – ملت است. توصیف جامعه شناسی و با کاربرد مفاهیم جامعه شناسی است. قانعی راد تصریح کرد: اما تبیین های ایشان چگونه است!؟ یعنی ما چرا تضاد دولت – ملت و ... هستیم. دومین انتظاری که ما از یک جامعه شناس داریم بعد از سطح توصیف، سطح تبیین است. ایشان از نظر تبیینی یک تبیین سیاسی و ایدئولوژیک ارائه می کند. به همین دلیل است که از استعمار و نقش آن و دشمن شروع می کند و دشمن بسیار پرهیبت، متفکر است و نقشه های دقیق می کشد و اگر از ایشان بپرسیم که چرا فرهنگ تضاد داریم می گوید کار استعمار است. یعنی موارد متعددی را مطرح می کند و شما مدام می بینید که استعمار است که فرهنگ ها را شکل داده است و خیلی اینها را به استعمار نسبت می دهد. حتی تملق مردم را هم به استعمار و دشمن نسبت می دهد. یعنی شما در اینجا با جامعه شناسی مواجه می شوید که تحلیل جامعه شناسی ندارد. وی افزود: مثلا در واقعه تنباکو میرزای شیرازی که نماینده بخش غیر رسمی است، علیه ناصرالدین شاه یعنی بخش رسمی فتوا صادر می کند و مردم هم پیروی می کنند و استعمار هم از این موقعیت استفاده می کند. استعمار همیشه با بسیج کردن میدان دارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در وقایع فعالیت می کند. به فرض مثال در کودتای ۲۸ مرداد ما شاهد این قضیه هستیم. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: رفیع پور معتقد است انقلاب اسلامی و حتی رهبری آن حساب شده و توسط غرب بوده است. آمریکا شاه را برداشت و امام را آورد یا پذیرفت. آمریکا انقلاب را به نتیجه رساند در واقع از تضاد دولت و ملت استفاده کرد... امام در بعد از انقلاب از یک جایی از این بازی تخطی کرد و مسیر آن را عوض کرد. این استاد دانشگاه گفت: رفیع پور مدعی است که جز استعمار و ... آن کسانی که نقش های خیلی دقیق دارند نمی توانند کاری بکنند، استعمار نظام فکری جامعه را تعریف می کند. حتی ضد دولت بودن آخوند ها را استعمار تعریف کرده است. یعنی به نوعی دشمن این نقش را برای روحانیت تعریف کرده است. او معتقد است که بعد از سال ۶۸ سیاست ایران ریل گذاری شده بود و ایران دارد ویران می شود. قانعی راد افزود: ما در جامعه شناسی چندین نظریه درباره انقلاب داریم اگر از آقای رفیع پور درباره انقلاب بپرسید. چیزی که از تحولات اجتماعی در اینجا می خوانیم استعمار است که زمینه شطرنجی است که انگلیس و آمریکا آن را بازی می کنند و به تعبیر او تنها دو شخصیت در این دام نیفتاده اند. به نظرم تبیین های ایشان جامعه شناسی نیست، بلکه بیشتر سیاسی اند. یعنی شما حس می کنید که یک فرد غیر جامعه شناس دارد اینها را بیان می کند. قانعی راد بیان کرد: اما راه حل دکتر رفیع پور چیست؟ راه حل ایشان مهندسی اجتماعی است. ویژگی مهندسی که ایشان مطرح می کند جامع است. یعنی مبتنی بر یک برنامه قوی، افراد برنامه ریز قوی و ... است. وی افزود: همه مسائل و مشکلات نیاز به یک نقشه و راه حل دقیق دارد که به مهندسی اجتماعی تام معتقد است. سازماندهی که ایشان مطرح می کنند سازماندهی متمرکز با رهبری واحد و همچنین شورای مرجعیت و شورای علمی در کنار آن است. شورای مرجعیت کاری می کند که بخش غیر رسمی باید انجام می داد، یعنی مرجع را باید اهل عقل انتخاب کنند و ملوک الطوایفی روحانیت باید جمع شود. آن چیزی که استعمار پایه ریخته یعنی تضاد بین دستگاه روحانیت و دولت، باید از بین برود و روحانیت با دولت یکی شود. می می گوید استقلال حوزه شعار استعمار است. حوزه باید در درون حکومت ادغام شود. بنابراین ما یک سازماندهی متمرکز داریم و یک سازمان کاتولیک که باید جای ملوک الطوایفی فعلی حوزه را بگیرد. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: رفیع پور نمونه های موفق را چین و روسیه معرفی می کند می گوید پوتین و اردوغان توانسته اند که نیات استعمار را در مورد کشورشان کم کنند. حکومت باید مذهب را از نقش اپوزسیون در بیاورد. در واقع اگر بخواهیم استعمار پایان یابد باید نقش روحانیت تمام شود. می گوید ما باید اسلام را احیا کنیم و این اسلام به درد جامعه مدرن نمی خورد. این اسلام که در حوزه وجود دارد به درد جامعه روستایی می خورد. اسلام اپوزیسیون به اسلام حکومتی تبدیل شود راه حل ایشان نهایتا ادغام بخش غیر رسمی در بخش رسمی است. این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: راه حل وی مبتنی بر یک نوع مهندسی فرهنگی است. ایراد دیگری که به نظرم به آن وارد است تفاوت رسمی و غیر رسمی را به عنوان یک نیروی پویا در نظر نمی گیرد. این تفاوت را موجب یک وضعیت آشوب ناک می داند. به نظرم راه حل این نیست که اینها را در هم جمع کنیم. بلکه اینها یک نوع اتوپیا است، مگر می شود حوزه علمیه قم را جمع کرد، مگر علمای قم نشسته اند که بانظر رفیق پور و من آنها را عوض شوند. اتفاقا زیبایی حوزه در همین تنوع آن است. راهکار ایشان یک مقدار کلی نگر، تمامیت نگر و ... است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
«رفیع پور» درباره نقش استعمار بزرگنمایی میکند
شجاعیزند رفیع پور درباره نقش استعمار بزرگنمایی میکند شناسهٔ خبر 2940327 - چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها علیرضا شجاعی زند استاد دانشگاه تربیت مدرس در نشست نقد و بررسی کتاب دریغ است که ایران ویران شود گفت دکتر رفیع پور در این کتاب نقش اسگفتوگو با دکتر بانکیپور نویسنده کتاب «دختران آفتاب» چهار مرحله مواجهه صحیح با مشکلات جوانان
گفتوگو با دکتر بانکیپور نویسنده کتاب دختران آفتابچهار مرحله مواجهه صحیح با مشکلات جوانانکتاب بدون اینکه مستقیماً به عفاف پرداخته باشد بهسمت عفاف حرکت میکند اگر کسی بخواهد عفاف را بهعنوان مسئلهای تام حل کند حتماً به خطا میرود در این کتاب عفاف بهعنوان مسئلهای در کنااجازه سیاسیکاری در عزاداری محرم نمیدهیم/اجرای طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در دهه اول محرم
سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۰ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت طرح سوگواره بصیرت عاشورایی با هدف تبیین اهداف قیام امام حسین ع اجرای نیات واقفین در دهه اول محرم و در 2 هزار و 780 امامزاده و بقعه سراسر کشور برگزار میشود به گزارش خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران اکتاب «آیت اشراق» نقد و بررسی میشود
در سرای اهل قلم کتاب آیت اشراق نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2939611 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب آیت اشراق تفسیر و تاویل قرآن در آثار سهروردی نوشته سیماسادات نوربخش نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری مهر نشست نقد و بررسی کتاب آیت اایام محرم و صفر چه کتابی بخوانیم؟
معرفی کتاب بخش اول ایام محرم و صفر چه کتابی بخوانیم شناسهٔ خبر 2939537 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در آستانه ماه محرم ۱۰ کتاب با موضوع محرم معرفی شود به گزارش خبرگزاری مهر در این گزارش ۱۰ کتاب با موضوع محرم معرفی شود که در ذیل میجشن امضای کتاب فردوسیپور برگزار میشود
جشن امضای کتاب فردوسیپور برگزار میشود شناسهٔ خبر 2939527 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ فرهنگ > کتاب جشن امضای کتاب هنر شفافاندیشیدن با حضور عادل فردوسیپور برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نشر چشمه هنر شفافاندیشیدن یکی از پرفروشترین آثار چنبررسی نظريه علم دينی آيت الله جوادی آملی در شماره جديد كتاب نقد
بررسی نظريه علم دينی آيت الله جوادی آملی در شماره جديد كتاب نقد شناسهٔ خبر 2939082 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۷ دین و اندیشه > سایر شماره ۷۰-۷۱ فصلنامه كتاب نقد وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در تكميل شماره ۶۹ اين فصلنامه به بررسی و نقد نظريه آيتالله جوادی آملینقد و بررسی کتاب «دروغگویی» نوشته سم هریس
ترجمه نقد و بررسی کتاب دروغگویی نوشته سم هریس شناسهٔ خبر 2938117 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان سم هریس نویسنده کتاب دروغگویی مینویسد ممکن است شرایط مرگ و زندگی ای وجود داشته باشد که نیاز باشد شخصی دروغ بگوید ولی شخصی که به لحاظ اخلاقی برتر وکتاب «روش شناسی مطالعات اسلامی در غرب» نقد و بررسی میشود
در پژوهشکده تاریخ اسلام کتاب روش شناسی مطالعات اسلامی در غرب نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2939475 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت پژوهشکده تاریخ اسلام نشست نقد و بررسی کتاب روش شناسی مطالعات اسلامی در غرب ۲۶ مهرماه برگزار می شود به گزارشمنابر را سیاسی نکنیم
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۸ آیتالله سبحانی گفت مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و شایسته نیست که مبلغین فقط به مسائل سیاسی بپردازند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در همایش مبلغان اعزامی در ایام محرم 1437 که در سالن اجتماعات مدرسه فی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها