محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831026734
رئیس انجمن زرتشتیان ایران: دین را باید از مذهب جدا کنیم تا بشناسیم/پیامبران با هم هیچ اختلافی ندارند
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
رئیس انجمن زرتشتیان ایران: دین را باید از مذهب جدا کنیم تا بشناسیم/پیامبران با هم هیچ اختلافی ندارند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت:
ایران از باستان تا کنون همواره مکانی امن برای سکونت پیروان ادیان مختلف بوده است. در برخی از شهرهای ایران مانند اصفهان، یزد، تهران و... همواره ما شاهد همزیستی ادیان در کنار هم بوده ایم. در تهران در خیابان میرزا کوچک خان، محله ای وجود دارد که در آن یک کنیسه، یک آتشکده و یک کلیسا وجود دارد و چند سال پیش قرار بود که این خیابان را به نام محله ادیان نامگذاری کنند اما هنوز این اقدام انجام نشده است. به این بهانه گفتگویی کرده ایم با اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان زرتشتیان ایران که در ادامه می خوانید. *ادیان مختلف چگونه در این محله در کنار هم زندگی می کنند؟ هرآنچه که خدا می آفریند حقوقی به آن می دهد که حقوق طبیعی و خدادادی اوست. اندیشیدن را خداوند به ما داده است. نمی توان به مغازه رفت و دوکیلو اندیشیدن خرید، یا اینکه دید سه بعدی خرید. حقوق بشر هم حق طبیعی همه انسانهاست. اگر درخت سیبی را در زمین کاشتی و به آن آب و کود دادی نتیجه اش این می شود که سیب خوب به شما می دهد. اما اگر حقوقش را به او ندهید و در زمین نامناسب آن را بکارید و به موقع به آن آب نرسانید قطعاً نمی توانید سیب خوب از آن بگیرید. خداوند به بشر قدرت اندیشیدن داده تا بتواند بیاندیشد تا راه خودش را انتخاب کند و این آزادی را خداوند به او داده است. بنابراین حقوق بشر حق طبیعی همه انسان هاست و این حق را خداوند به او داده است و ما نمی توانیم آن را بگیریم، همان طور که حق یک گیاه را نمی توانیم از آن بگیریم. شما اگر حقوق را از انسان گرفتید و نگذاشتید درست بیاندیشد، آن انسان و آن کشور پیشرفت نمی کند. در ارتباط با ادیان جالب است بدانید خود واژه دین یک واژه سانسکریت است. یعنی قبل از زرتشت هم بوده و زرتشت از آن استفاده کرده است. دئنا بوده است که خارجی ها هم دایانا می گویند و زرتشت استفاده می کند و می گوید کار دین وجدان سازی است. می دانید که ما سه ارگان بزرگ در تمام دنیا داریم؛ یک ارگان سازمان تربیت بدنی است که در همه جا هست که بتوانند تن بچه های ما و خودمان را در دوره های آموزشی سالم و پرتوان کنند. بخش دیگر سازمان آموزش و پرورش است که به ما علوم عقلی یاد می دهد یعنی ما را دکتر و مهندس و غیره می کند و به صورت تخصصی بر روی عقل ما کار می کند. و از دوره دبستان و کودکستان تا دوره دانشگاه ادامه دارد. بخش سوم بخش فرهنگ است و در همه جای دنیا وزارت فرهنگ دارند. اما هیچ جا فرهنگ انسانی درس نمی دهند. هر کشوری بسته به ایدئولوژی حاکمانش فرهنگی را ترویج می دهند. یعنی وجدان ما را به آن ترتیب پرورش می دهند. دین، آن دیده دل را برای مان باز می کند. کار دین انسان سازی است. *پیش شرط های همزیستی و گفتگوی میان ادیان چیست؟ تمام ادیان در بن مایه و مبانی اصولی تفاوتی با هم ندارند. در چند سال پیش ما را به گفتگوی ادیان دعوت کردند در آنجا گفتم که شما در اینجا دارید گفتگوی مذاهب می کنید. مذهب مال ما روحانیون است. پیامبران دین آوردند. مانند دین زرتشت، اسلام و ... . ۱۲۴هزار پیامبر که آمدند همه دین آوردند، هیچ کدام مذهب نیاوردند. بعدا این دین که می خواهد پیاده شود و مدنی بشود و به درون جامعه برود، بایست و نابایست پیدا کردن و واجب و حرام پیدا می شود. یعنی قوانین مذهبی پیدا می شود و شریعت و طریقت را شکل می دهد. شریعت یعنی آن قوانین حزبی و طریقت هم یعنی راه و روش رسیدن به آن اصلی که می خواهیم. پس وقتی که داریم مطالعه می کنیم دین را باید از مذهب جدا کنیم. اگر جدا نکنیم نمی توانیم ادیان را بشناسیم. داعش یک تفسیر از اسلام دارد در صورتی که دیگران تفسیری دیگر دارند. در خود دین اسلام فرقه های بسیاری وجود دارد. در بین خود شیعیان فرقه های متعدد وجود دارد و هر کدام از فرقه ها در جزئیات با هم فرق می کنند و این مسائلی است که هیچ وقت برسرشان توافق ایجاد نمی شود، اما اگر گفتگوی ادیان شکل بگیرد، مشترکات فراوان است. چرا که هدف ادیان یکتا پرستی است و برسر جزئیات با هم دعوایی ندارند. حافظ می گوید «جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه / چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند». هرکسی برای خودش دکانی باز کرده و برسر فرعیات با هم دعوا می کنند در صورتی که اصل را رها کرده اند. کار دین انسان سازی و وجدان سازی است. کار دین این است که ندای وجدان شما را بیدار کند. کار دین این نیست که شما را متخصص یک رشته مانند پزشکی کند. کار دین این است که راه رسیدن به خدا را به شما نشان دهد. هدف، رسیدن به خداست. حالا هرکسی اسمش را چیزی گذاشته است. مانند خورشید که هرکسی به آن چیزی می گوید. اما وقتی می خواهی به سوی خدا بروی ممکن است که راههایش با توجه به زمان و مکان و... باهم فرق داشته باشد. پیامبران با هم هیچ اختلافی ندارند و امام خمینی(ره) هم چند بار این موضوع را گفت که پیامبران با هم وحدت دارند و اگر همه با هم جمع شوند هیچ اختلافی با هم ندارند، چرا که بالاخره همه از سوی خدا می آیند. هدف رسیدن به خدای تعالی است در صورتی که مذهب یک وسیله است حالا هرکسی یک راه و روشی را ارائه داده است. در پایه و اصول اختلافی نیست، در فروع شکل های مختلفی پیدا می کند. به فرض مثال مارکس یک کتاب نوشت. این آموزه زمانی که به شوروی رفت شریعت پیدا کرد و مبدل به استالینیسم شد. در چین مائوئیسم شد و ... . همان کتاب به کوبا رفت یک جور دیگر تفسیر شد. یکتاپرستی یعنی اینکه فضای وحدت ایجاد شود. برای اینکه فضا به هم نزدیک شود، باید اختلافات را کنار بگذاریم و مسائل فرعی را اصل نکنیم. بالاخره در اصل مبانی دینی همه مشترک اند و هدف انسان سازی و راهنمایی به راه راست است و دین نیکی هایی که انسانیت ساز است را درس می دهد. حالا هرکسی به زبان خاص خودش آن را می گوید. *به نظر شما راه صلح و همزیستی مسالمت آمیز در جهان چگونه هموار می شود؟ قدرت اصالت ندارد، بلکه فرهنگ است که اصالت دارد. فرهنگ از دو واژه «فر» و «هنگ» تشکیل شده است و ما ایرانی ها باور داریم که خداوند درهمه جا هست و نور الهی در وجود همه ذرات طبیعت از جمله انسان ها وجود دارد که به آن نور فرهی گفته می شود. می دانید که «فر» در زبان فارسی خیلی استفاده می شود. مانند فرهیخته، فرهنگ، فرشید، فرشته و... به هر حال آنچه هست فرهی است که هماهنگی می دهد مانند سرهنگ که هماهنگی به سرها می دهد که با هم دفاع کنند و... تا وحدت به وجود بیاید که یک نفر صد نفر شود. فرهنگ هم کارش همین است. وزارت فرهنگ باید فرهنگ انسانی درست کند. اخلاق اسلامی یا زرتشتی ندارد. همه اخلاق ها انسانی اند. شیعه پیشانی بر خاک کربلا می گذارد، یکی دیگر صلیب دارد و ... و مدام به همدیگر گیر می دهیم که این خاک پرست است، این یکی آتش پرست است و ... درصورتی که اینها همه ثانوی است و در درون هریک از اینها یک فلسفه وجود دارد. همه ما در داخل خانه هایمان عکسی از پدرمان داریم. این به این معنی نیست که ما پدر پرستیم. مانند این عکس زرتشت که ما در اینجا زدیم به این معنی نیست که ما زرتشت پرست هستیم. مثلاً شما وقتی مجسمه فردوسی را در میدان فردوسی می بینید به این معنا نیست که ما فردوسی پرستیم. اما با دیدن آن خیلی چیزها به ذهنمان می آید، مثلا اینکه فردوسی که بود؟ چه گفت و ... . مثلا به یاد می آورید که فردوسی می گوید «گوهر بی هنر زار و خوار است و سست/ ز فرهنگ باشد روان تندرست» این حرف همه ادیان هست که به شکل دیگری بیان شده است. می گوید همانطور که همه این ها گوهرند خداوند هرچه آفریده گوهر است. این بر اثر هنری که بر روی آن کار شده به این گل و غیره تبدیل شده است. پس همان طور که گوهر بدون هنر زار و خوار است و با هنر از زار و خواری درمی آید، فرهنگ است که انسان را به سوی تعالی و سعادت و انسانیت می برد. پس مجسمه اش را در وسط میدان می گذاریم و به آن افتخار می کنیم که شاعری داشته ایم که با چند واژه یک دنیا معنا ساخته است. کار هنر این است که در کوتاهترین فیلم یا تصویر بیشترین مفاهیم را بتواند در آن بگنجاند. کار شما هم هنر است. شما هم این را منعکس کنید چرا که در اینجا هم کلیسا و هم کنیسه و هم آتشکده و هم مسجد وجود دارد. تفکر شیعه تفکر ایرانی است که توانست اصل عدالت را پررنگ کند. این هم از همان «داد» قبلی فرهنگ ایرانی است و اگر به تاریخ نگاه کنید ایرانیان نخستین ملتی بودند که حقوق بشر نوشتند و در زمانی برده داری را ممنوع می کنند که همه دنیا برده داری می کرده است. شما زمانی که می توانید بزنید در گوش یک نفر و نزدی مردی. نه زمانی که نمی توانی بزنی و نزنی. کوروش وقتی رفت و آفریقا را گرفت دید که دارند یک سری را کتک می زنند و ... آمد و برده داری را ممنوع کرد. آمریکا زمانی برده داری را ممنوع کرد که دیگر برده داری به دردش نمی خورد و ماشین به جای انسان قرار گرفته بود. سفیدپوست ها بی کار شده بودند، سیاه ها درست است که در طویله می خوابیدند اما کار داشتند و سفیدپوست ها بدبخت شده بودند و به مجلس فشار آوردند که بیچاره شدیم. به این سبب بود که برده داری را ممنوع کردند. این تفکر، تفکر انسانی نیست در حالی که تفکر ادیان انسانی است و نماد دینی آن هم در اسلام حضرت علی(ع) و حضرت امام حسین(ع) است که در واقع می روند که از حق دفاع کنند. حضرت علی(ع) از اینکه یک خار در پای یک زن یهودی می رود ناراحت است. این تفکر، تفکر انسانیت محور است نه تفکر انسان محوری که اروپایی ها طرح می کنند. مشکل امروز بشر مگر چیست؟ وقتی تلویزیون را نگاه می کنید حال آدم از این همه پلیدی در دنیا به هم می خورد. این همه برادر کشی و کشت و کشتار وجود دارد و برای هیچ کسی در جهان امنیت وجود ندارد. خدا اندیشه به انسان داده و این همه امکانات هم داده اما آدم نمی شوند. کار دین آدم سازی و انسان سازی است. اگر در دنیا فرهنگ انسانی را به ما یاد ندهند هر کدام به دنبال منافع خود می رویم و بنابراین همه به جان همدیگر می افتند هرکسی فکر می کند همه باید مانند او بشوند تا درست شود. در صورتی که همه باید آدم بشوند تا درست شوند. با تحقیقاتی که کردم بعد از اینکه می خواستم موبد بشوم، دین خودمان و ادیان دیگر را مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم که مذهب تعصب می آورد، درصورتی که دین تعصب شکن است. همانطور که گفتم بخش دینی همه ادیان مخصوص دین خاصی نیست، بلکه مشترک بین همه است. باید ما بفهمیم که دین چیست و چه می گوید. مذهب زیرشاخه دین است و آنچه که اصل است، دین است. یعنی در بخش دینی هرچه زرتشت گفته است به درد مسلمانان می خورد و هرچه پیامبر اسلام هم گفته است به درد زرتشتیان می خورد. اگر اینگونه فکر کنیم دیگر به صورت تعصبی برخورد نمی کنیم. بنابراین تا می توانیم باید چشممان را باز کنیم و تعصبات را بشکنیم و هیچ چیزی را بر انسانیت مان مقدم نکنیم. همه ملل محترم اند و نقشی در روند تکامل بشریت داشته اند، با این نگاه است که شما از دیدن فرهنگ های مختلف لذت می برید. اصلاً تفاوت ما انسان ها با حیوانات در چیست؟ همه فیل ها مانند هم اند و ... اما دو تا آدم مانند هم نیستند. آیا این زیبا نیست؟ اختلاف عقیده دلیلی نیست که ما باهمدیگر دعوا کنیم. مگر اینکه کسی بخواهد حقوق یکی را ضایع کند که این هم در همه ادیان ناستوده است. /6262
کلید واژه ها: زرتشت - دین - مسیحیت -
دوشنبه 20 مهر 1394 - 10:30:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]
صفحات پیشنهادی
نایب رئیس انجمن زرتشتیان ایران:امام حسین(ع) الگوی بشریت است
نایب رئیس انجمن زرتشتیان ایران گفت دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم از بارزترین ویژگی های شخصیتی و رفتاری امام حسین ع است که راه و منش امام حسین ع الگویی برای تمام بشریت است تابناک فارس به نقل از ایرنا موبد رشید خورشیدیان پنجشنبه در دومین کارگاه تخصصی سیزدهمین اجلاس بین المللی500 آیه قرآن پتکی است بر سر کسانی که دین را از سیاست جدا میدانند
سهشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ رئیس ستاد اقامه نماز گفت بزرگترین دروغ را سازمان ملل میگوید ما نباید فکر کنیم که شرق یا غرب برای ما برادر میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومبرنامه نشستهای سالانه انجمن مطالعات درسی ایران اعلام شد
برنامه نشستهای سالانه انجمن مطالعات درسی ایران اعلام شد شناسهٔ خبر 2937162 - شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها برنامه سالانه نشستهای علمی گروه ویژه پژوهشی روششناسی پژوهش تربیتی برنامه درسی انجمن امطالعات درسی ایران اعلام شد به گزارش خبرنگار مرئیس انجمن سنگ ایران: سالانه 17 میلیون تن محصولات معدنی در کشور تولید میشود
رئیس انجمن سنگ ایران سالانه 17 میلیون تن محصولات معدنی در کشور تولید میشودرئیس انجمن سنگ ایران از تولید سالانه 17 میلیون تن محصولات معدنی در کشور خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از اراک ابوالقاسم شفیعی ظهر امروز در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بینالمللی سنگ معدن و صنایع وابسترئیس ستاد مدینه منوره: خروج زائران مدینه بعد به مقصد ایران آغاز شد
رئیس ستاد مدینه منوره خروج زائران مدینه بعد به مقصد ایران آغاز شدرئیس ستاد مدینه از آغاز عملیات انتقال زائران مدینه بعد از شهر پیامبر به میهن اسلامی خبر داد به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس رئیس ستاد مدینه در تشریح آخرین وضعیت اعزام زائران به ایران گفت بازگشت حدود 27000 حاجی مرئیس ستاد مدینه در گفتوگو با فارس: بیش از ۱۳ هزار حاجی ایرانی در مدینه حضور دارد/ ۱۳۳ هزار و ۲۷ حاجی «مد
رئیس ستاد مدینه در گفتوگو با فارس بیش از ۱۳ هزار حاجی ایرانی در مدینه حضور دارد ۱۳۳ هزار و ۲۷ حاجی مدینه بعد به ایران بازگشتندرئیس ستاد مدینه با بیان اینکه هماکنون بیشترین زائران ایرانی در مدینه حضور دارند گفت تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ حاجی ایرانی در مدینه حضور دارند نصراله فرهمرئیس انجمن شنوایی شناسی ایران مطرح کرد ویژگیهای مبتلایان به کمشنوایی حسی عصبی
رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران مطرح کردویژگیهای مبتلایان به کمشنوایی حسی عصبیکمشنوایی حسی عصبی نوعی اختلال در شنوایی است که براساس آن فرد مبتلا صداها را آهسته میشنود و ممکن است با صدای بلند صحبت کند این عارضه غیر قابل جراحی است اما میتوان از سمعک برای بهبود شنوایی استفاده کرگاردین:«مکانیزم ماشه »ریسک تجارت با ایران را بالا می برد
اقتصاد اقتصاد بین المللی - گاردین با اشاره به حضور شرکت های خارجی انرژی در ایران نوشت تحریم ها هنوز پابرجاست و قوانین محدود کننده می تواند سریع بازگردد مکانیزم ماشه این احتمال وجود دارد تجار محتاطانه با ایران تجارت کنند و در قراردادهای خود محتاطانه عمل کنند به گزارش9صبح بهخروج زائران مدینه بعد به مقصد ایران آغاز شد
خروج زائران مدینه بعد به مقصد ایران آغاز شد رییس ستاد مدینه گفت عملیات انتقال زائران مدینه بعد از شهر پیامبر به کشورمان آغاز شده و 25 مهرماه پایان خواهد یافت به گزارش نامه نیوز نصرالله فرهمند با اعلام این خبر گفت بازگشت حدود 27 هزار حاجی مدینه بعد به کشورمان از دوازدهم مهر مااین پسر 17 ساله ایرانی کیست که گاردین می گوید ستاره فوتبال دنیا می شود؟
این پسر 17 ساله ایرانی کیست که گاردین می گوید ستاره فوتبال دنیا می شود پایگاه خبری گاردین 50 استعداد برتر جهان را معرفی کرد و نام بازیکنی ایرانی در فهرست این وبسایت انگلیسی به چشم میخورد به گزارش نامه نیوز در میان انبوه ستارگان زیر 17 سال جهان که برخی از آن ها در تیمهای بس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها