محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826920463
دلیل قربانی کردن در اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سنت حسنه؛
دلیل قربانی کردن در اسلام
همانا قربانی گناهان صاحبش را میریزد و باعث آمرزش آنها میشود.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، قربانی یک عبادت و از شعائر اسلام است و در مقابل دیگر عبادتها از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است، از نظر معنی لغوی هر آن چیزی است که وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند متعال باشد، خواه آن چیز ذبح حیوان باشد یا دیگر صدقات، در عرف عام به آن حیوان خاص قربانی گفته میشود که به خاطر رضای خداوند در روزهای عید قربان مسلمانان آن را ذبح میکنند.
ذبح قربانی جهت تقرب پروردگار از زمان آدم ابوالبشر(ع) شروع شد، وقتی که دو فرزندش هابی و قابیل به ترتیب یک قوچ و مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوندی تقدیم کردند، به دستور و روال آن زمان صاعقهای از آسمان قربانی هابیل را سوزاند که این علامت قبولی بود و قربانی قابیل به حال خود باقی ماند.
در قرآن مجید این واقعه تاریخی چنین آمده است: «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ»(1). وقتی که (هابیل و قابیل پسران آدم) قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد.
قربانی به عنوان شعار دین و آیین و مشروعیت آن به زمان حضرت آدم(ع) بر میگردد، اما وقتی که واقعه بینظیر و شگفتانگیز حضرت ابراهیم(ع) پیش آمد که در آن واقعه ایشان برای ذبح و قربانی کردن یکتا فرزندش اسماعیل(ع) اقدام فرمود و از این امتحان الهی سربلند بیرون آمد، قربانی جایگاه و اهمیت ویژهای را در ادیان سماوی کسب کرد.
داستان مذکور در سوره صافات قرآن مجید آمده است، در این آیات آمده است: «ققَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبینُ وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیمٍ»(2)، او را ندا دادیم که ای ابراهیم! رؤیای خود را حقیقت بخشیدی و ما نیکوکاران را چنین پاداش میدهیم، راستی که این همان آزمایش آشکار بود و او را در ازای قربانی بزرگی باز رهانیدیم، برای اینکه برنامه ابراهیم(ع) ناتمام نماند، خداوند قوچی بزرگ فرستاد تا قربانی کند و سنتی برای آیندگان در مراسم حج و سرزمین منا از خود بگذارد.
مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره فسلفه قربانی کردن این چنین میگوید: ریشه قربانی کردن از زمان آدم ابوالبشر بوده و پیامبران بعد از او نیز این کار را انجام میدادهاند، اما زمانی که پیامبر(ص) به پیامبری مبعوث شد، این سنت پیامبران به آئین خرافاتی و غلط آمیخته شده بود، شیوه مردم در زمان جاهلیت چنان بود که پس از ذبح یا نحر، کعبه را به خون قربانی میآلودند و قسمتی از گوشت آن را بر خانه کعبه میآویختند تا خداوند آن را قبول کند.(3)
اما اسلام حرمت خاصی برای قربانی قرار داد که به آن در این آیه اشاره شده است: «لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ القلائد»(4)، شعائر خدا را حلال مشمارید و نیز چهار ماه حرام را حلال مشمارید و نیز کشتن و خوردن قربانیهای بینشان مردم و قربانیهای نشاندار آنان را حلال ندانید.
منظور آیه این است که به شعائر، یعنی نشانههای حج و مناسک آن بیاحترامی نکنید و حرمت ماههای حرام را نگه دارید و قربانیهایی که دیگران برای ذبح میبرند و احیاناً گم میشوند را نکشید و نخورید، چرا که این بیموالاتی و بیاحترامی به مقام و منزلت پروردگار است.(5)
و سپس خداوند در طرد آن سنت زشت جاهلی و برای بیان تقربی که حاصل قربانی است و چه بسا به همین جهت به قربانی موسوم شده می فرماید: «لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکن یَنَالُهُ التَّقْوَی مِنکمْ»، گوشت و خون قربانی به خداوند نمیرسد، بلکه این تقوا و صفای دل شماست که به خدا میرسد،(6) زیرا آیه شریفه کعبه را از سنن جاهلی مزبور پیراسته میدارد و از طرفی در دفع این پندار که چون خداوند از جهانیان بینیاز است، پس نحر و ذبح بر حج گزار واجب نیست، این نکته را اظهار میدارد که اصل قربانی لازم است اگر چه خداوند از آن بی نیاز است و آنچه از این قربانی به خدای سبحان میرسد، گوشت یا خون نیست بلکه روح کردار و جان عمل، که همان تقواست به حضرتش میرسد.(7)
در اسلام قربانی به چند جهت انجام میشود:
نوع اول قربانی که در مراسم حج واجب میشود و هر حاجی باید با شرایط خاص گوسفند یا شتر یا گاوی را قربانی کند.(8)
نوع دوم مربوط به کفارات حج است که برای کفاره برخی از اعمال که در حال احرام انجام دادهاند، باید قربانی کنند.(9)
نوع سوم قربانی که بر اساس نذر واجب میشود یعنی نذر میکند که اگر بیمار شفا یافت، گوسفند یا گاو یا شتری را قربانی کند.
اما نوعی از قربانی نیز وجود دارد و آن نوع مستحبی آن است، توضیح اینکه در روز عید قربان هر سال چه برای حاجی و چه غیر حاجی چه در منی و چه در شهرها، مستحب است گوسفند قربانی کنند که آن را در کلام عرب اضحیه میگویند و بر استحباب آن در شرع مقدس تأکید شده، به طوری که بعضی از فقها آن را واجب دانسته و خداوند آن قرض را یقیناً ادا میکند و شرایط آن هم همان شرایط قربانی واجب است.
روزهای اضحیه برای کسی که در منا باشد، چهار روز که اول آن عید قربان است و برای کسی که در شهرها باشد سه روز است.(10) نوعی از قربانی مستحب نیز برای کودکی که تازه به دنیا آمده انجام میشود که عقیقه نام دارد و بر آن تأکید فراوان شده است، در آیه 107 سوره صافّات آمده است «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» که منظور از فدیناه این است که چیزی به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص یا از چیز دیگر قرار داده شود و لذا کفارهای را که بعضی از بیماران، به جای روزه میدهند، فدیه نامیده میشود.(11)
بنابراین میتوان این گونه برای انواع قربانیها توجیه کرد که:
اولاً برای شخصی که قربانی میکند، رفع بلا و دفع ضرر از مال و جانش است.
ثانیاً این قربانیها همان طور که از نامش پیداست، انسان را به خدا نزدیک میکند، چنان چه در آیه 37 سوره حج آمده که گوشت و خون قربانی به خدا نمیرسد، اما تقوای شما به خدا میرسد و این همان تقرّبی است که از قربانی نزد خداوند متعال نصیب شخص میشود.
ثالثاً روایتی آمده است که: ابیبصیر از امام صادق(ع) نقل میکند که از حضرت پرسیدم: علت قربانی کردن چیست؟ فرمود همانا قربانی گناهان صاحبش را میریزد و باعث آمرزش آنها میشود، هنگامی که اولین قطره خونش بر زمین میریزد، همانا خداوند از غیب میداند، چه کسی از او میترسد و تقوا را رعایت میکند.(12)
رابعاً در حدیثی از امام باقر(ع) می خوانیم: «إِنَّ الله عَزَّ وَجَلَّ یُحِبُّ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَإِرَاقَةَ الدِّمَاءِ»، خداوند عزوجل قربانی کردن و طعام دادن را دوست دارد.(13)
یعنی علاوه بر خواصی که برای صاحب قربانی دارد، دیگران نیز از گوشت قربانی بهره میبرند و از گوشت قربانی فقرا و مساکین و کسانی که تمکن مالی برای خرید گوشت را ندارند، از آن بهرهمند میشوند، ضمن اینکه اگر کسی از مال خود توانست بگذرد، شاید بتواند و آمادگی پیدا کند که از بدن و جان هم مایه بگذارد.
پینوشتها:
1. مائده: 27.
2. صافات: 105 ـ 106 ـ 107.
3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 67، ص 275.
4. مائده: 2.
5. طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، سید محمد باقر، ذیل آیه 2 سوره مائده. ج 5، ص 264.
6. حج: 37.
7. جوادی آملی، عبدالله، صهبای حج، نشر اسرا، چاپ ششم، 1384، ص 454.
8. ر.ک: خمینی، روح الله، تحریر الوسیله، کتاب حج، قم، مؤسسه نشر الاسلامی، ج 1، ص 409.
9. همان، ص 411.
10. قاروی تبریزی، حسن، شرح لمعه دمشقیه، قم، انتشارات داوری، ج 7، ص 106.
11. جمعی از نویسندگان زیر نظر استاد آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، نشر دارالکتب الاسلامیه، ج 19، ص 116.
12. شیخ حر عاملی، محمد وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 10، ص 174.
13. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 16، ص 374.
۰۱/۰۷/۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]
صفحات پیشنهادی
تازهترین بهانه آل سعود برای دور کردن حجاج از مقدسات اسلامی
به بهانه بهداشت و سلامت زائرین تازهترین بهانه آل سعود برای دور کردن حجاج از مقدسات اسلامی در حال حاضر بیماری خاصی میان حجاج گزارش نشده اما احتیاط واجب است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از ویژگی های تفکر وهابیت نابودی آثار تاریخی خصوصا تاریخی ـ اسلامی به بهانه واهی شرک استشرق اصفهان در هفته ای که گذشت… اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه/ سه اصفهانی در میان مجروحان
به گزارش اصفهان شرق پربازدیدترین اخبار اصفهان شرق در هفته ی گذشته را در بین اخبار زیر مشاهده کنید برای دیدن متن کامل اخبار روی تیتر آن ها کلیک کنید اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه سه اصفهانی در میان مجروحان در پی طوفان شدید در مکه مکرمه و وقوع حادثه سقوطدانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی برای تالیف قلوب مسلمین قربانی می کنند
خبرگزاری آریا-دانشجویان کارکنان و استادان دانشگاه مذاهب اسلامی در یک اقدام جالب و ابتکاری به کمک نیازمندان شیعه و اهل سنت پایتخت می روند به گزارش خبرگزاری آریا " دانشجویان کارکنان و استادان دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان و با هدف نزدیک شدن دل هایپلمپ دو تالارباغ به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی
در اراک پلمپ دو تالارباغ به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی رییس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی از مهر و موم دو تالار باغ در شهرستان اراک خبر داد به گزارش سرویس حوادث جام نیوز ماموران امنیت عمومی استان مرکزی 2 تالار باغ معروف به دلیل رعایت نکردن شئونات اسلامی مهر مدرخواست طلاق بدلیل چک کردن موبایل
درخواست طلاق بدلیل چک کردن موبایل زن جوان زمانیکه دید شوهرش موبایل او را چک می کند تصمیم به طلاق گرفت به گزارش فرهنگ نیوز چندی پیش زن جوانی با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد و در خصوص علت آن به قاضی گفت آقای قاضی شوهرم هر شب موبایل مرا چک می کند و تمام پیام ها و شمآيا دير ازدواج كردن گناه نيست؟/ ویژگیهای همسر خوب
پاسخ به سؤالات دینی آيا دير ازدواج كردن گناه نيست ویژگیهای همسر خوب شناسهٔ خبر 2915806 - سهشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > سایر بايد به گونه ای همسر انتخاب كرد كه با يكديگر همشأن و متناسب و به اصطلاح كُفْو باشند و به زبان ساده تر با يكديگر جور درآيند اگر اين شرتصرف مسجدالاقصی به معنای تصرف همه جهان اسلام است
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت تصرف مسجدالاقصی در قلب جهان اسلام توسط صهیونیستها به معنای تصرف همه جهان اسلام است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله محسن اراکی در دیدار جمعی از علمای اهل سنت پاکستان با بامام باقر(ع) با تندروها چه برخوردی می کرد؟/ نظر امام درباره استخاره کردن برای امور مورد تردید
امام باقر ع با تندروها چه برخوردی می کرد نظر امام درباره استخاره کردن برای امور مورد تردید فرهنگ > دین و اندیشه - ویژه نامه خبرآنلاین برای سالروز شهادت شکافنده علوم و اندیشه حضرت امام باقر که درود خدا بر او باد نظر امام باقر ع درباره استخاره برای اموری که در آایستادگی مقاومت اسلامی در برابر صهیونیسم نشات گرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۲ تولیت مسجد جمکران با اشاره به فعالیتهای مقاومت گفت مقاومت اسلامی توانسته در برابر متجاوزان صهیونیستی ایستادگی کند که این نشات گرفته از روح بلند مقاومت و فرهنگ ایثار و شهادت است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمیشیخ الازهر: بزرگ ترین وبا علیه اسلام، تفکر تشیع افراطی و وهابیت است
شیخ الازهر بزرگ ترین وبا علیه اسلام تفکر تشیع افراطی و وهابیت است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت یکی از شیوخ الازهر در جریان برگزاری کنفرانس «میانه روی اسلامی در عشق به اهل بیت علیهم السلام و صحابه» با اهانت به مذهب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها