تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817073483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سنت درختکاري و سبز کردن سبزه در ايران باستان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سنت درختکاري و سبز کردن سبزه در ايران باستان
سنت درختکاري و سبز کردن سبزه در ايران باستان     در ايران از دير باز کاشتن درخت و گياه اهميت خاص داشته و مورد توجه بوده ، چنانچه در نگاره ها و آثار باستاني مانند حجاري هاي دورة هخامنشي در تخت جمشيد نماد درخت زندگي يا سرو ديده مي شود. سرو به دليل اينکه درختي هميشه سبز است همواره در ايران از اهميت خاصي برخوردار بوده است . سرو4000 ساله در نزديکي ابرقو ( يزد ) وجود دارد که آن را سرو زرتشت هم مي نامند. غير از نگاره ها و حجاري ها در پارچه بافيها هم به گونه اي نماد گياه يا درخت همان سرو خميده که بعدها ( ترمه ) ناميده شد ديده مي شود. در ساير هنر هاي ايراني مانند مينياتور هم درخت جاي ويژه اي دارد . در اوستا يکي از شش مرحله آفرينش را آفرينش گياه مي دانند. در باور سنتي زرتشتيان جشن « گاهنبار ـ ( چهرة ) اياثرم کاه برابر با مرحلة چهارم آفرينش و هنگامي است که خداوند، گياه و رستني ها را آفريد ه است، بنابراين روايت در اين 5 روز جشن مي گيرند و خداوند را براي آفرينش گياه سپاس و ستايش مي کنند . کاشتن گياه و درخت هم از قديم در ايران رواج داشته چنانکه هر فرد زرتشتي به هنگام زايش و تولد فرزند خود موظف بود يک نهال ( غالباٌ درخت سرو ) را بکارد و درخت را به نام فرزند خود بنامد . همراه با بزرگ شدن نهال و درخت ، فرزند هم بزرگ و برومند مي شد. اين انديشه هنوز هم بين زرتشتيان رايج است . کاشتن سبزه يکي از رسوم نوروزي است که از روزگار باستان در بين ايرانيان رواج داشته است. حدود 25 روز پيش از نوروز دوازده ستون از خشت خام اطراف حياط دربار برپا مي کردند و بر فراز هر ستون يک نوع از دانه هاي حبوبات را مي کاشتند. روز ششم فروردين يعني خرداد روز، با سرود خواني و نواختن ساز ها محصول را که فراهم آمده بود بر مي داشتند. اين ستون ها همچنان تا روز شانزدهم بر پا بود آنها به رشد دانه ها توجه مي کردند هر کدام که بهتر و بلند تر بود تفأل مي زدند که در آن سال آن محصول بيشتر بار خواهد داد. در اوستا ( ادبيات زرتشتي ) فروغ يا فرشته نگهبان گياه در روي زمين، خرداد امشاسپند است . خرداد همان واژة « هَئه اوروتات » اوستايي به معني جاودانگي است و گياه نمادي بر آن و نشاني از زندگي و جاودانه بودن است . درخت سمبُل زندگي   اگر درخت در فرهنگ ملل مختلف نشانه دوستي، صلح، دانش، تقدس و ... بوده و هست که مطلب کوتاه زير نشان دهندة همين نکات است، در باورهاي آييني، ديني و ملي ما ايرانيان نيز درخت از دير باز از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است . ولي متاسفانه برنامه ريزي هاي به اصطلاح عمراني که حداقل در سه دهة اخير در اين مرزو بوم انجام شده به گونه اي بوده است که درخت، جنگل، باغ و به تبع آن بستر هاي حياتي آن عموماٌ در اين راه قرباني شده است ! به نظر ما اين ديد گاه غلط ناشي از بسياري مسائل بوده است که يکي از آنها کم رنگ و بي رمق شدن همين باورها به درخت بوده است و ديگري عدم توجه به ظرفيت و شاخص هاي جغرافيايي اين مرزو بوم بوده است ، از جمله عدم توجه به اقليم خاص کشور مبني بر تناوب خشک سالي و تر سالي و شدت هاي باران هاي کوتاه مدت که از ويژگيهاي جدا ناپذير اکثر نقاط کشور ما است. در جرايد و اخبار بعد از هر برف سنگين ، باران شديد ، خشکسالي و...اين جمله تکراري را بارها مي شنويم که : در 10 سال اخير در 20 ساله اخير بي سابقه بوده است و يا اين پسوند بي سابقه مسئولين خود را از بار سنگين پاسخگويي به حوادث اتفاق افتاده نجات مي دهند. ولي ما مي گوييم پديده هاي طبيعي که به نظر توجيه کنندگان کم سابقه يا بي سابقه قلمداد شده و مي شود ، فرايندي بسيار قانون مند است و غير مترقبه بودن آن تنها حاصل عدم توجه به اين قانون مندي هاي طبيعي و اجراي غير خردمندانه و انديشيده شده در بستر هاي طبيعي و يا باغ هاي مصنوعي است که حاصل تجربه و خرد جمعي در گذشته هاي دور بوده است و نتيجه آنکه وقتي ريشه هاي درختان جنگل هاي کهن قطع و جاي آن را نهال هاي ضعيف و مزارع چوب مي گيرد ، وقتي باغ هاي کهنسال و انبوه پاي کوهي و کوهستاني قطع و ساختمان جاي آن را مي گيرند ، وقتي جاده هاي غير ضروري تعادل آبخيز ها ( کوهستان ها ) را بهم مي زند . وقتي ويلاسازي هاو ساختمان ساز هاي غير ضروري در دل آبخيز ها و حتي تا قلل ارتفاعات خاک کوه ها ، اين بستر محافظ برف و باران را مي روبد ، وقتي دره ها و کانال هاي طبيعي رودخانه ها هر روز تنگ تر و تنگ تر مي شود و يا به خيابان بدل مي شود و... حاصل آن اتفاقاتي است که نام حوادث غير مترقبه بر روي آن گذاشته اند نظير سيل ، چند روز اخير تهران و يا ساير شهرستان ها که بازتاب کاملاٌ مترقبه همين عملکرد هاي نادرست بوده و هست. هنوز چند ماه بيشتر از هشدار هاي کانون ديده بانان زمين در مورد تخريب آبخيز هاي تهران اين منابع حياتي مهم تهران بزرگ ، نمي گذرد که اولين آژيرهاي خطر را به شکل ريزش و لغزش کوه ، هجوم سيل به مناطق : فشم ، گرمابدر و.. ( حوزه لتيان ) و محور هاي امام زاده داود ، کن ، سولقان ، رندان ، سنگان و... ( حوزه کن و سولقان ) و گل آلود شدن آب شرب بخش وسيعي از تهران و قطع آن، جاري شدن سيل در بخش هاي شرق و غرب تهران احتمالاٌ در همان بستر ها و کانال هايي که به حريم آن تجاوز و يا تبديل به خيابان شده و ... شاهد هستيم و اين تازه آغاز ي است که اگر از آن درس گرفته نشود بايد منتظر عواقب وخيم تري هم باشيم. بنابراين به مناسبت ايام درخت کاري ياد آوري اهميت هاي اعتقادي، مذهبي و فرهنگي درخت در تمدن هاي مختلف مي تواند يک نوع بيداري عقيدتي فرهنگي در همة ما ايجاد کند که درخت زندگي است آن را پاس بداريم. درخت سمبل دانش   هر ساله دانشگاه گرجستان در 12 دسامبر مراسم سنتی درختکاری را بر با می کند و از رییس جمهور و بانوی اول گرجستان برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل می آورد . از سال 1978 کاشت نمادین درخت به دست رییس جمهور صورت می گیرد. سنت درختکاری در دانشگاه بریتیش کلمبیا از سال 1919 آغاز شده است فارغ التحصیلان هر دوره در ختانی را به رسم یادبود در منطقه کمب دانشگاه می کارند. این رسم به یاد ماندنی با کاشت درختان اقاقیا - ون – بلوط000 سالیان متمادی است که انجام می شود. درخت نشانه دوستی بین کشورها   بیش از 100 سال است که ژاپن و انگلیس هر ساله در 25 اکتبر پیمان سبز خود را جشن می گیرند. از سال 1902 به منظور ارتقا روابط دوستی بین این دو کشور درخت بلوط که در انگلستان رشد می کند در شهرداریهای هر شهر ژاپن کاشته می شود. در هفتم ژوئن 2000مراسم سالانه درختکاری در سفارت فرانسه در امریکا صورت گرفت. درخت ون (زبان گنجشک) که امروزه در زمین سفارت فرانسه کاشته می شود. نماد همبستگی و دوستی دو ملت فرانسه و آمریکا است و نشانه سپاسگذاری ملت فرانسه از مردم آ مریکا است. درخت نماد مذهبی   *- درخت در دين اسلام جايگاه خاصي دارد و خداوند در قر آن در مورد بسياري از درختان ياد مي کند در قرآن درختان نماد قدرت خداوندي است (سورة انعام ، آيه 99 و آياتي ديگر ) علاوه بر آيات قرآني، دراحاديث به کرات در خصوص درختان و ميوه هاي بهشتي مانند سيب، انار ، انجير و غيره صحبت شده . يکي از رايجترين اين احاديث حديثي از حضرت محمد( ص) است که مي فرمايد « شکستن شاخه درختان همانند شکستن بال فرشتگان است در اوستا صدمه به گياهان و درختان گناه بزرگي است زرتشت درختکاري و آباداني زمين را کرداري نيک مي دانسته است. زرتشت « سپيتمان » نيز معتقد است که هر کس درخت کهنسالي را قطع نمايد يکي از منسوبينش خواهد مرد. در دين مسيح نيز درخت از قداست خاصي برخوردار بوده و هست . در کتاب مقدس انجيل بارها از درخت حيات ، درخت دانش و غيره ياد شده است . درخت ابراهيم در نزديکي هبرون Hebron فلسطين که ياد اجداد گذشته و ابراهيم را در اذهان زنده نگه ميدارد . اين درخت بلوطي است بنان quercus calliprions که در حال حاضر فقط بخشي از آن باقي مانده است در 12 آگوست مراسم درختکاری در شینتو شرین Shinto Shrines و معبد بوداییان در حومه هیروشیما انجام می شود در این مراسم مذهبی درخت را به روش سنتی زابنیها می کارند. در اطراف نهال دو سنگ بزرگ را فرو می کنند و معتقدند این سنگها آب را مهار و جمع آوری می کنند. در کشور هنگ کنک در مجاور فرودگاه مردم این منطقه درختانی را می کارند که آنرا مقدس می شمارند و کاشت این درختان سبب چشم اندازی بسیار زیبا در منطقه فرودگاه شده است. مي گويند حضرت بودا در زير درخت انجير معابد Ficus religiosa متولد شد و در زير آن روانش از آفتاب حقيقت نيرو گرفت. درخت سمبل فرهنگ   بر اساس آخرین یافته های باستان شناسان از حکاکی های بدست آمده از آثار باقیمانده از قرن پنجم قبل از میلاد تا قرن سوم بعد از میلاد در یونان و ایتالیا – جزیره سیسیل – جزیره کرت – مقدونیه بر منع تخریب در ختان سرو سفارش شده است. نقوش برجسته و تصاوير به دست آمده از تمدنهاي آشوريان و مصريان مبين آن است که درختان جايگاه و منزلگاه خدايان بوده اند. در يونان باستان اغلب درختان را منسوب به خدايان مي دانستند و صداي به هم خوردن برگهاي بلوط را در معبد « دودونا» نشانه ظهور « زئوس» خداي خدايان در معبد تصور مي کردند . درخت انار به عنوان سمبل ازدواج عشق ، آفريدن و باروي منسوب به « هرا» الهه قدرت و ثروت بوده است . « آتنه » الهه دانايي و صنعت به بشر درخت زيتون هديه نموده است . درخت بلوط و درخت سيب منسوب به « آپلون» خداي نور و بيد ، گردو ، مورد و سدر منسوب به « آرتميس » الهه نجابت و شکار بوده اند. در ميتولوژي ( مجموعه افسانه هاي مختلف موجود در بين اقوام گوناگون ) وقتي خدايان مي خواستند به کسي محبتي کرده باشند يا خود را به صورت درخت ظاهر مي کردند و يا اورا به شکل درخت تغيير مي دادند . در ميتولوژي آلمان درخت زيزفون ( نمدار ) به « فري » الهه و نگهبان عشق و ازدواج تعلق داشته است . در گذشته هاي دور درخت زيتون مظهر صلح و آرامش بوده است و به همين جهت در يونان باستان قهرمانان ورزشي را با دادن حلقه هاي زيتون که آن را « داپني » مي گفتند مورد تشويق قرار مي دادند . در بسياري از اعتقادات جوامع انساني درختان در گورستان ها محافظين متوفيان محسوب مي شوند و امروزه نيز مشاهده مي شود که در گورستان ها به عنوان سمبل حيات درخت مي کارند . به موجب يک سنت قديمي در کشور هاي نگليس ، فرانسه ، آلمان و نواحي اسلاوي زبان مراسمي به نام May pole برگزار مي شود که مضمون اصلي اين مراسم مذهبي تجديد حيات و زايش دوباره زندگي در بهار است . در ايران : از درختاني که بسيار مورد احترام ايرانيان بوده است مي توان از درخت چنار نام برد . « هنري ماسه » در کتاب معتقدات و آداب ايراني نمونه هاي زيادي از چنار هاي مقدس را در چهار گوشه ايران به نقل از سفر نمه هاي مختلف و از زبان شاردن ، کلاويخو وسايرين آورده است . در همين کتاب از درختان نارون و شمشاد نيز به عنوان درختان مقدس . همينطور از درختان سرو و زيتون که هميشه سبز هستند به عنوان درختان بهشتي نام برده شده است . سايکس در تاريخ ايران در مورد اعتقاد ايرانيان به درختان مي گويد : به سبب کمبود درخت در اين کشور درختاني که به طور ديم مي رويند اغلب مقدس شمرده مي شوند. ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت :mobe205  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن