تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
تیوی وال: ایدهای نوین برای دکوراسیون داخلی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1812928633
چرا وقتي اميرالمومنين(ع) به حكومت رسيدند با بدعت هاي حاكمان قبلي مخالفت نكردند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پاسخ به يك شبهه؛
چرا وقتي اميرالمومنين(ع) به حكومت رسيدند با بدعت هاي حاكمان قبلي مخالفت نكردند؟
امام در فرصت اندكي كه داشت با اين بدعت ها مبارزه نمود و لكن جنگها و مشكلاتي كه از هر سو بر امام تحميل مي گرديد موفق به زدودن همه آنها نگرديد.
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، پس از رسيدن امام به خلافت مهمترين مشكلي كه بر سر راه امام قرار داشت، انحرافات ديني و بدعتهايي بودند كه از طرف خلفاء سه گانه و برخي از اصحاب برجاي مانده بود افزون بر آن، مشكل ديگر آن بود كه عده اي از مردم آگاهي درستي از دين نداشتند.
امام در عهد نامه اش به مالك با اشاره به انتخاب افراد صالح درباره دنياداري دينداران وضعيت موجود را به او گوشزد نموده فرمود: «فان هذا الدين كان اسيرا في ايدي الاشرار، يعمل فيه بالهوي و تطلب به الدنيا»، اين دين در دست اشرار اسير بوده، در آن به هوس مي راندند و به نام دين، دنيا را مي خوردند(1).
در اينجا به برخي از اين بدعتها و موضع گيري امام علي ـ عليه السلام ـ اشاره مي گردد:
1. عده اي از صحابه و برخي از خلفا، با وجود قرآن و سنت و صرفا بر اساس «مصلحت گرايي» احكامي را مطرح مي كردند. در اين ميان، عدم اعتناي به سنت، روشنتر و با دلايل بيشتري در ماخذ حديثي و تاريخي آمده است. ابوجعفر نقيب به عنوان يك سني معتدل در اين باره مي گويد: صحابه بطور متحد و يكپارچه، بسياري از نصوص (كلمات رسول خدا ـ صلّي الله عليه وآله وسلّم ـ) را ترك كردند و اين بدليل مصلحتي بود كه در ترك آنها تشخيص مي دادند، نظير سهم ذوي القربي و سهم مولفه قلوبهم.(2)
اميرالمومنين ـ عليه السلام ـ ضمن خطبه مفصلي به نقد اين نگرش پرداخته و تعهد خود را به سنت نبوي تصريح كرد. آن حضرت با اشاره به اين كه براي حل يك مساله آراي مختلفي ابراز شده و آنان نزد حاكم آمده و او رأي همه را درست شمرده مي فرمايد: «اين در حالي است كه خداي آنان يكي است، پيامبرشان يكي است، و كتابشان يكي است. آيا خدا گفته است به خلاف يكديگر روند و آنان فرمان خدا را برده اند؟ يا آنان را از مخالفت نهي فرموده و نافرماني او كرده اند؟ يا آنچه خدا فرستاد ديني است ناقص و خدا در كامل ساختن آن از ايشان ياري خواسته؟ يا آنان شريك اويند و حق دارند بگويند و خدا بايد خشنود باشد از راهي كه آنان مي پويند؟ يا ديني كه خدا فرستاده تمام بوده و پيامبر ـ صلّي الله عليه وآله وسلّم ـ در رساندن آن، كوتاهي كرده است؟ حال آن كه خدا مي فرمايد: فرو نگذاشتيم در كتاب چيزي را(3)» امام در خطبه ديگري از اشتباهات دسته هاي مختلف اظهار شگفتي مي كنند و اين كه «نه پيامبري را مي گيرند و نه پذيراي كردار جانشينند... و به راه شهوتها مي روند. معروف نزدشان چيزي است كه شناسند و بدان خرسندند و منكر آن است كه آن را نپسندند. در مشكلات تنها به خود اتكا مي كنند و در گشودن مهمات به راي خويش تكيه دارند. گويي هر يك از آنان امام خويش است كه در حكمي كه مي دهد چنان بيند كه به استوارترين دستاويز چنگ زده و محكمترين وسيلت ها را به كار برده».(4) آنچه در اين ميان جالب است اين كه به باور خليفه دوم و سوم، آنان حق داشتند تا در برخي از امور، براي خود تشريع ويژه داشته باشند و سنت را كنار بگذارند ـ مثل آن كه عثمان، بر خلاف پيامبر و حتي خلفاي قبل از خود، نمازش را در مني تمام خواند ـ اما، مسلمانان به مرور، افعال و اعمال خلفا را به صورت سنت شرعي غير قابل تخطي پذيرفتند. خود عمر در حين مرگ، گفت: جانشين معين نكردن سنت (پيامبر) است و جانشين معين كردن هم سنت (ابوبكر)(5). بنابراين از نظر او عمل ابوبكر نيز «سنت» محسوب مي شده است.
2. يكي از نمونه هاي واضح برخورد امام با اين بدعتها برخورد با نماز تراويح بود كه عمر با پذيرفتن اين كه بدعت است ـ گرچه به قول خودش بدعت خوب ـ آن را برقرار كرد. زماني كه امام در كوفه بود، كساني نزد امام آمده از آن حضرت خواستند تا براي نماز تراويح آنان در ماه رمضان امامي معين كند. حضرت آنان را از اين كار نهي فرمود. شب هنگام فرياد «وا رمضاناه» يا «وا عمراه» بلند شد. حارث اعور نزد امام آمد و گفت: مردم به ضجه افتاده و از سخن شما ناراحت شده اند. امام فرمود: رهاشان كن تا هركاري مي خواهند بكنند و هركس را مي خواهند به امامت جماعت برگزينند.(6) اين نقل نشانگر آن است كه امام با چه قومي سر و كار داشته و تا چه اندازه از او پيروي مي كرده اند.
3. امام در اذان خود نيز جمله «حي علي خير العمل» را كه عمر حذف كرد(7) و همچنان اذان ناقص در ميان اهل سنت بر جاي ماند، مي آورد. ابن رشد اندلسي خبر اذان علي ـ عليه السلام ـ را با جمله «حي علي خيرالعمل» آورده و بر اساس آن برخي از فقهاي سني اجازه داده اند كه گفته شود.(8)
4. يكي از انحرافات مهمي كه بطور اصولي سبب ايجاد انحرافات ديگري شد، اين بود كه از نقل و كتابت حديث جلوگيري شد. رشيد رضا به اين نكته اشاره كرده است كه اين امر ضربه جبران ناپذيري بر فرهنگ اسلامي زده است.(9) چنين اقدامي، به دليل بي اعتنايي به سنت بوده است. امام در برابر سياست عدم كتابت حديث، بر فراز منبر اعلام فرمود: كساني كه مايل هستند تا علم را بنويسند، كاغذ و قلمي فراهم آورند، حارث اعور وسائل نوشتن را فراهم كرد و آنچه را حضرت نقل مي كرد، مي نوشت(10) بعد از آن نيز امام حسن به فرزندانش توصيه مي فرمود تا حديث پيامبر ـ صلّي الله عليه وآله وسلّم ـ را بنويسند.(11)
بنابراين امام در فرصت اندكي كه داشت با اين بدعت ها مبارزه نمود و لكن جنگها و مشكلاتي كه از هر سو بر امام تحميل مي گرديد موفق به زدودن همه آنها نگرديد. پي نوشتها: 1. نهج البلاغه، نامه 53.
2. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج 12، صص 82 ـ 90.
3. نهج البلاغه، خطبه 18.
4. نهج البلاغه خطبه 88.
5. طبقات الکبري، ج 3، ص 342.
6. مستطرفات السرائر، ص 146، و در پاورقي آن از: بحار ج 96 ص 38. وسائل الشيعه ج 5، ص 193. تفسير العياشي، ج 1، ص 175.
7. از ابن عباس نقل شده است فلسفه آن که خليفه دوم دستور به حذف حي علي خير العمل داد اين که مبادا مردم جهاد را رها کنند و بگويند اگر نماز بهترين اعمال است پس چرا آنرا ترک کنيم و به جهاد روي بياوريم، بنابراين براي آن که مسلمانان دچار چنين سستي و رخوتي نسبت به جهاد نشوند، خليفه ثاني از گفتن «حي علي خير العمل» نهي کرد. (تشيع در تسنن، ص220).
8. المحلي، ج 3، ص160، مستفاد الرحله والاغتراب، قاسم بن يوسف نجيبي (م 730) تونس، الدار العربيه للکتاب.
9. المنار، ج 6، ص 288.
10. تقليد العلم ص 90 ربيع الابرار ج 3، ص 226، تاريخ بغداد، ج 8، ص 357.
11. ترجمه امام حسن، ابن سعد ص 156.
۱۹/۰۷/۱۳۹۴ - ۰۶:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]
صفحات پیشنهادی
چرا رضا عطاران و مهران مدیری در مسابقه “خندوانه” شرکت نکردند؟
رقابت برترین کمدین استندآپ در خندوانه هواداران فراوانی را پیدا کرده و سبب ساز آن شده است که بعد از مدتها رسانه ملی یکی از پرمخاطب ترین و در عین حال جذاب ترین برنامه های خود را روی آنتن ببیند رضا عطاران بیشتر تمرکزش را روی حضور در سینما گذاشته رامبد جوان گرداننده اصلی خندوانهپالیزدار:افشاي تخلفات حيرت آور درخصوص دانشگاه احمدي نژاد / جزيياتي جديد از نامه ٤ مقام ارشد سابق درباره بابك ز
پالیزدار افشاي تخلفات حيرت آور درخصوص دانشگاه احمدي نژاد جزيياتي جديد از نامه ٤ مقام ارشد سابق درباره بابك زنجاني چرا درباره دانشگاه ايرانيان از جهانگيري شكايت نكردند دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه رابطه دولت یازدهم با زنجانی رابطه شاکی و متشاکی استمراجع كه معصوم نيستند، چرا بايد از آنها تقليد كرد؟
پرسمان مراجع كه معصوم نيستند چرا بايد از آنها تقليد كرد با توجه به معصوم نبودن مراجع تقلید چرا باید از آن ها تقلید کرد به ویژه که مراجع در یک مساله ی واحد دارای اختلاف نظر هستند به گزارش سرويس ديني جام نيوز آیت الله هادوی تهرانی به پرسشی درباره تقلید از مراجع تقلیدمخالفت نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام»؛ چرا این «لایحه» برجام «طرح
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه پارلمان پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند پس از ورود مجلس به بررسی طرح دوفوریتی مذکور علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیونرابطه جریان نفاق با حکومت پیامبر اکرم(ص) در مدینه
یادداشت رابطه جریان نفاق با حکومت پیامبر اکرم ص در مدینه شناسهٔ خبر 2935650 - پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی به شهادت قرآن و ادله تاریخی اهل مدینه و اطراف آن را منافقان تشکیل داده بودند به گونه ای که در نبرد اُحُد بیش از سیصد نفر یکاز دست دادن مرحوم نوروزی یک ضایعه تلخ بود رضایی: چرا تا هادی زنده بود باشگاه نفت پولش را نمیداد؟/مسئولان سایپ
از دست دادن مرحوم نوروزی یک ضایعه تلخ بودرضایی چرا تا هادی زنده بود باشگاه نفت پولش را نمیداد مسئولان سایپا به هیچ کدام از قولهایشان عمل نکردندمهاجم تیم فوتبال سایپا گفت چرا مسئولان باشگاه نفت تا وقتی که هادی نوروزی زنده بود پولش را نداند و حالا که او دیگر در میان ما نیست یارئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه: مردم و حاکمان اسلامی در راستای تحقق حکومت حقگرا گام بردارند
رئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه مردم و حاکمان اسلامی در راستای تحقق حکومت حقگرا گام بردارندرئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه با بیان اینکه یکی از اصلیترین مسائل مطرح شده در نهجالبلاغه بحث حکمرانی اسلامی است گفت مردم و حاکمان اسلامی باید در راستای تحقق حکومت حقگرا گام برداچرا هر ساله در عزاي ائمه(ع) عزاداري مي كنيم؟
پاسخ به يك شبهه چرا هر ساله در عزاي ائمه ع عزاداري مي كنيم محبّ واقعي كسي است كه در شادي آنان مسرور و در مصيبت آنان اندوهگين باشد و اين اختصاص به زمان رسول اللّه صلي الله عليه وآله ندارد به گزارش سرويس ديني جام نيوز حكمت اينكه شيعيان در عزاي امامان خود عزاداري مي كنند و هروقتی دولت قانون قبلی رااجرانکرد،چطورشمامی خواهیدقانون جدیدی رااجراکند
گروه سیاسی – اندیشه نیوز ابراهیم کارخانه ای نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز ۱۲ مهر ماه ۹۴ ضمن تسلیت شهادت قربانیان فاجعه منا اظهار داشت در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها که یک قانون بسیار محکمی بود که معتبر بودن نتیجه مذاکرات منوط بحکومت جهانی مهدوی و رهایی بشریت از آتش فتنههای شیطانی
حکومت جهانی مهدوی و رهایی بشریت از آتش فتنههای شیطانیمقصود از فتنه نفاق و دیگر خصلتهای شیطانی و نفسانی است که بسیاری از انسانهای یکتاپرست به آنها آلوده میباشند این صفات نکوهیده منشأ رفتارهای غیرانسانی و غیراخلاقی گشته و انسان را از حیات طیبه بیبهره یا کمبهره میسازند اشار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها